Siinä sanotaan että avoimet pyöräkotelot on räätälöity juuri tietylle yhdelle ainoalle rengaskoolle. Jos käyttäjä haluaa vaihtaa jousituksen tyyliä niin avokotelossa renkaan päälle voi jäädä sellainen ikävän näköinen tyhjä tila. Umpikoteloisessa ulkonäköä ajatellen ajaja siis saa käyttöönsä molemmat jousitustyylit, eli pitkän ja pehmeän, tai lyhyen ja kovan jousituksen.
Kun kotelot ovat suljetut, niin kinneri on vähän leveämpi. Virtaviivaisemman muodon ansiosta ilmanvastus voi hyvinkin olla silti sama kuin pienemmässä, mutta avokoteloisessa mallissa. Kinneri on myös sisältä tilavampi kuin avokotelomalli.
Myös renkaiden leveydessä kaikki (avokoteloisen mallin) vaihtoehdot käyvät. Lisäksi umpikotelomalli on vain vähän leveämpi kuin 75cm (huom. Quest 76,5 cm) joten sillä voi ajaa autojen seassa Alankomaissa pyöräteiden käytön sijaan. Päättelin tästä että jos olisi liian leveä niin sit ei saisi mennä autotielle. (Edit: just päinvastoin vissiin, ei saa olla alle 75 cm)
Viimeksi muokannut rutunen, 14 Touko 2016, 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuossa mainitaan myös ett raideväli on edessä 620mm ja takana 500mm tekee siis selkeesti neljä jälkee lumeen. Tärinäraidat tuolla rengastuksella ehkä pystyy välttämään jos on yhtään piennarta.
Kuinkahan pitkä miinus pitää vetää neliraiteisuudesta
Toinen rengas puolen asia mikä menee miinus puolelle on rengaskoko, vetävä rengaskin on vain 406 kokoa - trikeissähän on pyritty isompaan
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kyselin myös tämän nopeutta verrattuna Questiin, väittää lähes yhtä hyväksi kuin Questin - mitä tuo sitten tarkoittaa.
Painoa en oo löytäny, enkä jostain syystä saanu siihen sähköpostillakaan vastausta
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Myös renkaiden leveydessä kaikki (avokoteloisen mallin) vaihtoehdot käyvät. Lisäksi umpikotelomalli on vain vähän leveämpi kuin 75cm (huom. Quest 76,5 cm) joten sillä voi ajaa autojen seassa Alankomaissa pyöräteiden käytön sijaan. Päättelin tästä että jos olisi liian leveä niin sit ei saisi mennä autotielle.
Niillä on Alankomaissa sellainen hassu säännös, että jos kinneri on alle 75 cm leveä, sillä ei saa ajaa autotiellä vaan on pysyteltävä kelvillä (jos sellainen on). Tämän takia Questit tuppaavat olemaan hieman leveämpiä kuin tuo 75 cm.
Meillä Suomessahan on käytössä vielä tuotakin hassumpi säännös: vaikka kinneri olisi kuinka leveä, sillä pitää ajaa kelviä, jos sellainen on. Onneksi sääntöä ei valvota...
Lisää leveyksistä: seuraava merkittävä raja on 80 cm, joka on ovien leveys, jos vaikka haluaisi kinnerinsä sisätiloihin suojaan. Sitten tulee mitta 125 cm, joka on useampipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys EU:n säännösten mukaan.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Tuossa mainitaan myös ett raideväli on edessä 620mm ja takana 500mm tekee siis selkeesti neljä jälkee lumeen. Tärinäraidat tuolla rengastuksella ehkä pystyy välttämään jos on yhtään piennarta.
Kuinkahan pitkä miinus pitää vetää neliraiteisuudesta
Toinen rengas puolen asia mikä menee miinus puolelle on rengaskoko, vetävä rengaskin on vain 406 kokoa - trikeissähän on pyritty isompaan
Theo vastaili raideasiaan : "Riding any velomobile in snow is hard, riding through 5cm or more fresh snow with (pitäskö olla will?) cut you speed in half and increase effort.
If the snow is nicely pressed down by cars it is doable. Then quatrovelo will feel much safer because of stability."
Eli kaikilla kinnereillä ajo pehmeässä lumessa on rankkaa. Quatro on turvallisempi vakautensa johdosta.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tuossa mainitaan myös ett raideväli on edessä 620mm ja takana 500mm tekee siis selkeesti neljä jälkee lumeen. Tärinäraidat tuolla rengastuksella ehkä pystyy välttämään jos on yhtään piennarta.
Kuinkahan pitkä miinus pitää vetää neliraiteisuudesta
Toinen rengas puolen asia mikä menee miinus puolelle on rengaskoko, vetävä rengaskin on vain 406 kokoa - trikeissähän on pyritty isompaan
Theo vastaili raideasiaan : "Riding any velomobile in snow is hard, riding through 5cm or more fresh snow with (pitäskö olla will?) cut you speed in half and increase effort.
If the snow is nicely pressed down by cars it is doable. Then quatrovelo will feel much safer because of stability."
Eli kaikilla kinnereillä ajo pehmeässä lumessa on rankkaa. Quatro on turvallisempi vakautensa johdosta.
Mutta miksi sen pitää olla takaa kapeampi. Hyöty on kyseenalainen myös aerodynamiikassa, sillä laminaarivirtaus menetetään varmemmin kapenevalla kyljellä. Vain perinteinen kolmipyöräisen estetiikka on se, josta joudutaan luopumaan, jos raideväli on sama edessä ja takana. Meillä täällä lumen ja jään keskellä tehdään nelipyörät samalla raidevälillä sekä edessä että takana.
Jotenkin näin:
Liitteet
Quattrovelo=.png (123.89 KiB) Katsottu 6016 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuossa mainitaan myös ett raideväli on edessä 620mm ja takana 500mm tekee siis selkeesti neljä jälkee lumeen. Tärinäraidat tuolla rengastuksella ehkä pystyy välttämään jos on yhtään piennarta.
Kuinkahan pitkä miinus pitää vetää neliraiteisuudesta
Toinen rengas puolen asia mikä menee miinus puolelle on rengaskoko, vetävä rengaskin on vain 406 kokoa - trikeissähän on pyritty isompaan
Theo vastaili raideasiaan : "Riding any velomobile in snow is hard, riding through 5cm or more fresh snow with (pitäskö olla will?) cut you speed in half and increase effort.
If the snow is nicely pressed down by cars it is doable. Then quatrovelo will feel much safer because of stability."
Eli kaikilla kinnereillä ajo pehmeässä lumessa on rankkaa. Quatro on turvallisempi vakautensa johdosta.
Mutta miksi sen pitää olla takaa kapeampi. Hyöty on kyseenalainen myös aerodynamiikassa, sillä laminaarivirtaus menetetään varmemmin kapenevalla kyljellä. Vain perinteinen kolmipyöräisen estetiikka on se, josta joudutaan luopumaan, jos raideväli on sama edessä ja takana. Meillä täällä lumen ja jään keskellä tehdään nelipyörät samalla raidevälillä sekä edessä että takana.
Jotenkin näin:
Sitä minäkin ihmettelen Ehkä tässä on hyvä syy jättää koko sätös ostamatta kun eivät osaa tehdä miun mielen mukkaan
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Sitä minäkin ihmettelen Ehkä tässä on hyvä syy jättää koko sätös ostamatta kun eivät osaa tehdä miun mielen mukkaan
Olen samaa mieltä. Ainoa syy ostaa joku tuote, jossa on vikoja ja jonka itse osaa tehdä paremman, on niin halpa hinta, ettei kannata itse ruveta. Hintaraja riippuu omista taidoista ja mahdollisuuksista ja on tietenkin jokaisella omansa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Painoa uudella QV:llä näkyy olevan 34 kg. Siinä on ilmeisesti jarrut joka pyörällä ja ohjaus kahvassa yksi jarruvipu enemmän, kuin on totuttu näkemään Velomobiel.nl:n pyörissä. Tässä ei taida olla etuvaihtajaa ollenkaan?
En ihan ymmärtänyt, että saiko se oikeasti nuo kaikki mahtumaan tuonne perälle?
Alkuperäiskielisen tekstin mukaan kyllä sai mahtumaan ja vielä jäi mukavasti tilaakin.
Ihmettelyä:
Aika "alkeellinen" taka-akseliston tuenta tuossa: panhard tangolla, vieläpä hyvin lyhyellä sellaisella, tuettu jäykkä akseli. Joku watt-nivel ei olisi juuri monimutkaisempi, eikä edes paljoa painavampi, mutta ei liikkuisi sivusuunnassa jouston mukaan. Toi nykyinen rakenne on jotenkin kunnianhimoton, lankomiehen kanssa itte tehdyn oloinen?
Miksi ihmeessä taakse on laitettu levyjarrut, kun edessäkin on kuitenkin vain rummut. Noi kopan sisällä, siellä keskellä olevat mekaaniset levyjarrut on varmaan tosi kivat huollettavat. Tarttee varmaan purkaa koko akselisto ulos tuolta, että saa levyt vaihdettua?