Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

http://pyoraliitto.fi/tieliikennelaista ... evan-hyva/
Tuossa tietoo miten meinaavat muuttaa lakia.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

http://pyoraliitto.fi/tieliikennelaista ... evan-hyva/
Tuossa tietoo miten meinaavat muuttaa lakia.

Ei täydellinen, mutta monta muutosta hyvään suuntaan. Kypäräpakon poistumisesta olen hyvilläni. Saan vihdoinkin alkaa käyttää kypärää. :D

Joku piru niillä silti vielä on, kun eivät hyväksy sitä pyöräilijän vapaata valintaa pyörätien ja ajoradan välillä. Ei kai kukaan omaksi haitakseen sitä valitse. Syy on yleensä se, että ajoradalla on turvallisempaa. Miksi kaupunkialueella, jossa on pyörätieverkosto, pitäisi olla kadut moottoriliikennetienä. Sitähän se tarkoittaa, jos pyöräilijät ajetaan pois ajoradalta ns. pyöräteille, eli pois ajoradalta jalankulkijoiden parjattavaksi.

Seuraavaan PIkajalkaan tulee kirjoitus liikennerasismista. Pyöräilijä on liikenteen neekeri. Aina väärässä paikassa ja aina voi häntä tästä solvata, paitsi jos pyörää taluttaa ojassa kypärä tiukasti päässä, jolloin hänelle voi nauraa. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei persujen ja muiden takia uskalla katteeseen kirjoittaa vastalauseeksi liikenteen neekeri, kun sysimistä tulee pyörälle entistä enemmän :roll:

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja takakeno »

YLE FEMMALTA tulee torstaina 14.04 22:00-23:30
Pyörät vastaan autot dokumentti.
Pitääpä katsoa.
T:Jere

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

takakeno kirjoitti:

YLE FEMMALTA tulee torstaina 14.04 22:00-23:30
Pyörät vastaan autot dokumentti.
Pitääpä katsoa.
T:Jere

Joo, hyvä leffa. Käytiin se Lahtisen Markun kanssa katsomassa Tampereen pyöräillijöiden järjestämässä tilaisuudessa viime syksynä, jolloin leffa oli vielä uunituore. Tuossa leffassa näkyy selvästi, miten pyöräilijä on liikenteen neekeri kaikkialla muualla paitsi Hollannissa ja Tanskassa. Tanskalainen taksikuski on hauska tapaus. Hänen on vaikea ymmärtää, miten hän autoilijana on joutunut asemaan, jossa pyöräilijät olivat olleet vuosikymmenet. Ehdottomasti katsomisen arvoinen leffa, jotta voi ymmärtää, miten määrätietoista apartheid on liikenteessä ollut ja miten pahasti se on pyöräilijää sortanut.

Liitteet
Liikenteen apartheid.png

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Eikka2 kirjoitteli tuonne toisaalle hauskan tarinan 50-luvun kinneri-innostuksen muuttumisesta virkavaltaiseksi. Tämä tapa poliisin itse keksimistä laeista ja niiden tulkinnoista on tuttua suomalaisessa oikeushistoriassa. Pannaan kuitenkin tämäkin muistiin tänne, jotta pysyy mielessä ja osataan ottaa huomioon.

eikka2 kirjoitti:

Olen itse alunperin kuullut lähinnä "kinneristä", koska isoveljen ikäpolvi rakenteli sellaisia tavallisten isojen pyörien osista 1950-luvulla ainakin täällä Helsingissä ja oletan samaa tehdyn monin paikoin. Suurin osa kinnereistä oli avoimia, mutta oli myös hienoja katettuja. Monirunkoveneiden pioneerina sittemmin tunnettu insinööri, jonka nimi ei tätä kirjoittaessa muistu mieleen rakensi katetun amfibiokinnerin, jolla hän kaverinsa kanssa polki erinäisten kommellusten jälkeen ainakin mannermaalta Ahvenanmaalle ellei Ruotsiinkin. Pääsin nuorena poikana kerran katsomaan hänen rakentamaansa trimaraania. Moottoripyöräharrastuksessa sana "trike" tuli itselle tutuksi. Molemmat käyttökelpoiset sanat tarkoittanevat samaa.

[Mainittakoon, että poliisi Helsingissä kielsi kaupunkinuorten kinnerirakentelutoiminnan 1950-luvulla. Saman s. kinnerilain pohjalta analogisesti lakia tulkiten Helsingin poliisi kielsi myös rullalautailun julkisilla paikoilla 1979. Allekirjoittanut kirjoitti kahden kaverin kanssa ensimmäisen kirja rullalautailusta 1979, jonka Weilin & Göös julkaisi. Voitte arvata, että pikkuveljenä minua keljutti kärsiä samasta nuoriin kohdistuvasta viranomaisten kieltomentaliteetista kuin iso veli oli kärsinyt parikymmentä vuotta aiemmin.Ko.analoginen tulkinta ja lain soveltamisalan laajentaminen olivat sellaisenaan lainvastaisia. Kinnerit, kuten rullalaudatkin ovat sittemmin olleet sallittuja nyt jo muutaman vuosikymmenen.]

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

takakeno kirjoitti:

YLE FEMMALTA tulee torstaina 14.04 22:00-23:30
Pyörät vastaan autot dokumentti.

Linuxini lupasi juuri äsken tallentaa sen torstaina...
Taino, saisihan sen kyllä sitten vaikka Areenastakin.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mafia saunoo Rajaportilla

Viesti Kirjoittaja jori »

ajarmala kirjoitti:
takakeno kirjoitti:

Rauhaniemeen saunaan siis.
Haastava kaupungin läpi ajo velomobiililla kuitenkin edessä.

Kekkosentietä pitkin pääsee sujuvasti Rauhaniemeen. Vai onko ne hoksanneet laittaa sinne polkupyörällä ajo kielletty -merkkejä niin kuin nykyisin Helsingissä kehä ykköselläkin on?

Tästä tulee uusi kysymys: mitä pitää kinnerille tehdä, jotta se ei enää olisi polkupyörä? Silloin sillä saisi ajella teillä, moottoriliikenneteillä ja moottoriteillä... Erityisesti moottoriteiden mäet ovat ihanasti muotoillut loiviksi, joita kinnerillä (tjsp) voisi ajella miellyttävän sujuvasti.

Polkupyörä on liikenteen neekeri apartheid säännöillä.

Mieti asia analogian kautta. Mitä pitää neekerille tehdä, jotta se muuttuisi apartheid olosuhteissa tasa-arvoiseksi. Analogian mukaan voit yrittää tehdä mitä tahansa, mutta vasta vuosikymmenten ja usean salamurhan jälkeen päästään näennäiseen tasa-arvoon, joka sekin on kovin näennäistä.

Kysymys kuuluu, miksi pitää jaotella kulkijoita vuohiin ja lampaisiin, eikö väylän säännöt riitä. Moottoritien piennar on leveä ja sillä on mainiosti tilaa ajaa kevyillä ajoneuvoilla muuta liikennettä hitaammin. Syy, miksei tätä pahimmän apartheid ajan aikaan Wienissä 1968 sallittu, johtui siitä, että autot olivat yleistyneet tavattomalla vauhdilla ja niiden laatu oli heikko. Autoja jäi ns. tien poskeen vähän väliä. Tätä tarkoitusta varten tehtiin moottoritielle pientareet. Paikaksi rikkoutuneelle autolle.

Nykyään moottoritiellä on nopeusrajoitukset ja autokanta niin luotettavaa, ettei moottoritien pientareella ole autoja kuin poikkeustapauksessa. Miksei siis voisi ajaa pyörällä, kuten uudemman tieliikennelain maissa –Virossa esimerkiksi. Tästä Wienin sopimukseta pitävät suomalaiset kiinni "rystyset valkoisena", vaikka maailma on muuttunut dramaattisesti monin osin ja puhtaalta pöydältä ei moisia apartheidlakeja enää laadittaisi.

No, kuten sanoin, nyt ei ole mitään muuta tehtävissä, kuin vapaustaistelu pyöräilyä alistavaa apartheidia vastan.
Kuva
Kuva on Meksikon olympialaisista vuodelta –kuinka ollakaan–1968. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.katsomo.fi/#!/jakso/579444?toista En osannut laittaa oikean päivän videota - siis 12.4. seitsemän uutiset.
Linkkasin tämän videon äsken toiseen ketjuun mutt satuin katsomaan sen lopusta jutun "Hooverista" - mielenkiintoinen lausuma, olisko ollu liikenteenturvallisuusvirasto tai jotain: "Lähdettiin siitä että on mahdollisimman mahdollistava lainsäädäntö, ette ei aseteta mitään ylimääräsiä rajotteita näille laitteille" Eikö tällainen lainsäädäntö ole juuri sellaista jota Jori haluat? Mutta miksi se ei koske meitä? :twisted:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

http://www.katsomo.fi/#!/jakso/579444?toista En osannut laittaa oikean päivän videota - siis 12.4. seitsemän uutiset.
Linkkasin tämän videon äsken toiseen ketjuun mutt satuin katsomaan sen lopusta jutun "Hooverista" - mielenkiintoinen lausuma, olisko ollu liikenteenturvallisuusvirasto tai jotain: "Lähdettiin siitä että on mahdollisimman mahdollistava lainsäädäntö, ette ei aseteta mitään ylimääräsiä rajotteita näille laitteille" Eikö tällainen lainsäädäntö ole juuri sellaista jota Jori haluat? Mutta miksi se ei koske meitä? :twisted:

Tämähän se pointti juuri on. Trafi laati lakiehdotuksen, jonka piti lisätä kevyen liikenteen osuutta poistamalla ylimääräisiä, autosta kevyeen siirtymistä vaikeuttavia, säännöksiä ja onnistuikin sähköajoneuvolain suhteen mainiosti. Toisaalta polkupyörät unohdettiin sisällyttää tähän periaatteeseen ja muodostui tilanne, jossa polkupyörät kärsivät sortavasta lainsäädännöstä, joka on sellaiseksi muodostunut liikennejärjestelmän kehitystien varrella. Ensin 1800-luvun lopulla pyöräilijöitä sysittiin pois jalankulkijoita ja hevosia säikyttämästä, sitten 1960-luvulla -varsinkin Wienin sopimuksessa 1968 pois autoliikenteen seasta, jonka jälkeen on eletty aikaa, jossa pyöräilijälle on käynyt, kuin huutolaispojalle. Ei ole selvää paikkaa, missä voi ajaa, vaan aina pyöräilijälle osoitetaan (sadan metrin välein vaihtuen) se paikka, joka jää jäljelle, kun ensin on varattu autoille, jalankulkijoille ja nykyisin siis myös Hoovereille ja Segwayille omat alueensa.

Tämä on se syy, miksi nykyään paasaan tuosta liikenteen apartheidista. Kuten mm. Pikajalan jutussani esitin, ei pyöräilijän sysimiselle ole mitään perustetta. Pyöräilijä ei aiheuta jalkakäytävällä sen suurempaa haittaa kuin Hooveri, Segway tai vaikka rollaattori. Pyörällä ajo jalkakäytävällä on kuitenkin kielletty ja siitä jopa oikeasti sakotetaan pyöräilijöitä. Apartheidpolitiikka on lopetettava myös liikenteessä. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Hopea »

PW kirjoitti:

http://pyoraliitto.fi/tieliikennelaista ... evan-hyva/
Tuossa tietoo miten meinaavat muuttaa lakia.

Poiminta pyörätien jatke -kohdasta: "Tilannetta kuitenkin selkeytetään niin, että pyörätien jatkeella väistämisvelvollisuus on aina autoilijalla. Tämä merkitään stop- tai kärkikolmio-merkeillä risteävää tietä ajavalle. Kun ylityspaikalla on pelkkä suojatie tai ei mitään merkintään, niin pyöräilijä väistäisi nykysäännön mukaisesti."

Tämä on selkeä huononnus nykytilaan, vaikka se on saatu näyttämään parannukselta. Todellisuudessa tässä käy niin, että täysin selvät paikat merkataan. Siis ne, joissa nytkään ei ole ongelmia. Kaikkialla muualla pyöräilijästä tulee täysin lainsuojaton. Katsokaapa esim. tätä risteystä https://www.google.fi/maps/@60.2406895, ... a=!3m1!1e3 , kuinka kuvittelette sen merkattavan? Kaksi seuraavaa risteystä tästä pohjoiseen Malminkaaren suuntaan merkataan, koska niissä auto tulee aina kolmion takaa tai kääntyy suoraan ajavan pyöräilijän ajolinjan yli.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Voi olla että keksivät poistaa pyörätien jatkeen tai sitten kolmiot ilmestyy molemmin puolin pyörätien jatketta. Kolmio risteykseen tullessa ei pahemmin vaikuta autoilijoiden väistämisvelvollisuuksiin koska kolmio velvoittaa väistämään risteävän tien/väylän yms. liikennettä, ei vastaan tulevia.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Hopea kirjoitti:
PW kirjoitti:

http://pyoraliitto.fi/tieliikennelaista ... evan-hyva/
Tuossa tietoo miten meinaavat muuttaa lakia.

