Olisko ajatusta käyttää esim. henkilöautojen kuomuperävauissa käytettyä saranointimenetelmää, jossa kuomu on ripustettu kahden eripituisen - ala asennossa- vaakasuoran varren varaan. Kantta avattaessa kannen liike on aluksi lähes pystysuora ja ja vasta liikeradan yläpäässä kansi kääntyy pystyyn.
Näin kinneristin pää sujahtaisi myös helpommin pienestä aukosta ja mahdollisesti ylimääräisistä luukuista pääsisi eroon...
En jaksa ite ryhtyä sommittelemaan, antaa arkkitehdin itse tehdä ratkaisut! Teki Sakari niin tai näin, niin takuuvarma voi olla siitä että hyvä tulee!
Noin nenänvarttapitkin kattomalla ei siltikään nouse saranapuolen haarukan yli, ellei tee geometriaa siten että "saranapuoli" lähteekin ensimmäisenä nousemaan ja kuomu ikään kuin "haukkka" viereisen renkaan jättäen sen liikkeen lopuksi sisälleen..
Mahtaakohan näissä höpinöissä taaskaan olla järjen häivää...
En jaksa ite ryhtyä sommittelemaan, antaa arkkitehdin itse tehdä ratkaisut! Teki Sakari niin tai näin, niin takuuvarma voi olla siitä että hyvä tulee!
Eipä ole läheskään aina noin. Sutta tulee, mutta onneksi varsinkin teräsosia voi muuttaa ja korjata.
Tässä mietiskelen laittaisko SH29:n rungon 35x35x1,5 mm:n vai 40x40x1,5 ohutseinäputkesta. Korin mitoitusta varten olen etsiskellyt kuvaa, jossa ajaja on polkemassa istuma-asennossa. Aina väliin on näilläkin sivuilla sellaisia kuvia vilahdellut. Sellaisesta kuvasta voisi tehdä liikkuvan paperinuken, jonka avulla voisi tilatarpeet määrittää.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Etkös sinä jo joskus tehny sellasen liikkuvan kartonkimallin itestäs, vai muistanko väärin?
Ja eikös omien mittojen mukaan tehden saisi tarkemman mitoituksen, vai ymmärsinköhän jotain pieleen? Minä tein joskus itestäni liikuteltavan kartonkimallin ihan vaan mittaamalla jäsenten pituudet nivelten keskipisteestä keskipisteeseen ja skaalamalla pituudet sopiviksi, esim 1/3. Ja vaikka en mikään kuvanveistäjä ole, niin silti lopputuloksesta tuli oikein käyttökelpoinen. Helpottaa paljon polvien liikerada yms hahmottamista.
Mulla olisi tuollainen QCAD-ohjelmalla tehty piirustus:
recumbent-cyclist.png (40.92 KiB) Katsottu 5346 kertaa
Jos siitä on iloa, niin tämän viestin liitetiedostona se on myös .pdf formaatissa ja .zip-tiedostona, jonka sisällä alkuperäisformaatissa, eli .dxf:nä.
Ja runkomayeriaanlin vaatimushan riippuu tietysti rungon rakenteesta. Mikäli oikein ymmärsin olet aikeissa tehdä päärugon yhdellä putkella, joka kasvattaa tarvittavaa putkikokoa.
Itelle noin tehdessä laittaisin vähintään 50 mm putkea, mutta sulla arvelisin jo 45 mm riittävän. Tietysti tarvittavaan lujuuteen vaikuttaa mm korin paino ja mahdollisten moottoreiden tehot jne..
Etkös sinä jo joskus tehny sellasen liikkuvan kartonkimallin itestäs, vai muistanko väärin?
Ja eikös omien mittojen mukaan tehden saisi tarkemman mitoituksen, vai ymmärsinköhän jotain pieleen? Minä tein joskus itestäni liikuteltavan kartonkimallin ihan vaan mittaamalla jäsenten pituudet nivelten keskipisteestä keskipisteeseen ja skaalamalla pituudet sopiviksi, esim 1/3. Ja vaikka en mikään kuvanveistäjä ole, niin silti lopputuloksesta tuli oikein käyttökelpoinen. Helpottaa paljon polvien liikerada yms hahmottamista.
Joo, hyvinpä muistit. Kartonkimalli on vuosien saatossa kadonnut, enkä ole alkanut uutta tekemään, kun on löydettävissä valmiita kaavioita.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Mulla olisi tuollainen QCAD-ohjelmalla tehty piirustus:
recumbent-cyclist.png
Jos siitä on iloa, niin tämän viestin liitetiedostona se on myös .pdf formaatissa ja .zip-tiedostona, jonka sisällä alkuperäisformaatissa, eli .dxf:nä.
Kiitos! Tällaista juuri etsin.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Ja runkomayeriaanlin vaatimushan riippuu tietysti rungon rakenteesta. Mikäli oikein ymmärsin olet aikeissa tehdä päärugon yhdellä putkella, joka kasvattaa tarvittavaa putkikokoa.
Itelle noin tehdessä laittaisin vähintään 50 mm putkea, mutta sulla arvelisin jo 45 mm riittävän. Tietysti tarvittavaan lujuuteen vaikuttaa mm korin paino ja mahdollisten moottoreiden tehot jne..
Joo, kyllä laittaisin 45 mm:n putkesta, mutta, kun sitä saa ainakin KSteelistä (entinen Kuusakoski) http://ksteel.fi/wordpress/wp-content/u ... o_2014.pdf
vain 2 mm:n seinämällä, ja olisi painavaa. Taidan tehdä 40x40x1,5 mm:n putkesta. Sen sisään sopii hyvin 35x35x1,5 mm:n keskiölle menevä putki.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Olen tässä tutkistellut SH29:n mittasuhteita ja joutunut paljon pullistamaan koria ajajan kohdalla muistellen, että kinneri SH18 oli jotenkin liian ahdas ainakin minulle. Tässä taas yksi värityssuunnitelma.
Liitteet
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
SH29 on nyt tällaisessa vaiheessa. Nippa nappa ehdin saada hitsaushommat tehtyä ennen kansalaisopiston päätyttymistä tältä keväältä lukuun ottamatta pientä korjaushitsausta, joka tehtiin paikallisessa autokorjaamossa.
Liitteet
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason