Cone 3

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Cone 3

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Olen aloitellut Cone3 projektia. Tarkoituksena on muokata Cone proton ja Cone racen muotoa siten että mahdun juuri mukavasti sisään - mikä tarkoittaa isompaa koppaa kuin aikaisemmat Conet. Cone kolmosesta tulee 10% pidempi, leveys kasvaa sentillä. lisäksi olkapäiden kohdille tulee pyöreämpi muoto ja pyörille kunnon katteet.

Pidennys ja pyöristys mahdollistavat rennomman, enemmänän taaksepäin nojaavan ajoasennon. jalat mahtuvat pyörimään paremmin kun siirrän keskiötä noin 8 cm taaksepäin, mahdollisesti kantapäille ei tarvita "alakoppia" ollenkaan.

Kolmosessa yritän myös hakea keveyttä alusta lähtien ja kuidutuksessa siirryn vakuumi-infuusioon, jos onnistun niin iso koppa tulee yhdellä valulla.

laskeutumistelinettä ei tule vaan sivuille isot luukut jaloille ja päälle iso kulkuaukko.

ohessa muutama kuva edistymisestä, pikkuhiljaa projekti etenee ja valmistumisvuodesta ei ole vielä tietoa.

Liitteet
alku_rs.jpg
Cone 1+2 yllä, 3 alla_rs.jpg
Kulmien symmetrisointi_rs.jpg
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Nokka on niin alhaalla, että halutessasi on helppoa lisätä pala eteen, joka laskee kärkipiikin hyvin lähelle maata, kuten entisessä nopeusennätyspyörässä Varna 3ssa. Ulkoa en muista, onko nykyennätyksen haltijassa yhtä alhaalla nokka. Pitäisi kuvaa vakoilla.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nojailija kirjoitti:

kuidutuksessa siirryn vakuumi-infuusioon

Onko tämä se menetelmä missä hartsi imetään alipaineen avulla kuituun?

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

jooseha kirjoitti:
Nojailija kirjoitti:

kuidutuksessa siirryn vakuumi-infuusioon

Onko tämä se menetelmä missä hartsi imetään alipaineen avulla kuituun?

Just se. Vakuumusäkitys kuivan kuidun päälle ja hartsin imu kuituun. Periaatteessa johtaa parempaan kappaleeseen kuin tavallinen vakuumisäkitys. Infuusiossa voi kuidut myös hennosti sprayliimata muottiin jolloin kopan valu on helpompaa.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Onko tästä vihdoin tulossa kunnolla käyttö kelpoinen pyörä?

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Wacky kirjoitti:

Onko tästä vihdoin tulossa kunnolla käyttö kelpoinen pyörä?

kate haittaa käyttökelpoisuutta aina, mutta mikäli katettua 2 pyöräistä voi saada käyttökelpoiseksi niin sitten tästä se tulee :D laskeutumistelinettä en suunnittele, isot aukot sivuille jaloille lähtöä ja pysähtymistä varten.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Mielenkiinnolla odotetaan käyttökokemuksia normaalikäytössä ;-)

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Taas on pari askelta lähempä mutta vielä kaukana ajokunnosta. Plugin dimensiont ja pyörien katteet ovat valmiit, takapyörän kate on irroittettava. etupyöränkate on kiinni isossa kopassa. Nyt alkaa pinnan viimeistely, tämä ensimmäinen maalikerros on pakkelin päällä, hiomalla pitkällä kapulalla saa laaksot näkymiin kun ne jäävät mustiksi.

Liitteet
Cone_3_Plugi_pohja.jpg
Cone_3_Plugi_pohja.jpg (172.87 KiB) Katsottu 5661 kertaa
Cone_3_plugi_maalattu.jpg
Cone_3_plugi_maalattu.jpg (139.83 KiB) Katsottu 5661 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja tm »

Varmasti selvä vaikutus ilmanvastukseen noilla pyöräkatteilla, hyvään suuntaan kulkee Coneen evoluutio.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja irakas »

Hyvän näköistä jälkeä. Kyllä täytyy nostaa hattua korkealle, kun tietää kuinka paljon työtä homma vaatii. 8)

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vaike kommentoida mitään :) Toivottavasti ei kuitenkaan tule vaikutelmaa ettei projekti kiinnosta. Valmis suunnitelma ja ammattimainen toteutus, ei siihen oikein osaa mitään lisätä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Vaike kommentoida mitään :) Toivottavasti ei kuitenkaan tule vaikutelmaa ettei projekti kiinnosta. Valmis suunnitelma ja ammattimainen toteutus, ei siihen oikein osaa mitään lisätä.

Jukka

:mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

frp
Viestit: 12
Liittynyt: 27 Kesä 2012, 10:44

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja frp »

Tuleeko jalka-aukoille kuitenkin luukut, jotka voi laittaa paikoilleen pidemmällä matkalla tai maksimiaerodynamiikkaa tavoitellessa?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Miten venyvä kangas pelittäisi, jos ei tee automaattisesti avautuvaa pohjaluukkua vauhdin pudotessa? Kangas olisi aina paikallaan ja jalat saa maahan aina, rakenne on kevyt ja toimintavarma. En tiedä, mikä kangas olisi yhtäaikaisesti venyvä ja tuulessa väpättämätön sekä jos tuollainen löytyy, vielä kestävä puhumattakaan vedenpitävyydestä.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 3

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

frp kirjoitti:

Tuleeko jalka-aukoille kuitenkin luukut, jotka voi laittaa paikoilleen pidemmällä matkalla tai maksimiaerodynamiikkaa tavoitellessa?

joo, aikomus on tehdä isot ja pitkät luukut molemmin puolin alas sivuille, pysähtyminen jalka ulos luukusta tyyliin. pohjaan keskelle noin 20cm kaistale umpinaisena. ja päälle iso kulkuluukku. kantava hiilikuitumonokokki kuitenkin, periaatteessa kulkee kolme leveää palkkia nokasta perään, yksi pohjassa ja kaksi sivuilla ylhäällä.

Vastaa Viestiin