SH29

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

SH29

Viesti Kirjoittaja irakas »

Mielessäni kaihertaa suunnitella ja rakentaa kinneri, joka olisi helppo huoltaa ja olisi rakennettavissa kotitekoisesti. En nyt keksi muita puoltavia ääniä, mutta kertokoon nopeasti tehty skitsi, mistä on kysymys. Anteeksi, että projektioita on päällekkäin!

Runko jakautuisi kahtia. Yläosa kääntyisi kuin ruumisarkun kansi, jonka alta olisi tarkoitus pujahtaa sisään. Mielestäni useimmat nykyiset kinnerit ovat niin umpinaisia, että huolto on kovin ongelmallista, ja istumaan asettuminen vaatii aika hyvät käsivoimat. Tosin tässäkin istumaan asettuminen ei salli kovin suurta mahaa.

Kinnerin perusrunko olisi 40x40x1,5 mm ohutseinäputkea ja korin runko mäntyrimaa ja kate 1,5 mm:n ohutviiluvaneria. Jousitus kaikissa pyörissä.

Liitteet
SH29  13.2.2016 luonnos.jpg
Viimeksi muokannut irakas, 13 Helmi 2016, 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Minkälainen on tämän kinnerin kotitekoinen olkatappirakenne?

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja MM »

Tuossa on ideaa myös siinä mielessä, ettei katteessa tarvitse olla koko ihmisen mentävää aukkoa, vaan riittä, että pää menee kaulaa myöten katosta läpi. Päässä voi sitten olla I-maailmansodan lentäjäpäähine silmälaseineen tai kevyt mopokypärä. Silloin kaikki tuulilasin huurtumisongelmat jää pois eikä takarungon kohoumaa tarvita pään taakse. Kanootin tapaan aukossa voi olla kurenauhalla varustettu kerni. Integraalikypärän visiirissä voi käyttä formuloista tuttuja repäistäviä irtokelmuja.
Arkun kuminatkin jäävät alakertaan.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja vaaka »

"...yläosa kääntyisi kuin ruumisarkun kansi..." No anteeks!!!! Antakee armoo :mrgreen:

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja janx »

Tuli heti tämä ruumisarkku mieleen, joka on tehty Coroplast pp-kennolevystä: http://www.instructables.com/id/Facet-V1-Velomobile/
Näkyyköhän tuo edes tutkassa? :lol:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja irakas »

Vilijami kirjoitti:

Minkälainen on tämän kinnerin kotitekoinen olkatappirakenne?

Vaikka tämmöinen.

Liitteet
SH26 ETUHAARUKAN RIPUSTUS.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kuinka radikaalisti ajo-ominaisuudet muuttuisivat, jos olkatappi olisi pystysuorassa. Kunnollisen jouston ja aurauskulman järjestäminen olisi silloin paljon helpompaa. Täällä jossain ketjussa oli juttua tästä.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Kuinka radikaalisti ajo-ominaisuudet muuttuisivat, jos olkatappi olisi pystysuorassa. Kunnollisen jouston ja aurauskulman järjestäminen olisi silloin paljon helpompaa. Täällä jossain ketjussa oli juttua tästä.

Iso olkapoikkeama aiheuttaa epätasaisella ohjauksen nykimistä epätasaisuuden ylittävän etupyörän suuntaan.
Ajo-ominaisuudet muuttuvat siitä riippuen, miten paljon olkapoikkeama tämän muutoksen takia kasvaa. Olkatapinhan ei tarvitse olla pystysuora, vaan riittää hyvin, kun se on sivusuunnassa pysty, ettei raidetangon pituus muutu jouston takia. Kun olkatappiin tehdään riittävä takakallistuma ja tämän edellyttämä offsetti, voidaan olkatappi sijoittaa paljon lähemmäs kiekon keskitasoa. Näin nivelen ei tarvitse olla akselin kohdalla, vaan voi sijaita paljon lähempänä kiekon keskitasoa pinnoituksen kohdalla ja olkapoikkeama jää pieneksi.

Suoraohjaus kuntoon.png
Suoraohjaus kuntoon.png (3.75 KiB) Katsottu 4926 kertaa

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... sta#p87304

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Hienoa! Aukeaa kuten Cab-Bike Speedster :)
Kuva
Tuleeko 3 X 559 kiekot? Jos tulee, voisi koppa aueta epäsymmetrisesti siten että saranapuoli olisi riittävän ylhäällä, jotta kopan saa kunnolla auki. Kyytiinmenopuoli voisi aueta matalammalta sisäänmenon helpottamiseksi.

jori kirjoitti:

Olkatapinhan ei tarvitse olla pystysuora, vaan riittää hyvin, kun se on sivusuunnassa pysty, ettei raidetangon pituus muutu jouston takia.

Muuttuu se raidetangon pituus siltikin :wink: Autoissa luovuttiin olkatappijousistuksista jo ennen II maailmansotaa.
Muuttumaton raidetangon pituus vaatisi kaarevat olkatapit ja jaetun raidetangon. Toinen vaihtoehto olisi tehdä raidetangosta jousituksen mukana liikkumaton laittamalla ohjausvarsi olkatappiin, joka välittäisi kääntöliikkeen liukujen läpi renkaaseen.
Tiedä sitten tarviiko raidetangon pituuden olla muuttumaton :? Ehkä tyydyttävään ratkaisuun riittää, jos muutoksen minimoi. Ainakin John Tetz on rakentanut kinnerin, jossa on vastaava etujousitus sisäänpäin kallistetuilla olkatapeilla. Siinä on riittävän pieni muutos ratkaistu lyhyellä joustoliikkeellä ja aiemmin Sakarille esittämilläni olkatappiin nähden kohtisuorassa olevilla raidetangoilla.
Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Tiedä sitten tarviiko raidetangon pituuden olla muuttumaton :?

Sakarin suunnitelmassa jousituselementtinä n. 20mm kumi. 10% joustolla sen paksuus muuttuu kaksi milliä. Tuolla olkatapin kulmalla tarkoittaa alle millin muutosta raideleveydessä. Jos aurauksen/harituksen säätää kuorma päälllä, niin noin pieni muutos töyssyssä ei voi häiritä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tuota Cab-Bike Speedster:iä en ollut nähnytkään. Siinä vaan jää takapyörän hoito hankalaksi, kun avautuva kansi ei mene perään saakka. Kiekoiksi olen ajatellut 3 x 507. Jotta kansiosa kääntyisi riittävästi, on sen kupeessa etupyörän kohdalla läpällä sulkeutuva aukko.

Kokeilin josehan ehdottamaa kohtisuoraa taitettua raidetankoa SH23:ssa, mutta raidetangon nivel-varren laakerointi tuotti ongelmia. En saanut sitä riittävän tukevaksi.

joseha:
"Tiedä sitten tarviiko raidetangon pituuden olla muuttumaton :? Ehkä tyydyttävään ratkaisuun riittää, jos muutoksen minimoi."

Joo, näin on. SH26:ssa on ollut nyt pitkään kierrejousitus olkatapeissa ja keskeltä alastaivutettu yhtenäinen raidetanko. Etupyörien aurauskulman olen säätänyt kuormattuna, ja homma on toiminut näin ällistyttävän hyvin. :mrgreen:

Viimeksi muokannut irakas, 15 Helmi 2016, 08:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Tuota Cab-Bike Speedster:iä en ollut nähnytkään. Siinä vaan jää takapyörän hoito hankalaksi, kun avautuva kansi ei mene perään saakka.

Menee se, mutta ei taida ilman työkaluja avautua? Yläosaa(etu- ja takaosa) vaihtamalla ilme muuttuu tällaiseksi:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja MM »

Sakari on bruukannut käyttää avotrikeissään kokonaisia etuhaarukoita, joissa etupyörän akseli on tuettu pyörän molemmin puolin. Vissiin vannejarrujen kiinnittämiseksi ja suoraohjauksen takia. Vaikka piirroksen mukaan siitä ei nyt ole kyse, olen usein ajatellut, että etuhaarukan rungon puoleinen putki voisi olla suoraan pitkä olkatappi Morganin replikan tavoin. Jousi voisi olla puristusjousen sijaan myös vetojousi, jonka yläsilmukka olisi kiinnitetty haarukan yläosaan ja alasilmukka olkatapissa liukuvaan eturunkoon. Siinäpä sitten lulluttelisi. Sivusuunnassa pystysuora olkatappi ei vaikuta joustossa raideväliin, mutta raidetangon pituuteen hieman, kun taas vinossa olkatapissa vaikutus on molempiin yhtäaikainen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

joseha:
"Tiedä sitten tarviiko raidetangon pituuden olla muuttumaton :? Ehkä tyydyttävään ratkaisuun riittää, jos muutoksen minimoi."

Joo, näin on. SH26:ssa on ollut nyt pitkään kierrejousitus olkatapeissa ja keskeltä alastaivutettu yhtenäinen raidetanko. Etupyörien aurauskulman olen säätänyt kuormattuna, ja homma on toiminut näin ällistyttävän hyvin. :mrgreen:

Ehdottamani olkanivelen siirto mahdollisimman lähelle kiekkojen keskitasoa parantaa tilannetta tämän suhteen, pienentää ohjausnivelen kuormitusta, tuottaa jarrusatulalle oivallisen paikan ja mahdollistaa paremman vetopidon etupyörien siirtyessä tuon kymmenisen senttiä edemmäs.
Kuva

Offsetohjaus.png
Offsetohjaus.png (6.82 KiB) Katsottu 4775 kertaa

Haarukka on kuvassa katkaistu, jotta nivelen kohta näkyy. Samalla tekniikalla voi tehdä myös ulokeakselillisen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH29

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Tuota Cab-Bike Speedster:iä en ollut nähnytkään. Siinä vaan jää takapyörän hoito hankalaksi, kun avautuva kansi ei mene perään saakka.

Menee se, mutta ei taida ilman työkaluja avautua? Yläosaa(etu- ja takaosa) vaihtamalla ilme muuttuu tällaiseksi:

Siitä irtoaa koko takaosa:
Kuva
Cab-Bike on rakenteeltaan suunniteltu modulaariseksi. Siihen on olemassa ainakin neljää eri kantta. Voi olla että muutokset vaativat työkaluja, mutta tekisi mieli olettaa että muutokset ovat suunniteltu helpoiksi. Muuten menee koko modulaarisuuden idea käyttäjän kannalta hukkaan.
Takaosa luultavasti irtoaa helposti ja/tai takahaarukka putoaa kopan alle, sillä takarenkaan vaihdettavuus on hyvin todennäköisesti huomioitu. Tuossa on oikea takahaarukka eikä yksipuoleista.

Vastaa Viestiin