Virallinen marina ja v*tutusketju

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja jori »

E-Cruiser kirjoitti:

En oikein osannut päättää olisiko tämä kuulunut vitutukseen vaiko hyvään tuuleen, laitoin nyt tähän.
En jaksanut enää vääntää rautalangasta jokaiselle:

Kuva
Satulalaukut vohkittu, ei kai sentään. Niin, olet laittanut selityksen nimen alle. Se on hyvä. Onkos sinulla "Nojapyöräfoorumi.fi"-tarra jossain. Sekin helpottaa osaltaan. :)

Viimeksi muokannut jori, 09 Joulu 2015, 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Satulalaukut vohkittu?

Kotona hyvässä tallessa. Eivät ole käytössä kuin pitkillä reissuilla, kun on laturit mukana.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

jori kirjoitti:

Satulalaukut vohkittu, ei kai sentään. Niin, olet laittanut selityksen nimen alle. Se on hyvä. Onkos sinulla "Nojapyöräfoorumi.fi"-tarra jossain. Sekin helpottaa osaltaan. :)

Ihan hyvä idea. Täytyy vain löytää paikka noille. Jos laittaa vierekkäin liian monta tekstiä niin niistä ei nopealla katsomisella erota oikein mitään. Hyvin edullisiahan nuo ovat.
Nuo nykyiset tarrat maksoivat yhteensä noin 30 euroa.
Selitysosa on kyllä aika pakollinen täällä, jokaista kiinnostaa vain kategoria. Asiat oikeaan laatikkoon kuin vaatekomerossa. Kinneri on lisäksi ihan mukava sana, kuvaava.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1561
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja samuel »

Nyt on siis sähkömopo tallissa ollut hetken aikaa ja pienet testilenkit ajettu.

Sähköinen.jpg

Viime torstaina arvoin että lähdenkö saunomaan sillä ( onneksi en koska lunta satoi illalla).
Perjantaina laitoin laturin kiinni ja tarkistusluukusta huomasin että yhden akun kannella on jotain tummaa likaa.
No, eikun satulan alta koko kypäränsäilytyslaatikko irti ja sitten muutama minuutti ärräpäitä isoon ääneen :evil: :evil: :evil: :evil:

Akut tosi turvoksissa, hyvä etteivät ole kokonaan räjähtäneet!!

Akut pilalla.jpg

Kauppoja tehdessä myyjä sanoi että maahantuoja oli ilmoittanut että "akuilla ei ole takuuta koska on ollut esittelymopo, mutta olivat latautuneet normaalisti täyteen"
Juu-u oli tosi täynnä, oikein piukkana!

Siinä parin sidukan jälkeen kun kädet olivat lakanneet tärisemästä raivon takia, napsin kuvat joka akusta ja tein asiallisen reklamaation myyjälle.
Tänään tuli uudet akut kotiin kannettuna. Nyt vaan kaikkien liittimien hapettumien poisto ja kunnon suojamömmöt napoihin...

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mikähän nuo on turvottanut? Kannattaa uusia akkuja ladatessa vähän yrittää mittailla ettei vain ole vääränlainen laturi tai jopa viallinen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1561
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja samuel »

Alkuperäisakut oli merkiltään chianhin taijotainsinnepäin.
Mutta nyt siis laitoin ekaa kertaa lataukseen.
Irrotetuani mittasin jännitteet ja kaikki on 0,2 voltin sisällä.

Nyt aattelin laittaa akkukohtaiset jännitemittarit ja vaikka rakentelis merkkivalot mittaristoon kun jännite putoaa alle 10V.
Ja laturi täytyy tarkistaa myös.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja jviirret »

samuel kirjoitti:

Nyt aattelin laittaa akkukohtaiset jännitemittarit ja vaikka rakentelis merkkivalot mittaristoon kun jännite putoaa alle 10V.

Jos kyseessä on lyijyakut niin taitaa tuollaiset merkkivalot tuikkia aina kun vähän reilummin vääntäå kaasua?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Eilen ei mennyt ihan putkeen..
Ensin huomasin, että yksi uusista akuista on sökö. Kaksi kennoa pimeänä. No, ne olivatkin tarjouksessa. Hobbykingin kanssa on ihan turha yrittää mitään akku-reklamaatiota, joten uusi tilalle.
Sitten hetken päästä tästä yksi pienistä latureista päästi toimintasavut pihalle. Kolme laturia palanut 11 vuodessa. No, näitähän saa uusia, näyttää olevan tarjouksessa...
Tästä taas hetken päästä ajoreissulla huomasin, että noin 800km ajetun keskiökasetin laakerissa on klappia. Piti kokeilla ihan monta kertaa, on siinä.
Romikselta hankitussa kammessa ei ole kierteitä jäljellä, joten kampi on irroitettava ajamalla. Tuttu metodi viime kesältä.
Verenpainetta tasapainoittavana seikkana uusi hyvin edullinen nahkakypäräni on kyllä ihan jees, ja sopiva kun poistin vuoren. Sopii Gatin ja ajolasien kanssa.

Liitteet
Kypärä 001.jpg

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja jori »

E-Cruiser kirjoitti:

Eilen ei mennyt ihan putkeen..
Ensin huomasin, että yksi uusista akuista on sökö. Kaksi kennoa pimeänä. No, ne olivatkin tarjouksessa. Hobbykingin kanssa on ihan turha yrittää mitään akku-reklamaatiota, joten uusi tilalle.
Sitten hetken päästä tästä yksi pienistä latureista päästi toimintasavut pihalle. Kolme laturia palanut 11 vuodessa. No, näitähän saa uusia, näyttää olevan tarjouksessa...
Tästä taas hetken päästä ajoreissulla huomasin, että noin 800km ajetun keskiökasetin laakerissa on klappia. Piti kokeilla ihan monta kertaa, on siinä.
Romikselta hankitussa kammessa ei ole kierteitä jäljellä, joten kampi on irroitettava ajamalla. Tuttu metodi viime kesältä.
Verenpainetta tasapainoittavana seikkana uusi hyvin edullinen nahkakypäräni on kyllä ihan jees, ja sopiva kun poistin vuoren. Sopii Gatin ja ajolasien kanssa.

Mitenkäs nuo akut kuolevat. Lakkaavat kokonaan ottamasta ja luovuttamast virtaa? Entäpä, miten nuo kuolleet kennot tunnistetaan. Onko niin, että sarjaan kytketty kennoryhmä pitää purkaa juotteistaan, jotta kuolleet kennot löytyvät, vai onko tuohon joku fiksumpi konsti?

Mikäs noissa latureissa kuolee. Niissä käsitellään suuria tehoja, joten lämpeneminen lienee se primääri syy, joka ne saa kuolemaan. Olisi varmasti mahdollista saada ne kestämään paremmin, jos tietäisi, minkä komponenttia pitää jäähdyttää paremmin.

Onhan polkeminen aina mukava tapa tehdä asioita, mutta saa tuon kammen irti myös kaksihaaraisella ulosvetäjällä:

  1. Aseta ulosvedin paikoilleen ja kiristä ruuvi.
  2. Lämmitä kammen ja akselin liitosta kuumailmapuhaltimella tai vaikka hiustenkuivaajalla muutama minuutti.
  3. Napauta vasaralla ulosvetimen ruuvin päähän ja kiristä ruuvia lisää.
  4. Toista edellistä kohtaa, kunnes irtoaa koko ajan lisää lämmittäen.
    Tämä ohje toimii erinomaisesti alumiinikampien irrottamiseen, mutta siitä on hyötyä myös teräskampien irrottamisessa. Lämmitys helpottaa myös oikean kammenirrotustyökalun käyttöä.

Upea kypärä. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

jori kirjoitti:

Mitenkäs nuo akut kuolevat. Lakkaavat kokonaan ottamasta ja luovuttamast virtaa? Entäpä, miten nuo kuolleet kennot tunnistetaan. Onko niin, että sarjaan kytketty kennoryhmä pitää purkaa juotteistaan, jotta kuolleet kennot löytyvät, vai onko tuohon joku fiksumpi konsti?

Tämä oli uutena sökö. Seissyt liian kauan varastossa todennäköisesti, ilmankos oli tarjouksessa. Sökönä kenno ei enää ota virtaa vastaan, ei suostu latautumaan täyteen, jolloin koko akku on epätasapainossa. Voi olla valmistevika tai ikä. Laturit kertovat joka latauskerralla jokaisen kennon kunnon näissä lipo-systeemeissä. Mittarit näyttää automaattisesti kun kytkee akun kiinni.
Näissähän on kolme virtajohtoa. Plus, miinus ja tasausmoniliitin, johon tulee johdot jokaisesta kennosta erikseen.
Latureita nyt menee aina joskus, lähinnä noita pieniä. Isommat kestävät paremmin. Nämä ovat RC-latureita, suunniteltu lennokkitoimintaan.
Mä vingutan näitä tässä hommassa kybällä satoja ja satoja tunteja vuodessa. Lennokkihommissa nämä tunnit eivät tulisi koskaan täyteen.

Liitteet
Akku 003.jpg
Akku 002.jpg

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1561
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja samuel »

Tässä kuva johdotuksesta.

(img]http://2bfly.com/assets/lipo-wiring1.png[/img]

Hei! mikäs nyt meni pieleen kun ei kuva näy?
Tämän ohjeen mukkan olin tekevinäni:

Kuvan osoitteen saa klikkaamalla kopioitavaa kuvaa hiiren väärällä napilla ja poimimalla valikosta "Kopioi kuvan osoite". Mene sitten viestimkirjoitusruutuun paikkaan, johon kuvan haluat ja paina ruudun yläreunan nappia "Img". Tekstikenttään ilmestyy kaksi hakasulkeissa olevaa img tekstiä ja kursori hyppää näiden väliin (img]tähän[/img] (Ensimmäisen Img-tagin vasen hakasulku on korvattu kaarisululla, jotta tagit näyisivät tekstinä, eivätkä kuvittelisi välissä olevaa tekstiä osoitteeksi.)
Sitten vain painat näppäimistöstä Ctrl näppäin alhaalla v näppäintä tai hiiren väärän näppäimen takaa ilmestyvästä valikosta "Liitä". Kopioimasi osoite hyppää kursorin paikalle img-tagien väliin. Siinä se. Kun lähetät tekstin, korvaa ohjelma img tagien välissä olevan kuvan osoitteen näkyvällä kuvalla.

Ohjeessa on pakko käyttää kaarisulkua edessä, koska muuten tagit eivät näy, eikä sellaisesta ohjeesta ole apua tämänkään vertaa. :roll:
Kuvalinkin lisäämisohje lyhyesti: Kopioi kuvalinkki leikepöydälle. Mene tekstiin haluamaasi kohtaan ja paina editointi-ikkunan yläreunasta "Img" ja liitä leikepöydän linkki siihen, missä kursori jo on.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja jviirret »

samuel kirjoitti:

(img]http://2bfly.com/assets/lipo-wiring1.png[/img]

Hei! mikäs nyt meni pieleen kun ei kuva näy?

Ensimmäinen sulku on kaarisulku, kaikkien pitää olla hakasulkuja

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1561
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja samuel »

No niin, luin siis työkiirreessä Jorin ohjeen kirjaimellisesti ja korvasin tuon hakasulkeen kaaarisulkeella vaikkei olis pitänt.
Paha jutuu kun työt haittaa vapaa-aikaa niin paljon.
Vaikka pitää olla hyvillään että töitä on.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Nyt on lähti v*tutuskäyrä aika hyvään nousuun
Kuva

Kuva

Tolla ei sitten ajeta enää.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No ei kannata. Mutta on tuo korjattavissa edelleen. Itse hitsaisin ratkeaman, sitten hioisin sauman tasalle ja taas nojailijan pajaan puhtaalle metallipinnalle ensin lasikuitukerroksella, sitten hiilikuidulla korjaamaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin