mhelander kirjoitti:Laite toimii loistavasti mutta ketjurasvana oleva SquirtLube ei montaa kymmentä kilsaa pidä ketjua hiljaisena/voideltuna kun pakkasta on -10 tai enemmän, näillä lämpötiloilla alkaa jo kitistäkin.
Kitinä ja helinä alkoi ottamaan pattiin ja kun pakkaset kuitenkin täällä jatkuu niin eilen sain motivoitua itseni talliin ja ensin mittasin kuivan ketjun venymät, vielä oltiin Campagnolon vaihtosuosituksen alla huolimatta melkein vuoden ajoista, ja sitten pintapuolinen puhdistus ja SquirtLube:a kehiin.
Kuivuttuaan nostin koko ketjun roikkumaan malliksi uuden ketjun mitalle ja liitin kahdella tapilla ja yhdellä KMC:n 11-vaihteisen pikalukolla 2.5x Campagnolo Record 11s ketjuja yhteen. Aika moista jongleerausta on normaalilla ketjutyökalulla puristaa sitä pirun tappia sisään kun pitäisi muka olla oikea Campagnolo-työkalu... mutta lopulta onnistui ihan hyvin.
Siinä roikkuessaan oli helppo havaita että ketjuilla oli 1-3mm pituuseroa kun roikkuivat siinä vierekkäin eli vanhakin on vielä täysin käyttökelpoinen. Näin "rasvattuna" se on helppo heittää kehiin kun talvikelit jää taakse ja ketjun parempaa puhtautta alkaa arvostamaan...
mhelander kirjoitti:Liipasin-tyyppinen Shimanon M9000 11-vaihteisen kahvan pienempi liipasin takkuilee, Shimanon käyttämä vaseliini on liian paksua ja kynnet ei tahdo jousenkaan auttamana osata takaisin hampaiden väliin jotta saisi suurempaa pykälää päälle, pienellä värkkäämisellä onnistuu toki sekin.
Eli jos meinaa oikeesti talvikeleillä ajaa niin kannattaa purkaa tuo vaihdekahva, pestä tehtaan rasvat veks ja voidella sitten vaikkapa Redline CV-2 synteettisellä vaseliinilla. Tuota minulla on napojen ja keskiön laakereissa ja hyvin pyörii, oli iso parannus viime talvena kun huomasin vähän kylmemmällä että navat ja etenkin keskiö ovat todella tahmassa tehtaan rasvoilla.
Siinä vahan kuivuessa vanhaan ketjuun tuli purettua tämä Shimano XTR M9000 liipasinkahva, oli muuten kohtuu helppo nakki, ainakin verratuna SRAM X.9 kahvan purkamiseen. Sisältä löytyi Shimanon valkoista vaseliinia jota oli kohtuu runsaasti kynsissä jonka takia kohmettuminen kylmässä oli taattu.
Pistin paksun kerroksen rättejä alle ja sumuttelin CRC Bräkleen:llä valkoiset vaseliinit pois, puhaltelin liuottimet pois ja kuivuttuaan perään CV-2 vaseliinia pienellä ruuvimeisselillä harkitusti annostellen ja samalla kelaten vaihteita edes takaisin. Paketti nippuun ja sitten ketjun kimppuun...
Vanhan ketjun irroitus ja samalla selvisi että vaihtajan alempi rissa on rutikuiva ja ylempi pyörii jotekin nihkeästi. Selvisi että Tacx:n käyttämä vaseliini oli muuttunut sitkeäksi saveksi ylemmässä ja toisen puolen pölysuojasta oli irroittanut vajaan millin paksuisen rinkulan joka oli akseliholkkia vasten. Alemmasta oli molemmilta puolilta kadonnut tuon verran materiaalia. Voi toki myös olla että ketjua SquirtLube:lla voidellessa olisi kuivaan ylärissan laakeriin valunut tätä joka sitten yhdessä laakerin rasvan kanssa on sitkastunut, tiedä siitä.
Bräkleen-puhdistus ja perään CV-2:ta sekä kasaus ketjujen kanssa.
mhelander kirjoitti:Tuli sitten -20 pakkasista nostettua värkki vartiksi talliin jossa tarkistin keulan paineet. Negapuolella oli suurin piirtein mitä pitikin mutta jousipuolella oli alle puolet paineista jäljellä. Muutenkin koko keula oli aika tiukka ja piti laskea negapuolen paineet pois ja laittaa renkaan ja haarukan "kruunun" väliin puukapula että sai kapistuksen täyteen mittaan ja pumppaamaan jouseen tavoitepaineet, sitten negapuolen paineet.
Tuossa värkätessä, siis noin vartissa, muuttui keula yhtä herkäksi +16 lämpötilassa kuin olisi kesäkelit. Sisältä mahtoi edelleen olla reippaasti pakkasen puolella joten tuo ilmakeulan jäykkyys kylmässä mahtaa tulla alajalkojen pölysuojien ja niiden alla olevien vaahto-kostuttajien ansiota.
Samalla tarkistin takaiskaristakin paineet, sehän on nyt Fox Float-R 190mm malli jossa ehkä yli valmistajan suosituksen tuli laitettua paineet eli noin 21 bar. Siellä oli about 10 bar joten ei kumma että läskimaastolenkillä vähän meinasi pohjailla välillä.
Nyt on ilmaiskarit ryhdissään ja -15 .. -20 pakkasissa pelittää kuten pitääkin, keula on nihkeä aloittamaan joustoliikkeitä jolloin ensimmäinen pomppu pitää sen lähes jäykkänä mutta jos ajaa vaikkapa metsäpolulle alkaa sekin toimimaan kuten lämpimämmällä kelillä.
Ketjun vaihdon jälkeen aamulla testasin ketjulinjaa ja ei se kyllä näin ajamattomana vielä paremmin pyörinyt kuin kuivalla ketjulla mutta katsotaan miten tilanne kehittyy. Campagnolon ketjun tehdasrasvat eivät näytä olevan kovin notkeat joten jos pysyy nihkeänä niin pitää vähän ohentaa voitelua vaikkapa tuolla Finish Line Teflon -kesäöljyllä.
Ketjulinja ja koko hoito on nyt kyllä aivan äänetön. Paitsi liipasinvaihdekahva jonka tuntuma ja toiminnon äänet on kuin kesälämpimällä uutena.
Tästä varmaan jo aikaisemminkin toteamani yhteenveto: jos on tarkoitus käyttää laitetta talviolosuhteissa, älä ota mitään laakeroituja osia tai mekaanisia härpättimiä käyttöön ennen kuin olet pessyt tehtaan rasvat ja korvannut ne CV-2:n tyyppisellä kylmässä ja kosteassa toimivalla voiteluaineella.