Syksyllä aloitettu trikeprojekti valmistui ja tänään päästiin ensimmäiselle koeajolle. Testilenkki jäi tosin vain noin 5 kmn mittaiseksi käsien jäätymisen vuoksi. Koeajo kuitenkin osoitti, että kaikki toimii. Välitöntä korjaustarvetta ei ilmennyt. Erityisesti ajoasento tuntui osuneen kohdalleen ensi yrittämällä.
Parantamisen varaa luonnollisesti löytyy, varsinkin kompponenttien laadussa. Kun kokemus on osoittanut, että projekteissani lopputulos ei välttämättä aina vastaa suunniteltua, olen tässä vaiheessa pyrkinyt mahdollisimman halpoihin ratkaisuihin. Laitteen osat onkin kerätty suurelta osin kierrätyskeskuksesta haetusta kahdesta romupyörästä. Kiekot ja takavaihtaja on bilteman kamaa. Penkki on kallein osa. Se tosin on ollut käytössä jo eräissä aikaisemmissakin projekteissani.
Jos nyt lähtisin tekemään uutta, yrittäisin löytää etupyöriin levyjarrukiinnikkeellä varustetut navat. Kahden jarrun käyttäminen yhdellä kahvalla vaatii trikessäni melkoisen paljon voimaa. Levyjarrut ovat huomattavasti kevytkäyttöisemmät.
Ohjauksen geometriaa voi myös aina pohdiskella. Nyt etupyörien akseli leikkaa ohjaustankojen pystyakselien kääntöympyrän sen keskipisteessä. Kun ohjauskahvat ovat huomattavasti kääntöympyrän keskipisteen takana, etupyörien kääntyminen tapahtuu turhankin herkästi. Ehkä siirtäisin etupyörien akselia hieman taaemmaksi.
Kunhan ilmat lämpenevät, kilometrejä ja kokemuksia tulee varmasti lisää.