Wacky kirjoitti:yaana kirjoitti:Noihin liityntäpysäköinteihin joutuu ajamaan pitkän pätkän vielä motarin jälkeen, jolloin se ei lyhennä kokonaisaikaa. Lukittava pyöräparkki oiskin hauska ajatus, kun sais lenkkeilyn samalla
Mä nyt oonkin tämmönen porvari, jolla on ilmainen parkki työpaikalla... Menee vaan toisella meistä rahaa vielä metrolippuihin.
Eli sieltä myönnetään että autoilu on tehty niin helpoksi että sitä suositaan sitäsen takia. Mitäs jos pyöräilystä tehtäis yhtä helppoa? Varmaan olis suositumpaa..
[/quote]
Joo ilman muuta polkisin joka päivä Porvoosta Helsinkiin ja takaisin, siihen menisi pienellä treenillä enää 4h / päivä
Helsingin työssäkäyntialue lienee tätä nykyä kaavoituspolitiikan ja asuntojen hintojen takia luokkaa 80km säteeltään jos riittääkään. Toi tarkottaa äärilaidallaan 1,5h työmatka-aikoja suuntaansa, minimissään. Siinähän sitten luovut autosta ja lisäät vaikka puoli tuntia kävelyä suuntaansa kaukobussin pysäkille päästäksesi. Ainiin, se on oma valinta, joten näitä ihmisiä ei tarvitse ajatella, tai vielä parempi, heitä sietää vähän piiskata että palaavat ruotuun.
Wacky kirjoitti:Yrittäkää nyt yksityisautoilua puolustelevat saada päähän että yhteiskunta on rakennettu auton ympärille myös kaupunkien keskustoissa, mutta sen ei ole pakko olla niin vaan voidaan kohdella muitakin kulkutapoja sen mukaan miten ne soveltuvat kuhunkin ympäristöön joka voi tarkottaa että joissain paikoissa autoilu joutuu ottaa takapenkin ja hidastumaan antamaan tilaa muille.
No mähän olen tässä koko ajan peräänkuuluttanut sitä, että kehitettäisiin niitä muita kulkumuotoja niin, että ne olisi realistisia vaihtoehtoja niillekin jotka ei asu jo valmiiksi olemassaolevien joukkoliikennereittien varressa. En nyt tällä tarkota sitä että bussilinjat pitäis ulottaa joka hiekkatien varteen haja-asutusalueilla, vaan sitä että esmes Porvoon kokoisessa kaupungissa olisi useampi kuin kolme bussilinjaa jotka kulkis vähän omakotialueillakin. Olen muuten tässä asiassa vastannut kyselyihin ja ollut yhteydessä bussifirmaankin, kun joku kuitenkin kysyy että mitäs olet asialle tehnyt. Tulokset oli laihoja.
En mä puolustele yksityisautoilua silloin jos on aitoja vaihtoehtoja. Ei siinä ole mitään järkeä että ihminen joka asuu junaradan varressa tai kohtuullisen kävelymatkan päässä linja-autoasemalta tai pikavuoropysäkiltä ajaa silti yksinään autolla päivittäin töihin. Ei se ajaminen niin kivaa ole. Meidän autolla kulkee sentään kaksi ja se jo edellyttää välillä toiselta joustoja jos toisen päivä venähtää, aika monessa perheessä vastaavassa tilanteessa hommataan se toinen auto, kun ei ole sitä kunnollista vaihtoehtoa.
Tämäkään asia ei ole niin mustavalkoinen kuin eräät antaa ymmärtää, että autoilija on automaattisesti ympäristörikollinen laiska paska joka ei edes yritä miettiä vaihtoehtoja. Tottakai jotkut tekee tyhmiä valintoja, mutta ei pidä kategorisesti tuomita kaikkia sen perusteella.