Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Pastori »

terppa kirjoitti:
PW kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

sori ot, pakko jotaki keksiä ettei PW mee edelle viestimäärissä :oops:

Aiheellinen huoli :) Viimeksi kun asiasta oli puhe, PW taisi olla 1800 viestiä jäljessä. Oisko ollut kesällä. Nyt enää 1400 eli pari pyörää kun tekee 50-sivuisine rakenteluketjuineen on jo aivan kannassa. Sunkin pitää taas ruveta rakentamaan ahkerasti :P

Onks tääl joku viestikisa menossa? Talvikisan lisäksi?

Kenellä eka kymppitonni täynnä ;)

Tehdäänkö oma ketju aiheesta.

Tässä tämän hetken tilanne 20 eniten viestejä kirjoittaneiden osalta. Kaksi tuolla on kovasti karkuteillä.

Screen Shot 2016-01-10 at 12.00.16.png
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Häh, kuulunko mä TOP20-listalle :D :shock: ??

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Juu oon mä kirjaillut ennenkin. Kärjessä yhdellä fribafoorumilla pitkälti yli 10000 viestillä, joten ei ihme, että nimi esiintyy vuoden kirjailujen jälkeen jo listassa täälläkin. Kremppaa kun on, ehtii urheilulta kirjoittamaan.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Premnas kirjoitti:

Häh, kuulunko mä TOP20-listalle :D :shock: ??

Samaa minäkin ihmettelin :roll: :?:

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Mittausrummun kaarevuus aiheuttaa aivan erilaisen painumakuvion ja sen painejakauman, jotka molemmat vaikuttavat kontaktialueen mikroliukuman määrään eli pääasialliseen vierintävastuksen lähteeseen. Siksi näitä tuloksia ei saa verrata sellaisenaan tiellä tehtyihin mittauksiin. Varsinkin kulutuspinnan erilainen kuviointi antaa tässä mittausmenetelmässä toisistaan eri tavalla poikkeavia tuloksia suoralla pinnalla tehtyyn mittaukseen verrattuna.

Lisäksi sileä teräspinta antaa selvästi pienepmpiä tuloksia kuin suora karhea tiepinta. Varsinkin karheaa pintaa kuvaamaan tehty kyynellevypinta ei ole vertailukelpoinen tien kanssa ja tulosten oudot mutkat viittaavat säännöllisen kyynellyksen aiheuttamaan resonanssiin renkaan ja mittaussysteemin kanssa. Tiellä karheus on enemmän satunnaista, eikä resonanssit todennäköisiä.

Minusta mielenkiintoista oli että tubeless-rengas ja vielä aika leveänä oli kaikkein taloudellisin tällaisessa ei-maantietä muistuttavassa mittaustavassa. Vahvistaa omat kokemukset että siirtyminen Conti Race28 Light sisureista ja GP4000S 23-622 renkaista 15/19mm leveillä vanteilla Schwalbe One 23-622 Tubeless -renkaisiin 19/23mm leveillä vanteilla (jolloin One on ulkomitoiltaan aika tarkalleen samat 23mm kuin GP4000S) sain kaikki kolme etua: vähintään yhtä hyvä rullaavuus, mukavampi tuntuma ja ei ensimmäistäkään puhkeamista. Kilometrejä tuli saman verran molemmilla seteillä.

Kun ajoin sisureilla noin 15% painumalla ja samat paineet tubelessina, on jälkimmäinen "kovemmilla paineilla" kuin yleensä mutta rengas vaan rullaa ihan lenkkitilastonkin mukaan ihan vertailukelpoisesti. Toki vanteet on enemmän aerot ainakin kovaa ajettaessa, rihtaus, pinnat ja muuten fillari on sama ja vertailukelpoinen. Painoa on vähän enemmän.

Joka tapauksessa nuo ylivuotiset One't on lähes 300g kappale, paketissa odottelevat seuraajat on noin 210g kipale eli päästään jo alle GP4000S ja S2 renkaiden + sisureiden painon. Pitopinnan kumikin pitäisi toimia paremmin.

Tämä siis ei-tieteellinen mittaus, lähinnä pers-tuntuma. Silti sisureihin ei ole enää paluuta... sen verran hyvät kokemukset näistä maantie-tubeless renkaista jäi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Lukemani mukaan mitä kapeampi rengas, sitä enemmän tubeless auttaa. Havaintosi on linjassa foorumikirjailijoiden kanssa siis.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

vaaka kirjoitti:

Lukemani mukaan mitä kapeampi rengas, sitä enemmän tubeless auttaa. Havaintosi on linjassa foorumikirjailijoiden kanssa siis.

Sanoisin että maastorenkaiden, eli noiden 50mm tai leveämpien, tapauksessa tubeless auttaa vielä enemmän. Etenkin Schwalbe:n Ice Spiker Pro -nastarenkaiden kanssa ja suurimman osan keveistä läskirenkaista.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

mhelander kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Lukemani mukaan mitä kapeampi rengas, sitä enemmän tubeless auttaa. Havaintosi on linjassa foorumikirjailijoiden kanssa siis.

Sanoisin että maastorenkaiden, eli noiden 50mm tai leveämpien, tapauksessa tubeless auttaa vielä enemmän. Etenkin Schwalbe:n Ice Spiker Pro -nastarenkaiden kanssa ja suurimman osan keveistä läskirenkaista.

Itse sanoisin että tubeless auttaa enemmän mitä suurempi painuma on tiettyyn rajaan asti luonnollisesti. Tämä tukee molempia teorioita koska kapeammissa maantie kumeissa on suurempi painuma kuin leveämmissä ja maastossa on hyötyä ajaa matalilla paineilla koska saa parempaa pitoa.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Sanoisin että maastorenkaiden, eli noiden 50mm tai leveämpien, tapauksessa tubeless auttaa vielä enemmän. Etenkin Schwalbe:n Ice Spiker Pro -nastarenkaiden kanssa ja suurimman osan keveistä läskirenkaista.

Itse sanoisin että tubeless auttaa enemmän mitä suurempi painuma on tiettyyn rajaan asti luonnollisesti. Tämä tukee molempia teorioita koska kapeammissa maantie kumeissa on suurempi painuma kuin leveämmissä ja maastossa on hyötyä ajaa matalilla paineilla koska saa parempaa pitoa.

Niin, hyvä ja laadukas (=kevyt ja ohutkylkinen) tubeless-rengas vähentää rengastuksen vierintäkitkoja oleellisesti. Tämä kompensoi mahdollisesti matalampia paineita jolla esimerkiksi maantielle ja kapeammalle renkaalle mukavuutta tai maastoon enemmän pitoa.

Maantielle uskoisin että uusi Schwalbe One, joka on tubeless easy, on parempi kuin vanhempi One joka on täysi tubeless. Erona näissä on että vanhempi painaa suurin piirtein samat kuin normi avorengas sisurin kanssa kun taas uudempi on kuin maastorenkaiden TLR-vaihtoehdot. Maastosta on jo nuo aidot UST-renkaat katoamassa, TLR näyttää voittavan kisan ja samaan suuntaan mennään kapeempien maantie-tubeless renkaiden kanssa.

UST ei tarvi paikkalitkuja varsinkaan jos on asennettu UST-vanteelle. Mutta niistä on hyötyä vähentämään ilmavuodot myös UST-renkaiden ja -vanteiden kanssa, lopulta järki voittaa ja käytetään tavallisilla/halvemmilla vanteilla TLR-renkaita ja paikkalitkuja.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Taas olisi aika tilata Milaniin uusi rengaskerta alennusmyynneistä, koska vanha menee ensi kesänä taas vaihtoon, kun siihen tulee 8500 km täyteen ja kankaat rupeavat näkymään... Olen ajellut Continental Grand Prix -renkailla: edessä kaksi 28-406:tta ja takana 28-559. Näitä taitaa saada kohtuuhintaan CRC:stä nyt tammikuussa. Mutta, höm, olisiko jotakin vielä järkevämpää vaihtoehtoa? Ei kuitenkaan viitsisi ostaa niin kalliita kuin Conti GP 4000 SII, eikä sen vierintävastus ole kuin 1,8 W pienempi kuin GP:llä.

Eteen toki voisi laittaa hieman leveämmät ja ehkä paremmin karkeiksi kuluneilla asfalttiteillä rullaavat renkaat, mutta silloin taas kääntösäde kasvaisi entisestään. Hmm?

Taakse taas mahtuisi leveämpi/korkeampikin rengas: mittasin, miten suuri rengas mahtuu pyörimään Milanin takakotelossa ja tulos: ainakin 46 mm leveä rengas mahtuu pyörimään, mutta 50 mm ottaa jo kiinni koteloon. Ainakin 60 mm korkea rengas mahtuu myös (mitattuna vanteen sisäreunasta), nykyinen Conti GP on 30 mm leveä ja 53 mm korkea.

Eli mitähän muita vaihtoehtoja voisi olla?

Ja vielä: kinnereissä pitäisi nykyteillä olla oikeastaan

  • mahdollisimman leveät renkaat, jotka kulkisivat asfaltista pistävien kivenmurikoiden ylitse eikä niiden lomitse niin kuin kapeammat renkaat tekevät (leveyden ilmanvastus ei paljon haittaa, koska renkaat on koteloitu)
  • pistosuojauksen pitää olla hyvä, koska kinnerin renkaiden paikkaus on hankalampi homma kuin tavallisissa fillareissa
  • vierintävastus saisi renkaissa olla mielellään pieni ja tähän suuntaan kai ollaankin joskus tulevaisuudessa menossa eli vyörenkaisiin ja tubelessina (ei kai henkilöautoissakaan enää käytetä ristikudosrenkaita sisureilla?)

Jatkan surffailua vebbikaupoissa...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mun mielestä noi on aika hyvä kompromissi toivottuja ominaisuuksia.
Onko ollu jotain selvää syytä vaihtaa renkaiden malli?

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jos leveä rengas laitetaan pienempiin paineisiin kuin kapea ja ceteris paribus, iskunvaimennusta tulee enemmän ja koteloäänet voivat vähentyä. Kinneristeillä on niin paljon etua, että en kysy preferenssiäsi keveydestä renkaissa, vaan tasoitukseksi muille laittaisin suosiolla järeän takarenkaan ainakin 8) Vähän kokemusta kaikista saatavillaolevista renkaista, mutta Marathon Racer 40-559 on jäykkä rengas ja ei herkin puhkeamaan. Eikö Schwalben Big Appleä olllut saatavilla kapeampinakin versioina, joka voisi mennä taakse? Älä ota K Guardia, kun se on jäykkä, vaan Race Guard. BA on pehmeämpi ajaa kuin Marathon.

Lähellä GPia on Schwalbe Kojak, jota saa 35 mm leveänä eteen ja taakse. Se ei ole Schwalbelta pahin rytyyttäjä, jos ei pumppaa maksimipaineisiin. Tuo lienee uusille GP renkaille selkein kilpailija alle huippurenkaiden hintojen. Jos ei Panaracerin myyjää löydy, sieltä löytyisi myös vaihtoehtoja. En ole tarkastanut, missä koossa Vittorian uudet grafeenirenkaat tulevat, mutta yllättäen hinnat 622 koossa vaikuttivat tavallisen performance renkaan tasoisilta. Eikö grafeeni uutena keksintönä pitäisi houkuttaa taustallasi? Jonkun pitää nekin testata hehe.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pastori kirjoitti:
terppa kirjoitti:
PW kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

sori ot, pakko jotaki keksiä ettei PW mee edelle viestimäärissä :oops:

Aiheellinen huoli :) Viimeksi kun asiasta oli puhe, PW taisi olla 1800 viestiä jäljessä. Oisko ollut kesällä. Nyt enää 1400 eli pari pyörää kun tekee 50-sivuisine rakenteluketjuineen on jo aivan kannassa. Sunkin pitää taas ruveta rakentamaan ahkerasti :P

Onks tääl joku viestikisa menossa? Talvikisan lisäksi?

Kenellä eka kymppitonni täynnä ;)

Tehdäänkö oma ketju aiheesta.

Tässä tämän hetken tilanne 20 eniten viestejä kirjoittaneiden osalta. Kaksi tuolla on kovasti karkuteillä.

Screen Shot 2016-01-10 at 12.00.16.png

Listassa olisin paljon ylempänä, jos en jossain 2000-luvulla olisi vaihtanut nimimerkkiä salasanan hukkumisen johdosta.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

irakas kirjoitti:

Listassa olisin paljon ylempänä, jos en jossain 2000-luvulla olisi vaihtanut nimimerkkiä salasanan hukkumisen johdosta.

aniaranalla on ainoastaan 72 viestiä :wink:

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 598
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Mistä tietää kuinka leveä rengas sopii vanteelle ?
Haarukkaan mahtuisi 20 mm leveämpi, mutta ei paljon korkeampaa.

Pyörässä on nyt Suomi tyres W106 nastarengas 622 / 37mm leveä rengas
ja se on Suomessa tehty.

Olisiko Lumisille pyöräteille mukavampaa rengasta ehdottaa ?
Continentalilla on kitkarengaskin 37mm ja 42mm leveänä.

On kyllä kestänyt sepeliä 1.5 talvea ja pystyssä olen pysynyt.
T:Jere

Suomi tyres winter W106.
Suomi tyres winter W106.
Rengas_622_37.JPG (98.48 KiB) Katsottu 2669 kertaa
Viimeksi muokannut takakeno, 21 Tammi 2016, 21:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vastaa Viestiin