Virallinen marina ja v*tutusketju

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No ompa pöljä paikka murtua. Kylmänä taivutettu alumiiniputki ja sauma kylkeen, vai mikä tuon saa aikaiseksi?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja jori »

Väsymisen kannalta ei kaarevan taivutuskuormitetun palkin sisäkaarteeseen kannata hitsata kiinnikettä. Kun korjaat tuon, muuta istuimenkiinnityskorvakkeen kiinnityspaikka runkoputken kylkeen paksuimmalle paikalle, tai laita pakoputkiklemmarilla istuin kiinni.
Kuva

jviirret kirjoitti:

No ompa pöljä paikka murtua. Kylmänä taivutettu alumiiniputki ja sauma kylkeen, vai mikä tuon saa aikaiseksi?

Jos olisikin hitsattu kylkeen, mutta kun hitsattiin sisäkaarteeseen.
Tuon saa aikaiseksi taivutusjännityksen konsentroituminen sisäkaarteeseen. Kaarevan palkin sisäpintaa on lyhyempi matka, jonka on silti venyttävä taivutuksen aikana saman verran kuin ulkokaarteen –siis suhteessa enemmän. Suurempi suhteellinen venymä (%) on suurempi jännitys, jos materiaali on sama.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1839
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja Härski »

.. Mitähän se jori oikee höpisee.

Taivutettaessa suurempi muodonmuutos tapahtuu kylläkin ulkokurvissa neutraaliakselin siirtyessä profiilin keskeltä sisään päin. Ja sisäkurvi on luonnollisesti puristuksen alaisena.. Kylläkin tässä tapauksessa putken sisäkurvi on kovimmilla jarrutettaessa, jolloin kuljettajan painon aiheuttama normaali puristujännitys vaihtuu vetoon.

Mutta totta tosiaan on että turvallisinta olis tehdä kiinnitykset neutraaliakselille.

Paskamainen saada enää kestämään.. Pitäisköhän Rikun vähentää ajamista et kestäis vehkeet kasassa!

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1839
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja Härski »

Taitaa pelkkä polkuvoimakin riittää vaihtamaan jännityksen suuntaa, joten taida paljon väliä olla kummalle puolelle hitsaa. Paitsi että ulkokurvinpuoleinen halkeama tietäis jossain kohtaa äkkipysähdystä rungon niiatessa!

Toi paikka on vaihtojännityksestä johtuen tosiaan kovilla ja omakin pyörä on porsinu just samalla tavalla samasta kohtaa pari kertaa. Siinä kylläkin on sauma ympäriasti ja aina ratkennu sisäkurvista.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

.. Mitähän se jori oikee höpisee.

Taivutettaessa suurempi muodonmuutos tapahtuu kylläkin ulkokurvissa neutraaliakselin siirtyessä profiilin keskeltä sisään päin.

Käyrän palkin taivutusjännitys jakautuu tämän kuvan mukaisesti siten, että maksimijännitys on sisäkaarteen pinnalla. Piirroksessa nuolet kuvaavat kyseisen kohdan jännityksiä, eli sitä, miten kovasti palkki rasittuu. Neutraaliakseli (taivutusveto/puristusjännitys on nolla) siirtyy juuri siitä syystä, että käyrän palkin taivutuksessa venymä matka säilyy samana, mutta venyvä pituus vähenee sisäkaarteeseen päin siirryttäessä. Neutraaliakselin paikkahan on se kohta, jossa nuolitetut jännitysjakaumapinta-alat ovat molemmin puolin samat. Kyse on siis pullean ja lommoposkisen kolmion pinta-aloista. Lommoposkisen kolmion sivujen pituudet ovat suuremmat, jos pinta-alat ovat samat. MOT :D
Kuva
Kuva on väärin piirretty. Nuolitettujen kolmioiden pinta-alat pitäisi olla samat neutraaliakselin määritelmän mukaan. Tässä kuvassa on mittasuhteet paremmin.

Käyrän palkin jännitykset.png
Käyrän palkin jännitykset.png (53.36 KiB) Katsottu 3228 kertaa

Kuormitus on toisinaan sisään päin taivuttavaa ja toisinaan ulos, silti jännitysjakauman muoto on sama. Nojapyörällä kuoppaan ajaessa, jarruttaessa ja varsinkin kun näitä tehdään yhtaikasesti vieläpä takapuolta keventäen rungon kuormitus tuolta kohdalta runkoputken sisäkaarteesta on vetoa. Väsyminen pahenee, kun se on toisinaan myös puristusta, kuten takapuolta keventämättä töyssyyn ajettaessa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Salsa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 299
Liittynyt: 05 Loka 2013, 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja Salsa »

Härski kirjoitti:

Pitäisköhän Rikun vähentää ajamista et kestäis vehkeet kasassa!

No äläpä muuta sano. Rikun ajotyyli on kyl täysii rynkyttäen kaikkialle...mä en enää ihmettele kun ei pyörät kestä..

Olen pyörän käyttäjä, en sen huoltaja.
HPV Gekko Fx 2013-> Optima Baron XS 2014-> Performer Toscana 20/26 2015->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja PW »

Ihme ett se kuidulla korjattu takahaarukka on kestäny.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Ihme ett se kuidulla korjattu takahaarukka on kestäny.

Eikös siinä ollut reilusti kuitua päällä eli pitäisi olla lujempi kuin alkuperäinen.
Melko tarkalla mitoituksella näyttää Meta tehdyn. Korjaa yhden kohdan niin hajoaa muualta :shock:

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1839
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja Härski »

Toi oli hyvä tieto, et myös taivutun palkin jännityskakauma on sama riippumatta taivutussuunnasta. Kiitos jori.

Eli jännitetyn palkin lyhyempi sivu on jännityssuunnasta rippumatta kovemmalla rasituksella.. Korreloiko (noin karkeasti ottaen) sivujen pituuksien suhde jännitysten suhdetta? (Noi derivointilaskut jääny melko vähiin=\)

Sori ot. Ei v"tuta pätkääkään!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Toi oli hyvä tieto, et myös taivutun palkin jännityskakauma on sama riippumatta taivutussuunnasta. Kiitos jori.

Eli jännitetyn palkin lyhyempi sivu on jännityssuunnasta rippumatta kovemmalla rasituksella.. Korreloiko (noin karkeasti ottaen) sivujen pituuksien suhde jännitysten suhdetta?

Ne on tosiaan pelkästään geometriisia asioita, eli sivunpituudet ratkaisevat ihan tarkastikin ottaen, eikä vain karkeasti. Yleensä ne kirjoitetaan säteinä kaarevuuskeskipisteestä, mutta sama asia. SIvunpituushan on säde kertaa kulma.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja Wacky »

PW kirjoitti:

Ihme ett se kuidulla korjattu takahaarukka on kestäny.

Ilmeisesti nojailija tietää mitä tekee kuiduttaessaan. Alumiini on kovilla mun painon alla ja tuo pyörä ei kauheestu tasaista ajopintaa näe.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Joten Wacky on niin teräksinen kuski, ettei pelkkä alu kestä alla :evil: Tuo hymiö vain ketjun nimestä johtuen 8)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:

Alumiini on kovilla mun painon alla ja tuo pyörä ei kauheestu tasaista ajopintaa näe.

Runko kuitenkin alunperin tehty tasaisella ajoa varten? Jäykkä ja kapeahaarukkainen.
Lujilla ne pystäripuolen ratahäkkyrätkin DH-ajoissa olisivat :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Alumiini on kovilla mun painon alla ja tuo pyörä ei kauheestu tasaista ajopintaa näe.

Runko kuitenkin alunperin tehty tasaisella ajoa varten? Jäykkä ja kapeahaarukkainen.
Lujilla ne pystäripuolen ratahäkkyrätkin DH-ajoissa olisivat :roll:

Jukka

Eikse oo levee haarukkainen kun fattikiekko menee taakse?

Hyvin ne maantiepyörät näkyy kovempaakin käyttöö kestävän

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Alumiini on kovilla mun painon alla ja tuo pyörä ei kauheestu tasaista ajopintaa näe.

Runko kuitenkin alunperin tehty tasaisella ajoa varten? Jäykkä ja kapeahaarukkainen.
Lujilla ne pystäripuolen ratahäkkyrätkin DH-ajoissa olisivat :roll:

Eikse oo levee haarukkainen kun fattikiekko menee taakse?

Muistaakseni levittivät takahaarukkaa fattikiekolle sopivaksi rungon korjaamisen yhteydessä.

Pastori kirjoitti:

Hyvin ne maantiepyörät näkyy kovempaakin käyttöö kestävän

En usko sekuntiakaan että tuota videota tehdessä ei olisi yhtään pyörää hajonnut :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin