Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

rutunen kirjoitti:

Kun saan inspiraation niin öljyän noi kohdat molemmilta puolilta ja katson muuttuuko ääni.

Silikonirasvaa niin ei pilaa muovia/kumia ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 22.04.2016
Ajokilometrit yhteensä: 4065

jviirret kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

Kun saan inspiraation niin öljyän noi kohdat molemmilta puolilta ja katson muuttuuko ääni.

Silikonirasvaa niin ei pilaa muovia/kumia ;)

Jukka

Kiitos. Putsaan sit pois ne.. Kitänä paikannettu nyt. Ne neljä palikkaa joilla keskiökappale kiinnitetään etuputkeen. Tarkistan ja kiristän myöhemmin tänään.

EDIT: Keskiö oli liukunut taaksepäin 3mm. Tutkin palaset. Ei murtumia. Varmaankin löystyneet koska olin laittanut kierteisiin litiumrasvaa. Litiumrasvaa kaikkialle!

EDIT 2: Keskiön säätö ei koelenkin ja kaverin synttäreiden jälkeen häivyttänyt ääntä. Se kuitenkin kuului etuputkesta joten tarkastin äsken sen viisi kiinnityspulttia. Niistä yksi ole todella löysällä ja kahta sai 30 astetta kiristettyä. Uskon että nyt on sivuäänet saatu pois kokonaan koska tutkiessa on löytynyt jo sulakeboksi mukaan laskettuna kolme äänen aiheuttajaa tai säätöä vaativaa juttua ja kaikki hoidettu kuntoon.

EDIT 3 (la-aamu): Natina kuuluu edelleen. Ääni kuuluu aina kun jaloilla painaa polkimia. Siinä yleensä murtuvassa mutkassa ei näy murtumaa. Tutkin nippusiteet seuraavaksi.

Yksinkertaisilla on hauskaa, näin sanotaan. Synttäreillä oli ollut etukäteen puhetta Pizzapoikien megapizzan tilauksesta ja kysyinkin että milloin me tilataan se pizza joka painaa enemmän kuin Tiikeri kakkonen. Synttärisankari kuuli sen vähän eri tavalla: "Milloin tilataan se pizza joka on tiukempi kuin tiikerin kakkonen?". Tuolle nauroin sitten saunassa, pukkarin vessassa, olohuoneessa, keittiössä, tulomatkalla takaisin ja tätä kirjoittaessa. Lonkerolla ja viskillä voi olla osuutta asiaan. Hyvää viikonloppua!

Viimeksi muokannut rutunen, 08 Syys 2021, 12:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 23.04.2016
Ajokilometrit yhteensä: 4091

Kävin aamulla pyörähtämässä sillä paikalla mistä Joensuun Pyöräilijät lähtevät viikonloppulenkille mutta ei ainakaan vielä ketään muita ollut menossa. Kylmä päivähän tuo oli ja sadekuuroa luvannut. Noh, Lidlin kautta kotiin siis. Irroitin tänään parit nippusiteet etuvaihtajan vaijerin ympäriltä, kierrelukitin etupalkin löystyneen kiinnikepultin ja se ei auttanut. Nikutus jatkui. Illalla kaverin luo menossa mietin että mikä kele se sitten on kun pultit ja keskiöt ja vaijerit ja iskarit on tarkistettu. Käänsin vähän etuvalon suuntauskahvaa ja kitinä loppui. FML :)

Quest Carbon -2015

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja vaaka »

68+ tonnin pizzan haluaisin nähdä. Miltä tuntuu purkaa ja rakentaa uusiksi kolmasosan kinneristä ja löytää noin älytön mekastaja? Mikä siinä lampun suuntaimessa/lampussa piti ääntä?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Wacky »

vaaka kirjoitti:

68+ tonnin pizzan haluaisin nähdä. Miltä tuntuu purkaa ja rakentaa uusiksi kolmasosan kinneristä ja löytää noin älytön mekastaja? Mikä siinä lampun suuntaimessa/lampussa piti ääntä?

Oma veikkaus on että sen lampun runko osui kinnerin kuoreen.
Tuo pizza olis kyl aika ennätys.

Jarmo H
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 22:04

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

http://www.iltalehti.fi/ruoka/2012062915782092_ru.shtml
Olisi melkoinen parannus nykyiseen "jätti"pizzaan

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Wacky kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

68+ tonnin pizzan haluaisin nähdä. Miltä tuntuu purkaa ja rakentaa uusiksi kolmasosan kinneristä ja löytää noin älytön mekastaja? Mikä siinä lampun suuntaimessa/lampussa piti ääntä?

Oma veikkaus on että sen lampun runko osui kinnerin kuoreen.
Tuo pizza olis kyl aika ennätys.

Joo, se otti kiinni siihen runkoon ja kiristävä vaijeri oli löysällä sen takia. Itse asiassa tuntui hyvältä purkaa koska löysin kaikkea mitä jos en olisi huoltanut niin olisi voinut käydä ohraisesti. Itse asiassa tänään sellainenkin asia putkahti mieleen että vasemmalla edessä saattoi puuttua yksi osa, se sinisen ja punaisen jousen väliin tuleva valkoinen välikappale. Tilasin ylimääräisen koska en ollut satavarma mitä näin siellä putkessa. Jousitus rutisee silleen että se saattoi hyvinkin puuttua mutta en rupea vielä osoittamaan kasaajaa sormella.

Edit 26.4. Purin ja kasasin jousituksen vielä kertaalleen. Ei ollut puuttuvia osia. Sen sijaan muovinen, kahdella ruuvilla kiinnitettävä osa (Glijbus Veerpoot) oli toisesta ruuvikiinnikekohdasta lohjennut silleen että reikä oli isompi. Tein siis muutoksen varaosatilaukseen. Lisäsin reilusti litiumrasvaa jousitukseen. Nyt ei natise.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 30.04.2016
Ajokilometrit yhteensä: 4183

Lähden ihan kohta ajelemaan+grillaamaan päiväksi. Hitto miten hyvän sään pukkasi!

Tilasin vähän aikaa sitten uuden, pillillisen juomapullon josta voisi juoda kopan kanssa. Se tuli eilen postissa. Toimii hyvin mutta tarttee korvatulpat.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 16.05.2016
Ajokilometrit yhteensä: 4440

Hain kopan tänään postista. Valmistusaika 6 viikkoa. Onkos tämä nyt Suomen ensimmäinen ICB-koppa Questiin? Otin varalta ison läjän kuvia koska lukijoita kuitenkin kiinnostaa ne tusina alakysymystä jotka syntyvät, kun "onko se hyvä?" pilkotaan osiin.

Ensimmäinen huomio minkä tein ulkonäöstä oli, että koppa on joka kohdasta vähän irti siitä normaalikuomulle tarkoitetusta syvennyksestä. Koska se on joka puolelta tasaisesti irti, niin päättelin sen olevan ominaisuus. Se on myös valettu just eikä melkein oikeaan muotoon tällaiseksi. Työmatkalla on sellainen kilometrin pituinen suora, jossa on alussa loiva alamäki. Ilman koppaa nopeus on suoralla parhaimmillaan n. 57 km/h. Kopan kanssa nopeus oli 63 km/h. Kohdissa, joissa nopeuteni yleensä on 31 ja 38 km/h erot olivat vastaavasti 36 ja 43 km/h. Veden juominen tavallisesta keskikokoisesta pyörän juomapullosta onnistuu ongelmitta.

Jotain miinuksiakin löytyi: Taaimmainen pehmuste on vähän liian ohut. Se saisi olla tuplasti paksumpi niin silloin koppa istuisi runkoon täydellisesti Nyt se päästää isommissa töyssyissä sellaisen kopahdusäänen. Mähän osaan vaihtaa tuon niin ei ongelmaa. Hälyttimen käyttö menee myös vähän kikkailuksi, mutta sama olisi joka kopan kanssa. Kaukosäätimellinen malli ratkaisisi ongelman.

Näkyvyys on todella hyvä. Nacaductia kopassa ei ole. Ilmavirta tuntuu kulkeutuvan mukavasti kasvojen ohi avonaisista takaikkunoista ulos. Painoa en ole vielä mitannut koska vaaka puuttuu. Visiiri on saksalainen Polo-visiiri (FF391 visor order-nr. 44031780000, mounting plates order-nr. 44013300000). Sivuikkunat on käsitelty naarmuuntumista ehkäisevällä pinnoitteella. Ylämäessä alkoi tulla vähän kuuma joten olen iloinen, että koppa on valkoinen eikä musta :)

In English:

This is Intercitybike.nl's cap for Quest velomobile. I was really impressed by it's finish and how well it fits on Quest. It's slightly smaller in diameter than the standard flexible cover that comes as stock. When inside you need to grab the two holes and spread the cap gently in order to make it sit properly. The visibility is really good and my commuting top speed went from 57 to 63 km/h (with Marathon Plus 35-406 & 559). In two other places where my speed is around 31 and 38 km/h it rose to 36 and 43 km/h respectively. Roughly you seem to gain +4-5 km/h in speeds higher than 30 km/h.

Do you like to drink water while riding? No problem. I had no problems with medium-sized bike bottle. I mean the standard one that has no straw whatsoever.

I could come up with a few downsides: I have to swap the rearmost padding to a bit thicker one so it fits perfectly "smurf hat" of Quest and won't make any noises when I go over bigger bumps. With default padding there's a small gap between cap and "smurf hat". I might also do it the easy way and add those cushions they use in furniture legs in order to keep the floor unscratched. Not a hard task at all. Edit on day 4: it seems that the hood's padding measurements are so accurate that I have trouble adjusting the hood from inside. One trick that helps is to stick your arm far back and try to shake the hood. If it shakes on left, gently increase the gap on right side and vice versa. Thicker padding would solve this problem. I also can't use my current non-remote alarm properly with (any) cap. I will try though. Because Quest's surface area from side becomes bigger with any cap it is slightly more affected by wind.

The pictures below should show answers to all basic questions. The cap does not have a nacaduct. You can try to ride with visor slightly open as a surrogate nacaduct. When I was on a test ride (visor down) it seemed that the air courses from the foot holes, past my face and exits through the uncovered rear windows evenly to left and right. It felt quite nice, but on uphill it suddenly got quite hot. I'm happy that it's not black but white! I haven't measured the weight yet because I don't have an accurate scale.

The motorcycle visor is German Polo visor (FF391 visor order-nr. 44031780000, mounting plates order-nr. 44013300000). Visor has five settings of which the highest is usable only on low speeds. Air current makes it rattle aloud if you fully raise it and go fast. With brand new visor the lowest setting (shut) requires so much strength that you need to set it when cap is detached (Thick padding caused this. Scroll down for solution). Same applies to opening visor. As I said the visor is brand new so it might loosen up a bit given some time. The side windows have a special coating which make them less vulnerable to scratches. Note to self: do not use petroleum-based or abrasive-containing solvents when cleaning visor. Use pH-neutral detergent diluted with water + soft cloth + gentle touch.

Is it worth it? It's entirely up to you. It's slightly more expensive than other models from CyclesJV-Fenioux, Velomobielonderdelen, Emvelomobiel or Sinner. I haven't tried any of those so I can't compare them properly. All I can say that I can't figure out anything to complain about ICB cap's shape or visibility in practical use. It's clearly designed for Quest and only for Quest. Also the small window on top of the visor is nice feature. It allows some light to enter the otherwise dark cockpit.

EDIT 09.08.2016. I have used the hood for three months now. Some of the original paddings needed to be swapped for better fit. These were kindly provided by Intercitybike.nl. I Added four photos that show how you can eliminate all rattling and make the hood near perfect. Scroll down to the end of this post for the photos.

Edit: Photos deleted because photobucket rules.

Viimeksi muokannut rutunen, 08 Syys 2021, 12:35. Yhteensä muokattu 35 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Mahtavaa! Hyviä kuvia! Näyttää komealta uuden kopan kanssa :)

Mulle tulee parin viikon sisällä Velomobielonderdelenin koppa. Pitää laittaa siitä kanssa vastaavat kuvat, niin voi vertailla sitten.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Päivämäärä: 24.05.2016
Ajokilometrit yhteensä: 4621

Olen alkanut käyttämään koppaa tilanteen mukaan. Sen kanssa kun on kaupungilla hankala haroa liikennevalojen nappeja. Koetan tehdä Questin mahdollisimman hiljaiseksi kopan käyttöä ajatellen:

-Etuvalon nakuttanut korkeussäätövaijeri: check
-Etuvasen iskari: check
-Nopeusmittarin runkoon täryyttävä vaijeri: check
-Sulakeboksi, sama juttu: check
-Heiluva teipattu akku, josta purettu omat teippaukseni tarrapinnan päältä: check
-b-tension säädetty niin että "guide pulley" ei ole vahingossakaan liian lähellä kasettia: check
-Outo jaksoittainen rolina polkiessa: check (syynä ketjurulla istuimen alla).

Purin putsausta varten tänään Questin ketjun ohjausrullan, joka sijaitsee istuimen alla. Hymy hyytyi kun tajusin, että sitä ei saa yksin kasaan. Onneksi naapuri tuli jelppimään ja pitelemään rullaa aloillaan kun kiristin pultit. Kuulosti kuin laakerien väliin olisi päässyt hiekanjyvä. Huomenna näkee, auttoiko putsaus.

Viimeksi muokannut rutunen, 25 Touko 2016, 16:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

rutunen kirjoitti:

Olen alkanut käyttämään koppaa tilanteen mukaan. Sen kanssa kun on kaupungilla hankala haroa liikennevalojen nappeja. Koetan tehdä Questin mahdollisimman hiljaiseksi kopan käyttöä ajatellen:

Itse käytän kanssa koppaa tilanteen mukaan. Sadekelit tai aika-ajot olisi ne kerrat kesällä ja tietysti syksymmällä viileät kelit.
Kesällä tulee siis harvoin käytettyä.
Eikö sulla huurru sisäpuolelta tuulilasi ?
Sadekeli tai lähellä nollaa olevat lämpötilat ongelmallisia.
Olen sitä mieltä huurtumattomia lasia ole olemassakaan.Sadekelillä pari kilsaa menee OK, mutta sitten kun alat hikoilemaan ja puuskutat kun höyryveturi lasi on taatusti huurteessa. Visiiri ei vielä haukkaa sisäpuolelle millään tavalla raitista ilmaa, joten huurre ei poistu koko ajon aikana.
Täysin P......stä koko koppa. Silloin kun sitä tarvitsee niin rätin kanssa pyyhkimiseen menee koko ajo, ongelmia on.
Ei ole auttanut astianpesuaineet eikä mitkään litkut :evil:

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja vph »

Pinlock "tuplavisiiri" toimii huurtumiseen motskaripuolella (tai mielestäni toimi joskus takavuosina ainakin): http://www.pinlock.nl/motor/products/

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

vph kirjoitti:

Pinlock "tuplavisiiri" toimii huurtumiseen motskaripuolella (tai mielestäni toimi joskus takavuosina ainakin): http://www.pinlock.nl/motor/products/

Mulla luki visiirissä pinlock. Ei ole huurtunut sen kummemmin ajossa. Lexan-sivuikkunat huurtuvat jos niitä päin hönkii.

Quest Carbon -2015

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Ensimmäiset kokemukset kinneristä [Quest]

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Anti cat crap on kehuttu tuote, riittääkö kinneriin, en tiedä. Välillä sesongin mukaan Suomessa olen Varustelekassa nähnyt. Ei omaa kokemusta.

Vastaa Viestiin