Eemeli kutosen uusi elämä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2654
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kuulostaa hyvältä tuo ajo :).

Miten niin mitä iloa niistä renkaista? Vähintään silmäniloa jos ei muuta (mutta sitä muutahan niissä myös on) :D ! Mitä muhkeempi, sen parempi.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

terppa kirjoitti:

Parasta on, että ei huomaa kun asfaltti loppuu ja sora alkaa :shock:
Työkaverin kommentit: mitä iloa noista renkaista on ja toi ei hyvin pääty :mrgreen: noh, Levon hautausmaalle seuraavaksi päädyin, tosin vaan parkkikselle mutta kumminkin :)

Tuo ominaisuus on hauska ja yllättää aina uudet kuskit. Sopivilla paineilla tuntuu että rengas kulkee paremmin soralla kuin asfaltilla :mrgreen:
Kannattaa ehdottaa työkaverilles kokeilemaan tollaisilla renkailla olevaa pyörää niin saattaa aueta..

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä niissä on varmaan iloo , siellä missä kapeilla renkailla ajo on kärsimys. Tähän tulokseen tulin kun laitoin Nazcaan 60mm leveet alle. Vaikka ne ei viellä läskit ollut . Mutta lähes kuitenkin Siksi täytyy rakentaa korvaava kuljin Nazcan tille.
Autotallissa on odottamassa 60x26" . Kunhan ehdin rungon viellä hitsailla . :wink:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

terppa kirjoitti:

Parasta on, että ei huomaa kun asfaltti loppuu ja sora alkaa :shock:

Helppo uskoa, kun sain tänään ensimmäisen ghettotubeless big applen alle. Vaikka rengas onkin ainoastaan 60mm leveä, nielee se karkean asvaltin aivan huomaamatta "ylipaineellakin" (3 bar että on vuotovaraa). Helppo verrata, kun toisena renkaana on vielä 50 millinen sisurilla.
4 tuumaisessa läskissä on kolminkertainen ilmatila tuohon omenaan verrattuna Kuva

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja terppa »

Niin laitetaanhan autoihinkin ylikokoisia renkaita pelkästään ulkonäkösyistä :) ja silloin käyttöominaisuudet yleensä huononee, nyt kävi toisin. Ulkonäön puolesta saisi olla muhkumpikin, yllättävän tasapainoiselta tuo näyttää, kait kun penkki on niin massiivinen?

Seuraavaa olen ajellessa jo pohtinut... Olisi helpompi tehdä kun on malli :) 26" olen miettinyt kun siihen saisi sähkökiekon valmiina,tartteisi vaan taakse sitten hankkia, 559€ muuten kustantaa sähkökiekko + akku, muistaakseni 340€ tai jotain. Penkkiä saisi kikkailtua alaspäin mutta paljonko olisi 26" rengas korkeampi 24" verrattuna? Kampilaakerin akseli netin mukaan on 148mm ja pyörätohtorilla levein neliskantti joka käsittääkseni sujahtaa tavalliseen kampilaakeripesään on 131 mm niin onko se passeli tällaiseen jossa kammet on kaukana kumeista? Ketjun ohjaisin kahden rullan avulla muutenkin. Onpa tässä aikaa pähkäillä...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Penkkiä saisi kikkailtua alaspäin mutta paljonko olisi 26" rengas korkeampi 24" verrattuna?

Äkkiä laskin päässä ja sain tulokseksi 2", eli n. 51mm. Penkki nousee puolet tästä jos runko muuten pysyy ennallaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

terppa kirjoitti:

Seuraavaa olen ajellessa jo pohtinut...
Kampilaakerin akseli netin mukaan on 148mm ja pyörätohtorilla levein neliskantti joka käsittääkseni sujahtaa tavalliseen kampilaakeripesään on 131 mm niin onko se passeli tällaiseen jossa kammet on kaukana kumeista?

Tarvii takoa kun rauta on kuumaa :mrgreen:
Siinä on puolitoista metriä matkaa tehdä ketjulelle sivusiirtymää. Sanoisin että jos eturengas ei tuota ongelmaa kapean keskiön takia (ketju, kammet, jalat) ei asialla ole käytännönmerkitystä vaikka käyttäisi 113 millistä. Ketjuvaihteisessa pystärissä ketju on joka tapauksessa vinommassa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13810
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jori »

terppa kirjoitti:

Käsien asento vaatii tottumista, aikaisemmissa pyörissä on ollut kapea ohjaustanko ja kädet on olleet kylkeä vasten, nyt kädet on suoraan eteenpäin. Käsien asennosta johtuen morjenstelu ehkä kannattaa tehdä nyökkäämällä, toivottavasti ensimmäinen vastaantullut lenkkipyöräilijä ei pitänyt minua uusnatsina :)

:mrgreen:

terppa kirjoitti:

Nappasin Pioneerista lyhyet kammet, nyt en muista mutta taisi olla 145 milliset. Alkuperäinen vasen kampi oli aika hyvin kiinni... Ruuvasin kammenulosvetäjän kiinni ja yritin vääntää ulosvetäjää mutta voimat loppui, hain isomman työkalun jolla vääntää ja kohta jotain tapahtuikin ulosvetäjä tuli kammen kierteet mukanaan ulos...

Kannattaa muistaa, että alumiininen kampi lähtee sitä helpommin irti teräsakselilta, mitä lämpimämpi on. Ihan tavallinen hiustenkuivaaja on paras peli, kunhan malttaa puhallella riittävän kauan. Sen lämpötila ei nouse liian korkeaksi laakerin, tai edes maalin osalta, mutta lämpötilaa tulee kuitenkin niin, että helpottaa irrottaminen merkittävästi. Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on teräkseen nähden kaksinkertainen. Tämä tarkoittaa, että lämmittämällä akseli-kampi pari 80°C lämpimämmäksi, tulee liitokseen lisää tilaa noin kaksi sadasosamillimetriä, tai kammen reiän puristusjännityksen määrä pienenee 80 MPa. Tämä on iso ero irtoamisvoimassa. Kannattaa kokeilla ennen kuin vääntää kierteet rikki. Hiustenkuivainta voi käyttää myös, kun irroitustyökalu on kiinni kammessa. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

teee
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Tammi 2009, 20:34
Paikkakunta: Turku

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja teee »

terppa kirjoitti:
Nappasin Pioneerista lyhyet kammet, nyt en muista mutta taisi olla 145 milliset. Alkuperäinen vasen kampi oli aika hyvin kiinni... Ruuvasin kammenulosvetäjän kiinni ja yritin vääntää ulosvetäjää mutta voimat loppui, hain isomman työkalun jolla vääntää ja kohta jotain tapahtuikin ulosvetäjä tuli kammen kierteet mukanaan ulos...

Omien kokemusteni mukaan nuo ALUMIINISTEN poljinkampien ulosvetokierteet ovat
kautta linjan luvattoman heikkoa tekoa. Käytän omissa pykästyksissäni
pääosin kierrätyskomponentteja, jotka ovat voineet marinoitua esim. säiden armoilla pitkään
ilman minkäänlaista ylläpitoa, ja olen huomannut, että kierteet korkkautuvat tällaisissa tapauksissa
tosi herkästi. Jos on vähänkin epäilystä siitä, että kampi on jumahtanut akseliin tavallista napakammin,
kannattaa kokeilla kaikki mahdolliset lämmitykset ja irrotusöljyt
(muutaman loitsunkin voi lausua :-D) jo ennen sitä ensimmäistä irrotusyritystä.
Ja joskus korkkaa näistä huolimatta. Grh! Oletan, että tämä ilmiö ei ole suunnittelutaholle
ongelma, koska käyttöikävaiheella, jossa em. kilkkeet päätyvät esim. allekirjoittaneen käyttöön,
ei lie valmistajalle enää taloudellista merkitystä. Mut mietityttää kyllä, miksi systeemiä
ei ole voitu suunnitella kerralla kestävämmäksi.

Terho

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Hyvin porukka on tervehdykseksi tri pyörällä tunnistanut, kun aika-ajotangoissa kädet kiinni suoristan, nostan ja levitän sormet, puristaen silti kämmenellä tankoa turvallisuden takaamiseksi epätasaisilla alustoilla ja puristamatta tasaisella. Ei tarvitse pelätä natsiksi leimautumista :lol:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

teee kirjoitti:

terppa kirjoitti:
Nappasin Pioneerista lyhyet kammet, nyt en muista mutta taisi olla 145 milliset. Alkuperäinen vasen kampi oli aika hyvin kiinni... Ruuvasin kammenulosvetäjän kiinni ja yritin vääntää ulosvetäjää mutta voimat loppui, hain isomman työkalun jolla vääntää ja kohta jotain tapahtuikin ulosvetäjä tuli kammen kierteet mukanaan ulos...

Omien kokemusteni mukaan nuo ALUMIINISTEN poljinkampien ulosvetokierteet ovat
kautta linjan luvattoman heikkoa tekoa. Käytän omissa pykästyksissäni
pääosin kierrätyskomponentteja, jotka ovat voineet marinoitua esim. säiden armoilla pitkään
ilman minkäänlaista ylläpitoa, ja olen huomannut, että kierteet korkkautuvat tällaisissa tapauksissa
tosi herkästi.

Mäki oon pelännyt että näin käy joskus, mutta ei, yhdestäkään kammesta en ole kierteitä saanut korkattua ja niitä on tullut jokunen irroitettua.
Kaksi perus juttua oon pitänyt mielessä. Työkalu ruuvataan kampeen niin syvälle kuin siinä kierteessä on varaa, vaikka työkalulla vääntämällä että menee pohjaan asti. Toisekseen työkalua ei väännetä alkuperäistä pidemmällä työkalulla vaan väännetään sillä niin kireälle kuin menee ja jos kampi ei irtoa niin päähän napakka isku raskaalla vasaralla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

teee
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Tammi 2009, 20:34
Paikkakunta: Turku

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja teee »

Mäki oon pelännyt että näin käy joskus, mutta ei, yhdestäkään kammesta en ole kierteitä saanut korkattua ja niitä on tullut jokunen irroitettua.
Kaksi perus juttua oon pitänyt mielessä. Työkalu ruuvataan kampeen niin syvälle kuin siinä kierteessä on varaa, vaikka työkalulla vääntämällä että menee pohjaan asti. Toisekseen työkalua ei väännetä alkuperäistä pidemmällä työkalulla vaan väännetään sillä niin kireälle kuin menee ja jos kampi ei irtoa niin päähän napakka isku raskaalla vasaralla.

Eli homman aukottoman onnistumisen varmistamiseksi
toimenpidelistaan kannattaa lisätä vielä oikea-aikainen "täsmänapautus" :-D
Kiitti vinkistä. Tuota pitää kokeilla seuraavan kerran.

Terho

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja terppa »

Eli eipä Läskin tekoon sitten tarvitse muuta erikoisosaa kuin ne läskit kiekot normi-nojapyöräosien lisäksi. Tän päivän hinnat katsoin niin 24" kiekot 290€, Kumit 43,5€/kpl, sisuri 4,34€/kpl eli n. 386€ lisää jos muut osat on/luovuttaja tiedossa :wink: Toivottavasti näemme näitä lisää ja Eemelin uuden pitkän kokemuksia odotan mielenkiinnolla, itse joudun kuitenkin näissä lyhyissä pitäytymään säilytystilojen mitoituksen perusteella, tuli mieleen vasta kun lykkäsin pyörää varastoon :oops:

Kun kerran normikokoinen kampilaakerin pesä tulee seuraavaan tämä halvempi kiekkosatsi olisi mahdollinen jos sähköt tekisi kampilaakerin paikalle tulevalla sarjalla. http://www.greencycle.fi/product/133/ba ... a-36v-250w Mutta jotenkin enemmän eturenkaasta vetävä kiinnostaisi.

Joku 160 km takana ja maantienvarren kokemuksista voisi sanoa pyörän olevan tunteeton sivupuuskille, ainakaan lavettirekka lastattuna isolla kaivinkoneella ei aiheuttanut mitään muutosta ajolinjaan vaikka jonkinmoinen sivupuuska oli. Kun rajanopeus löytyy on aika turha yrittää vääntää kovempaa, yritin yksi ilta roikkua kinnerin perässä maantielenkillä mutta ei se vääntäminen nopeudessa näkynyt.

Syksy tuli yllättäen ja katotaan milloin hullu katteen tekijä pääsee irti. Kun kerran etukatteita on kimppatilauksessa niin pitää asian harrastamisen vuoksi sellainen ottaa mutta varmaan hanskoillekin jotain tulee viritettyä, viimeistään talvella. Ei sitten ole enää kaunis mutta onpahan itseni näköinen.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mistä löysit tuon 507 läskin myyjän . :?: :?: :?:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja terppa »

Nojanalle kirjoitti:

Mistä löysit tuon 507 läskin myyjän . :?: :?: :?:

http://www.on-one.co.uk/i/q/WPOOBFAT/on ... y-wheelset

Se on tää On-onen nettikauppa, muistaakseni 30€ luokkaa oli osissa rahti kun aikanaan vertailin.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin