Ketjujen voitelu?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Ketjujen voitelu?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Jarcco kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

suojaputkista huolimatta oikea housunlahje on aina hyvässä öljyssä [...] Ketjut olen voidellut spray-öljyllä, nuo tippakannuhommat on niin viime vuosisadalta...

Olisko tässä joku yhteys? Se että öljy menee sinne mihin pitääkin eikä sotke joka paikkaa on TOISSAvuosisadalta, jolloin tippakannu on keksitty, muttei se tarkoita että joku uusi keksintö olisi parempi.

Onko tippakannusta ruiskittu öljy sitten vähemmän sotkevaa? Luultavasti öljyn saa pidettyä oikeassa paikassa vain joko koteloimalla voimansiirron kokonaan, tai jättämällä voitelematta. Kuka keksisi kestovoidellut ketjut?

Pitäisi varmaan tulla kokeilemaan että mistä se pyörä oikein sotkee. Minulla ei lahje millään voi ottaa suoraan ketjuun kiinni, ainoa tapa sotkea vaatteet olisi laittaa öljyä liikaa niin että se roiskuu johonkin muualle ja kulkeutuu sitä kautta vaatteisiin. Ketju menee eturattaalta suoraan putkeen, siinä ei ole minulla kuin ehkä 1-2 cm väliä etuvaihtajan ja putken välissä jossa se on paljaana.

Toisaalta kun minulla on pystypyöriä joissa ei ole minkäänlaista ketjusuojaa, garderööbi on vuosien saatossa valikoitunut aika kapeapunttiseksi. Jollain leveämmillä lahkeilla voisi löytyä enemmänkin likaisia kohtia pyöristä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjujen voitelu?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Onko tippakannusta ruiskittu öljy sitten vähemmän sotkevaa?

Mun mielestä on, ensimmäisen kymmenen kilometrin jälkeen. Nuo spray öljyt on enempi tai vähempi kovettuvaa/jäykistyvää sorttia. Jos ketjua ei joka öljyämisen välillä pese tai ylimääräsitä öljyä pyyhi pois, sitä jähmettyy ketjun sivuille aimo kerrokset. Öljyä myös jää joka paikkaan mistä ketju kulkee ja ko. kohdat ei puhdistu pienestä lahkeen hipaisusta, vaan sotkevat kunnes osat puhdistaa kunnolla.
Tippakannu öljyn jäämät valuu pois, öljyä ei kerrostu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Ketjujen voitelu?

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Jarcco kirjoitti:

Luultavasti öljyn saa pidettyä oikeassa paikassa vain joko koteloimalla voimansiirron kokonaan, tai jättämällä voitelematta. Kuka keksisi kestovoidellut ketjut?

Se on keksitty jo. Joko kardaaniakseli (täysin koteloitu) tai hammashihna. Mikä estäisi käyttämästä jompaa kumpaa, ainakaan hammashihnaa, myös polkupyörissä? Vaihtaja? Sen ei tarvitse olla suoraan ensiövedossa (tässä tapauksessa ensiö on suoraan kampikeskiöstä). Esim I-Motion tai Rohloff vastaa tuohon. Kardaani on ehkä turhan raskas ja hukkaava, mutta sen kiertomomentit ovat pyörässä kevyitä. Ja koteloinnin voisi tehdä muovilla. Onglema sama kuin prätkässä: huoltovapautta vastaa vähemmän tehoa. Mutta ei kukaan ole käskenyt rajoittumaan ketjuun.

Onko polkupyörän ketjuja O-renkailla?

EDIT: Ei kevyt-kardaanin toisaalta tarvitse olla koteloitu tai kokonaan koteloitu. Ajattelin liikaa moottoripyörää.

Viimeksi muokannut TKorho, 14 Heinä 2009, 00:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ketjujen voitelu?

Viesti Kirjoittaja PW »

Mikäs siinä on syynä ett hihnoja ei juurikaan käytetä ? Yhen kuvan oon pystypyörästä nähny jossa oli hinaveto.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ketjujen voitelu?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Mikäs siinä on syynä ett hihnoja ei juurikaan käytetä ? Yhen kuvan oon pystypyörästä nähny jossa oli hinaveto.

Kallis, ennen kuin sarjavalmistus saa ketjutyyppisen voimansiirron mittasuhteet. Eikä riitä että rattaat ja ketjun vaihtaa, myös runko menee uusiksi. Katkaisu mahdollisuuden puutteen vuoksi takakolmioon pujottaminen ei onnistu.
Moottoripyörä puolellakaan ei ole saavuttanut kovin suurta suosiota. Lähinnä näkee custom-tyylisissä pyörissä joissa välitettävä teho ei ole kovinkaan suuri eikä ajeta pölyisissä olosuhteissa. Taitaa hihna kulua aika nopeaan jos on jatkuvasti tekemisissä hiekkapölyn ja pikku kivien kans.
Ja mitä etua hihnasta olisi, kun 95% pyöräilijöistä kuvittelee pyörää ostaessaan että myös ketju on huoltovapaa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Ketjujen voitelu?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Voihan metalliketjunkin koteloida kokonaan, jos luovutaan avovaihteesta. Samalla vaivalla rakennetaan öljykylpy ja sitten se myös pysyy voideltuna. Vetisissä ilmastoissa (Alankomaat) on historiallisesti käytetty käyttöpyörissä umpikoteloita, tosin ei kyl öljykylpyä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ketjujen voitelu?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Vetisissä ilmastoissa (Alankomaat) on historiallisesti käytetty käyttöpyörissä umpikoteloita, tosin ei kyl öljykylpyä.

Umpikotelot eivät useinkaan ole umpinaisia - ja kaikki skeida kertyy sitten kotelon sisään (argumentoi lähikauppiaskin). Omassa Hollannin pyörässä otin kotelon poijes kun tuntui ettei ketju siellä kulje asiallisesti, ja kaikki rohinat sitten läks. Nyt ketju on avonainen - ja huoltamalla aion selvitä, en laita muovirotteloa enää takaisin.

Viimeksi muokannut Pastori, 17 Heinä 2009, 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Ketjujen voitelu?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Lahje ei tosiaan tapaa niin helposti ketjuun, mikäli kammet ovat leveämpää mallia. Minulla on käytössä vanhoja kampisatseja missä uloin ratas ja poljin on lähempänä toisiaan, näissä ongelma on akuutimpi. Ja leveisiin lahkeisiin pitäisi varmaan laittaa pyykkipojat, kuten ennen vanhaan :)

Vastaa Viestiin