Ratkaisin ongelman ihan ite - kiitos kuitenkin kannustuksesta, erityisesti Jukalle Silmäilin prikkoja toisessa merkintä 7L ja toisessa 7R , eli vasen ja oikee on erilaiset
Vaihdoin ne oikeille puolilleen ja kas ketjunohjain sojottaa just oikeeseen suuntaan
Enpäs oo ennen huomannu
Kaunotar ja Kulkuri + muuta pystärin tuunausta
Re: Kulkuri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kulkuri
PW kirjoitti:Ratkaisin ongelman ihan ite - kiitos kuitenkin kannustuksesta, erityisesti Jukalle
Silmäilin prikkoja toisessa merkintä 7L ja toisessa 7R , eli vasen ja oikee on erilaiset
Vaihdoin ne oikeille puolilleen ja kas ketjunohjain sojottaa just oikeeseen suuntaan
Enpäs oo ennen huomannu
Minä yritin pähkiä tuota vasemman ja oikean vaihtamista, enkä saanut muuta aikaan, kuin 180 asteen kääntymisen pitokynnen suunnalle. Kun akselissa on tasot molemmin puolin, nuohan voi kääntää, jolloin oikea onkin taas vasen. En ymmärrä, mistä tulee ero. Etkö mitenkään saisi kuvaa.
ED. Eikunjoo, kääntyyhän se reikäkin peilikuvakseen, eli täytyy tosiaan olla erikseen vasen ja oikea, mutta kynsi hahlon suuntaan tai pois päin, ei muuta tilannetta. Menee aivo solmuun näiden kanssa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Kulkuri
Mitä nuo numerot noissa prikoissa tarkottaa?
Solmussa on miunkin aivot, varsinkin kun yleensä ne ei oo käytössä vaan tuikkaan prikat paikalleen - sitten ihmettelen mikä meni vikaan
Mutta jos prikassa tuo hahloon menevä osa on määrätyssä kulmassa akseliin nähden ja prikka siirretään toiselle puolelle, eikö se kulma muutu päinvastaiseen suuntaan?
Kuva ilmottaa "too large" - uus puhelin pitäs taas opetella säätään
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kulkuri
PW kirjoitti:Mitä nuo numerot noissa prikoissa tarkottaa?
Solmussa on miunkin aivot, varsinkin kun yleensä ne ei oo käytössä vaan tuikkaan prikat paikalleen - sitten ihmettelen mikä meni vikaan![]()
Mutta jos prikassa tuo hahloon menevä osa on määrätyssä kulmassa akseliin nähden ja prikka siirretään toiselle puolelle, eikö se kulma muutu päinvastaiseen suuntaan?![]()
Kuva ilmottaa "too large" - uus puhelin pitäs taas opetella säätään
Numerointi lienee vain erilaisille dropparin kulmille tehtyjen brikkojen identifiointiin. Ei luultavasti viittaa mihinkään kulmamittakaavaiseen asteikkoon.
Oikeassa olet tuon kulman muuttumisen vastakkaiseen suuntaan kanssa. Peilikuvassa kellokin kiertää vastapäivään.
Kai se kuva täytyy siirtää jonnekin kuvapalveluun pienennettäväksi tai ensin omalle koneelle, jossa sen voi sitten pienentää vaikka gimpillä. Uusimmissa puhelimissa kuvat ovat kai luonnostaan liian suuria, eikä niitä pysty puhelimessa itsessään pienentämään. Vaikka, enhän minä näistä tiedä, kun minulla ei ole vakoilulaitteita taskuissani, kuin pakon edessä harvakseltaan ja silloinkaan en niitä kuvia siirrä muualle kuin omalle koneelleni.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Kulkuri
jori kirjoitti:Kai se kuva täytyy siirtää jonnekin kuvapalveluun pienennettäväksi tai ensin omalle koneelle, jossa sen voi sitten pienentää vaikka gimpillä. Uusimmissa puhelimissa kuvat ovat kai luonnostaan liian suuria, eikä niitä pysty puhelimessa itsessään pienentämään.
Älypuhelimiin pystyy nykyään hankkimaan ohjelmia. Esim. i puhelimeen löytyy app storesta useitakin erilaisia simppeleitä ja ilmaisia kuvakoon muuntamis sovelluksia. Varmasti löytyy myös muista ohjelmakaupoista.
Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
Re: Mummo kela löyty
PW kirjoitti:Vaimon ystävän pojalta varastettu mummokela
![]()
Aamulla vähän aikaa ja aloin sovitella pihasta osia tuohon Tunturiin - nopeesti siitä ajettavn pyörän sais, kaikki osat löyty helposti. Kolmevaihteinen takakiekkokin on ja jotain renkaitakin löytyy.
Sitten tuli mieleen ett minkälaisen karhunpalveluksen teen jos vien valmiin pyörän sinneehkä n.13v. pojalle
60-luvulla myö rakenneltiin ite pyörät löytöosista, vähän nuorempina
Nykynuorilla muut taidot
mutta jollain pitäs kouluunkin päästä
Tämäkin varastettu pyörä löyty, vaimo huomas keskusliikenneasemalla ja otti mukaan. Mutta mikä siinä on, ymmärrän viel jotenkin sen ett pyörä otetaan koska tarttee mennä johonkin (siis ymmärrän syyn mutten hyväksy) - mutta sitä en ymmärrä miks se pitää käytön jälkeen vääntää ajokelvottomaks
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kaunotar
Vaihdoin kaunottareen nastarenkaat, kiekkoa paikalleen laittaessa yhestä mutterista korkkas kierteen. Aika usein on käyny, onko muttereissa laatueroja? Vai vika jakarin toisessa päässä?
Tällä kertaa en edes ottanu mutteria akselilta pois, löysäsin vaan ja kiristin takas ja korkkas ennen ku kerkesin liikas voimas käyttämään.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kaunotar
PW kirjoitti:Vaihdoin kaunottareen nastarenkaat, kiekkoa paikalleen laittaessa yhestä mutterista korkkas kierteen. Aika usein on käyny, onko muttereissa laatueroja? Vai vika jakarin toisessa päässä?
Tällä kertaa en edes ottanu mutteria akselilta pois, löysäsin vaan ja kiristin takas ja korkkas ennen ku kerkesin liikas voimas käyttämään.
Omien kokemuksien mukaan muttereita on heikennetty ja/tai akseleita vahvistettu. Wanhoista navoista purkamalla saat sellaisa muttereita joista ei kierteet korkkaa, mutta jos työtavat ei muutu niin sitten on akseli sileänä ja sen vaihtaminen on paljon suurempi työmaa.
Epäilen että sinulla on oppimisprosessi muttereiden sopivan kireyden hahmottamiseksi vielä vähän kesken
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Kaunotar
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Vaihdoin kaunottareen nastarenkaat, kiekkoa paikalleen laittaessa yhestä mutterista korkkas kierteen. Aika usein on käyny, onko muttereissa laatueroja? Vai vika jakarin toisessa päässä?
Tällä kertaa en edes ottanu mutteria akselilta pois, löysäsin vaan ja kiristin takas ja korkkas ennen ku kerkesin liikas voimas käyttämään.Omien kokemuksien mukaan muttereita on heikennetty ja/tai akseleita vahvistettu. Wanhoista navoista purkamalla saat sellaisa muttereita joista ei kierteet korkkaa, mutta jos työtavat ei muutu niin sitten on akseli sileänä ja sen vaihtaminen on paljon suurempi työmaa.
Epäilen että sinulla on oppimisprosessi muttereiden sopivan kireyden hahmottamiseksi vielä vähän keskenJukka
No oppia kaiken ikää. voihan olla ett olin korkannu sen jo edellisellä kirityskerralla - tällä kertaa sitä en kerenny ees kiristää. Akselit on onneksi kovia eli niitä ei oo menny.
Niin ja voimaa on
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kulkuri
Liian kireälle vedät, jos usein korkkaa. Mulla on mennyt viimeksi pojan kloppina, kun en vielä hahmottanut kasvaneita voimiani. Jos sulla on momenttiavain, voi sillä kokeilla oikean kiristysmomentin kunhan vaan löytää taulukon, josta oikea arvo löytyy. Nuo oikeat momentit on yllättävän pieniä. Esimerkiksi autonrengasta ei millään uskalla jättää niin löysälle ilman momenttiavainta
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kaunotar
PW kirjoitti:Vai vika jakarin toisessa päässä?
Voihan tästä syyttää toki työkaluakin Jakarin varren pituus on mitoitettu oikeaksi suurimmalle leukavälille. Jos leukaväli on max. 30mm ja kiristät sillä 15mm mutteria niin varresta ei kestä ottaa kuin puolesta välistä kiinni. 15mm lenkissä ei ole kuin n. 20cm varsi. Oikea tapa kiristää on vääntää avainta ranteella, ei painaa koko kropan painolla. Näin saa näppituntumalla oikean momentin. Mitä isompi mutteri, sitä pidempi lenkkiavain ja kun ote on avaimen varresta niin momentti on automaattisesti liki oikea.
Avatessa on voimankäyttö vapaata, kunhan ensin varmistuu oikeasta kiertosuunnasta
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Kaunotar
jviirret kirjoitti:Avatessa on voimankäyttö vapaata, kunhan ensin varmistuu oikeasta kiertosuunnasta
Halpa avain rajoittaa. Nimimerkillä 15mm listan metrisellä jatkovarrella auki vääntänyt
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Kulkuri
Kun tässä nyt on framilla oikea Kulkuri -ketju, niin pannaanpa mennen: minulla on 25 vuotta vanha Kulkuri 14 -retkipyörä. Käytän sitä näin talvikauden jälkeen nastarenkaisen talvipystypyörän jälkeen. Torstaina olin iltalenkillä jo hämärissä - ihan kiva keli, mutta lenkin loppuvaiheessa tulin risteykseen, jossa oikealta tulee kaksi autoa, jolloin joutui hidastamaan ja pysähtymään.
Oikean jalan kenkä irtosi hyvin polkimesta, mutta vasemmassa oli vaikeuksia... Ja pyörä sattui juuri kallistumaan sinne vasemmalle, ooooOOOOO - ryskis. Eihän siinä sinänsä ollut mitään, muutama mustelma, mutta kun risteyksessä oli yksi jalankulkija ja ne kaksi autoilijaa. Varmaan näkivät, kun kaaduin kyljelleni. Pahus! Olisi toivonut, että olisi ollut vieläkin pimeämpää.
Kyllähän sitä klossien kanssa voi kaatuilla, mutta ei mielellään ihmisten ilmoilla...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Re: Kulkuri
ajarmala kirjoitti:Kun tässä nyt on framilla oikea Kulkuri -ketju, niin pannaanpa mennen: minulla on 25 vuotta vanha Kulkuri 14 -retkipyörä. Käytän sitä näin talvikauden jälkeen nastarenkaisen talvipystypyörän jälkeen. Torstaina olin iltalenkillä jo hämärissä - ihan kiva keli, mutta lenkin loppuvaiheessa tulin risteykseen, jossa oikealta tulee kaksi autoa, jolloin joutui hidastamaan ja pysähtymään.
Oikean jalan kenkä irtosi hyvin polkimesta, mutta vasemmassa oli vaikeuksia... Ja pyörä sattui juuri kallistumaan sinne vasemmalle, ooooOOOOO - ryskis. Eihän siinä sinänsä ollut mitään, muutama mustelma, mutta kun risteyksessä oli yksi jalankulkija ja ne kaksi autoilijaa.
Kyllähän sitä klossien kanssa voi kaatuilla, mutta ei mielellään ihmisten ilmoilla...
Pjoo, se onkin kumma juttu, kun kaatuu, Minäkin kun kaaduin, ekaks katsoin näkikö kukaan Mistä moinen mahtaa johtua
Aivan kuin olisi poikasena ollut omena varkaissa.
Re: Kulkuri
VR kirjoitti:ajarmala kirjoitti:Kun tässä nyt on framilla oikea Kulkuri -ketju, niin pannaanpa mennen: minulla on 25 vuotta vanha Kulkuri 14 -retkipyörä. Käytän sitä näin talvikauden jälkeen nastarenkaisen talvipystypyörän jälkeen. Torstaina olin iltalenkillä jo hämärissä - ihan kiva keli, mutta lenkin loppuvaiheessa tulin risteykseen, jossa oikealta tulee kaksi autoa, jolloin joutui hidastamaan ja pysähtymään.
Oikean jalan kenkä irtosi hyvin polkimesta, mutta vasemmassa oli vaikeuksia... Ja pyörä sattui juuri kallistumaan sinne vasemmalle, ooooOOOOO - ryskis. Eihän siinä sinänsä ollut mitään, muutama mustelma, mutta kun risteyksessä oli yksi jalankulkija ja ne kaksi autoilijaa.
Kyllähän sitä klossien kanssa voi kaatuilla, mutta ei mielellään ihmisten ilmoilla...
Pjoo, se onkin kumma juttu, kun kaatuu, Minäkin kun kaaduin, ekaks katsoin näkikö kukaan Mistä moinen mahtaa johtua
Aivan kuin olisi poikasena ollut omena varkaissa.
Sama joskus käyny - häpeä ja epäonnistuminen, primitiivireaktioko?
Onko pystärillä lukkojen käyttö vaikeempaa ku nojakilla? En oo koskaan käyttäny ku nojakissa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.