Poiminta pyörätien jatke -kohdasta: "Tilannetta kuitenkin selkeytetään niin, että pyörätien jatkeella väistämisvelvollisuus on aina autoilijalla. Tämä merkitään stop- tai kärkikolmio-merkeillä risteävää tietä ajavalle. Kun ylityspaikalla on pelkkä suojatie tai ei mitään merkintään, niin pyöräilijä väistäisi nykysäännön mukaisesti."

Tämä on selkeä huononnus nykytilaan, vaikka se on saatu näyttämään parannukselta. Todellisuudessa tässä käy niin, että täysin selvät paikat merkataan. Siis ne, joissa nytkään ei ole ongelmia. Kaikkialla muualla pyöräilijästä tulee täysin lainsuojaton. Katsokaapa esim. tätä risteystä https://www.google.fi/maps/@60.2406895, ... a=!3m1!1e3 , kuinka kuvittelette sen merkattavan? Kaksi seuraavaa risteystä tästä pohjoiseen Malminkaaren suuntaan merkataan, koska niissä auto tulee aina kolmion takaa tai kääntyy suoraan ajavan pyöräilijän ajolinjan yli.

Olen samaa mieltä tästä. En tosin pidä sitä huononnuksena vielä, ennen kuin näen, miten se markkinoidaan yleisölle. Ei se silti todellakaan ole hyvä tapa selkeyttää suojatietä pyörällä ylittävään liittyviä sääntöjä.

Yhä jää epäselväksi ne tapaukset, jossa pyöräilijä on alle 12 vuotias, invapyöräilijä ja sähköpyöräilijä ilman polkimia ym. erikoistapaukset, joita ajokaistaa kulkevan pitäisi väistää, mutta joiden tunnistaminen liikennetilanteessa on mahdotonta. Mistään et voi tietää, onko lapsi 11 vai 12, iinvapyörä näyttää monessa tapauksessa nojapyörältä ja uutena kummallisuutena on tämä sähköajoneuvolaki, joka antaa sähköajoneuvoille jalankulkijan oikeudet. Vain pyöräilijä parka jää ilman jalankulkijan oikeuksia taas kerran, vaikka ne saa jo yli kolmen kilowatin sähkömoottoreilla varustettu ja lähes 50 kg painava Segwaykin. Vieläkö joku ihmettelee paasaamistani liikenteen apartheidista ja sen neekeristä –polkupyöräilijästä.

Yhä on siis voimassa tilanne, jossa vaaditaan mahdottomia, jotta sääntöä voidaan noudatta. EI voi olla sääntö sellainen! :evil:

Täytyy laittaa tähän vielä, jotta ei näytä valittamiselta ilman parannusehdotusta, että Nojapyöräfoorumilla on ajettu tähän ratkaisua, jossa ajokaistaa kulkeva väistää aivan kaikkea suojatietä kulkevaa liikennettä. Jotta tämä ei muodostuisi mahdottomaksi, pitää suojatien ympäristöön vaatia jalkakäytävän puolelle alhainen esim. 10 km/h nopeusrajoitus. Siinä kaikki. Selvä sääntö, ei mitään tulkinnan varaa.
Tottakai tämä hidastaa pyöräilyliikennettä, mutta mahdollistaa oikeudenmukaisen ja selvän säännön. Hidastunut pyöräilynopeus hoidetaan antamalla pyöräilijälle oikeus valita itse, ajaako ajokaistalla vai pyörätiellä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

http://yle.fi/uutiset/hameentielle_pyor ... =leiki-uup

Hämeentielle pyörätiet vuosien väännön jälkeen – autot saavat väistyä

Vuosia vanha ajatus Helsingin Hämeentien muuttamisesta turvalliseksi pyöräilyväyläksi on pian totta. Hämeentiestä tulee joukkoliikenneväylä, joka ottaa huomioon pyöräilijöiden ja kävelijöiden tarpeet. Valtuustokäsittelyssä puututtiin autoilun rajoittamiseen

Kuva

Helsingin kaupunginvaaltuusto hyväksyi keskiviikkoiltana Hämeentien liikennesuunnitelman. Viimeinen palautusesitys kaatui äänin 51–31.

Pyöräliikenteelle rakennetaan ajoradasta ja jalankulusta reunakivellä erotellut yksisuuntaiset pyörätiet, niin kuin esimerkiksi Pohjoismaiden pyöräilypääkaupungissa Kööpenhaminassa.

Polkupyörien erottelu jalankulusta turvaa kävelijöille miellyttävän ja turvallisen katuympäristön.

Yksityisautojen läpiajo estetään Hakaniemen ja Sörnäisten Kurvin välillä, mutta kiinteistöille ajaminen on edelleen mahdollista. Selvitysten mukaan Hämeentiellä autoilusta läpiajoliikennettä on 65–75 prosenttia. Hämeentien varrella myös asutaan, ja asukkaiden typpioksidin vuosiraja-arvot ylittyvät nykyisten liikenteen päästöjen takia.

Bussiliikenne nopeutuu pätkällä noin minuutilla ja raitiovaunujen liikenne 1,5–2 minuuttia.

Läpiajokiellon takia jopa 7 500 autoa vuorokaudessa siirtyy Hämeentieltä muille reiteille, ennen muuta Sörnäisten rantatielle. Ajoaika kasvaa Sörnäisten rantatiellä 28 sekuntia.

Pitääkö autolla päästä joka paikkaan?

Hämeentien suunnitelmasta käytiin valtuustossa värikäs keskustelu, jossa odotetusti erityisesti vihreät vetosivat tunteisiin pyöräilyn edistämiseksi.

Kokoomuksessa taas painotettiin, että yksityisautoilun täytyy olla mahdollista koko kaupungissa ja ettei pyöräilyä saa suosia muiden liikkumismuotojen ehdoilla.

Perussuomalaisten ryhmästä epäiltiin, että jos nyt hyväksytään yksi autoton pätkä, niitä tulee pian lisää. Vihreiden Tuuli Kousa väläyttikin jo puheenvuorossaan, että Runeberginkatu voisi olla seuraava.

Kokoomus ja perussuomalaiset esittivät turhaan esityksen palauttamista uudelleen valmisteltavaksi. Kokoomus halusi suunnitelmat seis siihen saakka, kunnes Kalasataman rakennussuunnitelmat, Kruunusillat, Sörnäisten tunneli sekä Hakaniemen sillan uusimissuunnitelmat selkiytyvät.

Keskustelu venyi yöhön saakka, ja valtuustosalissa kuultiin muun muassa "kamikaze-kävelijöistä" ja "kaikkien liikennemuotojen sekakäytöstä". Kallion ympäristön liikenteen tulevaisuutta kuvattiin esimerkiksi kauhuskenaariolla "täydellinen liikennehässäkkä".

"Kehittymätön epäalue"

Hämeentien pyöräteiden rakentaminen on yksi kantakaupungin pitkäaikaisimmista kiistakapuloista. Paavo Arhinmäki (vas.) sanoi, että Hämeentie on ollut agendalla ainakin 20 vuotta.

Arja Karhuvaara (kok.) vastusti suunnitelmaa ja oli huolissaan siitä, että liikenne keskustan kauppoihin on jo nykyisellään vähentynyt. Hänen mukaansa kantakaupungin ulkopuoliset kauppakeskukset vievät asiakkaat.

Erkki Perälä (vihr.) vastasi, että se taas johtuu muun muassa verkkokaupan osuuden kasvusta, eikä sillä ole mitään tekemistä Hämeentien suunnitelman kanssa.

Osku Pajamäki (sd.) määritteli Hämeentien nykyisellään "kehittymättömäksi epäalueeksi", jossa kuitenkin suunnitelman mukaan on potentiaalia.

– Se toteuttaa myös kaupunkilaisten toiveen alueen kehittämisestä, hän muistutti viitaten kuntalaisaloitteeseen Hämeentien pyöräkaistojen puolesta, jonka allekirjoitti 12 000 ihmistä.

Puoluetoveri Ilkka Taipale taas moitti hankkeen 16 miljoonan euron hintaa reilun kilometrin matkalle. Hän oli ainut vasemmistopuolueiden valtuutettu, joka äänesti vastaan.

Vihreiden valtuutetut taas muistuttivat kaupungin stretegiasta, joka velvoittaa edistämään joukkoliikennettä, pyöräilyä ja kävelyä Helsingissä.

Osmo Soininvaara (vihr.) kannatti suunnitelmaa puhuen "Hämeentie-renessanssista" ja sanoi, että se kannattaisi toteuttaa pelkästään joukkoliikenteelle syntyvien hyötyjen takia.

Hämeentien muutokset toteutetaan alustavasti vuosina 2017–2019.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Jihuu! :D :D :D
Tämä tulee olemaan iso kulttuurimuutos, joka leviää läpi suomen –hitaasti, mutta varmasti. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin