
Tasan 6.30 olin tien päällä jälleen. Täytyy kyllä erikseen kehua Busch&Mullerin etuvaloa (LUMOTEC IQ2 LUXOS U). Helppo oli ajella, miltei kuin auton valot olisivat käytössä. Kerrankin valmistajan mainoskuva (http://www.bumm.de/produkte/dynamo-sche ... luxos.html) vastasi totuutta - tosin vain pilkkopimeällä, eli katuvalojen loisteessa ei hyöty ole niin suuri. Tässä kuvassa näkyy pelkän parkkivalon teho - ja toki kamera on vahvistanut valoa myös, paljaalla silmällä oli kyllä huomattavasti pimeämpää. Lataustoimintoakin testasin, vedin micro-USB piuhan latausliittännästä taskuuni ja hyvin tuntui toimivan. Mutta ajoaika ei riittänyt vielä täyteen lataukseen asti.
Onneksi oli pakkasta. Jos tämä Länsi-Saamasen tie olisi ollut sulana, niin matka olisi saattanut hidastua huomattavasti mutavellissä rämpiessä. Nyt oli kuin asvaltilla olisi mennyt, tosin kuoppia piti väistellä ja sen vuoksi tarkasti eteensä katsoa. Kuutamomaisemat menivät ikäänkuin hukkaan. Aluksi esittelemässäni kartassa menoreitti olisi kulkenut Itä-Saamasen tietä ja Kurjalan kautta, mutta en lähtenyt tuntemattomia reittejä kuitenkaan ajelemaan pimeässä. Säästöä olisi tullut ilmeisesti vain muutamia kilometrejä ja mäkiä olisi varmasti ollut enemmän.

Turpeensalmen sillan paikkeille se matka sitten katkesi. Hyviä luistelukelejä oli pukkaamassa, jää oli avain peilisileä, mutta ei toki vielä olisi kantanut luistelijaa. Ehkä uudenvuodenpäivänä jo luistelukin onnistuisi riskittä.

Kota pystyyn ja noutajaa odottamaan.

Ensin polttelin kaikki puut pois, siihen meni 2,5 tuntia. Eli 10 kg puuta olisi riittänyt 3 vuorokauden tarpeisiin. Istuin tuolilla ja hengittelin varmaan hieman häkääkin, kun tänään oli pää kipeä, mutta muuten oli kyllä mukava odotteluhetki. Normaalistihan kodassa ollaan maan tasolla, jotta hengittettävä ilma on raikasta.
Sitten istuin vielä tunnin verran tienposkessa Jervenin sisällä passissa ja siinäkin pysyin lämpöisenä, joten ilman tuliakin kyllä pärjää. Tuo pieni tuoli mahtuu kokonaan Jervenin sisälle, jolloin selkä ja takamuskin pysyvät lämpiminä, kun eriste ei painu kasaan penkkiä vasten. Ilman lämpö oli muistaakseni -2 astetta.
Jälkikirjoitus
Retkeilyvarustepuoli on nyt aika hyvin hanskassa. Tosin kesäaikaan ötököiden ja hyttysten vuoksi tarvitaan ehkä riippukeinumajoitusta, tai itsekseen seisovaa kupolitelttaa (itselläni Hilleberg Staika), jos haluaa vaikka tien poskella asvaltilla nukkua ilman puita ja mahdollisuutta käyttää maakiiloja. Sisäteltta kodassa toisi liikaa painoa ja avotulen käyttö estyisi, kesällä ei avotulelle ole niin isoa tarvettakaan. Riippukeinu on kyllä mukava, mutta ei suojaa ötököiltä esim. iltasella tien sivun ryteikössä ruokaa keitellessä, joten olen pikkuhiljaa palannut teltan käyttäjäksi. Kevyt ja superpieneen tilaan pakkautuva eristetty ilmapatja on miltei yhtä mukava nukkua kuin riippukeinu.
Kylmään vuodenaikaan kodan tuoma suoja esim. tuulelta ja räntäsateelta on lyömätön. Fillarinkin saa suojaan ja vaikka renkaan vaihdon voi tehdä mukavasti "sisätiloissa" säästä riippumatta. Avotulen sijaan kokkaamiseen voisi käyttää myös tehokasta bensakeitintä (yli 4000W) joka samalla kuivattaisi kodan tarvittaessa (Harkinnassa: http://www.optimusstoves.com/en/de/888- ... el-bottle). Tuolloin 10 kg puulastin korvaamiseen riittäisi n. 1-2 litraa bensaa. Itse Tuntsa kota painaa vain 3,5 kg salkoineen. Suosittelen! 
(Juuvi poltin on tilauksessa... http://www.juuvi.fi/products/?p=2887)