Zoxin triken kulmat

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Zoxin triken kulmat

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Keksittäiskö tästä basic mallisesta koneesta nyt noi kulmat noiden ohjauksen kulmiin?

Eiks tää olis aika kiva - Nuoli henkinen rakkine.

http://www.zoxbikes.com/zox-trike/#!prettyPhoto

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Zoxin triken kulmat

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Keksittäiskö tästä basic mallisesta koneesta nyt noi kulmat noiden ohjauksen kulmiin?

Eiks tää olis aika kiva - Nuoli henkinen rakkine.

http://www.zoxbikes.com/zox-trike/#!prettyPhoto

Nyt en ymmärtänyt, mitä pitää keksiä. :o

Tarkoitatko ripustuksen kulmia vaiko Ackermanmekanismin kulmia. Ripustuksen kulmat ovat normaalit lievällä negatiivisella olkapoikkeamalla ja 60 mm jätöllä. Ackermaniin ei tästä kannata ainakaan tarkkaa kulmamittaa alkaa kopioimaan, sillä siihen on tehty vielä jälkeenpäinkin muutoksia. Eivät ole älynneet limittää kääntvivun puolen raidetangonpäitä, kuten Nuolessa, joten on jouduttu ohjausvipuihin lisäämään lipsukat siirtämään radetangon pää ulommas kuin vivun pää. Paljon nätimmin homma olisi korjauntunut ohjausvaihteen puolelta.

Kuten Nuolen yhteydessä olen kertonut, tässä tavassa rakentaa tadpole on monia etuja verrattuna ristirunkoiseen. Ennen kaikkea, kun etupyörät ovat kauempana edessä, niiden kuormitus jää pienemmäksi ja vastaavasti takapyörälle jää enemmän kannettavaa ja saadaan parempi pito. Katetteen rakentaminen on myös yksinkertaisempaa.

Liitteet
ZOX-tadpole katteella.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Zoxin triken kulmat

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Niin. Ei nittä nyt keksii tarvi. Tarkoitin että jos joku osaisi sanoa pyörän kiinnityksen kulmat suurinpiirtein. Tekisin tämänkin kesken okevan hankkeen sitten loppuun.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Zoxin triken kulmat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Eiköhän tuohon käy suunnilleen samat lukemat kuin normaaliinkiin nuijapäähän. Ohjauskulma himpun alle 80⁰, renkaan levyinen jättö ja olkapoikkeama sekä auraus lähelle nollaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Zoxin triken kulmat

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Niin. Ei nittä nyt keksii tarvi. Tarkoitin että jos joku osaisi sanoa pyörän kiinnityksen kulmat suurinpiirtein. Tekisin tämänkin kesken okevan hankkeen sitten loppuun.

Tuohon vehkeeseen sopii vähän vinompi ohjausakselin kulma, joten kannattaa laittaa olka-akseliin offsettia, jottei mene jättö liian suureksi.

Tee sitten olka-akselit, jossa ohjausnivel on mahdollisimman lähellä kiekon keskilinjaa ja kulma sellainen, että olkapoikkeama on hitusen negatiivinen. Mahdollisimman lähelle kannattaa pyrkiä, jotta ohjausakselin sivukallistuskulma jää mahdollisimman pieneksi, jottei renkaan paksuus tai jopa rengaspaine ei muuta olkapoikkeamaa kovin suuresti.

Kun tämä on valmiina asetetaan kiekko olka-akseleineen jigiin ja kallistetaan ohjausakseli sellaiseen kulmaan, että jättö on sopiva, noin puolitoista kertaa renkaan leveys, ja hitsataan kunigaspulttiin laakeroitu "emäputki" kiinni runkoon.

Toinen vaihtoehto on 1.) arpoa sopiva sivu- ja takakallistuma "emäputkelle", 2.) asentaa kuningaspulttiosa laakereilleen sen sisälle, 3.) asettaa kiekot jigiin oikealle paikalleen, jotta jätöt ja olkapoikkeamat ovat kohdillaan ja 4.) tehdä sitten väliin sopiva offset-osa ja hitsata se paikoilleen.

Tuohon offset-osaan kannattaa integroida jarrusatulan kiinnitys ja ohjausvipu. Huomaa, että ohjausvipu täytyy tässä mallissa olla navan etupuolella, jottei raidetanko tule jalkojen tielle. Samaan hintaanhan siihen kiinnittää myös jarrusatulan tai jopa vannejarrun eturenkaiden etupuolelle.

