http://www.kuetron.fi/seppa.htm
Apumoottoreita jälkiasennuksena. Myös osia TI- asentajille.
Sähköavustusta
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Sähköavustusta
Re: Sähköavustusta
Mitenköhän hyvin tuollainen istuisi nojakkiin? Voisi olla mukava apu ylämäkiin.
Pitäisi varmaan kysyä paljon moottori, elektroniikka + akku painaa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Sähköavustusta
sauri kirjoitti:Mitenköhän hyvin tuollainen istuisi nojakkiin? Voisi olla mukava apu ylämäkiin.
Pitäisi varmaan kysyä paljon moottori, elektroniikka + akku painaa.
Sähkönojakkihan on ilmeinen tulevaisuuden menopeli. Olisi kyllä mukava saada välillä helpotusta ylämäkiin, mutta tulisikohan sitä niin laiskaksi että huristelisi kaikki mäet moottorin voimalla?
Akkupaketin saisi varmaan "piilotettua" nojakin runkoon fiksumman näköisesti kuin pystärin.
- optimistx
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 675
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköavustusta
Sähköpostilla kyselin lisätietoja. Näin tuli mm:
"Sähköistämiseen tarvittavat osat:
1 kpl napamoottori (toimitetaan pinnoitettuna vanteen kanssa valmiina pyöränä) 120€
1 kpl akkupaketti, 120€ (2*12VDC/10Ah)
1 kpl akkulaturi 65€ (24VDC/1A Ylläpitotoiminnolla)
1 kpl moottorin controlleri + poljinanturi magneetteineen, 50€ (PIC-prosessoriohjaus)
1 kpl painonappi/virtalukkopaketti, 35€
1 kpl pakkarilaukku akuille. 45€
1 kpl akun liitosjohtopaketti 10€Standardiosat:
3m 2*2.5mm2 johtoa
Abikoliittimiä+nippusiteitä"
- Stapani
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 855
- Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
- Paikkakunta: 00920 Helsinki
Re: Sähköavustusta
Yep
Kun laskee osat yhteen aika arvokasta,
verrattuna siihen että esim. Savenmaan
(piilotettu tuonne skootterilinkkiin jostain syystä)
valmis sähköavusteinen perusfillari
hintaan 690,-
Tapani
Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Sähköavustusta
Ja jos vertaa firman omaa tuotetta:
"Esimerkiksi kuvan peruspyörä: 525€, täysin valmiina, avaimet käteen. "
Tossahan jää pelkälle pyörälle hintaa alle satasen (asennuspaketti 445).
Kantsii siis ostaa pyörä - vaihtaa sähkövehkeet nojikseen ja myydä pyörä uutena eteenpäin.
Ei tarvi vaihtaa kuin eturengas.
Ja Jorille kysymys.
Mitä tuosta paktista nyt oikeesti tarvii jos tekee niinkuin sinä sen omasi. Eli moottori lataa itteensä yli 25km vauhdissa - losahtaa sen alle olevassa nopeudessa päälle avustaen siis miestä mäessä
Re: Sähköavustusta
Laitoin tilaten moottorin, ohjaimen ja laturin. Loput kamat löytyykin ennestään.
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Sähköavustusta
Pastori kirjoitti:Ja Jorille kysymys.
Mitä tuosta paktista nyt oikeesti tarvii jos tekee niinkuin sinä sen omasi. Eli moottori lataa itteensä yli 25km vauhdissa - losahtaa sen alle olevassa nopeudessa päälle avustaen siis miestä mäessä
No eipä tuossa pois jätettävää ole kuin Kontrolleri 50€, ja painonappi-virtalukko, 35€. Ja lisäksi pitäisi jokin kytkin-systeemi olla jolla saa päälle pois.
Jos halvinta haetaan, tämä taitaa viedä voiton: http://akku-bike.de/Produkte1.html
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Sähköavustusta
Pastori kirjoitti:Ja Jorille kysymys.
Mitä tuosta paktista nyt oikeesti tarvii jos tekee niinkuin sinä sen omasi. Eli moottori lataa itteensä yli 25km vauhdissa - losahtaa sen alle olevassa nopeudessa päälle avustaen siis miestä mäessä
No eipä tuossa pois jätettävää ole kuin Kontrolleri 50€, ja painonappi-virtalukko, 35€. Ja lisäksi pitäisi jokin kytkin-systeemi olla jolla saa päälle pois.
Tietysti akut voi ostaa biltemasta, laturin samoin. Akkujen kuljetuslaukun/kotelon voi askarrella itse.
Jos halvinta haetaan, tämä taitaa viedä voiton: http://akku-bike.de/Produkte1.html
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
- optimistx
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 675
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköavustusta
Pastori kirjoitti:...
Ja Jorille kysymys.
Mitä tuosta paktista nyt oikeesti tarvii jos tekee niinkuin sinä sen omasi. Eli moottori lataa itteensä yli 25km vauhdissa - losahtaa sen alle olevassa nopeudessa päälle avustaen siis miestä mäessä
Toimiiko Jorin moottori jarruenergian talteenottajanakin?
Olen vuosia seurannut sivusta taiwanilaista Cyclone -firmaa, mutta eipä näytä Suomessa olevan edustajaa. Onkohan kenelläkään ollut heidän tuotteitaan täällä käytössä? Sivut ovat kovin sekavat, mutta hinnat sentään näkyvissä. Tuo pyörittää ketjuja ja siten sillä voi kiivetä mäkiä paremmin kuin pyörän navassa sijaitsevalla. Cyclone ei kuitenkaan ota talteen jarrutusenergiaa, ja hyötysuhde on käyristä huolimatta minulle epäselvä. (miksi muuten ihmiset vanhetessaan auliisti myöntävät muistinsa huonontuneen, mutta harvoin ymmärryksensä?).
Sykemittarikokeiluissa sain mittarin arvion mukaan noin 43 km pääkaupunkiseudun lenkillä keskimääräiseksi polkimiin siirretyksi tehoksi noin 90 wattia (kesto noin 2h 55 min). Hitaasti ajettu ja paljon valoihin yms pysähtelyä, mutta yllättävän vähän tehoa tarvittiin. Siksi voisi olla kiva liittää aurinkopaneli mukaan (peräkärryyn?) ja ajella kauniina kesäpäivinä pitkin Suomea mukavasti löhöillen ja polkaisten vain silloin kun koivet tarvitsevat liikuntaa. Akun / ultrakondensaattorin lataus ajon aikana auringosta ja alamäestä pitäisi olla. Melkein kaikki pitäisi olla tehtävissä käytetyistä osista kotona eikä saisi maksaa paljoa. Tuntuu, että alamäet kovaa vauhtia ja pysähdykset tuhlaavat merkittävän osan energiasta. Pitäisi ottaa talteen.
Re: Sähköavustusta
Nuo on ihan perus lyijy akkuja? vai
Millä perusteella controllerin voi jättää pois. Mitä mää laskin niin tuolta(taikka jostain muualta) tarttisi ostaa vain controlleri ja moottori.
alkaa kohta olemaan kova hinku laittaa tommonen tohon shokproofiin
Ircissä 24/7 online, paikalla aina välillä
#nojakki@ircnet
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Sähköavustusta
Minun napamoottorini on hiiliharjallinen kestomagneettimoottori. Se lataa tietenkin akkuja, kunhan vauhtia on niin paljon, että moottorin ankkurireaktion jännite ylittää akkujen napajännitteen. Tämä nopeus on kuitenkin, nyt kun laitoin siihen yhden akun lisää 36V, auttamatta liian suuri, eikä sitä pääse mitenkään säätämään, paitsi jos laittaisi kytkimillä mahdollisuuden kytkeä akut rinnan. Jarrutustehot ovat kuitenkin helposti liian suuria, eikä lyijyakku suostu ottamaan sellaisia virtoja itseensä ilman tolkuttoman suurta häviötä. Noita minun akkujani saisi ladata vain 0,8A virralla, mikä ei jarrutustehona ole kyllä paljon mitään. 36 x 0,8 = alle 30 wattia. Akku antaa siis kymmenkertaisen ajomomentin jarrumomenttiinsa nähden. Jarruta sillä sitten hirmuisessa mäessä liikoja nopeuksia pois. => Lyijyakku ei sovellu jarrutusenergian talteenottoon. Litiumrautafosfaattiakku soveltuu siihen jo joten kuten, mutta ei sekään mitenkään täydellisesti. Superkondensaattori toimisi, mutta se vaatii kohtalaisen mutkikkaan tehoelektroniikan moottorin ja konkan väliin.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Stapani
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 855
- Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
- Paikkakunta: 00920 Helsinki
Re: Sähköavustusta
Yep
Kävin tänään KMX:n kanssa lenkillä
tuolla Keravan kuetron suunnalla
juttelemassa ja kyselemässä tuosta
niiden kauppaamasta sähköavusta.
Katselivat mun tadpolea ja totesivat että
tuohon ei oikein niiden systeemit taivu,
jos etupyörät ois ollut 20 tuumaiset, toiseen ois voinut sen virittää,
mut mulla ei oo kuin 16 tuumaiset......taakse ei niiden moottori
mahdu levyjarrujen ja pakan sekaan
Koeajoin siellä samalla fillaria, johon oli laitettu tuo sähköavustus.
Aika painava laite kun nuo lisäosat nostavat painoa n. 11 kiloa,
mutta kyllä kiihtyi helposti ja nousi ylämäet iloisesti sähkön kanssa!
Tapani
Tapani
Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Sähköavustusta
Jyväskylän Puu ja Bioenergia 2009 messuilta http://www.jklpaviljonki.fi/puu2009/
saatuja linkkejä:
Pieniä polttokennoja http://www.hydrocell.fi/fi/polttokennot/
Sähköskoottereita tekee http://www.elcat.fi/evt.php
Sähköavusteinen rollaattori http://www.kolumbus.fi/rollar/media/media.htm
Messut, joilla minulla on nojakeilleni oma osasto, jatkuu vielä huomenna. Palaan messukokemuksiin messujen jälkeen.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Sähköavustusta
Erikoinen sähköpyörä:
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26