Dropoutit ja haarukkaputkien sovitus tehty.
Luggarion, matkalaukkutrike
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Luggarion, matkalaukkutrike
Huomioi mitoituksessa että kun hitsaat dropoutit kiinni niin putki kutistuu hitsauskohdasta.
Eli hitsaat ensin dropoutit ja vasta sitten silmukan kasaan.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Luggarion, matkalaukkutrike
jviirret kirjoitti:Huomioi mitoituksessa että kun hitsaat dropoutit kiinni niin putki kutistuu hitsauskohdasta.
Eli hitsaat ensin dropoutit ja vasta sitten silmukan kasaan.Jukka
Ok, hyvä huomio.
Haittaako jos ohjausnivelen maavara on vain 50mm?
Re: Luggarion, matkalaukkutrike
5 sentiä ihan renkaassa kinni? En usko haittaavan ellet halua ajaa jalkakäytävältä ajoradalla kohdassa, jossa ei ole luiskaa. Vauhdilla pääsee tietysti silloinkin
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Luggarion, matkalaukkutrike
Etupää hitsattu. Kampipuomin jätin tarkoituksella pitkäksi linjariksi. Katkaisukohdasta sahasin sivut poikki jo etukäteen niin katkaisu helpottuu.
- Liitteet
-
- 20151028_153802.jpg (146.95 KiB) Katsottu 2640 kertaa
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Luggarion, matkalaukkutrike
Nyt alkaa jo muoto hahmottua.
- Liitteet
-
- 20151028_180250.jpg (186.37 KiB) Katsottu 2617 kertaa
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Luggarion, matkalaukkutrike
Ennen kuin päätät leveyden lopullisesti, muista huomioida, että rungon vääntöjäykkyys on melko paljon riippuvainen leveydestä. Kuvassa näyttävät olevan aika kaukana toisistaan. Istuinrunkoputket kyllä vääntyvät samalla tavalla leveässä rungossa, mutta niiden kaksi kiinnitysputkea taipuvat samalla voimalla kuormitettuna matkan, joka riippuu ulokkeen pituuden neliöstä. Vähäinenkin leveyslisä tuottaa siis huomattavasti suuremman jäykkyysvajeen. Ja lisää painoa. Kun laitat hihnat sopivan kireälle, ei putket paina vaikka ovat kapeammallakin. Minullahan oli tuollainen putkipari-istuinviritys Iskias pyörässäni.
Tuossa kuvassa yläosa on istuinputkien sisään työnnetty ruohonleikkurin kahva.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Luggarion, matkalaukkutrike
Leveältä kyllä näyttää luonnossakin. 500mm on istuinputkien väli nyt. Oli ajatuksena, että kädet saisivat levätä penkin päällä. Onko huono ajatus?
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Luggarion, matkalaukkutrike
Vilijami kirjoitti:Oli ajatuksena, että kädet saisivat levätä penkin päällä. Onko huono ajatus?
Öö, on? Vai ajattelitko ettei käsille tulisi mitään ohjaustankoja tms? Jos tulee niin ei niiden käyttäminen ei ainkaan onnistu jos penkki rajoittaa kyynärpäiden liikkeitä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Luggarion, matkalaukkutrike
Vilijami kirjoitti:Leveältä kyllä näyttää luonnossakin. 500mm on istuinputkien väli nyt. Oli ajatuksena, että kädet saisivat levätä penkin päällä. Onko huono ajatus?
Meinasin sanoa, että tarvitset kuitenkin ohjaustangon, johon laitat kiinni..., mutta ethän sinä tarvitsekaan, jos laitat jalkajarrun ja vaihdevivun vaikka selkänojan taakse. Kädet istuimella samalla korkeudella kuin istut, ei ole kuitenkaan mukavaa. Laita mieluummin erillinen käsinoja, jollet tarvitse ohjaustankoa.
Hyvä esimerkki on on tämä istuinosaltaan vajaat 400 mm leveä istuimeni, jolla istun juuri nyt. Istun pyörätuolissa. Juu, ei ole mitään erityistä syytä, vaan löysin tämän pyöräkellarin tyhjennyksestä ja pelastin romutukselta. Mainio tuoli näpytellä tietokonetta. No, tässä tuolissa on siis kuten muissakin nojatuoleissa, käsinojat. Mikä siis olisi NOJApyöräilijälle hienompaa kuin selkänojan lisäksi laittaa istuimeensa käsiNOJAT. Tämä pyörätuoli on rungoltaan 490 mm leveä käsinojien ulkopuolelta mitattuna ja istuinosan levey vain 390 mm. Hyvin mahdun tässä istuskelemaan. Aurinkotuolissa, jossa istutaan nojapyörämäisessä asennossa on siinäkin käsinojat.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Luggarion, matkalaukkutrike
jviirret kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Oli ajatuksena, että kädet saisivat levätä penkin päällä. Onko huono ajatus?
Öö, on? Vai ajattelitko ettei käsille tulisi mitään ohjaustankoja tms? Jos tulee niin ei niiden käyttäminen ei ainkaan onnistu jos penkki rajoittaa kyynärpäiden liikkeitä.
Jukka
Se nimenomaa oli ajatuksena, ettei mitään ohjaustankohöpötyksiä
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Luggarion, matkalaukkutrike
jori kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Leveältä kyllä näyttää luonnossakin. 500mm on istuinputkien väli nyt. Oli ajatuksena, että kädet saisivat levätä penkin päällä. Onko huono ajatus?
Meinasin sanoa, että tarvitset kuitenkin ohjaustangon, johon laitat kiinni..., mutta ethän sinä tarvitsekaan, jos laitat jalkajarrun ja vaihdevivun vaikka selkänojan taakse. Kädet istuimella samalla korkeudella kuin istut, ei ole kuitenkaan mukavaa. Laita mieluummin erillinen käsinoja, jollet tarvitse ohjaustankoa.
Hyvä esimerkki on on tämä istuinosaltaan vajaat 400 mm leveä istuimeni, jolla istun juuri nyt. Istun pyörätuolissa. Juu, ei ole mitään erityistä syytä, vaan löysin tämän pyöräkellarin tyhjennyksestä ja pelastin romutukselta. Mainio tuoli näpytellä tietokonetta.
No, tässä tuolissa on siis kuten muissakin nojatuoleissa, käsinojat. Mikä siis olisi NOJApyöräilijälle hienompaa kuin selkänojan lisäksi laittaa istuimeensa käsiNOJAT. Tämä pyörätuoli on rungoltaan 490 mm leveä käsinojien ulkopuolelta mitattuna ja istuinosan levey vain 390 mm. Hyvin mahdun tässä istuskelemaan. Aurinkotuolissa, jossa istutaan nojapyörämäisessä asennossa on siinäkin käsinojat.
Hyvä ajatus! Aiemmin taisin kehuakin, että tästä on tulossa poljettava aurinkotuoli
Re: Luggarion, matkalaukkutrike
Vilijami kirjoitti:Se nimenomaa oli ajatuksena, ettei mitään ohjaustankohöpötyksiä
Hyvä! Pientä jalkaohjattua ja negatiivisen jätön omaavaa taittopyörää tehdessä on kovin vaikea keksiä miksi laittaisi ohjaustangon. Tanko törröttää joko tiellä tai hankaloittaa taittamista
Käsinojia laittaessa pidä mielessä, että tämä on luggarion. Pakattavuus ei saa kärsiä liikaa. Muuten pyörä jää vähälle käytölle Jos voit pitää käsiä sylissä, tarvinneeko tuo käsitukia lainkaan?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Luggarion, matkalaukkutrike
Mieluummin kuitenkin taittuvat käsinojat kuin koko matkalta leveä istuin. Muistelen kaivanneeni käsille paikkaa Iskias pyörällä ajellessani ja laitoinkin siihen myöhemmin ohjaustangon, jota ei tarvittu muuhun kuin käsinojaksi. Joku paikka piti olla, koska siihen aikaan ei kännykässä ollut internettiä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Luggarion, matkalaukkutrike
Koeistuin kaikki lähistöllä olevat istuimet saunajakkarasta kilpa-auton kuppipenkkiin ja takapuolen/alaselän alueelle 400mm riittää leveydeksi reilusti, mutta reiden puoliväli ja hartiat vaativat tuon 500mm. Remmit on tarkoitus jättää hieman löysälle jolloin kolmipyöräiskäyttöön saa sivuttaistukea.
Tuskin siitä puoimetriä leveästä niin huono tulee, ettei sitä voi tehdä uudestaan jos osoittautuu huonoksi