Nopein maantiellä noista on Vendetta pienellä marginaalilla, sitten tulee Meta ja viimeisenä Gaucho. Mukavuudessa järjestys on käänteinen, paitsi että meta ja vendetta on samalla viivalla. Kaupunki ajettavuudessa Vendetta häviää noille kahdelle ja mukavuutta lukuun ottamatta Gaucho on aika samalla viivalla metan kanssa.
Laita paikkakunta profiiliisi näkyviin, niin on helpompi neuvoa. Oulussa on Mikä Helanderilla ("mhelander" tällä foorumilla) molemmat, sekä MetaPhysic, että Vendetta. Vendetta tosin itse tehtynä. Metoja on myös etelmpänä koeajettavaksi.
Lukemalla mhelanderin viestejä saat kuvan molempien pyörien ominaisuuksista.
Tuosta alkaa ketju, jossa Mika rakentaa Vendettan sen jälkeen, kun on ajellut MetaPhrasticilla aikansa. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2591
Tässä mhelanderin MetaPhysic framekitti -ketju http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 59&#p30559
Tuossa toisen Mikan (MikaL) ketju MetaPhrasticista http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=7&t=2380&
Niin, ja Wackyllä on myös jo toinen Meta ja pirusti kilometrejä kokemusta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Erittäin tiivistetty yhteenveto Vendetta-tyylisestä on että jos on tarkoitus päästä kovaa, ja vielä mäkisessä maastossa, on Vendetta ehkä paras valinta. Jos taas arvostaa monikäyttöisyyttä ja kohtuullista hintaa niin vaikea pistää paremmaksi kuin MetaPhysic.
Molemmat ovat aika tarkalleen saman painoisia samoilla osilla ja kiekkosetillä. Molemmat ovat helppoja ja kohtuu mukavia ajaa mutta nopeimmassa kunnossa parhaimmillaan taajamien ulkopuolella. Molemmissa on alumiinirunko ja pääosa muista komponenteista. Väittäisin että MP:n penkki on mukavampi kuin Vendettan, siksi omavalmisteessani on kopio MP:n hiilikuitupenkistä.
Huomaa että Vendettaan ei saa kovin leveitä kumeja alle. Ja jos on tarkoitus ajaa mäkisessä maastossa ja/tai vaihtelevilla kumien leveyksillä niin rakentaa saman tien levyjarruilla. Näin sekä Wacky että MikaL rakensivat myös omat MP:nsä. Minun MP on all-out race-kunnossa kesät, syksyllä vaihdan siihen 29er hiilarikeulan ja laitan kitkarenkaat alle, eteen 50-559 ja taakse 37-622, BB7 levyjarruilla. Nyt siinä on 57-milliset Racing Ralph nappularenkaat alla.
Erittäin tiivistetty yhteenveto Vendetta-tyylisestä on että jos on tarkoitus päästä kovaa, ja vielä mäkisessä maastossa, on Vendetta ehkä paras valinta. Jos taas arvostaa monikäyttöisyyttä ja kohtuullista hintaa niin vaikea pistää paremmaksi kuin MetaPhysic.
Vendetta ei ole vaihtoehto mäkisessä maastossa muulla alustalla kuin asfaltilla. Soralla & talvikelissä loppuu pito vetävältä renkaalta. Toki kysyjä rajasikin ekassa viestissä moiset pois.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Erittäin tiivistetty yhteenveto Vendetta-tyylisestä on että jos on tarkoitus päästä kovaa, ja vielä mäkisessä maastossa, on Vendetta ehkä paras valinta. Jos taas arvostaa monikäyttöisyyttä ja kohtuullista hintaa niin vaikea pistää paremmaksi kuin MetaPhysic.
Vendetta ei ole vaihtoehto mäkisessä maastossa muulla alustalla kuin asfaltilla. Soralla & talvikelissä loppuu pito vetävältä renkaalta. Toki kysyjä rajasikin ekassa viestissä moiset pois.
Joo tuo on totta. Itsellä lipsuu etupyörä jopa tasaisella kuten tulikin raportoitua Nokian 200m vedoista... mutta kyllä se pitää tarpeeksi normaalissa teillä ajossa.
