Makee retkinojakki! Voisin vaihtaa Nazca Fuegoni tuohon jos lähtisin jonnekin pidemmälle reissulle... Tuollainen napavaihteisto kiinnostaa kun siinä ei tarvitse koko ajan säätää vaihteita kohdilleen ja putsailla ketjuja ja rattaita. Ketjut voisi ajaa myös kunnolla loppuun saakka, kun ei olisi ongelmaa että vaihteet alkaisivat temppuilemaan ketjun venyessä.
Nazca Gaucho 24" korkattu
Re: Nazca Gaucho 24" korkattu
Pyöränä Nazca Fuego
-
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 402
- Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
- Paikkakunta: Tampere, Hervanta
Re: Nazca Gaucho 24" korkattu
No Yuruki,
miltäs tuo I-Motion-napa nyt tuntuu kun kilometrejäkin on jo takana? Periaatteessa minun valitsemani dual-drive on "vain" perinteinen kolmivaihtenen napavaihde yhdistettynä rataspakkavaihteeseen... Toivottavasti se "SRAM Dual-Drive" sitten tuo edes jotain selkeätä etua, tai on laadukas tai muutenvaansuperhieno.
Mutta mitenkäs tuollaiset isot napavaihteet? Onko tarpeeksi välityksiä ja vaihtuuko hyvin ja onko kevyt polkea? Vai rohiseeko navassa jotain irtonaista?
On totta jossain muussa kohden mainittu että jotenkin Rohloffi sopisi näihin ökynojakkeihin, mutta hinta on kyllä hävytön ilman mitään näyttöä siitä että olisi oikeasti parempi. No, ehkä jonain päivänä.
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 771
- Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36
Re: Nazca Gaucho 24" korkattu
TKorho kirjoitti:On totta jossain muussa kohden mainittu että jotenkin Rohloffi sopisi näihin ökynojakkeihin, mutta hinta on kyllä hävytön ilman mitään näyttöä siitä että olisi oikeasti parempi. No, ehkä jonain päivänä.
Kyllähän noiden laadusta tätä nykyä on ihan kelvollista näyttöä, kun niitä alkaa olla sen verran paljon ajossa, että tilastot tarkoittavat jotain. Eri asia sitten onko siitä laadusta valmis maksamaan ihan niin paljon. Lähinnä kun talvella takapakka jumittuu loskasta tulee mieleen että Rohloff olisi hieno asia, nytkään tarvitsisi työntää...
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Nazca Gaucho 24" korkattu
TKorho kirjoitti:Periaatteessa minun valitsemani dual-drive on "vain" perinteinen kolmivaihtenen napavaihde yhdistettynä rataspakkavaihteeseen... Toivottavasti se "SRAM Dual-Drive" sitten tuo edes jotain selkeätä etua, tai on laadukas tai muutenvaansuperhieno.
Mutta mitenkäs tuollaiset isot napavaihteet? Onko tarpeeksi välityksiä ja vaihtuuko hyvin ja onko kevyt polkea? Vai rohiseeko navassa jotain irtonaista?
Itsellä Paseossa Dual-Drive, hyvin on toiminut. Silloin kun systeemi on kasassa, kannattaa katsoa miten se Clickbox on kiinni, niin osaa laittaa takaisin kun laukku/joku muu tönäisee sen irti. Itsellä on 42 piikkinen eturatas, ja valtaosan ajelen se napavaihde sillä suoralla vedolla, jolloin ei tule edes hyötysuhde-rangaistusta. Vaan pitäisi pienentää eturatasta, että saisi sopivan vaihteen ylämäkiin.
Ainakin itselleni pelkillä napavaihteilla skaala on liian pieni, jos isot ylämäet pääsee, niin yläpäästä loppuu vauhti kesken. Anthrotechissä on 7-vaihteinen Sram napa, laitoin eteen 3-lehtisen kampisarjan niin saa skaalaa isommaksi.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Re: Nazca Gaucho 24" korkattu
Jepulis, ajettu on nyt jotain 350km, n. kympin pätkissä. I-Motionin toiminnassa en ole havainnut mitään muutosta, ainakaan huonompaan päin. Tuntuu, että vaihtaa ehkä vielä tarkemmin ja vapaarattaat tikittää hiljaisemmin 7-9 vaihteilla, mutta se taitaa olla vaan käyttäjän päässä .
Kun kävin Kokkolassa tossa juhannusta ennen, pari paikallista nojailijaa koeajoi vehkeen ja tykkäsivät vaihteistosta kovin. Väittäisin, että katkonaiseen ajoon (kaupunkialueilla yleensäkin) lyömätön vehje.
On joutunut oikein hämmästelemään miten hyvä skaala tällaisessa "ysissä" on. Nykysetupilla, eli 152mm kammet, eessä 44 ja takana 18, ykköstä ei tartte kuin todella tiukassa paikassa ja ysillä on poljettu 58km/h. Riittää mulle. Jotain hyötysuhdepenalttia umpivaihteessa on pakko olla, mutta kun sitä ei huomaa ajamalla niin eipä sillä väliä. Vieläkään en ole saanut päätettyä onko suoraveto 4- vai 5-vaihteella (manuska sanoo että 5, mutta 4 on täysin äänetön) . Tasaisella ajan välillä 6-8.
Nazca Gaucho 24"
-
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 402
- Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
- Paikkakunta: Tampere, Hervanta
Re: Nazca Gaucho 24" korkattu
Kiva kuulla että toimii! Ja millainen se tuntuma siis (edelleen) on? Tuntuuko kevyeltä? Runklaako vaihdettaessa vai vaihtaako se sileästi (kun kerran pitäisi rasituksessa pystyä vaihtamaan)? Vaihtaako kerralla laajalla alueella vai pitääkö hidastella?
Tuokin olisi ollut tosi mielenkiintoinen vaihde. No, nyt kokeillaan sit DualDrivella.
Kunhan vaan pyörä tulisi, kuumotus.
Ja olet siis 24" kiekkoihin tyytyväinen?
Re: Nazca Gaucho 24" korkattu
Vaihtaminen kuormitettuna riippuu vaihteesta ja kuormituksen kovuudesta. Itse löysään vääntöä vaihdon ajaksi (n. 1/4 s riittää), mutta liikettä ei tartte pysäyttää. Alimmat vaihteet 1-4 vaativat enemmän huomiota, vaihteet 4-6 ovat käytännössä heti päällä kun kahvasta kääntää. 6-7 vaatii vähän kevennystä, ja 7-9 vaihtaa taas tasaisesti. Se, montako vaihdetta kerralla hyppää, ei tunnu vaikuttavan vaihdon sujuvuuteen. Lähinnä se mihin vaihteeseen päätyy. Shimanon Alfinessa on kuulemma parempi vaihtaminen, mutta vaihdevälit epätasaiset. Tässä taitaa olla kyse mekaniikan monimutkaisuus/koko/paino -kompromisseista.
24" renkaat ovat kooltaan just sopivat. Kokeilin pikaisesti Kokkolassa 26" Seirania, ja sehän olisi Espoon stop-and-go -liikenteessä mulle liian korkea. Tätä kyseistä Seirania pyydystäessäni vetäisin 45km/h tietyöhön, jossa pyörätie oli pätkäisty poikki ja korvattu nyrkinkokoisella soralla. Siinä kohtaa huomasi miksi 47-507 Marathonit ovat oikea valinta Suomeen .
Nazca Gaucho 24"
Re: Nazca Gaucho 24" korkattu
Polvien rasituksesta: Olen huomannut että esim. hiekkaisessa jyrkässä ylämäessä nojiksella vetävä pyörä sutii helpommin kuin pystypyörällä. Eli nojiksessa polven kautta kulkeva rasitus tulee lyhyempinä piikkeinä ainakin hetkellisessä ylämäkiajossa. Tämä varmaan rasittaa polvia.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Nazca Gaucho 24" korkattu
ukram kirjoitti:Polvien rasituksesta: Olen huomannut että esim. hiekkaisessa jyrkässä ylämäessä nojiksella vetävä pyörä sutii helpommin kuin pystypyörällä. Eli nojiksessa polven kautta kulkeva rasitus tulee lyhyempinä piikkeinä ainakin hetkellisessä ylämäkiajossa.
Tai sitten pystärissä on enempi painoa vetävällä pyörällä kuin takavetoisessa nojakissa Pystärillähän saa jopa tasaisella kohotettua eturenkaan tiestä, eli 100% painosta takapyörälle.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Nazca Gaucho 24" korkattu
Sain juuri Schwalbelta vahvistuksen, että Kojakkeja on saatavilla ensi kaudesta alkaen koossa 40-507! Loistavaa! Näin se valikoima pikkuhiljaa laajenee.
Nazca Gaucho 24"
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Nazca Gaucho 24" korkattu
yuruki kirjoitti:Sain juuri Schwalbelta vahvistuksen, että Kojakkeja on saatavilla ensi kaudesta alkaen koossa 40-507! Loistavaa! Näin se valikoima pikkuhiljaa laajenee.
Ja Kotkan Prismassa oli saman kokoisia Continental Tour Rideja.
Re: Nazca Gaucho 24" korkattu
No joo, lähinnä iloitsin sitä että 507 kokoon on tulossa ns. kilpakumi. Tour Ride näyttää olevan vielä järeämpi kuin Marathon.
Nazca Gaucho 24"
Re: Nazca Gaucho 24" korkattu
Ugh
Oletko koskaan vetänyt peräkärryä? Olen tässä pohdiskellut myös itse nojapyörän tilaamista SRAM I-Motion vaihteella ja olen miettinyt miten siinä riittää skaala myös tavaran vetämiseen? Netti huhujen ( http://hubstripping.wordpress.com/inter ... ub-review/ ) mukaan I-Motionissa toiseksi paras skaala suurimman ja pienimmän vaihteen välillä sekä toiseksi tasaisin vaihtelu vaihteiden välillä (Rohloff Speedhub oli paras mutta kustantaa noin 1 000€ lisää ja siihen ei ole varaa)
Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5
Re: Nazca Gaucho 24" korkattu
En omista kärryä, niin en ole päässyt kokeilemaan. Viikonloppuna 170km lenkillä reppukuorman kanssa pienin käyttämäni vaihde oli 2, ja "tasamaalla" 5-8. Tuntuu että ykkösellä vauhti menisi jo niin alas, että on parempi kävellä. Tässä mielessä uskon, että skaala riittää kärryn vetoon ihan ok. Ja mullahan on välitystä vakiosta hieman tiukennettu: 2 hammasta lisää edessä ja lyhyet kammet.
Nazca Gaucho 24"
Re: Nazca Gaucho 24" korkattu
yuruki, sähän olit muuttanut omaa Gauchoa aika paljonkin, jos en väärin muista. Olit ottanut ne ketjuputket pois ja pannut rissan tilalle? Olisko kuvaa saatavilla mihin se rissa oikein meni? Oletko huomannut jotain positiivista/negatiivista vaihdoksen jälkeen?
Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5