Ilman muuta teet kaksiraiteisen, kun kokemukset olivat niin positiivisia kolmipyörän muuntamisesta.
Ohjauskin kevenee pidemmällä ohjaussauvan vipuvarrella ja kura ei roisku suoraan katteen sisälle, vaikka pohjaa ei olisikaan.
Delta kinneri
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Delta kinneri
Re: Delta kinneri
Koe istuin tämän kaksraiteisena, oikee etukulma tuettuna pukille. Heijasin laitetta siinä makuullaan ja tuntu kiikkerämmältä ku tuo leveempi - no sehän on loogista. Kokeilematta ei taas tiedä toimisko kaksraiteisena.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Delta kinneri
Tän jatko jumittaa edelleen, kerran taisin mäkee vähän laskee ohjastamalla liinoilla. Takadropparit on keturallaan, toinen kiekko ulospäin kallellaan ja toinen sisään Vaihdevaijerikin pitäs virittää jotta pääsee polkemaan - ja vaijerin tulosuuntakin pitäs kääntää väärinpäin.
Koe istuin kuitenkin taas ja pyöritin polkimia taaksepäin - nyt normi deltana. Parhaiten mahtus niin ett ohjaus ja etukiekko keskellä.
Kaksraiteisena käsivarret ei mahdu kiekon ja kehon väliin ohjaamaan. Pitäs kaventaa vielä ett saa kiekot kainaloihin ja luultavasti ei sitten enää pysy kaksraiteisena pystyssä tai nyökkäilee toiseen laitaan polkiessa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Delta kinneri
Biltemasta tarttu 4kpl niveliä mukaan jos noilla tekis ohjauksen. Ei ollu sitä mallia, jossa reikä pallossa - ehkä onnistuu noillakin. Vähän löysä kukkakepin sisään, pitää virittää jotenkin ettei jää klappia.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Delta kinneri
PW kirjoitti:Biltemasta tarttu 4kpl niveliä mukaan jos noilla tekis ohjauksen. Ei ollu sitä mallia, jossa reikä pallossa - ehkä onnistuu noillakin. Vähän löysä kukkakepin sisään, pitää virittää jotenkin ettei jää klappia.
Tarvinnet naaraspään liimauksen, jotta pysyy kukkaputkessa. Eräs mahdollisuus voisi olla sopivan kokoiseksi hiottu M6 pultin kanta, jonka työnnät putkeen tuon nivelen avulla ja puristat putken luttuun vaijerilukolla pultin kannan ja nivelen välistä. Sen jälkeen voit kiristää liitoksen pyörittämällä niveltä sisemmäs, jolloin klappi katoaa. Iso vaijerilukko toimii siis putkenpuristustyökaluna ja sen voi ottaa pois puristuksen jälkeen. Tuota runko-osaahan voi myös rälläköidä vähän kapeammaksi puristamaan putkea kapeammalta alalta, laittaa rungon hankaan kapeampi koroke toimimaan puristusleukana tai pyöritellä lukkoa eri asentoihin ja puristaa putki joka puolelta tasaisesti lommolle.
Tuo niveltyyppi on muuten erittäin väljä, mutta sain sellaiset kohtalaisesti toimimaan kaksiraiteisessa pujottamalla sisuskumilenkin puristamaan nivelen palloa kupin pohjaa vasten. Välys käytännössä katosi pienillä voimilla käytettäessä. Jopa nivel, josta oli tuo palloa kupissa pitävä jousi mennyt rikki, toimii kumilenkkiasenteisena moitteettomasti.
Ed. Näkyy olevan tasan 10 mm tuo naaraspään halkaisija. Se tarkoittaa, ettei sinun tarvitse rälläköidä kuusioruuvin kantaa pyöreäksi ja oikean kokoiseksi, vaan voit käyttää suoraan M6 kuusiokoloruuvia kukkaputken sisällä ja puristaa kuusiokoloruuvin ja nivelpään naaraspään väliin sen kavennuksen, joka pitää nivelen paikoillaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Delta kinneri
Poralla vaan kyljestä läpi. Siihen pultti tai niitti.
Mikäli en väärin muista Jukka käytti tuollaisia lowlwb:ssä ja niihin tuli nopeasti välystä Voi olla lyhytikäinen ratkaisu mikäli rakenne on sellainen ettei välystä saisi olla.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Delta kinneri
jooseha kirjoitti:Poralla vaan kyljestä läpi. Siihen pultti tai niitti.
Mikäli en väärin muista Jukka käytti tuollaisia lowlwb:ssä ja niihin tuli nopeasti välystäVoi olla lyhytikäinen ratkaisu mikäli rakenne on sellainen ettei välystä saisi olla.
Niissä on jo uutena melkoinen välys, mutta sen kanssa voi kyllä elää, jos asentaa kumilenkin pitämään nivle kupin pohjassa.
Tuohon niveleen voisi hfistellä välyksenpoistoholkin.
Kupin sisälle ohutseinäinen holkki kuluvaa materiaalia kupin pohjaa vasten työnnettynä niin, että kumi kiristää pallon tuon holkin reunaa vasten. Kun holkki on riittävän ohutta materiaalia, se kuluu pallon paksuimman kohdan kuluttamana niin, että kitkakulma nivelvoimien suhteen jää riittävän pieneksi ja kumi kykenee pitämään pallon holkin reunaa vasten sivuvoimien alaisena. Tästä tulee siis täysin välyksetön nivel, joka ylikuormitettaessa tuottaa enintään sen välyksen, mikä tuolla nivelellä on uutena.
Kuvassa kumin puristusvoimaa kuvaa musta nuoli. Ohjausvoima tuottaa vinon tukivoiman, koska kosketuskohta on hiukan pallon paksuimman kohdan yläpuolella, mutta kumin tukivoima estää välyksen muodostumisen.
Holkki pitää olla ohutseimämäinen ja materiaalia, joka kuluu teräspalloa helpommin. Muovikin käy. Kun niveleen ilmestyy välys, tarkoittaa se, että pallo on kuluttanut holkin niin lyhyeksi, että kantaa kupin pohjalta, eikä holkki enää yletä poistamaan välystä. Ei muuta, kuin uusi kulutusholkki kupin pohjalle ja eikun kovaa ajoa.
Tässä siis halpa tapa tehdä välyksetön ohjausnivel mielestäni melko helposti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Delta kinneri
Hyviä vinkkejä kiitos, arvotaan parhaat käyttöön
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Delta kinneri
Jos tuohon Jorin versioon päädyt, niin muista sitten tsekkailla säännöllisesti niveltä kiristävän kumin kunto, ettei pääse hapertumaan poikki. Jos ohjausnivel pääsee irtoamaan, niin seuraukset voi olla kohtalokkaat...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Delta kinneri
tm kirjoitti:Jos tuohon Jorin versioon päädyt, niin muista sitten tsekkailla säännöllisesti niveltä kiristävän kumin kunto, ettei pääse hapertumaan poikki. Jos ohjausnivel pääsee irtoamaan, niin seuraukset voi olla kohtalokkaat...
Eihän sen nivelen oma lukitusjousi rikki tarvitse olla ja voi tietenkin olla paikoillaan, jos on kerran kunnossa. Kumi tarvitaan vain pitämään välykset oikealla puolella. –Hyvähän sen kumin on silti ehjä olla, jos sitä käyttää.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 698
- Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Delta kinneri
Tattarisuon mikroautopuljusta saa tällaisia 14e/kpl. Hyvin kestäviä, Gatissa 3000km ja yhä kuin uusi. Biltsun 8M-palloja meni kahdet.
Vähän aluksi epäilin kun myyjä sanoi että "älä laita yhtään öljyä, menevät pilalle", mutta ei nää näköjään öljyä tartte.
25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017
Re: Delta kinneri
E-Cruiser kirjoitti:Tattarisuon mikroautopuljusta saa tällaisia 14e/kpl. Hyvin kestäviä, Gatissa 3000km ja yhä kuin uusi. Biltsun 8M-palloja meni kahdet.
Vähän aluksi epäilin kun myyjä sanoi että "älä laita yhtään öljyä, menevät pilalle", mutta ei nää näköjään öljyä tartte.
Joo ton näköset on kolmipyörän ohjaussysteemissä haarukka päässä. Kun noita ei biltemassa ollu - otin toisenlaiset ja säästin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.