TMS kirjoitti:En tiedä onko oikein hyviä ohjeita missään. On asiasta ollut puhetta monessa ketjussa, mutta hieman hankalahan niitä on löytää.
Pääperiaatteissaan asia onnistuu jotenkin ainakin tällä tavalla:
- tarvitaan kaksi mahdollisimman suoraa esimerkiksi noin metrin mittaista soiroa/putkea/keppiä/L-kulmaa mitä nyt vaan sattuu löytymään
...
Tästä jäi vähän outo mielikuva, kun vaivalla asennettuja apukeppejä ei lopulta käytetty mihinkään.
Niiden tarkoitus on löytää helpommin etupyörien suora asento. Niistä on helpompi ottaa mitta takapyörään. Molemmin puolin pitää olla sama. Oikeastaan pitäisi varmuuden vuoksi laittaa myös takapyörään keppi, jotta nähdään onko takapyörä asennettu suoraan ja mitata sitten keppien etäisyyksistä kaikki kolme samansuuntaisiksi.
Varsinaista aurausta säädettäessä etupyörien kepeistä on se hyöty, että niiden välinen etäisyys on helpompi mitata ja sen voi mitata suuremmalta etäisyydeltä kuin kiekon etu- ja takareuna. On tärkeää, että etupyörät osoittavat täsmälleen takapyörän kanssa samaan suuntaan, sillä pienikin vinous ohjauksessa tekee ohjaukseen näennäistä haritusta Ackerman-geometrian takia.
Tuo rullaus on ehdottomasti paras tapa hifistellä auraukset kuntoon. Minä tekisin sen täysin tasaisella ja laittaisin vain pyörien alle kakkosnelosesta sahatut kiilapäiset palikat tai lautaluiskat. Ei rullaa pitkälle, joten saa nopeammin tuloksia, eikä mäki haittaa tulosten eroja. Koealuen asfaltti kannattaa harjata puhtaaksi ennen kokeita.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma