Onko kukaan onnistunut laittamaan velomobiiliin peruutusvaihdetta?
Mangon tyyppisessä umpirakenteisessa ajopelissä se olisi aika kätevä. Vai mahtaako siinä olla jo pakki?
Pekka
Onko kukaan onnistunut laittamaan velomobiiliin peruutusvaihdetta?
Mangon tyyppisessä umpirakenteisessa ajopelissä se olisi aika kätevä. Vai mahtaako siinä olla jo pakki?
Pekka
================
Ajatar 1&2 - Nuoli - KMX - Catrike700
pketola kirjoitti:Onko kukaan onnistunut laittamaan velomobiiliin peruutusvaihdetta?
Pekka
Luulisi että joku on moisen toteuttanut , ei se ylitsepääsemätön ongelma ole,painoa vain tulee lisää ja liikkuvia osia.
Ainakin noissa Bergin polkuautoissa on useampi vaihde eteen ja yksi taakse sekä vapaaratas mallista riippuen.
Oma visioni ei toki toisi painoa lisää kuin ehkä 0,5-1kg mutta pitää katsoa väsäänkö sitä tuohon omaan projektiin ja onko se edes esittely kelponen.
Ja tuolla visiolla pääsisi vain rajallisen määrän siirtymään taakseppäin joten sitä ei ehkä oikein voi laskea peruutus vaihteeksi.
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
No Mangoahan voi peruuttaa jopa ilman pakkia!
tanakka keltainen kirjoitti:No Mangoahan voi peruuttaa jopa ilman pakkia!
Eiköhän sen pakin tarve ole aika marginaalinen. Mangossa ja useissa muissakin nykykinnereissä on tuo pakkiasia ratkaistu jättämällä osa pohjaa kattamatta. Sieltä reiästä voi jaloilla työntämällä peruuttaa samaan tyyliin, kuin Retu Kivisen atuolla. Reikä pohjassa on rakenteena yksinkertainen eikä lisää painoa lainkaan. Pikemminkin paino vähenee tuon puuttuvan katteen verran. Kuhmoisten kinneriä pakitettiin pyörittämällä kädellä takarenkaasta.
Polkimista ajettavaa pakkia voi olla vaikea toteuttaa kevyesti. Ainoa varmasti toimiva ja kevyt ratkaisu olisi kiinteä takanapa. Sillä voi sitten polkea ja peruuttaa haluamaansa suuntaan. Vaihteista täytyy kuitenkin luopua.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
itse suunnittelin kokeilevani samaa systeemiä kuin ruohonleikkurissa tai moottorisahassa...
yksisuunta laakeri narukerällä ja jousella akselille..
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
jori kirjoitti:Mangossa ja useissa muissakin nykykinnereissä on tuo pakkiasia ratkaistu jättämällä osa pohjaa kattamatta. Sieltä reiästä voi jaloilla työntämällä peruuttaa samaan tyyliin, kuin Retu Kivisen atuolla.
Reikä pohjassa on rakenteena yksinkertainen eikä lisää painoa lainkaan. Pikemminkin paino vähenee tuon puuttuvan katteen verran.
Taitaapa useimmissa kinnereissä olla reijät myös sen takia, että mahtuu polkemaan. Kun katselee videoita, niin kuskin kantapäät vilkkuvat kinnerin alla.
Ilmanvastuksen minimoimiseksi myös alapuoli pitäisi kattaa kokonaan. Pakitusta varten sitten pitäisi olla jotkukut 'pommiluukut' tai kankaassa olevat viilllot joista jalat saa tungettua ulos. http://www.recumbents.com/mars/pages/pr ... bdoor.html
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Varmaankin tuo luukkusysteemi tms. on järkevä. Kinnerillä ei varsinaisesti peruutella, mutta usein täytyy mennä taaksepäin 1-2 metriä jostain syystä, esim. tiukasta parkista lähtiessä.
Ilmanvastuksen lisäksi hyötyä jos pystyy samalla suojautumaan mm. kura- ja vesikeleiltä.
================
Ajatar 1&2 - Nuoli - KMX - Catrike700
Mustasudenkorento kirjoitti:itse suunnittelin kokeilevani samaa systeemiä kuin ruohonleikkurissa tai moottorisahassa...
yksisuunta laakeri narukerällä ja jousella akselille..
Eteenpäin tuo toimi kyllä, mutta mitenkäs pakilla. Narukela kelausjousi runkoineen ja kahva pyörivät mukana eteenpäin ajettaessa ja kahva täytyy poimia käteen satunnaisesta asennosta. Sitäpaitsi kelausjousi runkoineen on turha.
Yksinkertaisempi ratkaisu on kiinnittää akseliin kiinteästi pelkkä narun pätkä, joka eteenpäin ajettaessa kelautuu akselin ympärille. Pakitettaessa akselin ympärillä pyörivästä narunpäästä vedetään, jolloin päästään narun pituudesta riippuva määrä pakkia. Eteenpäin lähdettäessä naru kelautuu takaisin, kun akseli pyörii eteenpäin.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Narukela kelausjousi runkoineen ja kahva pyörivät mukana eteenpäin ajettaessa ja kahva täytyy poimia käteen satunnaisesta asennosta. Sitäpaitsi kelausjousi runkoineen on turha.
Jori
niin, ajattelin vain kun se tuossa ruohon leikkurissa nätisti koukussa kahvan vieressä pysyy.
jotta miksi sitä ei voisi kinnerissä laittaa ohjaus tangon viereen , ei tarvisi kurotella.
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
Mustasudenkorento kirjoitti:niin, ajattelin vain kun se tuossa ruohon leikkurissa nätisti koukussa kahvan vieressä pysyy.
jotta miksi sitä ei voisi kinnerissä laittaa ohjaus tangon viereen , ei tarvisi kurotella.
Peruuttamaan kieputettu köysi, joka tulee takapyörään alakautta, kiristyy eteen ajettaessa, kun yläketju kiristyy. Jos köyden pää on kiinni jossain, ei matka eteenpäin ole kovin pitkä, oli kelassa vapaakytkin tai ei. Jos taas vapaakytkin on toisin päin ei peruutusveto pyöritä akselia.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Mustasudenkorento kirjoitti:niin, ajattelin vain kun se tuossa ruohon leikkurissa nätisti koukussa kahvan vieressä pysyy.
jotta miksi sitä ei voisi kinnerissä laittaa ohjaus tangon viereen , ei tarvisi kurotella.Peruuttamaan kieputettu köysi, joka tulee takapyörään alakautta, kiristyy eteen ajettaessa, kun yläketju kiristyy. Jos köyden pää on kiinni jossain, ei matka eteenpäin ole kovin pitkä, oli kelassa vapaakytkin tai ei. Jos taas vapaakytkin on toisin päin ei peruutusveto pyöritä akselia.
Jori
Aivan, noh sen siitä saa kun on blondi...
samaan suuntaanhan se tosiaan sitä käyntiin repii, no eipähän tarvinut kantapään kautta tajuta. kiitos siitä.
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
jori kirjoitti:Peruuttamaan kieputettu köysi, joka tulee takapyörään alakautta, kiristyy eteen ajettaessa, kun yläketju kiristyy. Jos köyden pää on kiinni jossain, ei matka eteenpäin ole kovin pitkä, oli kelassa vapaakytkin tai ei. Jos taas vapaakytkin on toisin päin ei peruutusveto pyöritä akselia.
Entä jos vapaakytkin on tyyppiä jota käytetään vaihteettomissa polkupyörissä tai vetonarulla käynnistettävissä polttomoottoreissa? Vaihteetoman polkupyörän takapyörää voi pyörittää molempiin suuntiin eikä kammet pyöri. Eikä ruohonleikkurissa naru mene sotkuun vaikka terästä pyörittelee miten.
Ok, ihan turhaa pohdintaa, ei tämmöisen rakentaminen polkupyörän napaan ole niin yksinkertaista että kukaan vihtisi tehdä, helpompi pakittaa aukoista potkimalla. Joku kumista painava akkuporakone systeemi toimis varmaan kans, mutta painoa tulee ja akku pitäisi muistaa ladata. Ei siis satunnaiseen käyttöön, mutta jos päivittäin tarvis peruutella.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Entä jos vapaakytkin on tyyppiä jota käytetään vaihteettomissa polkupyörissä tai vetonarulla käynnistettävissä polttomoottoreissa? Vaihteetoman polkupyörän takapyörää voi pyörittää molempiin suuntiin eikä kammet pyöri. Eikä ruohonleikkurissa naru mene sotkuun vaikka terästä pyörittelee miten.
Ok, ihan turhaa pohdintaa, ei tämmöisen rakentaminen polkupyörän napaan ole niin yksinkertaista että kukaan vihtisi tehdä, helpompi pakittaa aukoista potkimalla. Joku kumista painava akkuporakone systeemi toimis varmaan kans, mutta painoa tulee ja akku pitäisi muistaa ladata. Ei siis satunnaiseen käyttöön, mutta jos päivittäin tarvis peruutella.
Tarkoitat bendix-tyyppistä kytkintä, jossa kiristyvä vetopuoli siirtää kytkinosat yhteen. Sellaisella tuon tosiaan saisi toimimaan. Mekanismi on kuitenkin jo aika monimutkainen ja vaatii useita hyvin toimivia osia. Siinä on myös vaaransa.
Jos eteenpäin ajaessaan sattuisi vaikka vain vahingossa kiristämään pakkinarua, lukkiutuisi systeemi sellaiseen jäkeliin, ettei ikinä aukeasi tai menisi tuusan nuuskaksi. Vaihteettomissa polkupyörissä tuota sanotaan takalukoksi, kun pyörä rullaa taakse ja samalla polkimet kiristävät vetävään suuntaan. Takapyörä lukkiutuu niin, ettei liiku eteen eikä taakse. Shimanon 7 vaihteisessa on jokin systeemi, joka vapauttaa lukon, eikä kiristyvää jäkeliä pääse syntymään, rutisee vaan.
Tietenkin tuon bendixlaitteen voisi tehdä käsikäyttöiseksi siten, että ensin laitetaan pakki päälle, ja vasta sitten vedetään narusta. Pakki ei kuitenkaan saa missään tapauksessa kytkeytyä eteenpäin vauhdissa. Jousta vasten akselin spooriin painettava, yksisuuntalaakerilla, palautusjousella ja rungolla varustettu, narukela toimisi kyllä, mutta on aika työläs rakennettava. Mutta olisihan se komeata pakittaa kinneri taskuparkkiin moukkamaisen nostelun sijaan.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuosta kumista painettavasta akkusysteemistä tulee mieleen, että jos vain tekisi jonkun järjestelyn, josta voi helposti kädellä pyörittää takarengasta. Eli siis joku kahva josta vedetään niin asianmukainen rulla menee kiinni takapyörään, sitten veivataan veivistä ja kinneri peruuttaa. Sit kahva takaisin niin veivi kytkeytyy irti pyörästä. En kyl nyt näe miten toteutus menisi, mutta näin alustavana ideana.
Tuollaisen virityksen rakensin kerran amfibiokinneriin.
Joitain kuvia täällä:
http://www.kolumbus.fi/ketola_ap/personal.html (muutoin ei kannata ottaa härvelistä mallia)
Narulla vedettiin potkuri takarenkaaseen, ja eikun mereen. Suht hyvin toimi, paitsi että potkuri irtosi akselista ja upposi (siis potkuri).
Pekka
================
Ajatar 1&2 - Nuoli - KMX - Catrike700