Kai siinä keston puolesta voisi olla paljonkin pienempi pala, mutta ilmeisesti tarkoitus saada riittävästi pinta-alaa penkkiä vasten?
Isokaan ala ei paljon auta jos sitä ei saa suunnilleen penkin muotoon. Pienet muotovirheet voi "paikata" kumimatolla(esim. pp:n sisuskumista) kiinnikkeen ja penkin välissä.
Kai siinä keston puolesta voisi olla paljonkin pienempi pala, mutta ilmeisesti tarkoitus saada riittävästi pinta-alaa penkkiä vasten?
Isokaan ala ei paljon auta jos sitä ei saa suunnilleen penkin muotoon. Pienet muotovirheet voi "paikata" kumimatolla(esim. pp:n sisuskumista) kiinnikkeen ja penkin välissä.
Jukka
Palikka on 92 mm*107mm - saattas riittää puolikas, niin sittenhän tuosta sais kaks
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
20160419_184336.jpg (129.87 KiB) Katsottu 2151 kertaa
Tehdessä muokkaantu tommoseksi. Toivottavast käy tähän varattuun penkkii, sovituspenkkiin se käy. Ei muute mutt en osant ottaa huomioon mutterien vaatimaa tilaa No paksumpi vaneri penkin väliin väliin ni tulee tilaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Teitkö reiän sijaan hahlon pultille, koska poraaminen rosteriin on perkeleestä. Austeniittinen ruostumaton, varsinkin haponkestävä, teräs työstökarkenee ja jos on vähänkin tylsä pora ja lakkaa hetkeksi lastuamasta, niin ei kyllä saa sillä poralla enää reikää siihen paikkaan. Ferriittinen (magneetti tarttuu) on paljon helpompaa.
Toisaalta, jos on terävä oikein terotettu pora menee haponkestäväänkin reikä kuin juustoon. Terä vain pitää olla kunnossa ja poratessa huolellinen, jotta lastua tulee koko ajan. Kannattaa porata penkissä, eikä yrittääkään käsissä toisella kädellä kiinni pitäen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Teitkö reiän sijaan hahlon pultille, koska poraaminen rosteriin on perkeleestä. Austeniittinen ruostumaton, varsinkin haponkestävä, teräs työstökarkenee ja jos on vähänkin tylsä pora ja lakkaa hetkeksi lastuamasta, niin ei kyllä saa sillä poralla enää reikää siihen paikkaan. Ferriittinen (magneetti tarttuu) on paljon helpompaa.
Toisaalta, jos on terävä oikein terotettu pora menee haponkestäväänkin reikä kuin juustoon. Terä vain pitää olla kunnossa ja poratessa huolellinen, jotta lastua tulee koko ajan. Kannattaa porata penkissä, eikä yrittääkään käsissä toisella kädellä kiinni pitäen.
Tein ensin reijän ja joo "kauhee homma", tylsällä poralla, pöydänreunalla - hankalinta saada se reikä/pora pysymään paikallaan - tahtoi vingertää reikää viereen Sitten jätin sen putken kokonaan pois ja tein hahlot.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tein ensin reijän ja joo "kauhee homma", tylsällä poralla, pöydänreunalla - hankalinta saada se reikä/pora pysymään paikallaan - tahtoi vingertää reikää viereen Sitten jätin sen putken kokonaan pois ja tein hahlot.
Joo, vaikuttaa työstökarkenevalta materiaalilta. Jos jätät reiät poraamatta Jarkko joutuu pulaan niiden kanssa.
Vähän noloa sanoa näin jälkikäteen, mutta olisiko voinut ajatella, että tuon penkkiin nojaamisvoiman laajemmalle jakavan osan olisi tehnyt kahdesta alumiinisesta kulmaprofiilista, joihin molempiin laitetaan pari reikää lähelle särmää kohti penkkiä ja penkistä pois päin sojottava hetula muotoillaan ja siihen porataan reikä tuota pulttia varten. Kymmenen sentin pätkät 30-40 mm kulmaa riitäisi, eikä painaisi kuin neljänneksen nykyisestä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tein ensin reijän ja joo "kauhee homma", tylsällä poralla, pöydänreunalla - hankalinta saada se reikä/pora pysymään paikallaan - tahtoi vingertää reikää viereen Sitten jätin sen putken kokonaan pois ja tein hahlot.
Joo, vaikuttaa työstökarkenevalta materiaalilta. Jos jätät reiät poraamatta Jarkko joutuu pulaan niiden kanssa.
Vähän noloa sanoa näin jälkikäteen, mutta olisiko voinut ajatella, että tuon penkkiin nojaamisvoiman laajemmalle jakavan osan olisi tehnyt kahdesta alumiinisesta kulmaprofiilista, joihin molempiin laitetaan pari reikää lähelle särmää kohti penkkiä ja penkistä pois päin sojottava hetula muotoillaan ja siihen porataan reikä tuota pulttia varten. Kymmenen sentin pätkät 30-40 mm kulmaa riitäisi, eikä painaisi kuin neljänneksen nykyisestä.
Joo varmaan ois voinu jos ois ymmärtäny enkä oo varma ymmärsinkö vieläkään Ei tuo nyt niin hirveesti paina.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Vähän noloa sanoa näin jälkikäteen, mutta olisiko voinut ajatella, että tuon penkkiin nojaamisvoiman laajemmalle jakavan osan olisi tehnyt kahdesta alumiinisesta kulmaprofiilista, joihin molempiin laitetaan pari reikää lähelle särmää kohti penkkiä ja penkistä pois päin sojottava hetula muotoillaan ja siihen porataan reikä tuota pulttia varten. Kymmenen sentin pätkät 30-40 mm kulmaa riitäisi, eikä painaisi kuin neljänneksen nykyisestä.
aluumiinikulmilla.JPG (76.87 KiB) Katsottu 2023 kertaa
Näinkö Jori tarkoitit? Punaiset alumiinikulmia ja lilat kiinnitys pultteja. Eikö tule rasitusta liikaa penkkiin, kulmienkiinnityskohtien väliin?
Oma tekeminen ja materiaalivalinta riippuu pitkälti siitä mitä pihasta löytyy - tosin kävin myös omassa rautakaupassanikin tälläkertaa mutt päädyin kuitenkin pihasta löytyneeseen ruostumattomaan pellinpalaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Liitetiedosto 20160414_151004.jpg ei ole enää saatavilla
Pitää tehdä parempi penkin kiinnike eteen. Penkki ei kestä pakoputkiklemmarikiinnitystä - repeää. Johtuuko siitä ett klemmarin pohja on liian pieni pinta-alaltaan?
Tarttee ettii kulmarauta ja hitsata se runkoon.
Ei, älä hitsaa tuohon kohtaan mitään!
Laita mieluummin pakoputkiklemmarin peltiosan päälle alumiinilevyn pala tai vaikka se kulmarauta. Hitsaaminen huonontaa rungon väsymisenkestoa tuolla kohdalla, eikä auta varsinaisesti tuohon ongelmaan.
Olennaista tuossa on kiinnikkeen leveyden kasvattaminen, jottei pulttien kohdat joudu niin tiukalle. Pala vesivaneriakin voisi olla ihan kelpo ratkaisu.
Joo, rupesin tuota itekin miettimään - klemmarin tuunausta. Toisessa pyörässä klemmari toimii ihan hyvin mutt erilainen penkki, siinä ei mutteritkaan haittaa persuksen alla kun on se keskivako. Se tuolla tasapohjasella penkillä on ongelma, ett mutterit on takapuolessa, pehmuste pitää aina olla.
Jos klemmariin kiinnittäs semmosen palikan mihin pystyy penkin kiinnittämään erikseen, vois käyttää kupukantapultteja.
Kokeilepa, josko jatkomutterit mahtuisivat sen peltiosan sisään. Sitten vain u-pultista liika pituus pois, jatkomutteri tilalle, laudanpätkä väliin ja penkki kupukantaruuvilla paikoilleen.
Pitihän tuokin kokeilla:
eivät sovi peltiosan sisään - tuon vois ratkaista hiomalla ja/tai avartamalla peltiosaa.
U-pultin kierteet loppuu kesken - jatkomutterit pitäs lyhentää.
vaikka U-pultin kierteet olis pidemmät - putki alkaa ottaa vastaan, jatkomutterit ei mahdu alemmas.
20160420_114624.jpg (117.7 KiB) Katsottu 1995 kertaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
20160420_124603.jpg (140.48 KiB) Katsottu 1974 kertaa
Tarkalle meni ett mutterit mahtuu, muutaman millin palikka välissä. Muttereita voi vähän kaventaa. Toivottavast Jarkon penkki ei oo kapeempi. Pitääkö varata vaihtoehto kakkonen?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
20160420_130826.jpg (149.6 KiB) Katsottu 1961 kertaa
Aattelin viritellä etukiinnikkeet, kahella klemmarilla + vaneripala. Ketuttaa ku oon ostanu väärän malliset klemmarit, vanhassa on tasanen pohja ja uudet on muotoiltu - miks pitää mennä sörkkimään vahoja hyväksi koettuja asoita. Pitää mennä ettii löytyykö sitä viime vuoden mallii ennää:(
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Noi on jotain hipo-osia. Niissähän lukee merkki
Perinteinen malli on kyllä rakenteluun monipuolisempi.
Paikallisesta "halpamarketista" ostin, enkä tajunnu kattoo luulin ett ne on kaikki samanlaisii ja samasta tehtaasta . Oikeesta autotarvikeliikkeestä löyty sitt aitoja ja samalla opin ett halpakauppa ei olekaan halpakauppa
Kaks klemmarii meinasin laittaa perätysten runkoon. Löysin alumiinilevyä, josta leikkaan sopivan kokoisen palan ja poraan 4reikää. Alumiinin ja penkin väliin viel sisuskumia.
Viimeksi muokannut PW, 21 Huhti 2016, 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Noi on jotain hipo-osia. Niissähän lukee merkki
Perinteinen malli on kyllä rakenteluun monipuolisempi.
Paikallisesta "halamarketista" ostin, enkä tajunnu kattoo luulin ett ne on kaikki samanlaisii ja samasta tehtaasta . Oikeesta autotarvikeliikkeestä löyty sitt aitoja ja samalla opin ett halpakauppa ei olekaan halpakauppa
Kaks klemmarii meinasin laittaa perätysten runkoon. Löysin alumiinilevyä, josta leikkaan sopivan kokoisen palan ja poraan 4reikää. Alumiinin ja penkin väliin viel sisuskumia.
Älä tee levystä kovin leveää pyörän pituussuunnassa, jotta nojakulman säätö ei aiheuta kovia jännityksiä. Tässä mielessä yksikin klemmari voisi olla riittävä. Mahdollistaisi helpommin pienen kallistuksenmuutoksen ja olisi hieman kevyempi ja helpommin säädettävä. Minulla tuo kohta on vain yhdellä nippusiteellä ilman levyä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tässä ei taida nippuside yksin riittää, koska penkin takana ei ole runkoputkea ja ylätuki on saranoitu.
Kahdesta pakoputkiklemmarista saa tehtyä helposti kiinikkeen, jossa on kulman säätö. Laittaa peltiosat vastakkain.
Toisaalta tuollainen pieni kulman muutos hoitunee nätisti myös kiinnityslevyn pienellä taipumisella Hitsaa klemmarin levyn reunaan eikä laita pultteja ihan viereen.