Tästä ei taida olla erillistä threadiä vielä, vaikka tuo huoltoketju olikin. Tämä voisi myös kuulua tuonne "tekniselle" puolelle Nojakkien valmistukseen...
Miten voitelette pitkät nojakin ketjut?
Itse tykkään voidella pystypyörää ja moottoripyörää varsin runsaasti, eli käytän ihan ketjuspraytä tai jopa tippapulloöljyä runsaasti tai ketjurasvaria ja vaihteistoöljyä motskarissa. En pidä vahoista, minusta ne eivät toimi kovin hyvin voitelussa, mutta se on prätkäpuolella vähän eri ajomatkoista, pölyn kertymisestä ja vauhdista johtuen. Polkupyörässä sellainen saattaisi toimia.
Runsas öljyäminen voisi kuitenkin ylhäällä olevan pitkän ketjun kanssa olla sottaisempaa, joten voisin vähän tarkastella tilannetta uudestaan. Ainakin ketjupesurin taitaa tarvita jos ketjut on mustana...
Tippakannun nenä ketjun päälle niin että tippa on sivulevyjen välissä, sitten reipas pyöritys niin että ketju menee läpi. Toistetaan toisen puolen sivulevyille.
Toiset säätää pitkään ja hartaasti, tähän menee kymmenen sekuntia.
Tippakannua ja moottoriölyä minäkin olen käyttänyt. Tuntuu että vahat ja oikeat ketjuöljyt jämähtää muutaman käyttökerran jälkeen paikkoihin joissa ne vain estävät öljyn oikeaan paikkaan menon, eli ketju pitäisi pestä ennen uutta öljyämistä. Saattaa olla että ketju näyttää hyvin öljytyltä, mutta silti nitisee. Toki moottoriöljyn voisi vaihtaa johonkin suuremman pintapaineen kestävään, mutta ompa tuo toiminut.
Tippakannua ja moottoriölyä minäkin olen käyttänyt. Tuntuu että vahat ja oikeat ketjuöljyt jämähtää muutaman käyttökerran jälkeen paikkoihin joissa ne vain estävät öljyn oikeaan paikkaan menon, eli ketju pitäisi pestä ennen uutta öljyämistä. Saattaa olla että ketju näyttää hyvin öljytyltä, mutta silti nitisee. Toki moottoriöljyn voisi vaihtaa johonkin suuremman pintapaineen kestävään, mutta ompa tuo toiminut.
Jukka
Joo. Ja keskeistähän tässä on se että öljyä ON eikä ketju ole kuiva?
Ja keskeistähän tässä on se että öljyä ON eikä ketju ole kuiva?
Keskeistä on että öljyä on oikeassa paikassa. Ketju saa olla pinnasta kuiva ja paremmin puhtaana niin pysyisikin jos öljyämisen jälkeen vihtisi rätillä kuivaksi pyyhkiä. Pääasia että tapit, reiät ja levyjen välit on öljyssä.
Jep. Mä olen joskus hupimielessä miettinyt että voisi joskus pistää tuohon kadunvarteen ystäväntekona voitelupisteen jossa voitelisi ohikulkijoiden kitisevät ketjut. Ottaa kupoliin kun porukka kitistelee ja rahistelee tuosta ohi.
Jep. Mä olen joskus hupimielessä miettinyt että voisi joskus pistää tuohon kadunvarteen ystäväntekona voitelupisteen jossa voitelisi ohikulkijoiden kitisevät ketjut. Ottaa kupoliin kun porukka kitistelee ja rahistelee tuosta ohi.
Olen itse miettinyt samaa, ja tehnytkin sitä omalla portilla ohikulkeville pyöräilijöille. Samalla olen pumpannut sen luttanan takarenkaan, joka ainakin kahdessa kolmesta pyörästä. Ne kitisevät ketjut kuuluvat niin kaukaa, että ehtii hyvin neuvotella palvelusta ennen kuin ehtivät ajaa ohi. Sitten ne kiittelevät ja ihmettelevät, kun pyörä kulkee niin herkästi. Useimmat tuntuvat luulevan, että pyörä kulkee huonosti, kun se on niin vanha.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jep. Mä olen joskus hupimielessä miettinyt että voisi joskus pistää tuohon kadunvarteen ystäväntekona voitelupisteen jossa voitelisi ohikulkijoiden kitisevät ketjut. Ottaa kupoliin kun porukka kitistelee ja rahistelee tuosta ohi.
Olen itse miettinyt samaa, ja tehnytkin sitä omalla portilla ohikulkeville pyöräilijöille. Samalla olen pumpannut sen luttanan takarenkaan, joka ainakin kahdessa kolmesta pyörästä. Ne kitisevät ketjut kuuluvat niin kaukaa, että ehtii hyvin neuvotella palvelusta ennen kuin ehtivät ajaa ohi. Sitten ne kiittelevät ja ihmettelevät, kun pyörä kulkee niin herkästi. Useimmat tuntuvat luulevan, että pyörä kulkee huonosti, kun se on niin vanha.
Jori
Juu. Tämä kumin pumppailu oli toinen ajatus.
Mikäli olisi oikein organisoitunut hyötypyöräilijä niin tässä olisi hyvä (x2) esittelytempauksen edullinen oheistuote
Viimeksi muokannut Pastori, 12 Heinä 2009, 18:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jep. Mä olen joskus hupimielessä miettinyt että voisi joskus pistää tuohon kadunvarteen ystäväntekona voitelupisteen jossa voitelisi ohikulkijoiden kitisevät ketjut. Ottaa kupoliin kun porukka kitistelee ja rahistelee tuosta ohi.
Olen itse miettinyt samaa, ja tehnytkin sitä omalla portilla ohikulkeville pyöräilijöille. Samalla olen pumpannut sen luttanan takarenkaan, joka ainakin kahdessa kolmesta pyörästä. Ne kitisevät ketjut kuuluvat niin kaukaa, että ehtii hyvin neuvotella palvelusta ennen kuin ehtivät ajaa ohi. Sitten ne kiittelevät ja ihmettelevät, kun pyörä kulkee niin herkästi. Useimmat tuntuvat luulevan, että pyörä kulkee huonosti, kun se on niin vanha.
Jori
Juu. Tämä kumin pumppailu oli toinen ajatus.
Mikäli olisi oikein organisiutunut hyötypyöräilijä niin tässä olisi hyvä (x2) esittelytempauksen edullinen oheistuote
Teimme tätä nuukuusviikolla Porthanian edessä satunnaisille opiskelijoille. Taisin siinä korjata jotain tehtaalla asennettuja vikojakin (ketjusuoja väärin asennettu jne) samalla.
Tuo kitisevillä ketjuilla ajaminen on tosiaan rasittavaa.
Siksi mieluummin liikaa kuin liian vähän.
Ostin toistaiseksi moottoripyörään rasvariin moottoriöljyä, mutta se taitaa olla liian notkeaa. Kannattaisi käyttää vain sitä aiemmin hyväksi havaitsemaani vaihteistoöljyä, se on aika sopivaa voiteluun.
Taidan siis jatkaa tuolla linjallani myös nojakin kanssa. Törkeän näköisiksihän ne ketjut menevät, mutta jos niitä edes vähän jaksaisi trasseloida niin eivät olisi niin synkeitä.
Ostin toistaiseksi moottoripyörään rasvariin moottoriöljyä, mutta se taitaa olla liian notkeaa. Kannattaisi käyttää vain sitä aiemmin hyväksi havaitsemaani vaihteistoöljyä, se on aika sopivaa voiteluun.
Käytän kyllä ihan surutta aika ohutta öljyä. Sitä saa tietysti olla koko ajan lisäämässä, mutta ohut öljy ei kerää muuta likaa niin helposti kuin paksu. Lisäksi talvella ohutta öljyä on paras käyttää ihan ketjun notkeudenkin takia, paksumpi tuntuu havaittavan jähmeältä.
Jep, näin voi olla. Motskarissa tosin voiman ja nopeuden takia tulee muita tekijöitä, kuten öljyn roiskuminen, ja toisaalta automaattirasvarin väärän nopeuksinen toiminta. Kyllä, moottoripyörän kilometreillä ja nopeuksilla se kosmeettinenkin haitta on aika konkreettinen kun koko takapää on mustassa roinassa...
Hyvä huomio kuitenkin. Olenkin mieluiten käyttänyt polkupyörässä "ompelukoneöljyä" muovipullosta, kuin näitä vahamaisia spräytä. Nyt pitäisi löytää hyvä oikea tippakannu jolla öljytä vaikka tuolla moottoriöljyllä. Onko tietoa mistä saa niitä vanhanajan taittuvavartisia pieniä (1-3dl) tippakannuja?
Tosin nyt nojakin tullessa (huomenna!) mietin vähän mitä erityistä se pitkä ketju vaatii, ja sotkeeko se helposti vaatteita tai pyörän etupäätä?
Tosin nyt nojakin tullessa (huomenna!) mietin vähän mitä erityistä se pitkä ketju vaatii, ja sotkeeko se helposti vaatteita tai pyörän etupäätä?[/quote]
Kyllä, suojaputkista huolimatta oikea housunlahje on aina hyvässä öljyssä. Siksi käytän pyöräillessä vain mustia housuja. Runko ei nyt niin pahasti likaannu. Ketjut olen voidellut spray-öljyllä, nuo tippakannuhommat on niin viime vuosisadalta...
suojaputkista huolimatta oikea housunlahje on aina hyvässä öljyssä [...] Ketjut olen voidellut spray-öljyllä, nuo tippakannuhommat on niin viime vuosisadalta...
Olisko tässä joku yhteys? Se että öljy menee sinne mihin pitääkin eikä sotke joka paikkaa on TOISSAvuosisadalta, jolloin tippakannu on keksitty, muttei se tarkoita että joku uusi keksintö olisi parempi.
suojaputkista huolimatta oikea housunlahje on aina hyvässä öljyssä [...] Ketjut olen voidellut spray-öljyllä, nuo tippakannuhommat on niin viime vuosisadalta...
Olisko tässä joku yhteys? Se että öljy menee sinne mihin pitääkin eikä sotke joka paikkaa on TOISSAvuosisadalta, jolloin tippakannu on keksitty, muttei se tarkoita että joku uusi keksintö olisi parempi.
Onko tippakannusta ruiskittu öljy sitten vähemmän sotkevaa? Luultavasti öljyn saa pidettyä oikeassa paikassa vain joko koteloimalla voimansiirron kokonaan, tai jättämällä voitelematta. Kuka keksisi kestovoidellut ketjut?