Kilometrejä tulee kohta lisää kun ilmat lämpenevät ja lumet vähenee. 40km on hyvä suoritus tuolla akulla näissä keleissä. Ajomiehiä olette.
Itse katselin tuossa sääennustetta että lauantaiksi lupaavat -2C, niin voisi ehkä varovaisesti kaupungilla pyörähtää ja avata ajokauden.
Tehokkaalla lataus-systeemillä tuollaisen akun tuuppaisi tunnissa täyteen. Sellainen vaatii sitten jo erillisen virtalähteen. Mikä lie maksimi latausvirta noissa, en tiedä.
Lipo-kasana tuollainen akku olisi 4x5S 5000mAh, joka latautuu tunnissa 400W laturilla ja virtalähteellä. Kasa painaisi 2640g.
Hieno homma että vehje pelaa.
Sähköläski talvipyöräksi
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 698
- Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Sähköläski talvipyöräksi
25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017
Re: Sähköläski talvipyöräksi
Sitä on varmaan melko kuuraparta tuommosen matkan jälkeen, kun lyhyemmälläkin polkasulla kertyy.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Sähköläski talvipyöräksi
PW kirjoitti:Sitä on varmaan melko kuuraparta tuommosen matkan jälkeen, kun lyhyemmälläkin polkasulla kertyy.
Kun on kuonokoppa niin ei parta kuuraannu mutta silmäripset saa sen verran lisäpainoa, että näkeminen loppumatkasta heikkenee
Tein testin ja latasin välillä 35 min. Nyt koko matka taajamaa ja sähkönkäyttö ehkä vähän rohkeampaa eli varmaan enemmän nelosella, muuten kolmosella. kolmonen veti 44 km eli 5 km pitempään ja kakkosella pääsi perille, 46 km.
Kotimatkalla 1,5 km saisi rullailla niin ei se 53 km huonolla kelille paljosta jäisi vajaaksi noin ladaten. Pakkaset oli jotain -20 ja -26 välilä vikassa testissä.
Ihme laite, tänää ihan sippi 11,5 h työpäivän jälkeen ja päätin etten aja yhtään ylimääräistä vaan suorinta 6,5 km reittiä majapaikkaan mutta taisi 14,5 km tulla sitten tuo akku nyykähteli niin ei enää lisää sakkolenkkiä
Eka kunnon kaatuminen tällä pyörällä... Melkei pipa lens ku mä mukkasin rotvallin reunaan
Oli Hennalassa kaivuutöitä tehneet pyörätiellä ja vähän matkaa ajoin autotietä mutta kun vetävät traktorin jäljet meni takas pyörätielle niin ajattelin sitä jälkeä mennä. oli vaa jälki hötölunta ja lumen alla aika korkea reunakivi... hyvin se rengas nousi siitä yli ja vieläpä aika korkealle ja kun sillai sivuttain sen kiven ylitin niin jossain vaiheessa lentoa hoksasin, että taidetaan tulla kylki edellä alas
Ei suuria vahinkoja, kovin moni ei nähnyt
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Sähköläski talvipyöräksi
Hokasin jokunen päivä sitten, että näytöstä saa kokonaiskilometrit näkyviin kun lyhyesti painaa virtanäppäintä.mittarin muuten olen nollannut yleensä latauksen jälkeen niin näkee paljonko akullisella pääsee.
Nyt siis eka tonni täynnä, 1004 km ja 49h 2 min eli 20,5 kmh keskarilla on menty, ei paha...
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Sähköläski talvipyöräksi
terppa kirjoitti:Nyt siis eka tonni täynnä, 1004 km ja 49h 2 min eli 20,5 kmh keskarilla on menty, ei paha...
Hienoa! Aikamoista vauhtia talvikeleillä. Ja eikös siellä Asikkalassa ole ihan kunnon mäkiäkin - aikakin mitä nyt muistan siellä Kanavajazzeilla käytyäni...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Re: Sähköläski talvipyöräksi
".... Niin näin alamäissä, ylämäissä ei ollenkaan.."
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Sähköläski talvipyöräksi
terppa kirjoitti:Hennalassa kaivuutöitä tehneet pyörätiellä ja vähän matkaa ajoin autotietä mutta kun vetävät traktorin jäljet meni takas pyörätielle niin ajattelin sitä jälkeä mennä. oli vaa jälki hötölunta ja lumen alla aika korkea reunakivi... hyvin se rengas nousi siitä yli ja vieläpä aika korkealle ja kun sillai sivuttain sen kiven ylitin niin jossain vaiheessa lentoa hoksasin, että taidetaan tulla kylki edellä alas
Ei suuria vahinkoja, kovin moni ei nähnyt
Kyllä läskikin hyppää aiko korkealle kanttikivistä eteenkin kun painetta on kunnolla renkaissa. Pitää oppia arvoimaan mitä lumi peittää alleen ettei tule kovin usein tollaisia yllätyksiä
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Sähköläski talvipyöräksi
ajarmala kirjoitti:terppa kirjoitti:Nyt siis eka tonni täynnä, 1004 km ja 49h 2 min eli 20,5 kmh keskarilla on menty, ei paha...