Vai millaista olkarakennetta olit ajatellut?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Zoxin triken kulmat

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Vai millaista olkarakennetta olit ajatellut?

Jotenkin nuolen tyyppisesti - tosin kiekot kiinni näin.

Kuva

Itse rakkine on siis tuommoisen Zoxin rungon vaiheessa.

Niinkuin näin - mutta takahaarukka kiinni.

Kuva

Siksi kysyin - että olisko fiksuu tehä niin että jättäis ton rungon noin ja kääntäis Zoxin malliin ne kiinnitykset vinoo. Eikä kuten nuolessa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Zoxin triken kulmat

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Paitsi että aika helppojan olis tota runkoputkee vaan vähän tiltata.

Kuva

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Zoxin triken kulmat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ite kyllä mielellään laittasin kokoleveän kierretangon, kun hitsaa etukiekkojen kiinnitystä olkatappiin.
Ja penkki mahdollisimman matalalle. Oma lwb tadpole kaatuu aika herkästi jos pikku patti/kanttari sattuu sisäkurvin pyörän reitille.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Zoxin triken kulmat

Viesti Kirjoittaja jori »

Eikös tämä ZOXin tapa ole ihan hyvä tapa laittaa olkanivel, niin ei tarvitse miettiä putken tulppaamista.

Liitteet
ZOX-tadpole olkanivel.jpg
ZOX-tadpole olkanivel.jpg (53.03 KiB) Katsottu 4604 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Zoxin triken kulmat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Eikös tämä ZOXin tapa ole ihan hyvä tapa laittaa olkanivel, niin ei tarvitse miettiä putken tulppaamista.

On cnc-jyrsimellä, mutta ihan hirveä tehdä hierojan työkaluilla ilman jigiä. Tuskin saa samoja kulmia molemmille puolille?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Zoxin triken kulmat

Viesti Kirjoittaja PW »

Tartteeko rungon olla nuolen mallinen? Voisko olla T-mallinen?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Zoxin triken kulmat

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Tartteeko rungon olla nuolen mallinen? Voisko olla T-mallinen?

Kerkesin jo tehä. Mut mikä estää?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Zoxin triken kulmat

Viesti Kirjoittaja jori »

T-mallisessa on takapyörällä vieläkin enemmän painoa, mutta kaatumisherkkyys kasvaa, kun tukikolmiosta tulee painopisteen kohdalla melko kapea tai raidevälistä hirmu leveä. :?

Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Eikös tämä ZOXin tapa ole ihan hyvä tapa laittaa olkanivel, niin ei tarvitse miettiä putken tulppaamista.

On cnc-jyrsimellä, mutta ihan hirveä tehdä hierojan työkaluilla ilman jigiä. Tuskin saa samoja kulmia molemmille puolille?

Ei pyöriä muutenkaan kannata tehdä ilman jigiä. Mutta sellaiseksi riittää hienosti samansuuntaiset lankut tai suorakaideputket tasaisella alustalla. Kun jigi on olemassa, tulee tuo ihan automaattisesti, kun tekee olka-akselit ensin –kaksi toistensa peilikuvaa. Laakeroi ne "emäputkiinsa" ja asentaa kiekkoihin kiinni. Laittaa kiekot sitten jigiin suoraan ja sovittaa runkoon kiinni. Niin me ainakin tehtiin kaksiraiteisesta tehdessämme. Onhan siinä passailemista, mutta jos ei niuhota saumojen sovituksista, niin eihän tuon pitäisi mikään tekemätön paikka olla. Eikä se pieni kulkusuuntainen ohjauskulmaero mitään haittaa, kunhan sivukulma ja ennen kaikkea olkapoikkeama on molemmissa sama. Tämä onnistuu, kun olka-akselit ovat samankulmaiset ja pyörät suorassa, tai samassa (peilikuva) kulmassa keskenään.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Zoxin triken kulmat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

On cnc-jyrsimellä, mutta ihan hirveä tehdä hierojan työkaluilla ilman jigiä.

Sun tarvii tosiaan hommata se. Perusteluja löytyy jo monesta ketjusta :lol:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Zoxin triken kulmat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

On cnc-jyrsimellä, mutta ihan hirveä tehdä hierojan työkaluilla ilman jigiä.

Sun tarvii tosiaan hommata se. Perusteluja löytyy jo monesta ketjusta :lol:

No ei meinaa pärjätä ilman :D
Entisessä työpaikassa oli ja se tuo mahdottomat asiat mahdolliseksi.
Hinta on ainoa este hankkimiselle :|

Vastaa Viestiin