jviirret kirjoitti:Nuo "jarrut" lienevät jotakin 80-luvun retkipyöräkamaa? Niillä ei oikeasti tee yhtään mitään
Ei nyt ihan niinkään! Minulla on Hipsussa toisena jarruna tuon näkoinen sivuvetojarru, jolla on kiinnitys runkoon yhdellä pultilla. Aikaisemmin oli Maguran neste-vannejarru, mutta piti vaihtaa jarru ja hakea "museosta" vaijerivetoinen, koska en pysty järjestämään kiinnitystä muulla tavoin. Myös 1970-luvun pystypyörissä oli samanlaiset jarrut ja hyvin toimivat. Vanteen ja jarrupalojen laadulla on suurin merkitys jarrutustehoon.
Jarrutin ja jarrutan tosin kahdella kahvalla, Nexus-rullajarrulla ja vannejarrulla, joten voima riittää. Kun vaijerivaipat ovat aika lyhyet, kitkaa on vähemmän. Maguran nestejarrulla oli kyllä suurempi teho, jopa niin suuri, että alumiinivanne kului puhki alle 40.000 km:n, vaikka käytin rullajarrua pääjarruna, koska Magura pyrki vonkumaan ilkeästä. Käytinkin Maguraa soittokellon korvikkeena, oli vaikutukseltaan tehokkaampi, mutta ei niin henkilökohtainen (monet tukitsevat kellon v--tuiluksi).
Esko