jori kirjoitti:PW kirjoitti:Pari ongelmaa- ketjuhaarukan droppareilla ei pysty säätämään ketjun kireyttä ja se on alumiinia.
Eihän se ole vielä kiinni mitenkään. Vaihda teräksiseen säätödropparilliseen.
Alkaa olla varaosat vähissä.
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Pari ongelmaa- ketjuhaarukan droppareilla ei pysty säätämään ketjun kireyttä ja se on alumiinia.
Eihän se ole vielä kiinni mitenkään. Vaihda teräksiseen säätödropparilliseen.
Alkaa olla varaosat vähissä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
jooseha kirjoitti:Mua epäilyttää tuon etuhaarukan kestäminen noin loivalla ohjauskulmalla
![]()
Omassani vastaava ei kestänyt ennen vahvistamista ja Härskilläkin hajosi twistiketjuisesta. Hitsaa vähintään saumat kokonaan umpeen, niin kuormitus jakautuu laajemmalle alueelle.
Onko tuo loiva? Mistä hajois?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Heti kruunun alta. Haarukkaputkeen tulee takapuolelle murtuma.
edit. Härskin ketjussa oli kuva murtumapaikasta.
PW1:ssä saman tapanen haarukka, toistaseks kestäny.
Onhan tuota helppo vahvistaa hitsaamalla.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:PW1:ssä saman tapanen haarukka, toistaseks kestäny.
Onhan tuota helppo vahvistaa hitsaamalla.
Jos katsot edellisen viestin kuvaa tarkasti, huomaat ettei haarukka hitsaamalla vahvistu, vaan heikkenee. Härskin haarukan murtuma on nimenomaan hitsin vieressä haarukkaputkessa, kohdassa jossa hitsi on kuumentanut haarukkaputkea – HAZ-vyöhykkeellä. Tuota paikkaa voi vahvistaa vain kiinnittämällä lisätuki paikkaan, jossa ei ole vetojännitysmaksimia, vaikka tuen nimenomaan pitää tukea paikkaa, jossa vetojännitysmaksimi esiintyy. Ennenvanhaan tällaiset tuettiin erillisellä haarukalla, joka kiinnittyy rakenteeseen muualta kuin suuren jännitysvaihtelun alueella, kuten tässä kuvassa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tämä Viljamin ehotus on hyvä - josko tuota lähtis toteuttamaan. Ketjuputket ei oo tiellä, ja mahtuu isompikin ratas pyörimään. Etuhaarukka on vanha mummokelan 28" haarukka mallia siro. Yläputki pitäs varmaan tehdä vähän järeemmästä tavarasta - mutt onko 50*1,5mm liian järeetä?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:
Tämä Viljamin ehotus on hyvä - josko tuota lähtis toteuttamaan. Ketjuputket ei oo tiellä, ja mahtuu isompikin ratas pyörimään. Etuhaarukka on vanha mummokelan 28" haarukka mallia siro. Yläputki pitäs varmaan tehdä vähän järeemmästä tavarasta - mutt onko 50*1,5mm liian järeetä?
Flevo racerissa -mistä tuo rakenne- on yläputki 40x40x1,5 putkea.
Pyöreetä 38mm putkee olis "hyllyssä", ehkä koitan siitä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Pyöreetä 38mm putkee olis "hyllyssä", ehkä koitan siitä.
Kestää kyllä.
Aurikoisen päivän innoittamana tein yksinkertaisen mutta kauniin MBB-asetelman.
Tuosta tuli mieleen, yläputken voiskin kiinnittää stemmin kylkeen jonkinlaisella klemmari synsteemillä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kannattasko tehdä vasemman puolen ketjuputki järeemmästä ja kiinnittää lähemmäs keskiötä (ketjuvoimat)? Oikeen puoleinen vois olla vähän lyhyempi ku kuvassa ja hennompaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Hennon näköinen etuhaarukka.
jooseha kirjoitti:Hennon näköinen etuhaarukka.
On mutt luulis ett keulakolmio vahvistas rakennetta.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:jooseha kirjoitti:Hennon näköinen etuhaarukka.
On mutt luulis ett keulakolmio vahvistas rakennetta.
Vahvistaa ja ei vahvista. Suoraa ajaessa varmaankin riittävän jämäkkä, mutta tiukemmassa mutkassa? Keula menee melko kalleelleen ja kantaa kuormaa paljon pystypyörää enemmän. En sano etteikö voisi kestää, mutta jos olisin huolissani niin olisin huolissani juuri näistä sivuttaisista voimista mitä kolmiorakenne ei tue millään tavalla.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Turhaa pelottelua jooselta ja jukalta. Ja jos oikein kesto jännittää, niin lisää haarukan kruunusta ohuen putken eteenpäin.