Shimanon SPD-lukollinen sandaali on nojapyöräpiireissä kenkästandardi. Sandaali toimii nojapyörällä paremmin kuin pystypyörässä, jossa polkemisen suunta on erilainen. Nojapyörässä polkemisvoimat kääntyvät niin, että eniten voimaa käytetään kengän kantakappia vasten. Tämä taas on sandaalissa se ainoa tukeva, ei säädettävä osa.
Tuo kantapään suuntaan tapahtuva "kuopaiseva" polkeminen on ilman lukkoja vaikeaa ja täydellisenä mahdotonta, siksi lukkokenkien merkitys on nojapyöräillessä suuri –selvästi suurempi kuin pystypyörällä.
Tottakai voit aloitella flättipolkimilla, mutta tässäkin kannattaa harjoitella polkemaan kuopaisemalla, mikä edellyttää nilkkojen ojentamista, jottei jalat putoa polkimilta ja kenkiä, joissa on helppo ojentaa nilkat. Minä käytän crocseja, milloin ei ole pyöräilysandaalit jalassa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Nonnii ny on lukolliset kengät. Kävin Mätänetissä kokeilemassa Shimanon kenkiä, mutta siellä ei ollut, kuin tyttöjen kokoja. Vieressä olevasta Veska-kauppakeskuksesta löysin Polkupyörätukun, josta het ovenpielestä löytyi 3kympillä kuvan mukaiset kengät. Mene ja tiedä minkälaiset mahtanevat olla, mutta jalkaan ne ainakin passaavat oikein mukavasti
Ruuvailin lukkopolkimet pyörään ja kokeilemaan. Lukkojen kiinnitys ei aluksi oikein tuntunut luonnistuvan, mutta riittävästi yritystä niin kyl se siitä. Mukavathan nuo ovat ajella. Jyrkässä nousussa ajoin terävään monttuun, jolloin molemmat lukot aukesivat. En kuitenkaan kaatunut, mutta pelästyin tilannetta, sillä oletin kenkien pysyvän kiinnityksissään lujasti.
Trikella, kun kaatumisriskin takia ei ole koskaan kiire saada jalkoja irti lukoista, kannattanee kiristää sitä lukkomekanismia heti alkuun sen verran että kengät vielä menee lukkoon helposti mutta ei irtoa suoraan vetämällä. Mikään ei ole niin ärsyttävää kun se että jalka irtoaa lukosta kesken jyrkän ylämäen.
Enivei, trike tai ei niin sitä irrottelemista kannattaa harjoitella säännöllisesti niin että siitä tulee automaattista. Jos sitten joskus päättää vaihtaa kaksipyöräiseen niin on tärkeää että äkkitilanteessa lukot on irti jo ennenkuin sitä ehtii ajattelemaan. Viimeksi eilen tuli itse testattua tämä käytännössä kun papparainen ajoi kolmion takaa pyörätielle katsomatta, itsellä vauhtia joku 30, just sain jarrutettua enkä kaatunut, kun jalat oli irti lukoista ja maassa vaistomaisesti, mieli ehti mukaan vasta siinä vaiheessa kun pyörä oli jo pysähdyksissä.
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Jyrkässä nousussa ajoin terävään monttuun, jolloin molemmat lukot aukesivat.
Jos kenkä irtoaa "lukko"polkimista monttuun ajaessa, niin ne kapineet on syytä röijätä mustassa jätesäkissä samantien ongelmajätelaitokseen. Eihän tuollaisilla tee yhtään mitään, kun flättipolkimetkin on vähemmän vaaralliset. Onko ongelmapolkimet uudet vaiko jo aiemmin käytetyt?
Jyrkässä nousussa ajoin terävään monttuun, jolloin molemmat lukot aukesivat.
Jos kenkä irtoaa "lukko"polkimista monttuun ajaessa, niin ne kapineet on syytä röijätä mustassa jätesäkissä samantien ongelmajätelaitokseen. Eihän tuollaisilla tee yhtään mitään, kun flättipolkimetkin on vähemmän vaaralliset. Onko ongelmapolkimet uudet vaiko jo aiemmin käytetyt?
Voihan niitä säätää/kiristää.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Niin joo, ainakin Shimanolla oli näitä kitka"lukko"polkimia, joissa voi säätää vastusta, jolla jalka irtoaa polkimesta vaikka jalkaterä olisi suorassakin, eikä haluaisi, että irtoaa. Ne on juuri niitä vehkeitä, jotka pitäisi kärrätä sinne ongelmajätelaitokselle japanin Fukushimanoon (IMHO). Omaan mielipiderajoittuneeseen pääkoppaani ei juuri mahdu eettisesti kestäviä syitä miksi sellaisia valmistetaan.
Niissä on tosiaan säätö, mutta todennäköisempää on, että ne eivät ole loksahtaneet kunnolla kiinni. Eihän sitä välttämättä huomaa, kun ei moiset vehkeet ole tutut ennestään. Varsinkin uudet klossit voivat olla vähän liian kulmikkaat ja menevät huonommin kiinni kuin aikansa kulutetut. Rasvaakin niihin polkimen lukkoihin voi aina silloin tällöin sipaista, tai öljyä.
Niin ja ne voi tosiaan harjoittelun ajaksi säätää löysemmälle, jotta saa ne irti, vaikkei aivan joka kerta muistaisi, että nyt on lukkopolkimet ja kengät kiinni niissä. Harjoitus tekee mestarin, eikä muutamaa pyllähdystä pysähtyessä tai liikkeellelähdössä voi välttää.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Niin joo, ainakin Shimanolla oli näitä kitka"lukko"polkimia, joissa voi säätää vastusta, jolla jalka irtoaa polkimesta vaikka jalkaterä olisi suorassakin, eikä haluaisi, että irtoaa. Ne on juuri niitä vehkeitä, jotka pitäisi kärrätä sinne ongelmajätelaitokselle japanin Fukushimanoon (IMHO). Omaan mielipiderajoittuneeseen pääkoppaani ei juuri mahdu eettisesti kestäviä syitä miksi sellaisia valmistetaan.
Kysyin muutama kappale aikaisemmin mielestäni asiallisesti pyöräilykengistä ja sain varsin kannustavia ja eteenpäin vieviä vastauksia. Näiden tietojen pohjalta hankin edellä esittämäni kengät. Kenkien irtoaminen ensimmäisellä kokeilukerralla polkimista oli varsin valitettavaa. Asia vaatii kokeilua ja säätämistä.
Miksi, sitten kirjoitan? Ihmettelen edellistä kommenttia jo siitäkin syystä, että kyseisen nimimerkin edustajalla ei ole esittää parempaa vaihtoehtoa. Dissaaminen tuntuu pahalta, eikä johda ns. etiäpäin.
Jos sijoittanen satoja euroja kenkiin ja kiinnikkeisiin saatan saada, jotain mikä on todella hyvää. Näin en kuitenkaan aio tehdä vaan saanen tyytyä muutaman kympin ratkaisuihin. Jos kysymyksessä on kengät niin pyrin aina hankkimaan uusia.
VPH:lla on vähän jyrkkä näkemys koska on tottunu vehkeisiin jotka on "viimesenpäälle" mutta niillä halvoillakin yleensä pystyy ajamaan, varsinkin jos ei paremmasta tiedä kuten mie;) Jos on ongelma kenkien pysymisestä lukoissa, se ei kait oo kenkien vika - vaan ennemmin polkimien lukkojen säätökysymys. Muistaakseni joskus sanottu ett kaikki klossit ei oo sopinu lukkoihin, vaikka ovat samaa SPDsysteemiä. Mutta luulenpa ett tuo hoituu säätämällä, miulla on kaikki polkimet ollu "halpahallista" tai toisten hylkäämiä käytettyjä ja kestäneet vuosia.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mulla oli vuosi sitten pieni ongelma . Welkon lossit ei sopinut Shimanoon . Tutkin netistä miksi , niin sieltä löyty poikeavuuret asiaan . Kun vaihdoin Shimanon lossit , niin ne kävi myös Welkoon .
Ihmettelen edellistä kommenttia jo siitäkin syystä, että kyseisen nimimerkin edustajalla ei ole esittää parempaa vaihtoehtoa. Dissaaminen tuntuu pahalta, eikä johda ns. etiäpäin.
Jos sijoittanen satoja euroja kenkiin ja kiinnikkeisiin saatan saada, jotain mikä on todella hyvää. Näin en kuitenkaan aio tehdä vaan saanen tyytyä muutaman kympin ratkaisuihin. Jos kysymyksessä on kengät niin pyrin aina hankkimaan uusia.
Olet muuten oikeassa, vastaukseni oli huonosti ja tökerösti kirjoitettu - olen pahoillani jos koit sen dissaamisena. Se ei ollut tarkoitus, mutta vastauksen tyyli ehkä osittain johtui kysymystesi tyylistä, jossa kai vähän samalla sävyllä pidit pienikokoisia kenkiä lasten kenkinä. Tää nettikeskustelu on vähän herkkää hommaa, pitäisi aina yrittää olla tiukan asiallinen, niin ei tule vääriä tulkintoja niin helposti. Joka tapauksessa yritän nyt korjata tilannetta ja kirjoittaa rakentavasti:
Kenkäsi ovat varmasti hyvät. Ongelma ei ole niissä.
Lukkopolkimissa ihan yleisesti ottaen on hyviä ja huonoja puolia.
Huonoja puolia: ne vaativat erikoiskengät, klossit kuluvat ja maksavat ja polkimista irtautuminen vaatii opettelua. Yllättävissä tilanteissa, kaupunkiliikenteessä, aloittajalle kaatuminen on alussa aika todennäköistä ennenkuin "kaikkeen tottuu". Myös jalan kiinnittäminen polkimeen on hankalampaa kuin flättipolkimilla.
Jos kilpailukäyttö unohdetaan, niin ainut hyvä puoli lukkopolkimissa on turvallisuus. Jalka pysyy polkimessa ylikovassakin pyörityksessä ja pompuissa ja hidastetöyssyjen yli hyppyyttämisissä. Nojapyörissä ja etenkin trikeissä turvallisuus korostuu, näissähän jalka tippuu maahan pois polkimelta heti kun jalan lihakset rentouttaa.
Lukkopoljinta voi nojapyörissä turvallisuusmielessä ehkä verrata auton turvavyöhön. Jos turvavyö irtoaa itsestään kun rasitus tulee riittävän suureksi, niin sellaisen turvavyön käyttämisestä ei ole mitään hyötyä. Sama koskee myös lukkopolkimia. Jos ne irtoavat vaikka töyssyssä vahingossa, niin ei niistä ole mitään hyötyä, pelkkää hankaluutta ja vaivaa.
Käsittääkseni se Shimanon klossimalli, joku multiposition tms, joka irtoaa voimasta moneen suuntaan "paitsi ei suoraan ylös (pystärissä)", on nojapyörässä älytön, sillä esimerkiksi juuri töyssy aiheuttaa nojakilla ajaessa voiman, joka irrottaa kengän lukosta, sillä se vastaa pystypyörässä suoraan taaksepäin olevaa, siis irrottavaa voimaa.
Kysymys ei ole rahasta. Samalla rahalla (muutaman euron tarkkuudella ainakin) saa muunkinlaisia polkimia ja klosseja kuin näitä Shimanon multipos malleja.
Luulen, että Nojanallen maininta wellgon polkimista/klosseista pitää sisällään jotain totuutta. Oman pajani pöydälle jäi joskus joltakulta vierailijalta polkimet, joista kenkä irtosi ihan vaan vetämällä (sijoitin ne siitä mustaan jätesäkkiin...). Ne saattoivat olla wellgot. Shimanon mekanismin kaltainen, perkeleellisen pamauksen pitävä lukitusmekanismi niissä joka tapauksessa oli.
Itselleni mukavimmat ja toimivimmat polkimet kaupunkiliikenteessä ovat olleet Crank Brossin polkimia. Niistä kengän irrottaminen ei vaadi lainkaan voimaa, riittää kun kääntää kantapään sivulle, ilman vastusta, ilman pauketta ja rusketta. Candy mallia näyttää saavan reilulla kolmellakympillä klosseineen.
Ihmettelen edellistä kommenttia jo siitäkin syystä, että kyseisen nimimerkin edustajalla ei ole esittää parempaa vaihtoehtoa. Dissaaminen tuntuu pahalta, eikä johda ns. etiäpäin.
Jos sijoittanen satoja euroja kenkiin ja kiinnikkeisiin saatan saada, jotain mikä on todella hyvää. Näin en kuitenkaan aio tehdä vaan saanen tyytyä muutaman kympin ratkaisuihin. Jos kysymyksessä on kengät niin pyrin aina hankkimaan uusia.
Olet muuten oikeassa, vastaukseni oli huonosti ja tökerösti kirjoitettu - olen pahoillani jos koit sen dissaamisena. Se ei ollut tarkoitus, mutta vastauksen tyyli ehkä osittain johtui kysymystesi tyylistä, jossa kai vähän samalla sävyllä pidit pienikokoisia kenkiä lasten kenkinä. Tää nettikeskustelu on vähän herkkää hommaa, pitäisi aina yrittää olla tiukan asiallinen, niin ei tule vääriä tulkintoja niin helposti. Joka tapauksessa yritän nyt korjata tilannetta ja kirjoittaa rakentavasti:
Itselleni mukavimmat ja toimivimmat polkimet kaupunkiliikenteessä ovat olleet Crank Brossin polkimia. Niistä kengän irrottaminen ei vaadi lainkaan voimaa, riittää kun kääntää kantapään sivulle, ilman vastusta, ilman pauketta ja rusketta. Candy mallia näyttää saavan reilulla kolmellakympillä klosseineen.
https://www.crankbrothers.com/product/candy-3 Tämäkö malli? Tuossa kyllä on satanen kolmenkympin päälle , toinen haku anto n. 100€ hinnaks vai mistä löytyy edullisemmat. Viimeks ku polkimia ostin, hintahaitari oli aika iso ja biltemassakin tais maksaa n. 40,- pyöräliikkeessä pompsahti samantyyppinen shimano tuplaksi
Nuo Candyt näyttää kyll hienolta
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Hmm. Nyt kun katsoin enemmän, niin samalla hinnalla saa jopa CB:n munanvatkaimia, jotka on ihan ykköshelpot kengän kiinnitysvaiheessa, kenkä tarttuu neljästä suunnasta, käytännössä siis vähän sinne päin sohaiselmalla: nämä siis.
Mulla itselläni on ollut montaa mallia: Suomen cyclocrossissa tuollaiset ykkösversion Candyt, trikessä nyt yli 7000 km kakkosversion candyillä ilman murheita. Neoretro-teräskilpurissani, jota käytin aika pitkään työmatkoihini ennen trike-aikaa, olen aina ajanut kolmosversion eggbeatereillä ja tykännyt. Liikenteessä aivan ykköset, kevyetkin vielä.
Tämä teksti sisälsi tuotesijoittelua.
Viimeksi muokannut vph, 10 Touko 2016, 11:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyiset polkimet ovat Shimano PD-A600 mallia ja talvikenkien kanssa oli ongelmia kun tiukassa vedossa lähti jalka polkimelta ja loukkaantuminen oli tosi lähellä. Kipeää kävi kun akillesjänne osui terävään hiilikuitureunaan. Nyt on sitten polkimet niin tiukalla että pysyy ja vaikea saada kenkiä irti
MikaR
Nykyiset polkimet ovat Shimano PD-A600 mallia ja talvikenkien kanssa oli ongelmia kun tiukassa vedossa lähti jalka polkimelta ja loukkaantuminen oli tosi lähellä. Kipeää kävi kun akillesjänne osui terävään hiilikuitureunaan. Nyt on sitten polkimet niin tiukalla että pysyy ja vaikea saada kenkiä irti
MikaR
Auts! Joskus on ihan hirveä katsoa, kun jengi vääntää polvet solmussa kenkiä irti polkimista. CB:n polkimia kun kokeilee ensimmäistä kertaa muiden jälkeen, niin tuntuu, että ne ei ole lainkaan kiinni, kun irrottamiseen tarvittavaa kiertovastusta ei ole lainkaan. Mutta ei niistä kaikki tykkää.