VAstoin parempaa tietoa pistän lusikkani soppaan.
Tähän väliin on ihan pakko heittää että ei ne autoilijat ole ainoita joilla tuppaa olemaan enemmän kuin vähän tunnetta pelissä näissä keskusteluissa 
Jotta ne ihmiset saadaan siirtymään paikasta toiseen julkisilla ja kadun vapaaksi pyöräilijöille, se edellyttää a) julkisen liikenteen merkittävää kehittämistä todelliseksi vaihtoehdoksi muuallakin kuin kehäykkösen sisällä tai b) ihmisten valinnanvapauteen puuttumista niin, että kaikki saadaan pakotettua asumaan päällekkäin julkisten varrelle.
Esimerkiksi minulla ei ole mitään hinkua ajaa joka aamu autolla Helsingin ytimeen Kalasatamaan saakka. Sille ei vain ole järkevää vaihtoehtoa siten, ettei nyt jo pitkä työmatkani pitene ajallisesti kohtuuttomaksi. JOS metro/juna/pikaratikka kulkisi jonnekin, jossa olisi liityntäparkkipaikka autolle JÄRKEVÄLLÄ etäisyydellä isoista väylistä, auto jäisi sinne. Vielä parempi jos omalta kotipaikkaunnaltani pääsisi jollain nopealla julkisella kulkuneuvolla Helsingin julkisten äärelle. Linja-auto ei ole tässä suhteessa merkittävästi omaa autoa nopeampi ja huomattavasti kalliimpi -> ei vaihtoehto. Tarvittaisiin rautapyörät mistä päästään niihin investointeihin.
Nykyisin Metron päättäreiltä ja liityntäparkeista on melkoinen matka idän suunnan pääväylälle (7-tie), on nopeampaa ajaa auto kalasatamaan ja vaihtaa siellä.
"Yllättäen" tähän saakka kuulemani suunnitelmat tähtäävät siihen että Kalasatamaan ajamista hidastetaan tai se tehdään taloudellisesti vähemmän houkuttelevaksi, tiedossani ei ole esim. niiden metroraiteiden jatkosuunnitelmia 
Toki olen itse oman asuinpaikkani valinnut ja näin muuttunut ympäristörikolliseksi, jonka mielipide on lähtökohtaisesti aina väärä.
Helsingin päättäjillä lienee velvollisuuksia ainoastaan helsinkiläisiä veronmaksajia kohtaan, ulkopaikkakunnilta vain töissä Helsingissä käyvistä ei tarvitse niinkään välittää. Muuttaisivat lähiöihin.