Oikeasti mäkiseen maastoon tarvitaan siihen sopiva värkki, sellainenkin piti sitten itse tehdä
Mites tuo M5 lowracer ja oma rakentamasi "vendetta" menee nopeuden suhteen onko suuria eroja?
On eroja. Lowracer on nopeampi ainoastaan alamäessä, rullaten tai polkien. Muuten se on letkumpi ajaa tasaisella lujaa ja etenkin ylämäissä joissa sen 3+ kiloa suurempi painokaan ei auta. Eikä 451-kokoisen etupyörän huonompi rullaavuus.
Lowracer on lisäksi kelvollinen ajettava vain maantiellä, ihmisten ilmoille sillä ei ole käytännössä mitään asiaa.
Vielä viime kesänä lowracerilla pääsin nopeimmin 10 km tempopätkätkin. En enää tänä kesänä, sekä MP että V menevät jo kovempaa. Mutta enemmän matka-ajoon ja etenkin mukavaan sellaiseen lowracer on edelleen paras näistä kolmesta.
Onkos tuossa silviossa jonkinlainen naruperätyyppinen ratkasu? Hiilikuitunauhaa vai mitä tuo musta matsku on, rungosta haarukkaan? Uusi kehitelmä vai kauankin ollu? http://cruzbike.com/silvio.html
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Onkos tuossa silviossa jonkinlainen naruperätyyppinen ratkasu? Hiilikuitunauhaa vai mitä tuo musta matsku on, rungosta haarukkaan? Uusi kehitelmä vai kauankin ollu? http://cruzbike.com/silvio.html
Se ei ole varsinaisesti kuin naruperä, vaikka onkin jousitus elementti, koska se ei ole siellä vastustamassa venymistä kuten naru. Tuossa sitä taivutetaan ja se on hiilikuitulevy jos katsot alempia kuvia sen näkee tarkemmin.
Onkos tuossa silviossa jonkinlainen naruperätyyppinen ratkasu? Hiilikuitunauhaa vai mitä tuo musta matsku on, rungosta haarukkaan? Uusi kehitelmä vai kauankin ollu? http://cruzbike.com/silvio.html
Se ei ole varsinaisesti kuin naruperä, vaikka onkin jousitus elementti, koska se ei ole siellä vastustamassa venymistä kuten naru. Tuossa sitä taivutetaan ja se on hiilikuitulevy jos katsot alempia kuvia sen näkee tarkemmin.
En ymmärtäny mitä tarkottaa "vastustamassa venymistä" ?
Tuolla ylempänä, penkin takana on levy joka ilmeisesti on se jousituselementti ja joka taipuu. Antaako tuo haarukasta runkoon menevä osa sitten joustoa?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
En ymmärtäny mitä tarkottaa "vastustamassa venymistä" ?
Tuolla ylempänä, penkin takana on levy joka ilmeisesti on se jousituselementti ja joka taipuu. Antaako tuo haarukasta runkoon menevä osa sitten joustoa?
Penkin alla rungon ja haarukan välissä on rosterinen levy joka pitää haarukan pään paikallaan rungon suhteen ja estää perää putoamasta jos ajaa koloon tai jopa hyppää. Haarukan päässä on tappi joka menee kumielementin läpi ja elementti on taskussaan runkoputken sisällä. Tämä haarukan yläosa on alumiinia ja siinä on kiinni rattaan korvakot sekä mahdollinen jarrusatula tai vannejarru.
Korvakoista menee eteenpäin runkoon kiinni hiilikuituinen joustava haarukka joka on levymäinen vaakatasossa. Se siis joustaa ylös/alas muttei sivulle. Samanlainen on myös etuhaarukan ja keskiön välissä.
Etuhaarukassa on ilma/neste iskari ohjainputken sisällä ja näinollen edessä on enemmän oikeasti toimiva jousto ja takana lähinnä iskuja pehmentävä elastomeeri.
Kaiken kaikkiaan Silvion rakenne on aika nerokas ja kohtuu kevyt ollakseen tavallaan retkipyörän toteutus. Vauhdissa tulee takkiin Vendettalle lähinnä pystymmästä penkin kulmasta ja siitä että polkemisesta tulee vähän joustoja ajetun pinnan suhteen kun mennään tehoilla. Näillä tuskin on merkitystä niille jotka eivät aja tosissaan kilpaa.