Kuvasarja hiilikuiturunkoisesta delta- kinneristä, jonka rakenteet tuntuvat hyvin järkeviltä:
http://s313.photobucket.com/albums/ll38 ... Velomobil/
Tälläinen runkomalli on kevyt hiilikuituisena, mutta saisiko teräsrakenteisena enää painonsäästöä verrattuna perinteiseen yksiputkirunkoon, kun huomioon otetaan raskaampi poljinkampiakseli? Joka tapauksessa suora ketjulinja ja normaalien pyörien käyttö on merkittävä etu. Rungon muoto tarjoaa myös hyvät kiinnityskohdat kattamiseen.
Kevyt velomobiili
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2059
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Kevyt velomobiili
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kevyt velomobiili
Huomioin myös omaperäisen ratkaisun ohjauksessa, tankohan liikkuu vapaasti Tuskin ajaessa kovin rento kun sitä joutuu kannattelemaan.
Kyllähän tuo normaali deltaan verrattuna on raskas, mutta helppo tehdä matala, ei voimaa hukkaavaa väliakselia ja valmis "kehys" katteelle tekee kyllä loistavan kinnerin alustan. Jos teräsputkesta tekee, niin tuskin tarvii kovin julmaa palkkia käyttää, kunhan saa ketjun menemään mahdollisimman lähellä pitkittäis putkea. Katekkin jäykistää notkumista. Tuo kammen valmistus vain aika haastavaa, mutta voisi tehdä samalla vakiota lyhyemmät jolloin ketjuvoimat pienemmät ja rungosta voisi tehdä taas siromman.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kevyt velomobiili
Kovasti tutun näköinen konstruktio.
Tällaisia suunnitelmia Jukka piirteli puolitoista vuotta sitten, ja tällaista keskustelua silloin käytiin.
http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=398
Hauska huomata, kuinka samoja latuja aatokset käyvät saman probleeman kimpussa hääräävien paissä.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kevyt velomobiili
Joku saa onneksi jotakin konkreettistakin aikaiseksi. Tutkin tarkemmin noita jarkon linkissä olevia kuvia, tämä on aika vakuuttava:
Ei oo liian raskas. Tämähän ei kaipaa erikseen avattavaa kuomuakaan, senkun nostaa ajokin pystyyn, kömpii alle ja laskee pyörän päälleen. Onko tuosta härvelistä sanallista dokumentaatiota jossakin päin nettiä?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2059
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Kevyt velomobiili
jviirret kirjoitti:...
Ei oo liian raskas. Tämähän ei kaipaa erikseen avattavaa kuomuakaan, senkun nostaa ajokin pystyyn, kömpii alle ja laskee pyörän päälleen. Onko tuosta härvelistä sanallista dokumentaatiota jossakin päin nettiä?Jukka
Öh, laitoin tämän suosikkeihin joskus velomobilforum.de keskustelusta, mutta en enää löytänyt ko. säiettä. Pikainen guugletus antoi seuraavan linkin: http://www.liegeradstammtisch.falt-freunde.de/
Löysin sittenkin jotain keskustelua: http://www.velomobilforum.de/forum/show ... hp?t=19309
13 kg! Aika uskomaton jos pitää paikkansa.
Jos teen deltatrike 2.0 version, niin arvatkaa miltä tulee näyttämään...
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kevyt velomobiili
Jarcco kirjoitti:13 kg! Aika uskomaton jos pitää paikkansa.
No on, johan tuossa fillarin osatkin painaa. Kiekot ainakin 1kg/kpl, ketju ei mee kiloon, etuhaarukka laakereineen piisaako kilo? Ohjaustanko ristikkonivelineen 1kg. Vaihteet, jarrut, vaijerit yhteensä kilo. Noista yhteensä vähintään 7kg, eli rungolle ja penkille jäis alle 6kg, miksei saattas ollakkin, noin karkeasti puntaroiden.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2059
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Kevyt velomobiili
jviirret kirjoitti:Jarcco kirjoitti:13 kg! Aika uskomaton jos pitää paikkansa.
No on, johan tuossa fillarin osatkin painaa. Kiekot ainakin 1kg/kpl, ketju ei mee kiloon, etuhaarukka laakereineen piisaako kilo? Ohjaustanko ristikkonivelineen 1kg. Vaihteet, jarrut, vaijerit yhteensä kilo. Noista yhteensä vähintään 7kg, eli rungolle ja penkille jäis alle 6kg, miksei saattas ollakkin, noin karkeasti puntaroiden.
Jukka
Tuossa 13 kilossa on pintamuovit mukana, ilman niitä paino on 10 kg. Renkaat ovat 16 tuumaiset ja oliko niistä tehty tubelessit jos oikein ymmärsin?
Pieni on ainakin kevyttä, jos ei aina niin kaunista.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kevyt velomobiili
Jarcco kirjoitti:Renkaat ovat 16 tuumaiset ja oliko niistä tehty tubelessit jos oikein ymmärsin?
Väittäisin että vain edessä on 16", ainakin se on pienempi kuin takarenkaat:
Selkeä puute on, ettei ole mitään säädettävyyttä. Kammet ovat kiinteät, penkki ei siirry eikä nojakulmaa voi muuttaa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Kevyt velomobiili
Jarcco kirjoitti:jviirret kirjoitti:No on, johan tuossa fillarin osatkin painaa. Kiekot ainakin 1kg/kpl, ketju ei mee kiloon, etuhaarukka laakereineen piisaako kilo? Ohjaustanko ristikkonivelineen 1kg. Vaihteet, jarrut, vaijerit yhteensä kilo. Noista yhteensä vähintään 7kg, eli rungolle ja penkille jäis alle 6kg, miksei saattas ollakkin, noin karkeasti puntaroiden.
JukkaTuossa 13 kilossa on pintamuovit mukana, ilman niitä paino on 10 kg. Renkaat ovat 16 tuumaiset ja oliko niistä tehty tubelessit jos oikein ymmärsin?
Pieni on ainakin kevyttä, jos ei aina niin kaunista.
Mun mielestäni on jotenkin niin kornia, että laitetaan hirveästi eforttia keveän rungon tekemiseen, muotoillaan käsin hiilikuituinen monokokki viikko/kuukausikaupalla kestävän miettimisen, opettelun ja kokeilemisen päätteeksi. Ja sitten leivotaan siihen kasa painavia lastenpyörän osia: juuri ne osat, jotka vaikuttavat kiihtyvyyteen ovat sitten huonoimmat. Velomobiili ikäänkuin huutaa: jaksaminen loppui kesken, kasasin valmiiksi pihalla vesisateessa varttitunnissa.
Pistää silmään, ahistaa, yök, en pidä.
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kevyt velomobiili
Nebulus kirjoitti:Mun mielestäni on jotenkin niin kornia, että laitetaan hirveästi eforttia keveän rungon tekemiseen, muotoillaan käsin hiilikuituinen monokokki viikko/kuukausikaupalla kestävän miettimisen, opettelun ja kokeilemisen päätteeksi. Ja sitten leivotaan siihen kasa painavia lastenpyörän osia: juuri ne osat, jotka vaikuttavat kiihtyvyyteen ovat sitten huonoimmat. Velomobiili ikäänkuin huutaa: jaksaminen loppui kesken, kasasin valmiiksi pihalla vesisateessa varttitunnissa.
Pistää silmään, ahistaa, yök, en pidä.
Ne lastenpyörän osat voi milloin tahansa vaihtaa keveisiin hipogramma osiin, mutta hipogrammaosiin ei saa KINNERN hiilikuiturunkoa muuten kuin tekemällä. Sen takia kokonaan tekemättä jättäminen siksi, ettei kuitenkaan saa aikaan täydellistä, on minusta melkoista tuhlausta. Väittäisin, että tuolla "vesisateessa kasatulla" KINNERILLÄ hakkaa kaupalliset KINNERIT mennen tullen maantiellä, jos nuo väitteet painoista pitävät paikkansa.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Kevyt velomobiili
jori kirjoitti:Nebulus kirjoitti:Mun mielestäni on jotenkin niin kornia, että laitetaan hirveästi eforttia keveän rungon tekemiseen, muotoillaan käsin hiilikuituinen monokokki viikko/kuukausikaupalla kestävän miettimisen, opettelun ja kokeilemisen päätteeksi. Ja sitten leivotaan siihen kasa painavia lastenpyörän osia: juuri ne osat, jotka vaikuttavat kiihtyvyyteen ovat sitten huonoimmat. Velomobiili ikäänkuin huutaa: jaksaminen loppui kesken, kasasin valmiiksi pihalla vesisateessa varttitunnissa.
Pistää silmään, ahistaa, yök, en pidä.Ne lastenpyörän osat voi milloin tahansa vaihtaa keveisiin hipogramma osiin, mutta hipogrammaosiin ei saa KINNERN hiilikuiturunkoa muuten kuin tekemällä. Sen takia kokonaan tekemättä jättäminen siksi, ettei kuitenkaan saa aikaan täydellistä, on minusta melkoista tuhlausta. Väittäisin, että tuolla "vesisateessa kasatulla" KINNERILLÄ hakkaa kaupalliset KINNERIT mennen tullen maantiellä, jos nuo väitteet painoista pitävät paikkansa.
Jori
Tässä hieman kärkevässä kommentissani oli kyse estetiikasta ja tarkoituksenmukaisuuden puutteesta: Voi ferrariinkin laittaa vaikka peltivanteet ja maastorenkaat ja kyllä se niillä kulkee, mutta kapineessa olisi potentiaalia paljon enempäänkin oikealla rengastuksella. Se täyden potentiaalin hyödyntämättä jättäminen minua tuossa pyörässä kaiveli, kun sitä katsoi; kinnerissä etuhaarukka ja -vanne painoi varmaankin saman verran kuin koko loppu runko. Mielipidekysymys tämäkin, ja tuskinpa kukaan hollantilainen rakentelija jättää projektinsa kesken, jos jotakuta pohjois-pohjanmaalaista materiaalivalinnat ahdistavat?
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Kevyt velomobiili
Nebulus kirjoitti:Mun mielestäni on jotenkin niin kornia, että laitetaan hirveästi eforttia keveän rungon tekemiseen, muotoillaan käsin hiilikuituinen monokokki viikko/kuukausikaupalla kestävän miettimisen, opettelun ja kokeilemisen päätteeksi. Ja sitten leivotaan siihen kasa painavia lastenpyörän osia: juuri ne osat, jotka vaikuttavat kiihtyvyyteen ovat sitten huonoimmat. Velomobiili ikäänkuin huutaa: jaksaminen loppui kesken, kasasin valmiiksi pihalla vesisateessa varttitunnissa.
Pistää silmään, ahistaa, yök, en pidä.
Ihan järkeväähän on ensin protoillessa käyttää niitä osia mitä halvalla saa. Jos protosta tulee pätevän oloinen, komponentit päivittyvät helposti. Jos tuli susi, meni vähemmän rahaa tärviölle.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kevyt velomobiili
Nebulus kirjoitti:Voi ferrariinkin laittaa vaikka peltivanteet ja maastorenkaat ja kyllä se niillä kulkee, mutta kapineessa olisi potentiaalia paljon enempäänkin oikealla rengastuksella.
Tuskin ferrarin savimallissakaan vielä tuotantomallin renkaat on? Eikä varmaan edes ensimmäisissä koeajo versioissa?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Kevyt velomobiili
No, joo. Mää olen kattonut tuota pyörää niinkuin valmista mallia, siksi nämä puheet. Ei vain käynyt mielessäkään, että joku protoilee hiilikuidulla, olen mieltänyt sen niin kalliiksi materiaaliksi.
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili
Re: Kevyt velomobiili
Nebulus kirjoitti:Ei vain käynyt mielessäkään, että joku protoilee hiilikuidulla, olen mieltänyt sen niin kalliiksi materiaaliksi.
Kyllä hiilikuitutoteutuskin vaatii omat protonsa. Niitä tekevät varmasti isotkin pajat, joilla taito sinällään on jo hanskassa. Kuvista päätellen kaveri ei ole vehettään väsännyt missään ferrarin halleilla, josta voi olettaa, että kokemusta ollaan ehkä hakemassa niin hiilikuitujen, hartsien kuin myös saavutettujen lujuuksien suhteen.
Pitää myös muistaa, että kaikki eivät välttämättä tähtääkään kaikilta osin viimeisen päälle hiottuun ja viritettyyn huippukiitäjään, vaan saavat tyydytystä jo rakentelusta itsessään.
Ja mihin kukin raahansa hukkaa: älyttömään hiilikuiturakenteluun, kaljotteluun, cd-kokoelmaan, maittavaan roskaruokaan, tupakointiin, jossa rahaa palaa vuodessa saman verran kuin omakotitalon löpössä, jne