Active linessä on pistosuoja Kevlarista ja se on ilman vannetta paljon jäykempi kuin Performance linen muistaakseni nylonista tehty pistosuoja. Kuulin väitteen, että kevlar renkaassa muualla kuin vaijereissa tekee ajotuntumasta ikävää, kun iskunvaimennus on huonompi kuin muilla versioilla. Kaupassa rinnan molempaa versiota 50-559 kokeilleena uskon kyllä tässä tapauksessa. En ole ajanut kevlarompulla.
Tiedä sitten maksimipainosta koko pyörälle, ajajille ja lastille kumpaankin renkaaseen. Sitä kannattaa tutkailla Schwalben sivuilta myös. Tandemeista ei kokemusta, joten en tiedä, riittääkö omppu 50 mm leveänä iskariksi ja kestääkö. Ehkä 60 mm olisi turvallisempi koko.
http://www.schwalbe.com/gb/tour-reader/big-apple.html
Pitäs tilata renkaita ja kattelen noiden ominaisuuksia. Mitä tuossa Big Applessa on eroa avtive- ja performancelinellä? Olisko Big Applet hyvät tandemiin, Viron reissulle kun pyörään ei ilmeisesti ole tulossa jousitusta?
Niissä on eri kumiseoes ja pistosuojaus. Performanceline rullaa, pitää ja kestää kulutusta paremmin sekä on paremmin pistosuojattu. Jos hinta ei ratkaise, en näe syytä ostaa Activelinea.
Eilen katselin tuota tandemin kuvaa ja päättelin että takapolkijalla on sen verran pysty selkänoja että ainakin taakse kannattaa laittaa joustava rengas. Sinne ei näe yhtä hyvin kuin eteen eikä ajamisen kannalta tarvitse seurata tietä, joten töyssytvoivat tulla yllätyksenä.
Olisko Big Applet hyvät tandemiin, Viron reissulle kun pyörään ei ilmeisesti ole tulossa jousitusta?
Ite tykkään ainakin Big Applesta jousituksen korvaajana. Ihan yhtä hyvin se ei rullaa kuin kojakki tai trykeri, mutta joka pattiin tai routakuoppaan ajaminen ei muljauta välilevyä selkärangasta liikkeelle. Keskinopeus voi jopa joissain olosuhteissa kasvaa, kun epätasaisuuksiin ei tarvi hiljentää. Täysillä paineilla ei Big Applella voi oikein ajella, koska itse en ainakaan saanut asettumaan sitä (täysillä paineilla) vanteelle niin ettei selkäheittoa olisi, mutta pikkupaineilla on oikein leppoisaa kyytiä.
Olisko Big Applet hyvät tandemiin, Viron reissulle kun pyörään ei ilmeisesti ole tulossa jousitusta?
Ite tykkään ainakin Big Applesta jousituksen korvaajana. Ihan yhtä hyvin se ei rullaa kuin kojakki tai trykeri, mutta joka pattiin tai routakuoppaan ajaminen ei muljauta välilevyä selkärangasta liikkeelle. Keskinopeus voi jopa joissain olosuhteissa kasvaa, kun epätasaisuuksiin ei tarvi hiljentää. Täysillä paineilla ei Big Applella voi oikein ajella, koska itse en ainakaan saanut asettumaan sitä (täysillä paineilla) vanteelle niin ettei selkäheittoa olisi, mutta pikkupaineilla on oikein leppoisaa kyytiä.
Kummat applet siulla on käytössä?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Olisko Big Applet hyvät tandemiin, Viron reissulle kun pyörään ei ilmeisesti ole tulossa jousitusta?
Ite tykkään ainakin Big Applesta jousituksen korvaajana. Ihan yhtä hyvin se ei rullaa kuin kojakki tai trykeri, mutta joka pattiin tai routakuoppaan ajaminen ei muljauta välilevyä selkärangasta liikkeelle. Keskinopeus voi jopa joissain olosuhteissa kasvaa, kun epätasaisuuksiin ei tarvi hiljentää. Täysillä paineilla ei Big Applella voi oikein ajella, koska itse en ainakaan saanut asettumaan sitä (täysillä paineilla) vanteelle niin ettei selkäheittoa olisi, mutta pikkupaineilla on oikein leppoisaa kyytiä.
Kummat applet siulla on käytössä?
Performancet? Ei 406 koossa vissiin muuta olekaan?
Flevossa oli koko viimekesän kaikissa pyörissä, nyt on vaan eturenkaana. Taakse ne ei oikein sovellu hyvin, koska painoa tulee 30kg/rengas. Edessä painoa on 70kg renkaalla niin toimii hyvin. Liian pienellä kuormituksella paine pitää laskea liian alas, tyyliin 0,5bar, silloin rengas menee liian veteläksi.
Olisko Big Applet hyvät tandemiin, Viron reissulle kun pyörään ei ilmeisesti ole tulossa jousitusta?
Ite tykkään ainakin Big Applesta jousituksen korvaajana. Ihan yhtä hyvin se ei rullaa kuin kojakki tai trykeri, mutta joka pattiin tai routakuoppaan ajaminen ei muljauta välilevyä selkärangasta liikkeelle. Keskinopeus voi jopa joissain olosuhteissa kasvaa, kun epätasaisuuksiin ei tarvi hiljentää. Täysillä paineilla ei Big Applella voi oikein ajella, koska itse en ainakaan saanut asettumaan sitä (täysillä paineilla) vanteelle niin ettei selkäheittoa olisi, mutta pikkupaineilla on oikein leppoisaa kyytiä.
Kummat applet siulla on käytössä?
Performancet? Ei 406 koossa vissiin muuta olekaan?
Flevossa oli koko viimekesän kaikissa pyörissä, nyt on vaan eturenkaana. Taakse ne ei oikein sovellu hyvin, koska painoa tulee 30kg/rengas. Edessä painoa on 70kg renkaalla niin toimii hyvin. Liian pienellä kuormituksella paine pitää laskea liian alas, tyyliin 0,5bar, silloin rengas menee liian veteläksi.
Ok, meijän tandemissa ei tuu olemaan alipaino-ongelmaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Flevossa oli koko viimekesän kaikissa pyörissä, nyt on vaan eturenkaana. Taakse ne ei oikein sovellu hyvin, koska painoa tulee 30kg/rengas. Edessä painoa on 70kg renkaalla niin toimii hyvin. Liian pienellä kuormituksella paine pitää laskea liian alas, tyyliin 0,5bar, silloin rengas menee liian veteläksi.
Mielenkiintoista. Mulla oli tikkurunkoisessa edessä 55-406 rengas ja sen kuorma ei ollut montaa kiloa yli 30. 15% painumalle oli laskennallinen paine 1,1bar ja vähemmänkään kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Ehkäpä kaksi- ja kolmipyöräisen tarpeet eroavat radikaalisti toisistaan
Flevossa oli koko viimekesän kaikissa pyörissä, nyt on vaan eturenkaana. Taakse ne ei oikein sovellu hyvin, koska painoa tulee 30kg/rengas. Edessä painoa on 70kg renkaalla niin toimii hyvin. Liian pienellä kuormituksella paine pitää laskea liian alas, tyyliin 0,5bar, silloin rengas menee liian veteläksi.
Mielenkiintoista. Mulla oli tikkurunkoisessa edessä 55-406 rengas ja sen kuorma ei ollut montaa kiloa yli 30. 15% painumalle oli laskennallinen paine 1,1bar ja vähemmänkään kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Ehkäpä kaksi- ja kolmipyöräisen tarpeet eroavat radikaalisti toisistaan
Niimpä niin, ei mullakaan eturenkaan kanssa ole ollut mitään ongelmaa, mutta takarenkaat pompottivat selkäheittoa häiritsevästi jo 1barin paineella. Itse epäilin liian pientä massaa syyksi, mutta voisiko se sittenkin olla takarenkaiden kallistelemattomuus? Eturengashan kallistelee
Oiskohan Jorilla tähän teoriaa?
Mahtoikohan olla kunnolla vanteella? Tuo 406:nen ei noussut mulla oikein vanteelle edes täydellä paineella. Piti saippuoida, että asettui kohdalleen. Rengas oli taittuvamalli ja käytettynä se kyllä nousi nätisti päälle. Taisi venyä hieman. Reunalangallinen takarengas (559) nousi taas päälle kuin itsestään.