Strombringer kirjoitti:
Toimisiko tuo niin, että pyörä jolla on lyhyempi matka vetäisi, toisen pyöriessä vapaasti?
Mutkissa koittaisi varmaan "suoristaa" jonkin verran ,paitsi jos jättää polkematta. Toisaalta toimisiko suorilla niin että vakauttaisi menoa kun pyörät pyrkivät tilaan jossa molemmat vetävät?
Olen joskus miettinyt samaa asiaa. Molemmissa vetävissä pyörissä olisi vapaaratas, joka vetäisi eteen, jos vetoa on ja muuten klipsuttelisi laiskana.
Minusta pyörät eivät mitenkään pyri sellaiseen tilaan, jossa molemmat vetäisivät. Vaikka ajoneuvo kulkisi suoraan ja pyörät siten voisivat pyöriä samaan tahtiin,useimmiten silti vain toinen pyörä vetää. Toinen voi vetää melkein, mutta kun kynsi on koko ajan juuri sen verran irti, ettei vetoa synny.
Tasavetoa on muutenkin hankala saavuttaa. Toisaalta se saattaa hetkellisesti toteutua vaikka kaarteessa, jos renkaiden kulumat, ilmanpaineet ja kuormitus sattuvat sopivasti "vinoon".
Ainakin autoissa käytetyissä tasauspyörästöissä (ei lukkoa) on se jossain tilanteissa ikävä piirre - rakenteen ominaisuus, että siinä voima purkautuu löysemmän pyörän pyöritykseen. Siinä vetoakseli tavallaan keskustelee pyörien kanssa. Jos toinen pyörä on liukkaalla, niin sitä suditetaan, vaikka toinen olisi pitävällä soralla.
Vapaaratassovelluksessa, jossa vetorattaat pyörivät "jäykästi" samaan tahtiin, tilanne on toinen. Siinä "raskaampi" pyörä määrää tahdin. Ellei se suostu pyörähtämään, ei polkijalla ole keinoja toisenkaan pyörän pyöritykseen. Liikkeellelähdön kannalta tuo on hyväkin ominaisuus.
Pyörät eivät "tiedä" toisistaan. Ne tuntevat vain oman pyömisensä suhteessa oman vetorattaan pyörimiseen.
Esimerkiksi s-mutkia ajettaessa veto vaihtuu pyörältä toiselle. Mitenköhän se tuntuu vakaudessa, ainakin liukkailla?