Wacky kirjoitti:terppa kirjoitti:jviirret kirjoitti:terppa kirjoitti:Jos laajentaa vähän...pk-seudulla asuu 1,1 milj. ihmistä ja suomessa 5,4 miljoonaa niin se on palttiarallaa 20% väkiluvusta ja Helsinki, Espoo ja Vantaa sisältää 29500 valtion työpaikkaa (37,5%) niin veikkaisin, että ne jäljelle jäävät reilu miljoona maksaa kyllä verotuloissa virkakoneiston yliedustuksen
Mun vastaus olis alunperin kommentiin jossa naljailtiin siitä että Helsingissä käydään töissä ja maksetaan verot naapurikuntiin. Ei niitä nyt voi yhdistää samaksi kunnaksi kun käykin ilmi että rahavirta onkin toiseen suuntaan 
Jukka
No päästiin sitten yksimielisyyteen rahavirtojen suunnasta joka särähti 
Mutta kyllä mun mielestä nimenomaan tuolla pitäisi noi kolme kuntaa laittaa yhteen ja vielä enemmän kokonaisuutena kehittää
rajoja kun ei huomaa kun on samaa taajamaa...
Autoillessa ei ehkä selvästi huomaa rajoja, mutta kun liikkuu pyörällä rajat huomaa. Espoossa rakennetaan edelleen innolla uusiin risteyksiin kanttikiviä kun Helsingissä niitä jo poistetaan vanhoista. Itse en halua Espoon kanssa yhteen koska siellä on liialti kokkari valtaa joka tulisi jarruttamaan pyöräilyn edistämistä aivan liikaa. Espoosta kun on pyritty heidän toimesta tekemään suoranainen autoilun mekka. Sielläkin on kuitenkin pikku hiljaa alettu heräämään suunnittelu puolella, mutta poliittinen tahto on pelkkää korupuhetta.
Helsingissä on ainakin neljä vastaanottokeskusta näissä paikoissa: Koskela, Munkkiniemi, Metsälä ja Laajasalo
Eli sinulle sopisi kuntaliitokset PK-seudulla vasta sitten kun Helsinki on paisunut niin isoksi että oma viiteryhmäsi pystyy dominoimaan kuntavaaleissa sinulle mieleiset päättävät elimet koko alueelle
Veikkaan että ne Espoon kokkarit ajattelee pitkälti samalla tavalla, ja pelkää helsinkiläistä viherpyöräilymafiaa yhtä lailla 
Kun kerran pyöräilyfoorumilla ollaan, kukaan täälä tuskin on pyöräilyn edellytysten parantamista vastaan isosti. Mutta kun ihmisten valintoja on politiikalla vuosikymmenet ohjattu tiettyyn suuntaan, niin ei niitä pidä rankaista liian kovalla kädellä niistä tehdyistä valinnoista. Yhteiskunta on sen verran iso laiva että se kääntyy hitaasti. Samalla sen koneisto on myöskin jossain määrin herkkä rikkoutumaan, jos liikaa vieraannutetaan ihmisiä tekemällä päätöksiä jotka vaikuttavat negatiivisesti isojen joukojen elämänlaatuun. Tuon edellisen voi lukea ihan yhtälailla autoilijan kuin pyöräilijän lasit silmillä, joku tasapaino pitäisi löytää ja yrittää nähdä asiat molempien kantilta.
Se on ihan fakta että kaupunkisuunnittelussa pyöräilijät ja kävelijät on altavastaajia, ja ovat olleet sitä pitkään. Itsekin kuitenkin sanoit että suunta on kääntymässä, mutta laiva on iso ja suuret sunnanmuutokset mitataan vuosikymmenissä, mikä on turhauttavaa.
Vielä tuohon julkisiin hypätäkseni, mielestäni pitäisi paljon enemmän kiinnittää huomiota julkisen liikenteen suunnittelussa erityisesti pienemmillä paikkakunnilla (sori en nyt keskity pelkästään Helsinkiin vudatuksessani, ketjun otsikko on yleinen
siihen että syöttö kaupunkiliikenteestä kaukoliikenteeseen ja myös toisinpäin toimisi mahdolisimman hyvin. Esimerkiksi Porvoossa tämä on osittain ihan hyvässä mallissa, osa sisäisistä bussilinjoista jatkaa suoraan kaukoliikenteenä Helsingin suuntaan, mutta täällä ongelmana on se, että ne harvat sisäiset linjat ovat keskittyneet muutamalle kerrostalovoittoiselle alueelle, omakotiasujaa ne eivät kovin hyvin palvele. Muualla, jos bussi sattuu joskus menemään, se ei mene ainakaan työmatka-aikaan.
Lisäksi bussi on huono liikenneväline siinä mielessä, että se on muun liikenteen armoilla, ja pitkän linjan päässä aikataulu on enää viitteellinen, jolloin vaikkapa työmatkalaisen aikaa tuhraantuu pysäkillä odottamiseen. 5-10 minuuttia voi tuntua lyhyeltä ajalta mutta jos se toistuu kaksi kertaa päivässä joka ikinen päivä, silläkin alkaa olla merkitystä.