Nojapyörien takajousitukset ovat aika lailla samantyyppisiä keinuhaarukoita. Mietin olisko olemassa muita vaihtoehtoja. Maastopyöristä kopioidut rakenteet on turhan raskaita nojapyöriin, jossa jousitusta ei tarvitsisi kuin muutama sentti. Ennen muinoin oli motskareissa ns. risukeuloja, joka on nyt yleinen kustomfillareissa. Johdattelin vastaavan vaakatasoon käännetyn mallin, jota ajattelin etuvetoisen takapäähän. Etuna on, että kiinteä haarukka toimii edelleen tukipisteenä mm. tarakan ja penkin kiinnityksille. Tästä voisi kehitellä jäykkäperäisiin vaikka retrofit - kitin. Tuossa jousena toimii kumiprikkanippu ja vetotangot on päistään yhdistetty.
Risuperä
Re: Risuperä
Mites toi nivelöinti kannattas toteuttaa?.. Niveliin vaan tulee lyhyillä varsilla suhteellisen suuret liikkeet ja tappi reikään periaatteella voisi oletta kulumisen olevan nopiaa. Pikku kumipuslat olis aika namut..
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2059
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Risuperä
Härski kirjoitti:Mites toi nivelöinti kannattas toteuttaa?.. Niveliin vaan tulee lyhyillä varsilla suhteellisen suuret liikkeet ja tappi reikään periaatteella voisi oletta kulumisen olevan nopiaa. Pikku kumipuslat olis aika namut..
Kumipusla saattaa olla liian joustava sivusuuntaan. Laakeriholkit pitää varmaan olla.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2059
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Risuperä
Kyllä se paremmin etuvetoon sopii, niin ketjuvoimien kanssa ei tarvi taistella.
Crescentin mopossa vm-59 oli myös tuollainen lyhyt joustava tumppi haarukan päässä.