PW kirjoitti:Ikävä puoli Velodreamerin laitteessa on 4-raiteisuus.
No ei se takapää siinä ollutkaan pointtina, vaan rinnakkain istuttava tadpole keula.
PW kirjoitti:Ikävä puoli Velodreamerin laitteessa on 4-raiteisuus.
No ei se takapää siinä ollutkaan pointtina, vaan rinnakkain istuttava tadpole keula.
Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Ikävä puoli Velodreamerin laitteessa on 4-raiteisuus.
No ei se takapää siinä ollutkaan pointtina, vaan rinnakkain istuttava tadpole keula.
Neliraiteisuus tulee tuolla rakenteella vähän pakosta, koska molemmilla polkijoilla on omat keskiöt, ketjulinjat ja vaihteet. Eli ketjut (ja takapyörät likimain) ovat molempien polkijoiden keskiviivalla. Monimutkaisemmalla voimansiirtorakenteella saisi raidevälin edessä ja takana samaksi. Kahden polkijan tehojen summaaminen mekaanisesti ei ole ihan helppo tehtävä, jos halutaan molemmille oma keskiö ja kadenssi. Mutta erilliset voimansiirrot ja takana väliakselit, eli kumpikin polkisi edelleen omaa takapyöräänsä, vielä menisi. Takarunkoon tulisi lisää rakenteita ja painoa.
kuparinen kirjoitti:Takarunkoon tulisi lisää rakenteita ja painoa.
Ei ole murheista suurin jos löylyä tulee kuten aloitusviestin pyörään
Pajottaja kirjoitti:2.2kw moottori tehot.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
kuparinen kirjoitti:Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Ikävä puoli Velodreamerin laitteessa on 4-raiteisuus.
No ei se takapää siinä ollutkaan pointtina, vaan rinnakkain istuttava tadpole keula.
Neliraiteisuus tulee tuolla rakenteella vähän pakosta, koska molemmilla polkijoilla on omat keskiöt, ketjulinjat ja vaihteet. Eli ketjut (ja takapyörät likimain) ovat molempien polkijoiden keskiviivalla. Monimutkaisemmalla voimansiirtorakenteella saisi raidevälin edessä ja takana samaksi. Kahden polkijan tehojen summaaminen mekaanisesti ei ole ihan helppo tehtävä, jos halutaan molemmille oma keskiö ja kadenssi. Mutta erilliset voimansiirrot ja takana väliakselit, eli kumpikin polkisi edelleen omaa takapyöräänsä, vielä menisi. Takarunkoon tulisi lisää rakenteita ja painoa.
Ei se mitään väliakseleita tarvi, eikä monimutkaista rakennetta, kun tekee kuvan kaltaisen takapään.
Väliakseli tai ei. Suunnetelmat kehittyy rakentelun lomassa.
Mukavasti tulee teidän viesteistä ajattwlun aihetta
Koitan huomenna käydä hakemassa malliksi pari bilteman bmx taka kiekkoa.
Alko kiinostamaan hinta ja sitä myöten soveltuvuus omaan käyttöön.
Sorvarin kanssa käytiin keskustelua ja sanoi tekevänsä jarrulevy adapterit hetkessä, uhkasi tehdä työhön vaadittavan kierretapin itse
Aatu
Pajottaja kirjoitti:Väliakseli tai ei. Suunnetelmat kehittyy rakentelun lomassa.
Mukavasti tulee teidän viesteistä ajattwlun aihetta
Koitan huomenna käydä hakemassa malliksi pari bilteman bmx taka kiekkoa.
Alko kiinostamaan hinta ja sitä myöten soveltuvuus omaan käyttöön.
Sorvarin kanssa käytiin keskustelua ja sanoi tekevänsä jarrulevy adapterit hetkessä, uhkasi tehdä työhön vaadittavan kierretapin itse
Sinulla näyttää olevan oikein vanhan ajan sorvari, joka vain toteaa: "Ihmisten tekemiä ne tehtaankin tuotteet ovat."
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Onpas bilteman kiekko aikamoista kuraa. Ainut vyvä puoli on rautainen napa, voi hitsailla normaaleilla hitsauslaitteilla.
Työläs kiekko valmiiseen huomattavasti kalliimpaan nähden.
Laakeri purkautu rälläkällä näihin ei siis voi vaihaa edes laakereita.
Kuvia laitan jahka niitä otan.
Aatu
Pajottaja kirjoitti:Onpas bilteman kiekko aikamoista kuraa. Ainut vyvä puoli on rautainen napa, voi hitsailla normaaleilla hitsauslaitteilla.
Työläs kiekko valmiiseen huomattavasti kalliimpaan nähden.
Laakeri purkautu rälläkällänäihin ei siis voi vaihaa edes laakereita.
Jaahas, onkohan siellä vaihtunut tavaran toimittaja, mutta tuotenumero pidetty ennallaan. Vai onko vaatimustasot vain noin erilaiset, aiemmin ei ole ainakaan tällä foorumilla isompia moitteita kuulunut.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Pajottaja kirjoitti:Onpas bilteman kiekko aikamoista kuraa. Ainut vyvä puoli on rautainen napa, voi hitsailla normaaleilla hitsauslaitteilla.
Työläs kiekko valmiiseen huomattavasti kalliimpaan nähden.
Laakeri purkautu rälläkällänäihin ei siis voi vaihaa edes laakereita.
Jaahas, onkohan siellä vaihtunut tavaran toimittaja, mutta tuotenumero pidetty ennallaan. Vai onko vaatimustasot vain noin erilaiset, aiemmin ei ole ainakaan tällä foorumilla isompia moitteita kuulunut.
Jukka
Ihmettelen myös tuota negatiivista kommentointia. Itselläni ei ole kyseisestä tuotteesta valittamista. Onko siis niin, että laakerin ulkokooli on suoraan työstetty napaan? Laakerikuulat olen ainakin käyttänyt pois paikaltaan, ilman rälläkkää.
Kai bilteman vanne ajaa asiansa hienosti paikassa jonne se sopii ilman muokkauksia.
Laakerin ulkokooli on manglattu kiintäksi napaan ja tosiaan sitä ei voi vaihtaa.
Alkuperäiset laakerit poistettuna jää epämääräinen vähän alle 30mm putki jossa ei ole kovinkaa mitta tarkkaa pintaa.
Sorviinhan tätä ei saa ku vanteesta kiinni. Täytyy toki rihtausta harrastaa että saa navan edes lähelle oikeaa keskipistettä.
Eli pikkujutuilla saa 17×30 konelaakerit napaan. Jarrulevyt saa kans pikku sorvailulla lisättyä.
Varsinain laikan keskitys ei tosin onnistu, jääpelkkien pulttien varaan.
Taka napa onkin sitten helpompi, riittänee yksi prässi sovitteinen holkki.
Niin ku yleensä, suunnitelmat muuttuu. Takaakselille mahdollisesti tasauspyörästö ja jarruksi pelkkä moottori jarru.
Aatu
En juurikaan ymmärrä mitä olet tekemässä mutt eikö takanavallista kiekkoo voi käyttää myös edessä jos kumminkin purat sisuskalut?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Minäkään en oikein pysy mukana tässä suunnitelmassa. Onko siis tulossa kiinteästi akseleihin kiinnittyvät takapyörät tämän kuvan tapaan.
Jos näin on, mihin tarvitaan kiekkoon asennettavia konelaakereita, joista oli puhe Biltemakiekon yhteydessä. Eikös tuon akselin saa ihan nätisti kiinnitettyä jarrulevyn kiinnityksiin kytkeytyvän laipan ja kiekon läpi menevän akselin toisen pään nykyiseen laakeriin. Vääntömomentti menee jarrulevyn kiinnityksen kautta ja taivutusmomentti jarrulevyn laipan ja ulkopuolen laakerin kiinnityksillä. Pyörän laakerointihan on pitkän akselin ja rungon välissä, kuten Jukan Highracer projektissa.
http://www.nojapyora.tk/
Tähän tapaan, mutta tietenkin sisäpuolen kiinnittäminen on helpompaa, kun sen saa kiinni laipalla jarrulevyn kiinnitysreikiin.
ED. Petrin viestin luettuani tajusin kai jotain: Haluat etuakseliksi alkuperäistä 14 mm akselia paksumman ja siksi haluat vaihtaa laakerit etupyöriin, etkä siis takapyöriin. 14 mm akseli on kyllä tähän saakka kestänyt tuota kiekkoa käyttäneissä pyörissä, mutta jos haluat paksumman 17 mm akselin, tuottaahan se ongelmia tuon kiekon kanssa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
PW kirjoitti:En juurikaan ymmärrä mitä olet tekemässä mutt eikö takanavallista kiekkoo voi käyttää myös edessä jos kumminkin purat sisuskalut?
Eteen nimen omaan takanavalliset. Rattaan kierteille jarrulevy adapterit. Kierrettä toki ei vältämättä oteta käyttöön, oli jonkin verran heittoa. Eli holkki hitsaamalla kiinni ja sit sorvissa oikaisu.
Edittiä:
Tavoitteena oli alun perin eteen 20mm akseli. Mieluummin vähän ylimitoitan ku jään tielle.
Taka akseli tulee tuo ullä olevan kuvan mukainen.
Aatu
Kasvaa. Projekti junnannu paikallaan sairastelun vuoksi.
Harjoittelin juuri alumiinin hitsaamista migillä.
On sen verran hyvää saumaa, et taidan hitsata kaikki migillä.
Jos sorvari on tänään paikalla, niin menen sorvailemaan etunapoihin laakerit ja jarrulevy adapteri.
Aatu
Projekti jatkuu.... ensimmäiset osat valmistettu. Erillaisten työpaikka muutosten takia homma jatkuu vasta nyt, mutta sitäkin tehokkaampana.
Käytössä on rajattomasti alumiinia ja siihen tarvittava hitsaus kalusto. Tietenkin pari sorvia ja jyrsin löytyy.
Mikä parasta, ko halliin on myös avaimet taskussa
Aatu