Räntäpäivän kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Suksiboksikinneri?

Viesti Kirjoittaja PW »

Omassa pyörässäni saan lukot päälle, Jorin 2T3:ssa en oikeen millään.
Eikä se ohjaustanko ole mitenkään hervoton vaan kevyt ja helppo ohjata. Sauvaa ei tarvii paljoa liikuttaa kun pyörä jo kääntyy mutt ohjaus ei kuitenkaan oo äkkinäinen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Suksiboksikinneri?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Omassa pyörässäni saan lukot päälle, Jorin 2T3:ssa en oikeen millään.
Eikä se ohjaustanko ole mitenkään hervoton vaan kevyt ja helppo ohjata. Sauvaa ei tarvii paljoa liikuttaa kun pyörä jo kääntyy mutt ohjaus ei kuitenkaan oo äkkinäinen.

Pitäis kokeilla sun kolmipyörää. Harmittavan paljon kilometrejä vaan välissä. Pitää katsoa saisko jonkun tekosyyn tulla kesän aikana pyörähtämään siellä suunnalla :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Suksiboksikinneri?

Viesti Kirjoittaja PW »

Mitataan puolimatka - treffit siinä ja vaihdetaan pyöriä jos sopivat;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Suksiboksikinneri?

Viesti Kirjoittaja PW »

Nokiallehan tuon voin tuoda tai Vääksyyn heinäkuun alussa mutt jos on kiire rakentamaan. Olishan noissa polkimissa viel kehittämistä, ett sais sen pidettyä paremmin paikoillaan kenkää asetellessa varsinkin kun on jalkaongelmaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Suksiboksikinneri?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nokialla tuota voisi testailla. Rakentamisella ei oo kiire nyt kun aurinko paistaa, sitten syksyn sateisiin haaveilen katettua peliä.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Suksiboksikinneri?

Viesti Kirjoittaja MM »

Vilijami kirjoitti:

Sivuvetodelta ois tehokas voimalinjaltaan, mutta miten se lukkopoljinhomma omatekoisessa kampiakselissa? Jorin 2T3:ssakaan en saanut huonoa jalkaa kiinni lukkoon ilman apumiestä. Isokehäisessä laakerissa oleva lukko lipsahteli aina nurinniskoin. Normaali lukkopolkimenkin kanssa on toisinaan yritettävä monta kertaa, mutta onnistuu lopulta. Tämän jos sais ratkaistua, niin Sivuvetodelta, -quattro tai 2T3 on vaihtoehto.

Lauteilla saunan kotoisen mietiskelin tuota pakenevan polkimen ongelmaa. Kun kuljin ei hyödynä taaksepäin polkemista, voisi ratkaisu olla yksisuuntalaakeri, jolloin polkimen saisi vangituksi varpaiden suuntaan painamalla. Sinne päin se ei ainakaan karkaisi. Valmiiksi laakeroituun kampiakseliin voisi lisätä yksivaihteisen pyörän vapaarattaan laakerin sivuun. Ratasosa kiinni polkimen laakerin ulkokehään ja kierreosa kampiakseliin. Voimat eivät ole suuria.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Suksiboksikinneri?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mielenkiintoinen näkökulma asiaan! Tuotapa pitää pohdiskella :?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Suksiboksikinneri?

Viesti Kirjoittaja PW »

MM kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Sivuvetodelta ois tehokas voimalinjaltaan, mutta miten se lukkopoljinhomma omatekoisessa kampiakselissa? Jorin 2T3:ssakaan en saanut huonoa jalkaa kiinni lukkoon ilman apumiestä. Isokehäisessä laakerissa oleva lukko lipsahteli aina nurinniskoin. Normaali lukkopolkimenkin kanssa on toisinaan yritettävä monta kertaa, mutta onnistuu lopulta. Tämän jos sais ratkaistua, niin Sivuvetodelta, -quattro tai 2T3 on vaihtoehto.

Lauteilla saunan kotoisen mietiskelin tuota pakenevan polkimen ongelmaa. Kun kuljin ei hyödynä taaksepäin polkemista, voisi ratkaisu olla yksisuuntalaakeri, jolloin polkimen saisi vangituksi varpaiden suuntaan painamalla. Sinne päin se ei ainakaan karkaisi. Valmiiksi laakeroituun kampiakseliin voisi lisätä yksivaihteisen pyörän vapaarattaan laakerin sivuun. Ratasosa kiinni polkimen laakerin ulkokehään ja kierreosa kampiakseliin. Voimat eivät ole suuria.

En taaskaan tajunnut :oops: Liittyikö tää vapaaratas myös tuohon pakenevan polkimen ongelmaan?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Suksiboksikinneri?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tässä varmaan tarkoitettiin yksisuuntalaakeria tai vapaaratasta vaihtoehtoisina ratkaisumalleina pakenevan polkimen ongelmaan.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Suksiboksikinneri?

Viesti Kirjoittaja MM »

PW kirjoitti:
MM kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Liittyikö tää vapaaratas myös tuohon pakenevan polkimen ongelmaan?

Niin minä ajattelin. Normaalistihan poljin pyörii kampiakselille laakeroituna yhtä herkästi molempiin suuntiin. Nojapyörässä ei ole pakkia eikä jalkajarrukappaa, joten taaksepäin pyöritystä ei tarvita ja eteenpäin kulkemiseen riittää, että poljin pyörii kampiakseliin nähden yhteen suuntaan. Tosin silloin polkimen asennon korjaus nilkan ojennuksen suuntaan on rajoitettua, mutta onnistuu kammen pyörähdyksen edetessä ja nojapyörälle tyypillinen kuopaisu on mahdollista. Pitämällä toisella jalalla tai ketjulla kampiakseli paikallaan ja painamalla varpaitten suuntaan kiinitettävää poljinta, se ei pyörähtäisi jalan alta pois.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Suksiboksikinneri?

Viesti Kirjoittaja PW »

MM kirjoitti:
PW kirjoitti:
MM kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Liittyikö tää vapaaratas myös tuohon pakenevan polkimen ongelmaan?

Niin minä ajattelin. Normaalistihan poljin pyörii kampiakselille laakeroituna yhtä herkästi molempiin suuntiin. Nojapyörässä ei ole pakkia eikä jalkajarrukappaa, joten taaksepäin pyöritystä ei tarvita ja eteenpäin kulkemiseen riittää, että poljin pyörii kampiakseliin nähden yhteen suuntaan. Tosin silloin polkimen asennon korjaus nilkan ojennuksen suuntaan on rajoitettua, mutta onnistuu kammen pyörähdyksen edetessä ja nojapyörälle tyypillinen kuopaisu on mahdollista. Pitämällä toisella jalalla tai ketjulla kampiakseli paikallaan ja painamalla varpaitten suuntaan kiinitettävää poljinta, se ei pyörähtäisi jalan alta pois.

Miun kolmipyörässä on jalkajarru ja ehkä just sen takia on klossi helpompi saada paikoilleen kun vasemmalla painaa jarrua, ni oikeen jalan saan paikalleen ja sitten pyöritän kammet sellaseen asentoon ett saan poimittua vasemman polkimen klossiin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Suksiboksikinneri?

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
MM kirjoitti:
PW kirjoitti:
MM kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Liittyikö tää vapaaratas myös tuohon pakenevan polkimen ongelmaan?

Niin minä ajattelin. Normaalistihan poljin pyörii kampiakselille laakeroituna yhtä herkästi molempiin suuntiin. Nojapyörässä ei ole pakkia eikä jalkajarrukappaa, joten taaksepäin pyöritystä ei tarvita ja eteenpäin kulkemiseen riittää, että poljin pyörii kampiakseliin nähden yhteen suuntaan. Tosin silloin polkimen asennon korjaus nilkan ojennuksen suuntaan on rajoitettua, mutta onnistuu kammen pyörähdyksen edetessä ja nojapyörälle tyypillinen kuopaisu on mahdollista. Pitämällä toisella jalalla tai ketjulla kampiakseli paikallaan ja painamalla varpaitten suuntaan kiinitettävää poljinta, se ei pyörähtäisi jalan alta pois.

Miun kolmipyörässä on jalkajarru ja ehkä just sen takia on klossi helpompi saada paikoilleen kun vasemmalla painaa jarrua, ni oikeen jalan saan paikalleen ja sitten pyöritän kammet sellaseen asentoon ett saan poimittua vasemman polkimen klossiin.

Kampien pyöriminen ei ole se ongelma, vaan polkimen pyöriminen kammen kaulalla.

Tuo säppimekanismipoljinhan on suorastaan nerokas. Sillä voi näennäistä kammen pituutta lisätä polkaisemalla päkiällä polkimen etu/yläreunasta ja vastaavasti nostovaiheessa kantapäätä nostamalla. Vähän samanlainen kuin räikkäavaimella auton pyöränpultin avaaminen. Pyörää pyörittävä momentti riippuu siitä, onko räikkäavaimen varsi pultin suuntaan vai sitä vastaan.

Olipas hankala löytää säppipyörämekanismin kuvaa. Englanniksikin löytyi enimmäkseen vain jotain sarjakuvahahmoja. :shock:
No, löytyi silti. Tässä tuo MM idea piirrettynä. Tuo vaakasuora varsi (3) on olevinaan poljinkampi ja säppipyörä (1) saa kuvata suurikehäistä poljinlaakeria, johka päälle on vaarsinainen poljin kiinnitetty. Jos tuossa ei olisi säppimekanismia (1+2), olisi vaikea painaa etuviistoon lukkopolkimen lukkoja kiinni. Säppi estää polkimen pyörimisen (kuvassa myötäpäivään) ja lukko on helppo laittaa kiinni. Lisäetu tulee vielä tuosta nilkan kulmanmuutoksen hyödyntämisestä näennäisen kampipituuden muutoksessa. Tämä on niin fiksu idea, että tuohan pitää Jonkun kokeilla. Kertakaikkiaan nerokas. :D

Liitteet
Ratchet_Drawing.png
Ratchet_Drawing.png (23.9 KiB) Katsottu 3507 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Suksiboksikinneri?

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
MM kirjoitti:
PW kirjoitti:
MM kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Liittyikö tää vapaaratas myös tuohon pakenevan polkimen ongelmaan?

Niin minä ajattelin. Normaalistihan poljin pyörii kampiakselille laakeroituna yhtä herkästi molempiin suuntiin. Nojapyörässä ei ole pakkia eikä jalkajarrukappaa, joten taaksepäin pyöritystä ei tarvita ja eteenpäin kulkemiseen riittää, että poljin pyörii kampiakseliin nähden yhteen suuntaan. Tosin silloin polkimen asennon korjaus nilkan ojennuksen suuntaan on rajoitettua, mutta onnistuu kammen pyörähdyksen edetessä ja nojapyörälle tyypillinen kuopaisu on mahdollista. Pitämällä toisella jalalla tai ketjulla kampiakseli paikallaan ja painamalla varpaitten suuntaan kiinitettävää poljinta, se ei pyörähtäisi jalan alta pois.

Miun kolmipyörässä on jalkajarru ja ehkä just sen takia on klossi helpompi saada paikoilleen kun vasemmalla painaa jarrua, ni oikeen jalan saan paikalleen ja sitten pyöritän kammet sellaseen asentoon ett saan poimittua vasemman polkimen klossiin.

Kampien pyöriminen ei ole se ongelma, vaan polkimen pyöriminen kammen kaulalla.

Tuo säppimekanismipoljinhan on suorastaan nerokas. Sillä voi näennäistä kammen pituutta lisätä polkaisemalla päkiällä polkimen etu/yläreunasta ja vastaavasti nostovaiheessa kantapäätä nostamalla. Vähän samanlainen kuin räikkäavaimella auton pyöränpultin avaaminen. Pyörää pyörittävä momentti riippuu siitä, onko räikkäavaimen varsi pultin suuntaan vai sitä vastaan.

Olipas hankala löytää säppipyörämekanismin kuvaa. Englanniksikin löytyi enimmäkseen vain jotain sarjakuvahahmoja. :shock:
No, löytyi silti. Tässä tuo MM idea piirrettynä. Tuo vaakasuora varsi (3) on olevinaan poljinkampi ja säppipyörä (1) saa kuvata suurikehäistä poljinlaakeria, johka päälle on vaarsinainen poljin kiinnitetty. Jos tuossa ei olisi säppimekanismia (1+2), olisi vaikea painaa etuviistoon lukkopolkimen lukkoja kiinni. Säppi estää polkimen pyörimisen (kuvassa myötäpäivään) ja lukko on helppo laittaa kiinni. Lisäetu tulee vielä tuosta nilkan kulmanmuutoksen hyödyntämisestä näennäisen kampipituuden muutoksessa. Tämä on niin fiksu idea, että tuohan pitää Jonkun kokeilla. Kertakaikkiaan nerokas. :D

Pitää taas lukea, ihmetellä ja sulatella Jorin kuvaa ett ymmärrän ja mahdollisesti osaan olla JOKU :wink:
Jalkaljarrusta olen kuitenkin sitä mieltä, ett se helpottaa klossin saamista lukkoon jos ei oo jarrua, kampi liikkuu kuitenkin vähän. Kun polkaisen jarrua vasemmalla, oikea poljin on ylhäällä, josta se on helppo poimia ja kun saan se kiinni käännän vasemman ylös. Missä kampien asennossa Jori poimit polkimen 2T3:ssa?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Suksiboksikinneri?

Viesti Kirjoittaja MM »

Jori jalosti Vilijamin erityisongelmaan mietitystä rakenteesta kokonaan uuden ulottuvuuden. Mutta kyllä. Kammenpidennysefekti toimisi normaalikeskiössä ja pystypyörässäkin.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Suksiboksikinneri?

Viesti Kirjoittaja PW »

MM kirjoitti:

Jori jalosti Vilijamin erityisongelmaan mietitystä rakenteesta kokonaan uuden ulottuvuuden. Mutta kyllä. Kammenpidennysefekti toimisi normaalikeskiössä ja pystypyörässäkin.

Mitä tää kammenpidennysefekti tarkottaa? Alkaako saarnaajaltakin usko hiipua - lyhytkampiusko? :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin