Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tosta kyseisestä kiekosta en voi sanoa, mutta 406 kiekot kestää aikuisen alla reilusti alle 36 puolaisina todella rankkaa käsittelyä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:

Tosta kyseisestä kiekosta en voi sanoa, mutta 406 kiekot kestää aikuisen alla reilusti alle 36 puolaisina todella rankkaa käsittelyä.

Mulla oli ongelmia CLWB:n( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/clwb.htm ) 20" takakiekon kestävyyden kans kunnes vaihdoin 28 pinnaisen tilalle 36pinnaisen. Käsittely ei tavallaan ollut rankkaa ja jousitus pehmensi sitä epätasaisilla alustoilla, mutta painoa jatkuvasti liki 100kg...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13810
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Tosta kyseisestä kiekosta en voi sanoa, mutta 406 kiekot kestää aikuisen alla reilusti alle 36 puolaisina todella rankkaa käsittelyä.

Mulla oli ongelmia CLWB:n( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/clwb.htm ) 20" takakiekon kestävyyden kans kunnes vaihdoin 28 pinnaisen tilalle 36pinnaisen. Käsittely ei tavallaan ollut rankkaa ja jousitus pehmensi sitä epätasaisilla alustoilla, mutta painoa jatkuvasti liki 100kg...

Melkein sanoisin, että kyse oli enemmän vanteesta kuin pinnoista, mikäli kyse oli nimenomaan tästä vaihdosta.
Kuva
ensin oli rimpulavanne 28 pinnalla
Kuva
sitten kunnon ontelovanne 36 pinnalla

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Minulla ei riitä kokemus ja tiedot päättelemään kuvan perusteella tuon XXL:n myymän vanteen rakennetta, eli onko ontelo ja jos on, minkä muotoinen. Siten ei ole hajuakaan siitä, minkä muotoinen ontelo on ja miten kestävä itse vanne on. Ksuki on nyt 70 kg paikkeilla, kun Saksan herkut toivat hieman painoa ja kinneriä ei ole edes ajatustasolla suunniteltu, joten painoista olisi paha arpoa mitään vielä, joten mahdollinen tuleva kuormitus on mysteeri. Kai pitkällä reissulla sata kiloa tulisi helposti, jos ottaa kunnolla evästä ja yöpymisvälineitä mukaan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Melkein sanoisin, että kyse oli enemmän vanteesta kuin pinnoista, mikäli kyse oli nimenomaan tästä vaihdosta.

Varmasti siitäkin, mutta pinnat siitä katkeili, kehä pysyi ehyenä :lol:
Kunhan pistin käytännön esimerkin että ihan mikä tahansa 20" kiekko ei kestä ihan mitä tahansa käsittelyä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

vaaka kirjoitti:

Minulla ei riitä kokemus ja tiedot päättelemään kuvan perusteella tuon XXL:n myymän vanteen rakennetta, eli onko ontelo ja jos on, minkä muotoinen. Siten ei ole hajuakaan siitä, minkä muotoinen ontelo on ja miten kestävä itse vanne on. Ksuki on nyt 70 kg paikkeilla, kun Saksan herkut toivat hieman painoa ja kinneriä ei ole edes ajatustasolla suunniteltu, joten painoista olisi paha arpoa mitään vielä, joten mahdollinen tuleva kuormitus on mysteeri. Kai pitkällä reissulla sata kiloa tulisi helposti, jos ottaa kunnolla evästä ja yöpymisvälineitä mukaan.

Ei ole kukaan täällä ostanut XXLän kyseistä kiekkoa joten ei täälläkään kellään taida olla parempaa kuvaa sen kestävyydestä.

jviirret kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Tosta kyseisestä kiekosta en voi sanoa, mutta 406 kiekot kestää aikuisen alla reilusti alle 36 puolaisina todella rankkaa käsittelyä.

Mulla oli ongelmia CLWB:n( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/clwb.htm ) 20" takakiekon kestävyyden kans kunnes vaihdoin 28 pinnaisen tilalle 36pinnaisen. Käsittely ei tavallaan ollut rankkaa ja jousitus pehmensi sitä epätasaisilla alustoilla, mutta painoa jatkuvasti liki 100kg...

Jukka

Itte ajoin joskus Azub Bufollani 406 kiekolla n. 50 mm koekeeseen suorakulmaiseen asfaltin reunaan ilman jousitusta edessä ja ainoa mikä meni rikki millään tavalla oli sisäkumi. Painoa yhteensä sillon pyörän kanssa n. 140 kg. Pinnoja 36 kpl. Kiekoissa on eroja..

Viimeksi muokannut Wacky, 22 Loka 2015, 05:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Googletin lightest 406 wheel sanat ja osuin renkaan rakentajien keskusteluun, jossa sanottiin ideatasolla eri sanoin jotenkin näin: Huippuosista voi rakentaa alle viikon kestävän renkaan ja keskinkertaisista osista hyvä rakentaja voi tehdä kymmeniä tuhansia kilometrejä kestävän suorassa pysyvän renkaan. Materiaalistakaan ei ole tuossa XXLn renkaassa mainintaa, joten paha mennä arpomaan mitään kest'vyydestä, kun ei tiedä, onko vannemateriaali nanometrin voikerros, vai jotain oikeasti riittävää tavaraa. Pitänee joskus mennä paikan päälle katsomaan ja kokeilemaan kädellä tuollaista, jos mielenkiintoa riittää, kun juuri nyt lyhyellä tähtäimellä ei ole kinnerin teon aika. Heti hyötyä tulisi vain Streetmachineen, jos tuossa olisi levyjarrutuki, mikä tietysti puuttuu. Joten ei ole suurin prioriteettini tuon renkaan tarkastelu. Jos jonkun muun projektin ohella saisi tehtyä homman. Sellainen nousi jo mieleen tosin, mutta ei lupauksia menenkö vai en lähiaikoina. Flunssa painaa 9. päivää.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kyllä huonoistakin materiaaleista voi tehdä kestävän kiekon, etenkin 36 pinnalla. Se on nimittäin tosi paljon pinnoja noin pieneen (ETRTO-406) vanteeseen.

Homman juju on kasata kiekko niin että jokainen navan laipan sisäpuolelta ulkopuolen kautta vanteelle menevä pinna taitetaan laippaa vasten niin ettei se jää kaarelle ennen nippelin kiristystä. Vanteen sisäpuolelle nipan reiän ympärys töpätään vanupuikolla öljyä jotta nippa luistaa hyvin kiristettäessä. Samoin jokaisen pinnan kierteeseen töpätään öljyä jotta kierre rullaa hyvin.

Ensin kaikki pinnat kiristetään tasapituuteen, itse rullaan nipat niin pitkälle että kierre juuri ja juuri menee piiloon. Tämä saattaa vaatia useita kierroksia joissa kiristetään vähitellen, puoli tai neljännes kierros kunnes tähän asti on päästy. Sitten kiristetään pinnoja täsmälleen saman verran kiertäen että haluttu tavoitekireys on saavutettu. Vasta sitten aletaan ihmettelemään onko vanne suora ja keskellä napaa. Pystyheittoa ei pitäisi olla lainkaan, jos on niin sitten löysätään kaikki pinnat ja sitä ennen yritetään ymmärtää miksi sitä heittoa pääsi tulemaan.

Mulla on M5:n kasaama ETRTO-451 etukiekko jonka tilasin lowracerin mukana, siinä on erittäin kapea 55mm leveä napa, 28 2mm:n pinnaa ja radiaali rihtaus. Öljyä ei ollut käytetty ja pinnojen kireys jo uutena mitä sattuu. Koska lowracerissa lähes kaikki paino on etupyörällä ja haarukka vielä yksipuolinen sai kiekko kyytiä oikein urakalla ja veteli kieroon. Sitä rihtatessa alkoi pinnoja katkeilemaan jolloin jouduin tilaamaan uuden pinnasetin M5:stä.

Kasasin kiekon huolellisesti yo ohjeilla ja pidin huolta että pinnat tulee vähintäänkin riittävälle kireydelle. Vanne on 32mm syvä "aero"-vanne ja kiekko painaa saman verran kuin mun 28" kisalaatuinen etukiekko eli ei ole kevyt. Nyt kiekko pysyy suorana ja voisin väittää että on pommin kestävä. Ja kyytiä sille on annettu.

Samoin markettipyörien (tai Biltema, XXL, Kärkkäinen jne) halpiskiekot saa hyviksi kunhan ne vaan rihtaa kunnolla. Voi vaatia pinnojen löysäyksen, voitelun, tasamittaan kiristämisen ja ja sitten rihtauksen suoraan. Ainakin tyttären Tunturissa on uusiksi tehty takakiekko joka pelaa ihan yhtä hyvin kuin mun kisalaatuiset kiekot, etukiekkoaan joutuu rihtailemaan kun sitä ei ole uusiksi kasattu.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Hienoa infoa, kiitos paljon! Sääli, että muuten laadukas firma on tehnyt noin vasemmalla kädellä kiekon sulle. Eka negatiivinen kommentti erikoisosien saamisen vaikeuden ohella M5stä, mitä olen kuullut.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka ... us-6061210
Tää tuntuu jo liian hyvältä . Jos tällänen on mahdollista , niin kohta voiraan mennä tosi lujaa . :lol:

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

mhelander kirjoitti:

Kyllä huonoistakin materiaaleista voi tehdä kestävän kiekon, etenkin 36 pinnalla. Se on nimittäin tosi paljon pinnoja noin pieneen (ETRTO-406) vanteeseen.

Juu, kyllä 406:een riittää halpakin kiekko: mulla ollut Azubissa viisi vuotta RemerX Grand Hill edessä (kehä maksaa about 15€), kerran on rihdattu ja edelleen luotisuora. Takana samanlainen 559 ja yhtä hyvin pelittää :lol: Vaimon Spiritissä on ehkä överein kiekko ikinä: 305 36-pinnaisena...rullajarrun kanssa kilpailee varmaan painavimman 305-kiekon tittelistä. Tosin kinnereissä ja trikeissä vääntövoimat ovat tosi paljon kovemmat. Mitä enemmän pinnoja, sen parempi kai.

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ehhehe, nyt tyhjäpuntitkin liikkeelle kiitos grafeenin ;-D

Kaitsu62
Viestit: 57
Liittynyt: 11 Marras 2012, 11:21
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Kaitsu62 »

Vanha juttu latexin paremmasta rullaavuudesta ja maasturin renkaista:
http://www.elisanet.fi/kai_js_nurminen/ ... chtest.pdf

Viimeisen sivun Rollwiderstand-kuvatekstistä vapaasti suomentaen: Latexit rullaavat 25 kevyemmin kuin butyylit. Erikoisvahvojen ulkorenkaiden lisävastus on verrattavissa 5 kilon reppuun 7%:n nousussa, "tavalliseen" ulkorenkaaseen verrattuna.

Tulokset on saatu samoja ulkorenkaita käyttäen, sisärenkaita vaihtaen, paitsi harmaat palkit. Jutusta voinee päätellä, että testatut ulkorenkaaat ovat samanlevyisiä?

Avatar
mika
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Elo 2015, 21:57
Paikkakunta: Abu Dhabi/Al Raha Beach

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja mika »

Talvirenkaisiin vaihdettu. Ei kelin vuoksi vaan pyörätiet sorattu ja sliksit ei enää kestäneet. Tappajasoraa ei enää pitänyt olla. Ovat vaihtaneet tappajahiekkaan.
Edessä nasta marathonit 20" ja 40mm. Takana continental winter II kitkat. Ei voi kun todeta että nyt tiedän mitä kitkarengas tarkoittaa. Jos ennen lötkövauhti oli 30, nyt se on 25 pintaan. Ero korostuu vielä vauhtia nostaessa. Eli hauskuus katosi.

En tiedä että onko se tuo kitka vai nastat kun rullaa huonosti. Tai sitten sora/hiekka nyt vain on raskaampaa ajaa.

Itse liukkaan pitoa ei ole juuri päässyt testaamaan.

No, ehkä tähän tottuu. Onpa hyvä syy odottaa kesää.

MikaR

Egolokisesti omassa vihreässä kuplassa

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mika kirjoitti:

En tiedä että onko se tuo kitka vai nastat kun rullaa huonosti. Tai sitten sora/hiekka nyt vain on raskaampaa ajaa.

Kaikki nuo vaikuttaa, mutta lisäksi vaikuttaa ilman lämpötila. Suunnilleen 1%/1aste. Totesin tämän aikoinaan kun ajoin samalla pyörällä ja samoilla renkailla ympäri vuoden samaa 8km työmatkaa.
Nyt tosin ollut pitkään sen verran tasaisen lämmintä että kokemasi ero on varmasti noista renkaista lähtöisin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin