Lowraceria rakentamaan?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Lowraceria rakentamaan?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vähentyneestä vapaa-ajasta huolimatta olen ajatellut nyt alkavanakin kesänä yhden pyörän rakentaa. Lowraceri kiinnostaisi tällä hetkellä eniten. Mitoituksen suhteen voisi esikuvana käyttää tätä:

Kuva

Lähinnä siksi että on hyvä sivukuva ja optiman sivuilla tarkat mitat. Tietenkin käytännön toteutuksessa autotallirakentajalle sopivia ratkaisuja(neliö putkea, ei jousitusta, yhdellä putkella toteutettu takahaarukka yms.). Takarenkaaksi tod.näk. 28(622). Osat olisi valmiina.
Muutamia kyssäreitä: minkälainen tuon tyyppinen on ajaa arkiliikenteessä kevyenliikenteen väylillä? Kääntöympyrän halkaisija? Jos saisit jotenkin muuttaa lowracerisi runkoa, niin mitä muuttaisit(korkeampi, matalampi, polkimet ylemmäs vai alemmas, selkänojaa pystymmäs tms..)? perusteluja. Ja kaikki muukin kommentointi suotavaa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Henkka
Site Admin
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Elo 2006, 08:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Kyllä tuollaisen kanssa on arki-/työmatkaliikenteessä pärjännyt. Itselläni oli Optima Baron X-Low ja nykyisin matka taittuu Challenge Fujinilla.

Baron oli todella matala; ehkä noista normaaleista tehdasvalmisteisista matalin jousittamaton pyörä. Kevyen liikenteen väylillä ja Helsingin keskustan katuliikenteessä sillä pärjäsi aivan mainiosti.
Aavistuksen verran "linja-automainen" fiilis sillä nurkka-ajossa tosin oli, sillä kääntösäde on laajahko. En mitannut, mutta tiukat 90-käännökset menivät hiukan "pyöreiksi". Asiaa tosin helpotti tilttitanko, jonka pystyyn nostamalla pystyi hitaassa vauhdissa tiukentamaan käännöstä. Eli kääntöympyrän halkaisija riippuu tekniikasta. Ei kuitenkaan sieltä pienimmästä päästä.

Runkoa en juurikaan muuttaisi Baronin sen enempää kuin Fujininkaan osalta. Pyörän on tarkoitus olla matala, ja näillä konsepteilla se on juuri sitä.

Baronista luovuin, koska halusin jousitetun version. Jousittamaton edellyttää kohtuullisen tasaista alustaa. Reunakivetkään eivät jäykällä rungolla tunnu mukavilta. Työmatkareitistäni johtuen vaihdoin Fujiniin.

Polkimet lowracereissa ovat yleensä kohtuullisen ylhäällä, mutta en ole sitäkään kokenut häiritseväksi. Kuvan pyörä edustaa tältä osin aika geneeristä toteutusta.

Tämä näin aluksi; jatkoa seuraa varmasti ;)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Enempi nyt noita teknisiä tietoja selaillut, niin hyvin samankaltaisia näyttää olevan mitoitus kaikissa 26/20 lowracereissa. Penkki hieman alle 35cm korkeudessa ja polkimet 55cm:n tietämillä. Akseliväli 125cm. Jos haluaa selvitä vetopuolella yhdellä ainoalla ohjain rullalla niin istumakorkeutta ei voi varmaankaan enään laskea, koska polkimet joutuisi nostamaan sitten entistä ylemmäs jottei ketju ota eturenkaaseen. Paluu puolta ketjulle en ole vielä edes suunnitellut, saattaa olla että menee ilman rullia kokonaan(vai roikkuuko liian alhaalla?) Ei liene kovin vaarallista vaikka vähän eturenkaaseen välillä ottaakin kiinni?
Fujinin kuva olisi ollut parempi esimerkki, mutta kohtisuoraa sivusta otettuna ilman ajajaa en yhtäkkiä löytänyt. Kuvan kun zomma näytölle sellaiseksi että etuvanteen koko ruudulla on 41mm, niin muut mitat(mittakaava 1:10) voi ottaa viivottimella suoraa kuvaputkelta :-) Painoahan tuohon tulee automaattisesti lisää, kun teräsputkesta ja tavallisista pyörän osista tekee, mutta pääsispähän kokeileen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Henkka
Site Admin
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Elo 2006, 08:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Ketjun paluupuoli oli Baronissa "vapaasti roikkuva" eli ilman rullaa. Jyrkemmissä käännöksissä etupyörä otti ketjuun kiinni, mutta ei siitä juurikaan hankaluuksia aiheutunut. Fujinissa paluu on rullan kautta, joten jyrkistelyt sujuvat ilman kosketuksia.

Painoa teräsputkesta varmastikin tulee, mutta rakenne on kuitenkin niin yksinkertainen, että kokeileminen kannattaa varmasti.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teimpä tällekkin projektilleni oman alasivun sivustolleni:
http://www.omanetti.fi/ninajukk/lowracer.htm
Muuta uutta ei ole vielä, kuin lyijykynä hahmotelma runkolinjasta...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Oletko Jukka kokeillut 2D cad piirtämisohjelmia? Niillä syntyy pienen opettelukynnyksen jälkeen piirustukset kätevästi ja 1:1 mittakaavaisen tulosteen avulla saa liitokset tarkasti haluttuun kulmaan.

Tuolta löytyy linkkejä edullisiin cad- ohjelmiin. Osan voi ladata ilmaiseksi.
http://www.eland.org.uk/pages/Misc/cadnotes.html

Tuollakin on kiva leikkiä:
http://www.bikeforest.com/CAD/index.php

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Oletko Jukka kokeillut 2D cad piirtämisohjelmia? Niillä syntyy pienen opettelukynnyksen jälkeen piirustukset kätevästi ja 1:1 mittakaavaisen tulosteen avulla saa liitokset tarkasti haluttuun kulmaan.

Olen kokeillut, mutta rutiinia niiden käyttöön ei vaan ole tullut. Aina kun jotakin tunnin pari pakertaa, niin huomaa että lyijykynällä ja papreilla olisi tehnyt saman homman jo monta kertaa. Tuo nyt nettisivulle tullut suunnitelmakin on ainoastaan suuntaa antava. Tarkempi paikka esim. "etusarvelle" löytyy kun saa pyörän rattailleen ja vähän penkkiä päälle.
Tärkeämpää olisi tehdä runko jigi...
Tarkempia liitoksia varten olen piirtänyt pahvin palalle mallin ja käyttänyt sitä autotallissa apuna. Harvoin nuo kulmat nyt niin asteen tarkkuudella on, tai no ehkä jossakin tadpolen etupään ja ohjauksen osissa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Projekti edennyt sen verran( http://www.omanetti.fi/ninajukk/lowracer.htm ), että ilmaantui ensimmäiset ongelmat: Kestävyys syistä valitsin etuhaarukaksi vanhan lasten BMX-pyörän keulan, joka on ihan liian leveä(ulkoleveys 13.5cm). Ketju ei mahdu kulkemaan sen vierestä.
Ihan uteliasuudesta: vihtiskö joku mitata omasta tehdas-lowracerista seuraavat etuhaarukan mitat: Haarukan ulkoleveys kumin kohdalta, haarukan sisäleveys kumin kohdalta ja kumin leveys.
Itse olen pähkäillyt että haarukka ei saa olla kuin 9cm leveä jotta ketju ilman putkea mahtuu menemään sen ohi. Siinä ei paljon pelivaraa jää, jos käyttää eturankaana tavallista 47-406 rengasta...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tuolla on Baron myynnissä (Ruotsissa), hyviä kuvia yksityiskohdista.
http://bielk.se/andreas/baron-for-sale/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kuvat on kyllä hyviä, mutta vähän vääristä paikoista, siis kopioimista ajatellen. Mahdolliselle ostajalle kertovat kuitenkin, että hyvällä pidolla on ollut.
Oma projekti alkaa olla "voiton puolella". Jalustan kiinnikkeen teko(tiedän, kilpapyörissä EI ole jalustinta) ja avonaisten putkien tulppaus enää ennen maalausta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Tuo ketjun ja etuhaarukan mielihalu olla samassa paikassa yhtaikaa on lowracerien ryhmänä tyyppivika. Sen takiahan niihin alettiin niitä epäsymmetrisiä ja/tai yksipuolisia haarukoita aikanaan valmistaa.

Tämän lisäksi tyypillisesti niihin ei ole mitään mahdollisuuksia laittaa 47-millistä rengasta. Fujinistit varmaan kertoo mikä sen eturenkaan maksimikoko on. Fieroonhan menee 58-millinenkin vielä mukavasti (isoin mikä minulta löytyy), mutta se on niin korkea pyörä, että ketju menee etuhaarukan kruunun yläpuolelta.

Mutta tuo ruotsalainen Baronhan on myynnissä kokonaisedulliseen hintaan ja olisi jopa ajettavissa kotiin sieltä melko helposti, pitäisiköhän käydä ostamassa pois...

Obu
Viestit: 110
Liittynyt: 14 Elo 2006, 14:45

Viesti Kirjoittaja Obu »

Juu, mittaan ton haarukan kunhan kerkeän.

Jos haluaa päästä helpolla, kannattaa tehdä pyörästä sen verran korkea ettei ketjuongelmia tule. Aikoinaan Cheetahissa ketju oli jopa hiukan pakotettu korkeammalle, putkessa tietenkin. Jopa joustohaarukka on mahdollinen, kuten fiero osoittaa.

Niin, eikös Teemu sullakin olisi tarvetta tuollaiselle :wink:
Aika kova hinta mielestäni, mutta en tosin saanut pikaisesti tuosta ruåtsista selvää, kuinka paljon tolla oli ajettu...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Ei tuossa sanota paljonko sillä on ajettu, mutta ei vaikuta kovin paljon ajetulta. "I princip nyskick." Vähän pitäis tietty vielä tingata.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kotisivuille laitoinkin nuo koeajo version korkeudet, penkki 37cm(baronissa 32cm) ja polkimet 63cm(baronissa 53cm) eli on korkeampi, mutta ketju mahtuu menemään. Kasaan sen nyt tuolla konstruktiolla ja kokeilen kunnolla. Tod.näk. kokeilen rakentaa joskus kapean haarukkaa johon saisi 47mm kumin mahtumaan. Sitten voi kiepsauttaa poljinkeskiön sarven alapuolelle ja penkkiä mahdollisuuksien mukaan alemmas. Vetopuolen rullakin on säädettävä, eli sekään ei ole este madaltamiselle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

R.reipas
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Marras 2006, 21:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja R.reipas »

Fujinin etuhaarukkaan mahtuu 47 milliset ja jää pienet pelivaratkin.

Risto
reippaasti rekkulilla

Vastaa Viestiin