Itse koitin tuossa luonnostella vastaavanlaista kikotinta niin 28 rattailla ja piirtelin vähän tarkemmin.
Akseli väliiksi sain 225cm ja siihen ehkä tuollaisen tussukumi efektin saisi..
kokonais mitaksi jäi huimat 298cm..
Harmi kun Jviirret harrastelee nuin "kaukana", olisi helppo käydä hakemassa inspiraatiota tekemiseen paikan päällä jos olisi lähempänä..
Jarcolle kysymys: Minkä kokoinen on Jivesi kumi-elementti? Biltemassa oikeastaan vain yksi ajateltavissa oleva koko. Sen halkaisija on 50mm, korkeus 45mm ja 10mm kierteet. Minkä verran kumi joustaa, pystyykö mittaamaan montako milliä painuu kasaan kun istuu päälle?
Toinen vaihtoehto olisi tämä: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=45 mutta nostamista varten pitäisi tehdä rajoitin, ettei pyörä mene kaksinkerroin.
Nuo oli toivottaman kovia, ostin nuita pari tota omaa 4 rattaista varten.. vähän niinkuin olisi muovinpalasia runnonut.
Mutta pitäisi varmaan testata metallien välissä omalla painolla tapahtuuko mitään...
Joo, ei nuo sormien välissä varmaan paljo jousta. Kun vipusuhde olisi esim 3:1 niin 60kg:n kuorma takapyörälle puristaa kumia 180kg:n voimalla, voisi jo kuvitella jotakin tapahtuvan. Samalla vipusuhteella millin painauma on 3millin jousto renkaalla.
Joo, ei nuo sormien välissä varmaan paljo jousta. Kun vipusuhde olisi esim 3:1 niin 60kg:n kuorma takapyörälle puristaa kumia 180kg:n voimalla, voisi jo kuvitella jotakin tapahtuvan. Samalla vipusuhteella millin painauma on 3millin jousto renkaalla.
Jukka
heh, empäs ajatellut asiaa noin pitkälle...
pitäisi kai enemmän ajatella kuin mennä vain tällä mututuntumalla..
Jarcolle kysymys: Minkä kokoinen on Jivesi kumi-elementti? Biltemassa oikeastaan vain yksi ajateltavissa oleva koko. Sen halkaisija on 50mm, korkeus 45mm ja 10mm kierteet. Minkä verran kumi joustaa, pystyykö mittaamaan montako milliä painuu kasaan kun istuu päälle?
Toinen vaihtoehto olisi tämä: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=45 mutta nostamista varten pitäisi tehdä rajoitin, ettei pyörä mene kaksinkerroin.
Jukka
Lähinnä se on tuota 50x45 vastaava, tosin on tasapaksu. Pitää mitata painuma, kunhan saa jonkun kaveriksi. Kokemuksen mukaan mukavampi ajaa kumijousitetulla Jivellä 32-406 renkaalla 7 bar paineella kuin 47-559 SWB:llä (jäykkäperä) 4 barin paineella! Vipusuhde on 4:1 joten sulla varmaan 3:1 olisi sopiva, koska taakse tulee enemmän painoa.
No nii, nyt on osahankintoja tehty. Kuulanivelet ohjaukseen ja laakerit joustohaarukkaan. Lisäksi poimin bilteman hyllyistä järeimpiä kumikannakkeita. Suurinta(45mm paksu 50mm halkaisija, suorat kyljet, vaikka nettikuvastossa koverat) niistä tuollaisella n. 1:3 vipuvarrella vähän runnoin. Hankala saada koko painoa vivun päälle ja yrittää samalla lukea työntömittaa, eli tyydyin täydellä voimalla painamaan yhdellä kädellä vipua ja sain noin 3mm painaumia kumiin aikaiseksi. Eli tuolla vipusuhteella saattaisi tosiaan tulla ihan järkevä ja kestävä lopputulos. Koko painollani tuolla vivulla painamalla jo pyöristyy kumin sivut selvästi, paljoko lie kestää hajoamatta puristaa, kumin vahvuushan tuossa ei ilman päätylaippoja ole kuin ehkä 40mm.
Vähän kesti, mutta sainpa vihdoin sen kumin painuman mitattua, vapaana eli pyörän oma paino 39 mm ja 80 kiloa päällä 34,5 mm, joten 5,5 milliä puristuu kasaan. Tässä tapauksessa jousielementissä ei ole esijännitystä. Kumijousi väsyy ja myötää kuten muutkin materiaalit. Vaikea sanoa miten paljon ja pitkään se kestää, mutta onpahan halpa uusia jos leviää.
"Kyllä sokea nojapyöräilijäkin eturenkaan löytää", vai miten se meni Eli nyt sain käsiini kunnostuskelpoisen 20" eturenkaan ja haarukan, suunnitelma siis muuttuu entistä lähemmäs marauderia:
Oikein tiukasti kun mitoittas, niin saisi akselivälin tasan 2metriin. Jätän kuitenkin takahaarukan sen verran väljäksi, että halutessaan saa 26" renkaan taakse. Hieman jäi kuvassa istumakorkeudeltaan korkeaksi, mutta kyllä tuon kuvan perusteella jo rungon uskaltaa tekaista. Kunhan kelit kylmenee, ei nyt vihti haalarihommiin alkaa
Toimiihan se noin korkeassa/lyhyessä, tuohan on mittojen mukaan kuten oma 24/26lwb. Tuossa istumakorkeus 60cm, mulla 58. Tuossa akseliväli 160cm, mulla 158.
Eihän ne jenkit osaa metrisiä yksiköitä, 18" on 457 mm eikä 600. Mutta, olen kerrankin samaa mieltä Jukan kanssa . Vaikka suora ohjaus toiminee jotenkuten, epäsuora välitankoinen on tässä tapauksessa loogisin. Se antaa mahdollisuuden säätää ohjausvälitystä ja sarvet saa oikeaan paikkaan. Hyvännäköinen suunnitelma joka mahdollistaa erilaisia ohjaustangon sijoitteluratkaisuja. Ei muuta kuin valmistukseen!
Osat sentin tarkkuudella lopullisissa paikoissaan, penkki 30 ja polkimet 35cm maasta. Takarengas 205cm akselivälillä, tulennee lopullisessa versiossa vähän lähemmäs penkkiä.