Tosta kyseisestä kiekosta en voi sanoa, mutta 406 kiekot kestää aikuisen alla reilusti alle 36 puolaisina todella rankkaa käsittelyä.
Renkaat
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Renkaat
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Renkaat
Wacky kirjoitti:Tosta kyseisestä kiekosta en voi sanoa, mutta 406 kiekot kestää aikuisen alla reilusti alle 36 puolaisina todella rankkaa käsittelyä.
Mulla oli ongelmia CLWB:n( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/clwb.htm ) 20" takakiekon kestävyyden kans kunnes vaihdoin 28 pinnaisen tilalle 36pinnaisen. Käsittely ei tavallaan ollut rankkaa ja jousitus pehmensi sitä epätasaisilla alustoilla, mutta painoa jatkuvasti liki 100kg...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Renkaat
jviirret kirjoitti:Wacky kirjoitti:Tosta kyseisestä kiekosta en voi sanoa, mutta 406 kiekot kestää aikuisen alla reilusti alle 36 puolaisina todella rankkaa käsittelyä.
Mulla oli ongelmia CLWB:n( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/clwb.htm ) 20" takakiekon kestävyyden kans kunnes vaihdoin 28 pinnaisen tilalle 36pinnaisen. Käsittely ei tavallaan ollut rankkaa ja jousitus pehmensi sitä epätasaisilla alustoilla, mutta painoa jatkuvasti liki 100kg...
Melkein sanoisin, että kyse oli enemmän vanteesta kuin pinnoista, mikäli kyse oli nimenomaan tästä vaihdosta.
ensin oli rimpulavanne 28 pinnalla
sitten kunnon ontelovanne 36 pinnalla
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Renkaat
Minulla ei riitä kokemus ja tiedot päättelemään kuvan perusteella tuon XXL:n myymän vanteen rakennetta, eli onko ontelo ja jos on, minkä muotoinen. Siten ei ole hajuakaan siitä, minkä muotoinen ontelo on ja miten kestävä itse vanne on. Ksuki on nyt 70 kg paikkeilla, kun Saksan herkut toivat hieman painoa ja kinneriä ei ole edes ajatustasolla suunniteltu, joten painoista olisi paha arpoa mitään vielä, joten mahdollinen tuleva kuormitus on mysteeri. Kai pitkällä reissulla sata kiloa tulisi helposti, jos ottaa kunnolla evästä ja yöpymisvälineitä mukaan.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Renkaat
jori kirjoitti:Melkein sanoisin, että kyse oli enemmän vanteesta kuin pinnoista, mikäli kyse oli nimenomaan tästä vaihdosta.
Varmasti siitäkin, mutta pinnat siitä katkeili, kehä pysyi ehyenä
Kunhan pistin käytännön esimerkin että ihan mikä tahansa 20" kiekko ei kestä ihan mitä tahansa käsittelyä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Renkaat
vaaka kirjoitti:Minulla ei riitä kokemus ja tiedot päättelemään kuvan perusteella tuon XXL:n myymän vanteen rakennetta, eli onko ontelo ja jos on, minkä muotoinen. Siten ei ole hajuakaan siitä, minkä muotoinen ontelo on ja miten kestävä itse vanne on. Ksuki on nyt 70 kg paikkeilla, kun Saksan herkut toivat hieman painoa ja kinneriä ei ole edes ajatustasolla suunniteltu, joten painoista olisi paha arpoa mitään vielä, joten mahdollinen tuleva kuormitus on mysteeri. Kai pitkällä reissulla sata kiloa tulisi helposti, jos ottaa kunnolla evästä ja yöpymisvälineitä mukaan.
Ei ole kukaan täällä ostanut XXLän kyseistä kiekkoa joten ei täälläkään kellään taida olla parempaa kuvaa sen kestävyydestä.
jviirret kirjoitti:Wacky kirjoitti:Tosta kyseisestä kiekosta en voi sanoa, mutta 406 kiekot kestää aikuisen alla reilusti alle 36 puolaisina todella rankkaa käsittelyä.
Mulla oli ongelmia CLWB:n( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/clwb.htm ) 20" takakiekon kestävyyden kans kunnes vaihdoin 28 pinnaisen tilalle 36pinnaisen. Käsittely ei tavallaan ollut rankkaa ja jousitus pehmensi sitä epätasaisilla alustoilla, mutta painoa jatkuvasti liki 100kg...
Jukka
Itte ajoin joskus Azub Bufollani 406 kiekolla n. 50 mm koekeeseen suorakulmaiseen asfaltin reunaan ilman jousitusta edessä ja ainoa mikä meni rikki millään tavalla oli sisäkumi. Painoa yhteensä sillon pyörän kanssa n. 140 kg. Pinnoja 36 kpl. Kiekoissa on eroja..
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: Renkaat
Googletin lightest 406 wheel sanat ja osuin renkaan rakentajien keskusteluun, jossa sanottiin ideatasolla eri sanoin jotenkin näin: Huippuosista voi rakentaa alle viikon kestävän renkaan ja keskinkertaisista osista hyvä rakentaja voi tehdä kymmeniä tuhansia kilometrejä kestävän suorassa pysyvän renkaan. Materiaalistakaan ei ole tuossa XXLn renkaassa mainintaa, joten paha mennä arpomaan mitään kest'vyydestä, kun ei tiedä, onko vannemateriaali nanometrin voikerros, vai jotain oikeasti riittävää tavaraa. Pitänee joskus mennä paikan päälle katsomaan ja kokeilemaan kädellä tuollaista, jos mielenkiintoa riittää, kun juuri nyt lyhyellä tähtäimellä ei ole kinnerin teon aika. Heti hyötyä tulisi vain Streetmachineen, jos tuossa olisi levyjarrutuki, mikä tietysti puuttuu. Joten ei ole suurin prioriteettini tuon renkaan tarkastelu. Jos jonkun muun projektin ohella saisi tehtyä homman. Sellainen nousi jo mieleen tosin, mutta ei lupauksia menenkö vai en lähiaikoina. Flunssa painaa 9. päivää.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Renkaat
Kyllä huonoistakin materiaaleista voi tehdä kestävän kiekon, etenkin 36 pinnalla. Se on nimittäin tosi paljon pinnoja noin pieneen (ETRTO-406) vanteeseen.
Homman juju on kasata kiekko niin että jokainen navan laipan sisäpuolelta ulkopuolen kautta vanteelle menevä pinna taitetaan laippaa vasten niin ettei se jää kaarelle ennen nippelin kiristystä. Vanteen sisäpuolelle nipan reiän ympärys töpätään vanupuikolla öljyä jotta nippa luistaa hyvin kiristettäessä. Samoin jokaisen pinnan kierteeseen töpätään öljyä jotta kierre rullaa hyvin.
Ensin kaikki pinnat kiristetään tasapituuteen, itse rullaan nipat niin pitkälle että kierre juuri ja juuri menee piiloon. Tämä saattaa vaatia useita kierroksia joissa kiristetään vähitellen, puoli tai neljännes kierros kunnes tähän asti on päästy. Sitten kiristetään pinnoja täsmälleen saman verran kiertäen että haluttu tavoitekireys on saavutettu. Vasta sitten aletaan ihmettelemään onko vanne suora ja keskellä napaa. Pystyheittoa ei pitäisi olla lainkaan, jos on niin sitten löysätään kaikki pinnat ja sitä ennen yritetään ymmärtää miksi sitä heittoa pääsi tulemaan.
Mulla on M5:n kasaama ETRTO-451 etukiekko jonka tilasin lowracerin mukana, siinä on erittäin kapea 55mm leveä napa, 28 2mm:n pinnaa ja radiaali rihtaus. Öljyä ei ollut käytetty ja pinnojen kireys jo uutena mitä sattuu. Koska lowracerissa lähes kaikki paino on etupyörällä ja haarukka vielä yksipuolinen sai kiekko kyytiä oikein urakalla ja veteli kieroon. Sitä rihtatessa alkoi pinnoja katkeilemaan jolloin jouduin tilaamaan uuden pinnasetin M5:stä.
Kasasin kiekon huolellisesti yo ohjeilla ja pidin huolta että pinnat tulee vähintäänkin riittävälle kireydelle. Vanne on 32mm syvä "aero"-vanne ja kiekko painaa saman verran kuin mun 28" kisalaatuinen etukiekko eli ei ole kevyt. Nyt kiekko pysyy suorana ja voisin väittää että on pommin kestävä. Ja kyytiä sille on annettu.
Samoin markettipyörien (tai Biltema, XXL, Kärkkäinen jne) halpiskiekot saa hyviksi kunhan ne vaan rihtaa kunnolla. Voi vaatia pinnojen löysäyksen, voitelun, tasamittaan kiristämisen ja ja sitten rihtauksen suoraan. Ainakin tyttären Tunturissa on uusiksi tehty takakiekko joka pelaa ihan yhtä hyvin kuin mun kisalaatuiset kiekot, etukiekkoaan joutuu rihtailemaan kun sitä ei ole uusiksi kasattu.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Renkaat
Hienoa infoa, kiitos paljon! Sääli, että muuten laadukas firma on tehnyt noin vasemmalla kädellä kiekon sulle. Eka negatiivinen kommentti erikoisosien saamisen vaikeuden ohella M5stä, mitä olen kuullut.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Renkaat
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka ... us-6061210
Tää tuntuu jo liian hyvältä . Jos tällänen on mahdollista , niin kohta voiraan mennä tosi lujaa .
-
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 281
- Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Renkaat
mhelander kirjoitti:Kyllä huonoistakin materiaaleista voi tehdä kestävän kiekon, etenkin 36 pinnalla. Se on nimittäin tosi paljon pinnoja noin pieneen (ETRTO-406) vanteeseen.
Juu, kyllä 406:een riittää halpakin kiekko: mulla ollut Azubissa viisi vuotta RemerX Grand Hill edessä (kehä maksaa about 15€), kerran on rihdattu ja edelleen luotisuora. Takana samanlainen 559 ja yhtä hyvin pelittää Vaimon Spiritissä on ehkä överein kiekko ikinä: 305 36-pinnaisena...rullajarrun kanssa kilpailee varmaan painavimman 305-kiekon tittelistä. Tosin kinnereissä ja trikeissä vääntövoimat ovat tosi paljon kovemmat. Mitä enemmän pinnoja, sen parempi kai.
Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy
Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)
Re: Renkaat
Ehhehe, nyt tyhjäpuntitkin liikkeelle kiitos grafeenin ;-D
Re: Renkaat
Vanha juttu latexin paremmasta rullaavuudesta ja maasturin renkaista:
http://www.elisanet.fi/kai_js_nurminen/ ... chtest.pdf
Viimeisen sivun Rollwiderstand-kuvatekstistä vapaasti suomentaen: Latexit rullaavat 25 kevyemmin kuin butyylit. Erikoisvahvojen ulkorenkaiden lisävastus on verrattavissa 5 kilon reppuun 7%:n nousussa, "tavalliseen" ulkorenkaaseen verrattuna.
Tulokset on saatu samoja ulkorenkaita käyttäen, sisärenkaita vaihtaen, paitsi harmaat palkit. Jutusta voinee päätellä, että testatut ulkorenkaaat ovat samanlevyisiä?
- mika
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 265
- Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
- Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach
Re: Renkaat
Talvirenkaisiin vaihdettu. Ei kelin vuoksi vaan pyörätiet sorattu ja sliksit ei enää kestäneet. Tappajasoraa ei enää pitänyt olla. Ovat vaihtaneet tappajahiekkaan.
Edessä nasta marathonit 20" ja 40mm. Takana continental winter II kitkat. Ei voi kun todeta että nyt tiedän mitä kitkarengas tarkoittaa. Jos ennen lötkövauhti oli 30, nyt se on 25 pintaan. Ero korostuu vielä vauhtia nostaessa. Eli hauskuus katosi.
En tiedä että onko se tuo kitka vai nastat kun rullaa huonosti. Tai sitten sora/hiekka nyt vain on raskaampaa ajaa.
Itse liukkaan pitoa ei ole juuri päässyt testaamaan.
No, ehkä tähän tottuu. Onpa hyvä syy odottaa kesää.
MikaR
Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Renkaat
mika kirjoitti:En tiedä että onko se tuo kitka vai nastat kun rullaa huonosti. Tai sitten sora/hiekka nyt vain on raskaampaa ajaa.
Kaikki nuo vaikuttaa, mutta lisäksi vaikuttaa ilman lämpötila. Suunnilleen 1%/1aste. Totesin tämän aikoinaan kun ajoin samalla pyörällä ja samoilla renkailla ympäri vuoden samaa 8km työmatkaa.
Nyt tosin ollut pitkään sen verran tasaisen lämmintä että kokemasi ero on varmasti noista renkaista lähtöisin.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...