No, laitoin muottijäykisteen 16 mm:n lastulevystä, ja nojanallen avustamana laitettiin lisäjäykisteura SH25:n peräkontin kaarevaan perään viime tiistaina. Kyllä alumiinin taivuttelu on tosiaan kivaa ja helppoa!
Kuvia sitten myöhemmin, kun SH25 tulee maalaamosta.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Olen ajellut melkein päivittäin Vaajakoski-Jyväskylä-väliä hiukan vajaa 30 km matkoja n. 24 km/h keskinopeudella. Vaikka olen runsaasti käyttänyt sähköavustusta, ei akku ole vielä kertaakaan hyytynyt. En siis vielä tiedä voiko sillä ajaa 100 km:n matkoja kuten Kuetron lupaa.
Vasemman etupyörän vaiheilta rupesi kuulumaan naksahduksia, ja koitin etsiä hitsaushalkemia, mutta ei niitä löytänyt. Viimein tarkistin etupyörän laakerit, mutta en havainnut niissä varsinaista vikaa. Vaihdoin kuitenkin koko kiekon toiseen, ja naksahdukset loppuivat.
Vasemman etupyörän vaiheilta rupesi kuulumaan naksahduksia, ja koitin etsiä hitsaushalkemia, mutta ei niitä löytänyt. Viimein tarkistin etupyörän laakerit, mutta en havainnut niissä varsinaista vikaa. Vaihdoin kuitenkin koko kiekon toiseen, ja naksahdukset loppuivat.
SH25 tuli maalaamosta ja pistin sen kasaan. Koeajo lumisella pihalla osoitti Jukan ennusteen oikeaksi, että etukiekko sutii helposti. Ei siis ole ollenkaan talviajopeli ellei asenna sähköavustusta. Muuten toimii kohtalaisesti.
Liitteet
SH25 15.12.14.jpg (189.88 KiB) Katsottu 4761 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Hieno peli tuli. Kuva kuitenkin tärähtänyt. Otapa heti kun on kunnolla valoisaa uusia kuvia, niin pääsemme ihastelemaan uuden pyöräsi ratkaisuja. Sähköapu tuon takapyöriin tietenkin täytyy laittaa, jos sillä talvella tai mäkisessä maastossa ajelee, mutta sähköapuhan on järkevä joka tapauksessa. Akuille on tilaa tavaratilan etuosassa ja silti jää mahtava tila kauppakasseille taakse. Pyörän rakenne on yksinkertainen ja kevyt, ketjut eivät likaannu, eikä likaa kuskia. Mahtava pyörä kaiken kaikkiaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Miksi "vain" kohtalaisesti? Kaatuuko herkästi kun kovin matalaa ei voi kampikorkeuden vuoksi tehdä
Tuo "vetokahva" on hyvä keksintö. Vähän tarpeettomankin jykevä, mutta helppo taluttaa kun nappaa vain siitä kiinni ja vetää perässä. Ylettääkö tuohon pyörän takana seisoessa? Jos ylettää niin siitä on helppo nostaa seinää vasten pystyyn varastoitaessa tai vaikka hississä kuljetettaessa.
Talviajoon vaatii kyllä rajun jääketjun renkaaseen, mutta yhdellä ketjulla selviää sekä ohjaavasta että vetävästä pyörästä
Kommenteissa täytyy olla varovainen, kun kokeilin vaan tuossa pihassa. Kyllä istuinasento ja vetopuoli toimii hyvin. Pystyssä pysymisestä saa käsityksen vasta kovemmissa vauhdeissa. Vetokahva on alumiiniputkea. Siitä on hyvä taluttaa ja siihen saa hyvin kiinni valaisimen, mittarit ja juomapullon. Se helpottaa myös istumaan menoa ja nousua, ja siitä voi hyvin tosiaan nostaa nojakki pystyasentoon. Jos ei yllä takaa, niin ainakin sivulta. Kokonaispituus vain n. 180 cm. Painoa en ole vielä mitannut.
Otin tuon edellisen kuvan Lumia 900:lla. Tässä kuvia Panasonic DMC-F528 Lumix:lla puolen päivän hämärissä:
Liitteet
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Asensin SH25:een sähköavustuksen ja napamoottorikiekon toisen takakiekon paikalle, ja hommahan pelasi muuten hyvin, mutta näin talvikeleillä, kun tiet ovat moukkuiset ja sepelipintaiset, on tärinä niin kova, että päätin laittaa koko pelin talvisäilytykseen.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
SH25 koki kevään mittaan muodon muutoksen. En ollut jotenkin tyytyväinen kiiltävään mustaan. Olisi pitänyt laittaa mattamusta. Maalautin sen uudestaan.
Ketjun pysyminen eturattaalla on tuottanut ongelmia. Vasta, kun laitoin paluuketjun taittopyörän kääntyilemään vapaasti nippusiteen varassa, alkoi homma hyvin pelittään.
Ei tästä tullut tosiaankaan mitään vauhtipyörää. Kun istuin on noinkin korkealla ei kaarteissa uskalla ajaa kovinkaan lujaa. Kauppareissuille ja rauhalliseen matka-ajoon sopinee hyvin, kun tavarat saa pakattua hyvin peräkonttiin.
SH28:n ohella tuon tämän ehkä Nokialle kokeiltavaksi.
Liitteet
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason