Ponista nojis?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Henkka
Site Admin
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Elo 2006, 08:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Ponista nojis?

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Tuli hiukan nostalginen olo, kun mailla käydessäni löysin 22" Tunturi Ponin vajan nurkasta. Aavistuksenhan tuo on kolmenkymmenen vuoden hiljaiselon jälkeen pintaruosteessa ja hämähäkinseiteissä, mutta tuli mieleen, että voisikohan siitä modata NojaPonin? Mahtaakohan kenelläkään olla kokemuksia Ponin tuunaamisesta tähän suuntaan? Tai Jopon? Nehän on melkein kuin yhdestä muotista.
Ja saakohan noita 22" renkaita vielä jostakin vai pitääkö pyöräkokoakin muuttaa?

-- Henkka

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Eikös nuo wanhat Jopot ja Ponit ym. ole jo sen verran harvinaisia että kannattaisi entisöidä? Tein joskus aikoja sitten 2:sta Kombista (=jopo-kopio) swb:n, hitsasin toisesta irtileikatun runkoputken keskiömuhveineen emäputkeen rungon jatkoksi. Takahaarukkaa piti muokata että penkille sai tilaa. Kyllä se muistaakseni aika helppo homma oli, ja ajettava lopputulos. Runko on vieläkin tallessa.
22" renkaat (nokialaiset) ostin jokunen vuosi takaperin trikeen, millikoko oli 44-484 muistaakseni. Olivat vaan turhan karkeakuvioiset.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Obu
Viestit: 110
Liittynyt: 14 Elo 2006, 14:45

Viesti Kirjoittaja Obu »

Kyllä Jopo on nyt niin retroa, että noita kakskakkosia saa melkein mistä huollosta tahansa.
Olen kanssa hiukan sitä mieltä ettei tälläistä klassikkoa kannata "raiskata", mutta jos visio löytyy, niin olen innokas näkemään tuloksen! Tuunaus on suoritettava sitten hyvin arvokkaasti.
Toinen vaihtoehto olisi modata Jopoo hieman custompyörätyyppiseksi ratkaisuksi. Osiahan saisi käden käänteessä Keijolta.

Mutta keskity Henkka nyt siihen Fujiniin :D

WiRGZ

Viesti Kirjoittaja WiRGZ »

Mulla oli tuossa reilu vuosi, vai peräti 2 vuotta sitten mun vanhassa Jopossa, Keijolta ostettu Chopper iso leveä tanko ja sellainen iso satula, samanlainen mitä niissä keijon Choppereissa on..
Oli se aika karun, mutta siistin näköinen :P Piti kyllä luopua niistä, koska ei sillä kovin kovaa uskaltanut ajaa...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kyllähän siitä tuollaisen saman tapaisen SWB:n saisi kuin mitä esim. Ari Paanalalla on.
Mutta vaihteeton nojis, mielestäni aika, sanoisinko "käyttökelvoton". Noh, saattaisihan siihen saada jostakin vaihteetkin.
Jos meinaa hitsaamatta saada, niin "geometriassa" joutuu tekemään niin monta kompromissia, että ei voi tulla hyvä. Jos taas hyväksyy hitsaamisen, niin eikö ole sitten sama hitsata koko runko?
Näyttää huutonetissä olevan jopot sen verran arvossaan, että itse myisin pois ja hankkisin aihion jossa on vaihteet ja joku yleinen rengaskoko.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Ponista nojis?

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Näin Joposta? tehdyn nojakin Suomenlinnassa käydessäni. Karun näköinen laite, mutta ilmeisesti toimiva koska näin saman vehkeen kaupungilla edellisenä päivänä. Harmi vaan kun en nähnyt kenenkään ajavan sillä. Pari kuvaa tuolla: http://kuvaboxi.fi/julkinen/2bcqt+erppa-nojapyora.html Siellä on pari kuvaa myös tosi siisteistä mainospyöristä jotka näin Hesan keskustasa.

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Ponista nojis?

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

4-pyöräsiä nuo mainospyörät....
missä ois valmistettu?
Hieno homma kylläkin että saa
nojailu tälläkin lailla näkyvyyttä.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Ponista nojis?

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Tuunasin - tai pyhäinhäpäisin - 70-luvun Ponista pythonin. Ponista tuskin enää voi puhuakaan, sillä käyttöön jäivät lopulta vain pyörät, lokasuojat ketjut ja poljinmekanismi. En suosittele kenellekään.

Ponissa oli 2-vaihteinen Torpedo Duomatic, jossa vaihteita vuorotellaan pienellä vastapolkaisulla. Tyyppivika, kahtia haljennut Drive ring, muistuttaa itsestään ajoittaisella ruksahduksella, mutta tiukassa välyksessään se on toistaiseksi suostunut yhteistyöhön.

Nykysuuntauksen mukaan 2 vaihdetta ovat toivottoman vähän, mutta leppoisaan ajeluun ne tuntuvat riittävän. 1:llä olen selvinnyt vastaantulleista nousuista ja 2:lla viuhtoen mittari on näyttänyt 27km/h. Pahimmat ahteet olen jättänyt suosiolla väliin. :)

Mikäli joku pettää, niin vaihto-osien kanssa saattaa tulla vaikeuksia? Ainakin uustuotannossa tuo 22-tuumaisuus tuntuu olevan tuntematon koko. Vaihdekappa tekisi mieli vaihtaa, mutta mahtaako sopivaa 28-pinnaista löytyä?

En ole rengasasiantuntija, joten olen tyytynyt eteen tarjottuihin tuotteisiin. Viimeksi minulle myytiin ulkokumiksi sileähkö Duro Easy Ride 47-484. Muita 22-tuumaisia ei kauppiaalla ollutkaan.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ponista nojis?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Sydäntä raastaa kuulla että jotkut tuhoavat Poneja. Itsellä on niitä kaksi, joista toinen on viime vuonna läpi käyty ja toinen alkuperäinen. Ovat vuosilta 1970 ja 1972. Näitä ei kyllä pilkota vaikka nuo Duomatic navat olisivat ihanteellisia moniin projekteihin!!!

Vastaa Viestiin