Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja PW »

En ny haluu tyrmätä muovia - mutt jostain syystä muovisia polkupyöriä ei ole liikenteessä, vaikka muovi on vallottanu materiaalina lähes kaikessa muussa.
-70 luvulla tais olla Ruotsissa muovipyöräkokeilu, loppu lyhyeen.
Eikö sitten kannata ottaa lujitemuovit = kuidut askartelun alle jos muovit kiinnostaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
ukram2
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 501
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Lujitemuovien väsääminen on taas oma taiteen lajinsa, liimailua. Tuo muovien hitsailu on periaatteessa paljon simppelimpää (ja halvempaa?), senkun vaan sulattaa sitä muovia itseään jollain ja jäähtymisen jälkeen liitos on valmis.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja PW »

ukram2 kirjoitti:

Lujitemuovien väsääminen on taas oma taiteen lajinsa, liimailua. Tuo muovien hitsailu on periaatteessa paljon simppelimpää (ja halvempaa?), senkun vaan sulattaa sitä muovia itseään jollain ja jäähtymisen jälkeen liitos on valmis.

Totta siks miekin oon karttanu kuituhommii. Mutt jos viemäriputkesta tulee vaan tilataideteos olohuoneen nurkaan - kalliiks sekin tulee. Miusta viemäriputki on painavaa siihen nähden mitä se kestää. kahden metrin pätkä 110mm viemäriputkea kestää ehkä seisoa päällä mutt luulisin ett taipuu . Tuon paksunen putki vaan on jo järeetä. Jos muovista yrittäs se varmaan pitäs tosiaan tehdä ihan erirakenteella ku putkesta. Eikös ne nykyään tulosta kaikenlaista, muovistakin - pitäs vaan osata laskea, minkälainen rakenne parhaiten kestäs?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
ukram2
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 501
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Kato se brasilialainen linkki... Siis tuo firma tekee kierrätys muovirouheesta valamalla muotissa runkoja, ja ei ole missään 70 luvulla vaan ihan nykypäivänä toimiva. Videoissa näkyy ainakin se että pyörää voi ajaa, ajotuntumasta en osaa sanoa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Sori vaan. Mutta.

Keep it simple.
Opetelkaa hitsaamaan terästä. Se on helppo ja nopea väylä päästä rakenteluongelmista.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1839
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja Härski »

Juu. KISS, sääntö toimii kotitarveranketajalla hyvänä ohjenuorana.

Munmielestä protoillessa kannattaa turhan korkealentoiset( monimutkaiset) suunnitelmat ja varsinkin kalliit materiaalit unohtaa.

Hiukan kun hahnottelee esim. Puurimoja esim vanerikaarien varaan ja heittää päälle uffin laatikosta dyykattua verhokangasta, autta hahmottamaan kokonaisuutta pirusti..

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja jooseha »

ukram2 kirjoitti:

Tuossa polypropyleenistä tehty pyörän runko. Kuvasta voisi päätellä että jos itse lähtee hitsailemaan muovia, niin ei ehkä kannata käyttää putkia vaan väsätä jostain levystä, siten että molemmille puolille pyörää tulee jokseenkin samanlaiset osat.

Voihan sen levystäkin tehdä, mutta moninkertaistaan hitsattavan sauman määrän verrattuna putkeen. Putkissa ei tule saumaa kuin päihin kerran ympäri. Tuolleen levystä tehdessä tulee saumaa montakertaa pyörän mitta.

Pastorin kanssa samaa mieltä että hitsatut teräsrakenteet ovat helpoin ja järkevin tie.
Toisaalta kaiken ei tarvitse olla helppoa eikä järkevää :wink: Mulla on hieman ikävä Sakarin puisia pyöriä. Ne olivat todellisia taide- ja käyttöesineen yhdistelmiä :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja PW »

Härski kirjoitti:

Juu. KISS, sääntö toimii kotitarveranketajalla hyvänä ohjenuorana.

Munmielestä protoillessa kannattaa turhan korkealentoiset( monimutkaiset) suunnitelmat ja varsinkin kalliit materiaalit unohtaa.

Hiukan kun hahnottelee esim. Puurimoja esim vanerikaarien varaan ja heittää päälle uffin laatikosta dyykattua verhokangasta, autta hahmottamaan kokonaisuutta pirusti..

Tässä muovikeskustelussa menee sopuisasti sekaisin muovikehikon suunnittelu kangaskatteelle (vaaka) ja muovirunkoisen pyörän suunnittelu (ukram2)
Katteen kehikoksihan muovi varmast sopii.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
ukram2
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 501
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

En oikeastaan tiedä missä espoossa voisi hitsata metalleja itse, kansanopistoissa tuntuu olevan vaan kangaspuut... Parvekkeella hitsaaminenkin lienee hieman ei-toivottua? Jossain ammattikoulussa ehkä, tai helsingin keksijöiden pajalla?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja PW »

ukram2 kirjoitti:

En oikeastaan tiedä missä espoossa voisi hitsata metalleja itse, kansanopistoissa tuntuu olevan vaan kangaspuut... Parvekkeella hitsaaminenkin lienee hieman ei-toivottua? Jossain ammattikoulussa ehkä, tai helsingin keksijöiden pajalla?

Helsingissä on pyöräpaja mutt sielläkään ei tainnu olla hitsauskonetta - ainakaan vielä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1839
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja Härski »

Jos nyt sit puheen aihe pidetään erikoisissa materiaaleissa ja menetelmissä, niin joskus lueskelin jotain DIY- maalämpöpumppu keskustelua. Kaveri hitsasi hdpe- putkia grillivastuksesta ja teflonpaistinpannusta tekemällään hitsauskoneella varsin mallikkaasti.

Termostaattiohjattu vastus lämmitti teflonpinnoitteiset alumiinilevyt muovin sulamislämpöön. Sit kaveri vaan sulatti putkien päät pannulla ja painoi ne yhteen. Voila! Ja hyviä tuli ja vesi ainakin pysyi systeemissä hienosti. Ja tarkemmin kun muistelen, niin taisi hän tehdä ihan murtokokeitakin saumoille, joissa ko saumat kestivät vallan mainiosti.

Eikun hitsaamaan parvekkeella! Grillikausikin aluillaan niin tuskin kukaan mitään erikoista huomaa tapahtuvan..

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Suurin ongelma kaksi- ja kolmipyörien rungoissa on vääntöjäykkyys. Puulla ja muoveilla vääntöjäykkyys on aivan olematonta teräkseen verrattuna.
Eli jos haluaa tehdä hyvän ja toimivan pyörän ilman terästä, niin kannattaa tehdä nelipyöräinen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Eli jos haluaa tehdä hyvän ja toimivan pyörän ilman terästä, niin kannattaa tehdä nelipyöräinen.

Helposti siitäkin tulee sellainen että nostaa yhtä rengasta kun vähän kääntää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Pyöräpajan hitsausvälinetilanne olisi hyvä varmistaa.

Mitä raati on mieltä muoviputkien täytöstä teräsputkilla? Teräs hitsaamatta, muovi hitsattu? Tuli mieleen, että miksi laittaa puusta yhdistyspala teräksen sisään, jos voi metalliakin käyttää? Auttaisiko kiertojäykkyyteen? Ja ruuvit läpi putkista sekä kulmapalasta.

Avatar
ukram2
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 501
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Onko tuo vääntöjäykkyys vaatimus polkemiseen liittyvää vai muuhun, esim. ohjaukseen? Siis mitä tapahtuu jos pyörä ei ole vääntöjäykkä?

Vastaa Viestiin