Hienoa! Aikamoista vauhtia talvikeleillä. Ja eikös siellä Asikkalassa ole ihan kunnon mäkiäkin - aikakin mitä nyt muistan siellä Kanavajazzeilla käytyäni...
Niin no, jotenkin tuolla pyörällä tuntuu, että (ylä)mäet on hieman tasoittuneet Mutta kun tuossa on kaikki ajot niin yllätti, että keskari alkoi kakkosella.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Sähköläski talvipyöräksi
Tänään satuin hoksaamaan kelkan jäljet ja piti lähteä kokeilemaan kelkkauraa, tosi kivaa hommaa ja yksikin kelkan jälki on riittävän leveä nojaläskille vajavaisi ajotaidoin. Pitää joku toinen päivä käydä ajelemassa lisää.
Tommonen autonrenkaan levyinen jälki on vähän liian kapea, että ajaminen olisi kivaa, tai se jälki pitäisi kulkea keskempänä. Kerran muksahin nurin kun kurvissa olikin lumen alla kalteva jäinen reunus. lunta oli sen verran vähän, että hyvin kulki puhtaalla lumellakin joskin sähköjä sai käyttää enemmän.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Sähköläski talvipyöräksi
Tässä päivänä muutamana tuli 2000 km tälle pyörälle täyteen. 2005 km ja 98h tasan eli edelleen 20,5 keskarilla mennään. Ei ongelmia eikä rengasrikoja. Tai no, ketjut meinasi katketa mutta oireen kuuli äänestä ja vaihdoin uupununeen tapin tilalle uuden.
jori kirjoitti:terppa kirjoitti:1 h 3 min matka-aika. Korkealla pyörällä ei niin mieluusti pysähdy liikennevaloihin vaan himmailee ja tasapainoilee hitaalla vauhdilla. Mäkiin pitäisi petrata ajotekniikkaa eli avustusta isommalle ennen mäkeä eikä vasta mäessä kun vauhti on hiipunut.
Kotiin samalla viisiin, paitsi, että nelosta käytin enemmän, sivutuuli ja miedompana. Kaupungissa kohelsin liian kovaa mutta pitihän sitä koittaa... ei auttanut 1 h 1 min. nelostasolla on tylsä jos vauhti on likellä "rajoitinta", vetoavun katkeamisen huomaa liian selvästi, .
Säädä rajoitin 34 km/h ja ota kunnon vauhdit ylämäkeen, niin säästät sähköä ja pääset alle tuntiin.
terppa kirjoitti:Rajoitin oli muuten 33kmh säädetty mutta lopettaa avustuksen 31kmh kohdalla. Ja ajatus oli, että koko matka mennään avustettuna ja tehoja säädetään pienemmäksi jos vauhti kasvaa.
Kelit kun lämpeni niin alta tunnin pääsee 26,5 km työmatkan aika helposti ilman rajoittimen rukkausta 57 min on toistaiseksi nopein (9kg reppu lisäpainona), toki sähköä tuhlaten käytetty mutta esim. kaupungissa on ajettu ihan "ihmisiksi".
Kinnerin käyttöönotolla ei ole ollut kiire kun tämä on ollut niin kiva ajella ja hiekkojen putsaus on vasta alussa. Huomenna suvikumit tähänkin alle, luulisin matkan taittuvan taas vähän joutuisammin kun takanakissa on aika hyvä nastaulkonema ja rapisee se eturengaskin.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Sähköläski talvipyöräksi
Lisäilin ekaan viestiin kuvan millainen tästä tuli, tuoreet suvikumit alla, pesemään en kuiteskaan alkanut paitsi se takajarru puuttuu edelleen, ehkä kesemmällä...
Kesärenkaat on 98-559 kokoiset Kenda Junngernautit, ihan ulkonäkösyistä seuraavat ostan leveämmät nää nyt on jotkut citymaastorenkaat matalalla nappulalla. Toisaalta eipä nämä kumit taida kovin nopeasti kulua, talvirenkaissa 2000 km ei näkynyt missään. Mutta keveästi noi pyöri, varmaan pyörisi paljon vielä keveämmin jos rupeisi litkujen kanssa leikkimään mutta sisärenkaat on niin helpot.
Sellaista on tullut mieleen, että jos vanteen leveys on 100 mm ja renkaan 98 mm niin niitä saa hetken kauemmin asetella ennen kuin nousee vanteelle kunnolla. 80 mm vanteelle menee kivemmin.
Aika kasan tällä saisi tavaraa kuskailtua...
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Sähköläski talvipyöräksi
terppa kirjoitti:pesemään en kuiteskaan alkanut
Hyvä. Hieno Safariralli-look olisi mennyt pilalle
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Sähköläski talvipyöräksi
Huima laite - onko tullu minkälaista kommenttia?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Sähköläski talvipyöräksi
jviirret kirjoitti:terppa kirjoitti:pesemään en kuiteskaan alkanut
Hyvä. Hieno Safariralli-look olisi mennyt pilalle
Jukka
Se onkin ollut 100 tunnin työ saada noin hieno ja tasainen kurakerros, mitä nyt kerran ketjut pesaisin
PW kirjoitti:Huima laite - onko tullu minkälaista kommenttia?
Talvella lumien aikaan tuli enemmän kommenttia ja yleensä ihmiset ihmetteli renkaita ja niiden leveyttä, yleisimmät kysymykset oli miksi? onko raskas ajaa? Siinä selittäessä kerroin yleensä samalla, että pyörä on sähköavusteinen niin se tuntui yleensä yllättävän, ihme sinänsä kun akku on näkösällä... mutta moottori on kyllä aika pieni. Yleisin kommentti lienee "hurjan näköinen"
Paras kommentti viime talvelta on kyllä (ainakin näin jälkikäteen) arviolta 80v rouvasihmisen joka oli parin muun kanssa torikokousta pitämässä pyörätienleveydeltä, että "ei tommosella saa täällä ajaa" kun ihan kohteliaasti pyysin siirtymään sen verran sivummalle, että pääsen läpi
Noh, tietysti kysyin, että "miten niin, tämähän on pyörätie ja tämä on polkupyörä", Tähän sain varmalla äänensävyllä vastauksen "eikä ole tuon näköinen". Meinasi vähän jo yrittää keittää mutta liioitellun rauhallisesti selitin "polkupyörässähän on yleensä ketjut, niin tässäkin, ja katsos, tässä on polkimet ja kun minä poljen niitä niin voima välittyy ketjua myöden takapyörään ihan kuin polkupyörässä, niin eikös tämä sitten ole polkupyörä?". Kun ne pari muuta torikokousihmistä vakuutteli vieressä, että kyllä se on polkupyörä niin mamma otti varovaisen sivuaskeleen jolloin katsoin tilaisuuteni tulleen ja polkaisin ohi
Läskit on kyllä vuoden sisällä yleistyneet ja Peltsi vissiin on telkkarissa tehnyt hyvää mainosta kun aika monet kuitenkin tuntee alalajin tarkemmin.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: Sähköläski talvipyöräksi
JEF-40 kirjoitti:Mielenkiintosta keskustelua olen seurannut sähköistyksestä kun itelläkin on samansuuntaista ajatusta. Vaikka ei olekkaan läskipyörää. Mutta kinneri. Siihen olen hankkinut Greencycleltä 500w sarjan, 36v 15Ah akulla. Takapyörämoottori, vaihdemoottori vapaakytkimellä. Pitäis rullata ilman vastusta kun sähkö ei ole pelissä. Lupaavat 80 Nm tehoja ja100-200 km akun kestoa avustustehosta riippuen. On siinä mietiskelemistä miten ne kaikki härpäkkeet ripustelee, mutta toisaalta on kinnerissä tilaa. Yksi ongelma tuli heti ilmi, kun katselin poljinanturin magneettikiekkoa. Ei sovi minun keskiöakselille, se kun ei ole nelikanttiakseli, vaan paksumpi BB30. Voikohan sitä sisäreikää koneistaa isommaksi? Mulla on ollut käytössä Rohloff-napa ja sen aion laittaa välivaihteeksi ja siitä ketju moottoriin. Ketjuratas levyjarrun paikalle. Edessä yksi ketjuratas T50. Tämmösiä askareita talven varalle.
Jatkoa edelliseen: Sähkösarja on paikoillaan ja testailtu n. 200km. Toimii hyvin kun oppii käyttämään. Magneettikiekon sorvasin sopivaksi poljinakselille, ei tarvinnut liimata, jäi tiukkaan kammen taakse.Vapaasti pyörittämällä takakiekko ylhäällä täysillä kierroksilä mittari näytti n. 43km/h. On vähän optimistinen näyttö, oikea nopeus n. 40km/h. Maantiellä ajettuna jaksaa vääntää samat lukemat. Maksiminopeuden olen nyt säätänyt tietokonenäytön mukaan 40, vastaa todellisuudessa noin 28km/h. Yhdellä latauksella pääsin 128 km, näytti palkki tyhjää mutta veto ei loppunut. Avustus oli pääasiassa 1, vähän mäissä 2 ja 3. 1-teho on aika pientä, mutta 3 j4 antaa jo reippaasti potkua, ja akku tyhjenee huomattavasti nopeemmin. En ole näitä watteja paljoa seurannut, 1-sellä jää alle 100 watin. Mielestäni on aika äänekäs, ehkä tämä hiilikuitukoppa toimii kaikupohjana, myös jonkinlaista resonanssiäänntä. Muuten kyllä vanhalle miehelle soiva peli. Rupesin myös asenteleen vilkkuja mutta ei se multa käynyt kuin Strömsöössä, ei sähköistys ole mun juttuni. Systeemissä on 8 1w lediä, 2 joka kulmassa ja akku 7.7 v, mikä mulla on ajovaloissa mutta nämä ei suostu vilkuttelemaan ainakaan mekaanisella releellä. Täytyy ottaa aikalisä ja kerätä kilometrejä.