ukram2 kirjoitti:Onko tuo vääntöjäykkyys vaatimus polkemiseen liittyvää vai muuhun, esim. ohjaukseen? Siis mitä tapahtuu jos pyörä ei ole vääntöjäykkä?
Etupyörä ohjaa sivulle maasta ponnistaen, siis aivan maan rajasta työntää sivulle ja ukko jököttää painona ylempänä. Kun etupyörällä haarukan kautta välittyvällä voimalla työnnetään emäputkea sivulle, kallistuu etupyörä ja haarukka rungon vääntöjouston verran ulkokaarteeseen, kunnes rungon jäykkyys nostaa ukkoon välittyvän sivuvoiman nii suureksi, että paino liikkuu ajolinjalta sivulle ja tuo liike ohjaa rungon kautta takapyörää.
Kuski köllöttää rungon yläpuolella hidastamassa sivuliikkeita. SIvuliikkeet vaativat voimaa, jotta kääntyminen tai edes pystyssä pysyminen olisi mahdollista. Voima muodostuu vasta kun runko sen oman joustonsa jälkeen välittää etupyörästä ukkoon ja siitä takapyörään. Rungon löysyys johtaa siihen, että tasapaino-ohjaus, jossa etupyörää käännellään edestakaisin vaatii suurempia sivuliikkeita, jotta ukko tekisi saman kokoisia liikkeitä kuin jäykällä rungolla pienemmillä liikkeillä. Löysää pyörää on siis työläs ajaa hitaasti. Lisäksi nopeasti ajettaessa on woblausvaara.
En ole tyytyväinen selitykseen.
Suoraan ajaessahan painopiste kulkee summittain suoraan, mutta etupyörä ja osin takapyöräkin tekevät kiemurtelevaa liiketta painopisteen kulkeman linjan alla. Löysä runko reagoi hitaasti ja kiemurteluliikkeestä tulee suurempaa varsinkin etupyörän osalta. –No ei paljon auttanut. 
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma