Pyörän valoista

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Onneksi mulla on miehen tekemät valot käytössä. Niissä on tasan kaksi toimintoa: päälle ja pois :D . Vipukytkimet rocks!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Vaimo toi Tokmannista pari taskulamppuu joissa on sopivan ärsyttävä vilkku toiminto - otanpa käyttöön jos sais kolmiontakaa törmäilevien autoilijoiden huomaamaan kevarilla liikkujan. Ohjaustankoonhan tuon joutuu laittaan, jotta napista saa vilkun päälle tarvittaessa.

Kuka pentele on tuon, joka ainoaan ledilamppuun valitun vaihtokytkimen keksinyt. Joka kerta lamppua käytettäessä täytyy painaa nappia neljä kertaa. Ensin päälle ensimmäisen, sitten toisen tai kolmannen kerran oikean moodin asettamiseksi ja vielä neljännen kerran sammuttaakseen. Kuvitelkaapa moodinvaihto toimimaan siten, että nappia pitäisi painaa moodia vaihtaakseen pitkään, esim. kaksi sekuntia kerrallaan ja kun moodi on vaihdettu lyhyesti painamalla tuo moodi sitten syttyy ja sammuu vuorotellen. Niin sen pitäisi olla. Ei ole juurikaan sen vaikeampi tehdä tai oppia käyttämään, sillä logiikkahan tuossa nytkin pitää olla kolmen moodin vaihtojen kesken. :?

Tää lamppu toimii näin: Valon ollessa päällä - painaa kevyesti - alkaa vilkkua. Ehkä opin tuon käytön, kokeillaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Vaimo toi Tokmannista pari taskulamppuu joissa on sopivan ärsyttävä vilkku toiminto - otanpa käyttöön jos sais kolmiontakaa törmäilevien autoilijoiden huomaamaan kevarilla liikkujan. Ohjaustankoonhan tuon joutuu laittaan, jotta napista saa vilkun päälle tarvittaessa.

Kuka pentele on tuon, joka ainoaan ledilamppuun valitun vaihtokytkimen keksinyt. Joka kerta lamppua käytettäessä täytyy painaa nappia neljä kertaa. Ensin päälle ensimmäisen, sitten toisen tai kolmannen kerran oikean moodin asettamiseksi ja vielä neljännen kerran sammuttaakseen. Kuvitelkaapa moodinvaihto toimimaan siten, että nappia pitäisi painaa moodia vaihtaakseen pitkään, esim. kaksi sekuntia kerrallaan ja kun moodi on vaihdettu lyhyesti painamalla tuo moodi sitten syttyy ja sammuu vuorotellen. Niin sen pitäisi olla. Ei ole juurikaan sen vaikeampi tehdä tai oppia käyttämään, sillä logiikkahan tuossa nytkin pitää olla kolmen moodin vaihtojen kesken. :?

Tää lamppu toimii näin: Valon ollessa päällä - painaa kevyesti - alkaa vilkkua. Ehkä opin tuon käytön, kokeillaan.

Tuohan on toimiva ratkaisu –peräti hyvä. Ovat näköjään jo kiinassakin huomanneet, että tuon aiemmin jokaisessa lampussa olleen: kirkas-taloudellinen-vilkkuva-pois sekvenssin käyttäminen aiheuttaa jännetupen tulehduksen ja hampaiden narskuntaa ja keksineet paremman. Lampussasi on ihan hyvä käyttöliittymä, jos ei tarvita sähkönsäästömoodia :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Kuvitelkaapa moodinvaihto toimimaan siten, että nappia pitäisi painaa moodia vaihtaakseen pitkään, esim. kaksi sekuntia kerrallaan ja kun moodi on vaihdettu lyhyesti painamalla tuo moodi sitten syttyy ja sammuu vuorotellen. Niin sen pitäisi olla.

Samaa mieltä. Kas, minulla on yksi ledilamppu, jossa moodinvaihto on niin herkkä, että kun pyörällä ajaa klv:n pinnoitteessa olevaan katkeamaan, niin moodi vaihtuu. Ja tietenkin yksi niistä täytyy olla se vihonviimeinen SOS. Höh! Siinä sitten vilkutellaan.

Paljon valitetaan sitä, että kaikki tuotanto siirtyy Kiinaan, Vietnamiin ja Myanmariin. Ei se mitään, kunhan ne edes olisi Designed in Finland, niin olisi joku tolkku näissä vimpaimissa.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Tilasin tämän ketjun inspiroimana tinydealsista kiinacree XM-L T6:n talvipyörään.

Video tästä 54€ valosta, ei toim. kuluja.

Quest Carbon -2015

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja PW »

Kävin äsken pimeessä testaamassa tuota uutta valoa. Hyundai merkkinen käsivalaisin 550lm Tokmannin hyllystä. Sitasin ohjaustankoon sisuskumilla kiinni. Helsinkinojakissa on jalat sen verran alhaalla ettei valo osu häiritsevästi jalkoihin.
Lampussa on siis kaks eri tehoa ja vilkku, kun katkaisijaa painaa kevyesti, toiminto muuttuu suoraan seuraavaan - jos painaa syvemmälle, sammuu valo toimintojen välillä. Päiväkäyttö pitää viel koittaa saako tuolla oikeesti autoilijoiden huomion risteyksissä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja vaaka »

500 lm sokaisee pimeällä aika pitkän matkan päästä. En ole kokeillut, kuinka kaukaa ja häiritsee näkemistä vielä pidemmän matkan päästä. Lisäksi lamput kuumenevat paljon ledeilläkin pitkän aikaa käytettäessä, joten onneksi pimeän iskiessä Suomeen on kylmää, mikä auttaa. Mulla on iso metallirunkoinen laite, joka on hyvin suunniteltu jäähdytyselementiksi. Parin minuutin käyttö sisätilassa tekee silti huolestuttavat lämmöt. Mutta työmatka syksyllä on ongelmaton. Vältän muiden häikäisemistä suuntaamalla lampun alas eteen, jolloin myös näen kaikki yksityiskohdat tiestä. Kapea valokeila auttaa häikyisyn välttämisessä. Jos lampussa on leveä keila, voi haluamiinsa suuntiin rakentaa "silmalaput" rajaamaan keilaa. Yläpuolelle olisi hyvä laittaa, jotta vastaantulijat eivät aja kohti silmät kiinni.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja PW »

Miekin suuntasin valon melko alas, muutaman metrin keulasta eteenpäin. Valokeila on aika laaja, pyöreä - keskellä kirkkaampi alue. Kun tuossa on puoliteho, sen voi laittaa päälle kun joku tulee vastaan.
Tarttee kattoo tuo lampun suuntaus niin ettei vastaan tulijoita häikäise.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kannattaiskohan hankkia lamppu jossa on optiikka kohdillaan jolloin pienemmälläkin valoteholla pärjää nätisti. Omassa dynamovalossa on meinaa selvästi muotoiltu valokeila kuten auton lyhyillä valoilla jolloin ei sokaise vastaan tulevia ja valo ei ole liian kirkas missään kohtaa.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja PW »

Wacky kirjoitti:

Kannattaiskohan hankkia lamppu jossa on optiikka kohdillaan jolloin pienemmälläkin valoteholla pärjää nätisti. Omassa dynamovalossa on meinaa selvästi muotoiltu valokeila kuten auton lyhyillä valoilla jolloin ei sokaise vastaan tulevia ja valo ei ole liian kirkas missään kohtaa.

Joo, tuohon pyritään, ettei häikäise. Nyt eka niin kiskas valo, ett häikäisy asia on tullu edes mieleen. Jos häikäisee, tuota voi varmaan tuunata jollain linsseillä tai "ohjurilevyillä"
Arvaamalla menee valojen hommaus, eikä vähiten tuon optikkan suhteen :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Halvoissa valoissa ei juuri ole mietitty optiikkaa. Saksalaisen tieliikennesäädöksen StVZO valoja kannattaa hankkia niin tietää ettei häikäise vastaan tulevia jos asentaa valon ohjeiden mukaan.

Ne ei ole sitten mitään kiinan ihmeitä joissa on miljardi kiinan lumenia ja tehokkaat maksaa enemmän. Oma dynamo valossa ei edes näe varsinaista ajovalon lediä suoraan vaan kaikki valo peilataan siitä sopivan malliseksi valokeilaksi.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:

Oma dynamo valossa ei edes näe varsinaista ajovalon lediä suoraan vaan kaikki valo peilataan siitä sopivan malliseksi valokeilaksi.

Haa, tuota ideaa piirtelin joku vuosi sitten työkaverin kanssa. Ei ehtinyt valmistukseen asti. Kun ledi asennetaan osoittamaan heijastimen suuntaan saadaan ledin runko parhaiten jäähtyvään kohtaan lampun etupuolelle. Nythän koviten kuumiava ledi on asennettu heijastimen taakse peesiin, josta lämpö on vaikea johtaa pois. Fiksusti muotoillen saadaan vain heijastuvaa valoa näyttävästä valokeilasta ihan millainen tahansa. Onko sinulla kuvaa tosta lampusta. :P

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Kun ledi asennetaan osoittamaan heijastimen suuntaan saadaan ledin runko parhaiten jäähtyvään kohtaan lampun etupuolelle. Nythän koviten kuumiava ledi on asennettu heijastimen taakse peesiin, josta lämpö on vaikea johtaa pois.

mun käsityksen mukaan Ledi ei ole se eniten kuumuva komponentti LED-lampussa vaan sitä ohjaava elektroniikka. Vai onko minulla virheellistä tietoa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kuva
Kyseessä on siis B&M Luxos lamppu. Yläosa on lampun kuiresta on metallia ja toimii jäähdyttimenä. Alaosa on taas muovia. Lipan alla on neljä vuomio lediä, mutta lampun varsinainen ledi on lipan alla näkyväs poikittaisen levyn pohjassa ja osoittaa taaksepäin.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Pyörän valoista

Viesti Kirjoittaja irakas »

Onkohan tämä kätevä takavalo Biltemasta ollut näillä sivuilla: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... 000036655/

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin