Olen täydentänyt piirustuksiin kolmelle ajajalle pelkääjän kahvat ja muutakin pientä täsmennystä.
SH30
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH30
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH30
Olen tässä pähkäillyt istuinten kiinnitystä, jousitusta, jarrujen ja vaihteistojen sijoitusta. Kun laitteella on tarkoitus tulla erikokoisten käyttäjien tarpeisiin, olen kehitellyt ratkaisua, jolla istuimen etäisyyden säätö olisi mahdollisimman helppo ja nopea. Kuva on kovin päällekkäinen. Toivottavasti siitä saa jotakin selville, mikä on meininki, ja ainahan voi kysyä. Istuinten etäisyyden säätö tapahtuu vetämällä jousen päässä tukiputkella oleva tappi pois lukitusreijästään ja työntämällä istuinta sopivalle etäisyydelle ja lukitsemalla se vapauttamalla jousi, jolloin tappi sujahtaa sopivaan reikään.
Olen myös miettinyt miten jarrutus ja vaihteisto toimisi. Tuntuisi, että jarrutusmahdollisuus olisi paras olla vain oikeassa etukulmassa olevalla ohjaajan paikalla. Ohjaustangon toisessa päässä olisi jarrukahva, joka toimisi molempiin etupyöriin ja vasemmassa molempiin takapyöriin. Vai olisiko parempi ristiinjarrutus? Vaihteiston säätö lienee olisi hyvä olla jokaisella omansa. Vaihdevivut olisivat pelkääjän kahvoissa, jotka nyt unohtuivat piirroksesta, mutta ovat tuolla aiemmassa kuvassa.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: SH30
irakas kirjoitti:Olen myös miettinyt miten jarrutus ja vaihteisto toimisi. Tuntuisi, että jarrutusmahdollisuus olisi paras olla vain oikeassa etukulmassa olevalla ohjaajan paikalla. Ohjaustangon toisessa päässä olisi jarrukahva, joka toimisi molempiin etupyöriin ja vasemmassa molempiin takapyöriin. Vai olisiko parempi ristiinjarrutus? Vaihteiston säätö lienee olisi hyvä olla jokaisella omansa. Vaihdevivut olisivat pelkääjän kahvoissa, jotka nyt unohtuivat piirroksesta, mutta ovat tuolla aiemmassa kuvassa.
Tässä kulkupelissä voi kokonaismassa olla +400kg. Onkohan niin, että kuskilla loppuu puristusvoima sormista, kun ajetaan 30km/h alamäkeen ja pitäisi pysähtyä tarvittaessa kohtuu nopeasti?
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH30
Vilijami kirjoitti:irakas kirjoitti:Olen myös miettinyt miten jarrutus ja vaihteisto toimisi. Tuntuisi, että jarrutusmahdollisuus olisi paras olla vain oikeassa etukulmassa olevalla ohjaajan paikalla. Ohjaustangon toisessa päässä olisi jarrukahva, joka toimisi molempiin etupyöriin ja vasemmassa molempiin takapyöriin. Vai olisiko parempi ristiinjarrutus? Vaihteiston säätö lienee olisi hyvä olla jokaisella omansa. Vaihdevivut olisivat pelkääjän kahvoissa, jotka nyt unohtuivat piirroksesta, mutta ovat tuolla aiemmassa kuvassa.
Tässä kulkupelissä voi kokonaismassa olla +400kg. Onkohan niin, että kuskilla loppuu puristusvoima sormista, kun ajetaan 30km/h alamäkeen ja pitäisi pysähtyä tarvittaessa kohtuu nopeasti?
Joo, tämä on hyvä kysymys. Jarruvipujen pituutta voi lisätä niin kuin olen tehnyt SH24:n vaihdevivussa, jossa säädetään samanaikaisesti kahta eri rattaistoa.
- Liitteet
-
- SH24 13.4.14.4.jpg (173.5 KiB) Katsottu 3529 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH30
Poljettava koulubussi:
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: SH30
irakas kirjoitti:Poljettava koulubussi:
Haa, nojapyöräfoorumilla ollaan taas eturintamassa. Tuon kyljessä puhuttiin tulevaisuudesta. Mikähän noin monipaikkaisen moottoriteho ja nopeus voivat olla, jotta sillä saa ajaa polkupyörille ja jalankulkijoille tarkoitetuilla alueilla. Ehkä Ranskassa ei olekaan ajoneuvokohtaista rajoitusta teholle tai nopeudelle, vaan molemmat määräytyvät ajettavan tien mukaan, kuten mekin olemme yrittäneet markkinoida. Siinäkin suhteessa olemme samassa rintamassa ranskalaisten tulevaisuudentekijöiden kanssa.
https://www.facebook.com/scoolbus.org/
Nerokas idea tuo verkko alla. Ei tule jalanputoamisonnettomuuksia. Tuosta vehkeestä poiketen verkko voi korkeuden säästämiseksi olla niin alhaalla, että se saa haitatta osua maahankin ilman ongelmia ja siinä voi kävellä niin, että jalka kantaa maahan verkon läpi. Verkon kiinnitykset reunoihin pyörien lähelle, niin ei ota niistä kiinni tien epätasaisuuksiin. Tuollainen verkkohan voisi toimia myös triken turvalaitteena estämään omille kantapäilleen ajamisen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH30
Hyvä ajatus tuo turvaverkko, mutta sen kiinnitys voi tuottaa ongelmia, jos ei ole ulkokehää istujien ulkopuolella. Sille täytyisi tehdä erilliset kannattimet.
Olen kehitellyt ja piirrellyt SH30:n yksityiskohtia. Jottei homma menisi liian monimutkaiseksi ja painavaksi, ajattelin jättää pois etuistuinten jousituksen.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH30
Ajattelin kuitenkin laittaa edessä polkijoille tavallisen etuvedon (Mikä lienee nimeltään). MBB-systeemi (polkimet ja etupyörä kääntyvät yhdessä) voi olla ensikertalaiselle vaikea.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: SH30
Kyllä tuosta kiinteäpuomisesta etuvedosta aivan ilmeiset omat etunsa on. Muun muassa katoksen tukeminen helpottuu merkittävästi, kun etukiinnityksen saa laitettua puomien päälle lähes metriä edemmäs kuin MBB-versiossa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH30
SH30:n rakentaminen etenee madellen syksyn hitsausmahiksia odotellen. Olen hankkinut ja pätkinyt teräsputkia rungon osiksi. Olen miettinyt laittaisko takahaarukoihin 30x15x1,5 mm:n litteänsoikeaa ohutseinäputkea, jota käytän etuhaarukoissa, vai 40x20x1,5 mm putkea.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH30
Minulle on kauan tuottanut ylimääräistä työtä isojen reikien teko teräslevyyn ja -putkeen. Paikallisesta mainiosta Reino Marttinen Oy:stä löysin reiän tekoon terän, jolla reikien teko sujuu mukavasti. Tosin eri kokoiset reiät vaativat oman teränsä. 38 mm:n terä maksoi 7,80 € ja istukka 14,64 €. Osat kulkevat nimillä "Reikäsaha Bi-metal 38 mm" ja "Istukka MG-7 11 mm 32-210 mm"
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH30
PW kirjoitti:Millasella koneella porasit, pylväs vai?
Yritin ensin porata omalla heppasella pylväsporakoneella, mutta ei onnistunut. Kiinnitin putken vain ruuvipenkkiin ja annoin mennä.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: SH30
irakas kirjoitti:PW kirjoitti:Millasella koneella porasit, pylväs vai?
Yritin ensin porata omalla heppasella pylväsporakoneella, mutta ei onnistunut. Kiinnitin putken vain ruuvipenkkiin ja annoin mennä.
Ekaks aattelin että "heppasella" eli tuhatwattisella porakoneella, mutta taisit terkoittaa hämäläisittäin "heppoisella" eli "ei tukevalla" koneella.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla