MBB tandem 2WR

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB tandem 2WR

Viesti Kirjoittaja PW »

20160710_161238.jpg
20160710_161238.jpg (223.5 KiB) Katsottu 1527 kertaa

Takimmaisen takavaihtajan kanssa ongelmaa. Kuvassa nelos vaihde päällä, ykkös vaihteella häkki aivan suorassa - ketju liian kireellä. Missä asennossa häkin pitäs olla? Pojan pystärisssä häkki osottaa alas kun ketju isoimmilla rattailla.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14167
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB tandem 2WR

Viesti Kirjoittaja jori »

Lisää ketjua!
Ketjun pitäisi olla pituudeltaan sellainen, että –molemmat päät suurimmilla rattailla– kiristin on lähes suorana.

Ohje on: "Kiristä ketju tiukalle molmpien päiden isoimpien rattaiden ympäri ja lisää yksi lenkkipari."
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB tandem 2WR

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Lisää ketjua!
Ketjun pitäisi olla pituudeltaan sellainen, että –molemmat päät suurimmilla rattailla– kiristin on lähes suorana.

Ohje on: "Kiristä ketju tiukalle molmpien päiden isoimpien rattaiden ympäri ja lisää yksi lenkkipari."
Kuva

Mutta pitääkö ketjun (Siis häkin) osottaa eturatasta kohden, suurinpiirtein? Riippuu mihin asentoon häkin varsi on kiristetty?

Viimeksi muokannut PW, 10 Heinä 2016, 19:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7554
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB tandem 2WR

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Mutta pitääkö ketjun osottaa eturatasta kohden, suurinpiirtein? Riippuu mihin asentoon häkin varsi on kiristetty?

Mihin muualle ketju voi osottaa? :shock:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB tandem 2WR

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mutta pitääkö ketjun osottaa eturatasta kohden, suurinpiirtein? Riippuu mihin asentoon häkin varsi on kiristetty?

Mihin muualle ketju voi osottaa? :shock:

:oops: Siis mihin häkki osottaa? Kun oon yleensä heittäny sen häkin vaan jotenkin paikalleen, en oo opiskellu mihin asentoon häkin varsi tulee :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14167
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB tandem 2WR

Viesti Kirjoittaja jori »

Häkki osoittaa pienessa kulmassa alaviistoon, kun molemmissä päissä on suurimmat rattaat käytössä. Jotenkin näin
Kuva

Sen häkin varren asento pitää olla sellainen, että suurimmalle rattaalle mennessä ylempi taittopyörä on riittävän, vaan ei liian, kaukana suurimman rattaan hampaista, jotta mahtuu nostamaan ketjun suurimmalle rattaalle. Sillä saa säädettyä ylemmän, eli rattaalle ketjun ohjaavan taittopyörän säteen suuntaista sijaintia lähelle, jotta vaihtaa nopeasti, muttei liian lähelle, jolloin ei nouse kunnolla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB tandem 2WR

Viesti Kirjoittaja PW »

Oikeissa droppareissahan on paikka häkin kiinnitykseen - se menee siihen yhteen asentoon. Miun droppaareissa ei :oops: Mutta kiitos taas asia selvis, ainakin melkein :wink:
Takahäkistä oli tippunut toinen rissa, laitoin uuden ja pidensin ketjuu 4 lenkkiparia.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14167
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB tandem 2WR

Viesti Kirjoittaja jori »

On muillakin niitä, joissa kiinnityskorvan sijaintia voi säätää niin, ettei kaikki vaihteet toimi. :roll: :oops:

PW kirjoitti:

Takahäkistä oli tippunut toinen rissa.

Eipä sitten ihme, jossei kunnolla toimineet vaihteet. ;)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7554
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: MBB tandem 2WR

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kempeleen kyläkauppa myy tällaista vaihtajan korvakkoa varsin kohtuulliseen hintaan. Vaihtaja ei pääse pyörimään miten sattuu stopparikynnen ansiosta.

Liitteet
20160710_230802.jpg
20160710_230802.jpg (155.68 KiB) Katsottu 1410 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB tandem 2WR

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Kempeleen kyläkauppa myy tällaista vaihtajan korvakkoa varsin kohtuulliseen hintaan. Vaihtaja ei pääse pyörimään miten sattuu stopparikynnen ansiosta.

Tuleeko korvakon isompaan reikään siirtäjän pultti kiinni? Tuon korvakon jos laittasin tähän pyörään, viel jää arvattavaksi - mihin asentoon. Oikeessa dropparissa, sille on paikka. Niin droppareitakin vissiin saa jostain valmiina :roll: kaikkea ei tarttis ite askarrella/turata. Miulla on nyt siirtäjä, akselipultin alla - helpompi, ei tartte tehdä/ettiä kierrettä siirtäjälle.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB tandem 2WR

Viesti Kirjoittaja PW »

Kun tänne tulee hölötettyä kaikki nolotkin sattumukset nojapyörärakentamisesta, menköön tääkin. Eilen hitsasin innoissani, pyörä oli kahdessa osassa ja hitsasin vuoron perään etu- ja takapäätä. Yhdessä kohtaa ei puikko oikeen palanu - hups - miinusjohto oli toisessa puolikkaassa kiinni ja - hups - takajarruvaijeri tässä välissä, ei tykänny toimia maa johtona. No ei se kunnolla toiminut aikasemminkaan :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB tandem 2WR

Viesti Kirjoittaja PW »

20160711_140401.jpg
20160711_140401.jpg (231.93 KiB) Katsottu 1336 kertaa

Ihmetelly tuota nappaa kun tuntuu ett siin on reilusti akselilla muttereita tai prikkoja siis enemmän ku yleensä - joku tarkotus?
Pinnan sain vaihdettua ja vipatuskin meni lähes olemattomaksi.
Ihme ku ei sisuri ollu puhjennu - vannenauha puuttu. Postista tulivat renkaat päällä ja laitoin ilmaa, taas mitään ajattelematta :oops:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14167
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB tandem 2WR

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
20160711_140401.jpg

Ihmetelly tuota nappaa kun tuntuu ett siin on reilusti akselilla muttereita tai prikkoja siis enemmän ku yleensä - joku tarkotus?

Syy on pinnalaippojen sijainti. Pinnalaipat eivät voi olla kovin eri etäisyydellä keskitasosta, jotta jyrkemmin rataspakan takaa lähtevät pinnat eivät tulisi älyttömän kireälle ja vasemman puolen (kuvassa oikea) aivan löysälle. Toisaalta pinnalaipan on hyvä olla laakerin kohdalla, jotta rakenne minimoituisi. Paksun rataspakan ja symmetrisen takahaarukan takia vasemmalle puolelle pitää lisätä akselia, kun ei ole muutakaan, mitä sinne laittaisi. –Ehkä juuri tämän takia keksivät levyjarrut. :mrgreen:

PW kirjoitti:

Ihme ku ei sisuri ollu puhjennu - vannenauha puuttu.

Ehkä se ei juuri siksi puhjennut. Minultahan puhkesi neljä rengasta juurikin vannenauhan takia Vääksyn Lowridellä. :(
Vannenauha oli kovettunut ja reuna kääntynyt paikallisesti ylös päin, kuin muoviseksi veitseksi. Tuota ei havaittu ennen kuin vannenauha irrotettiin kokonaan käsiin hypisteltäväksi. Kokemuksesta voin siis nyt sanoa, että vannenauhakin voi renkaan puhkaista. Jos rengas puhkeaa vanteen puolelta, eikä löydy pinnan päätä, joka sen on aiheuttanut, suosittelen vannenauhan poistoa ja korvaamista teipillä. Kiitos vielä kerran kaikille osallistuneille. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB tandem 2WR

Viesti Kirjoittaja PW »

Erikoista ett kumi puhkes nyt kun teippasin vanteen ja laitoin ilmat - pinnanipanjäljen kohdalta :? Miun säkällä se puhkee jokaisen nipan kohdalta ja yks kerrallaan :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB tandem 2WR

Viesti Kirjoittaja PW »

Kumma, ei paikkaukset meinaa onnistuu - lähtee paikka irti ku pumppaa ilmat :? Laitoin toisen sisurin. Big Appleissa paine suositus 2-4bar, nyt oon laittanu 4bar. Hyvällä asfaltilla matka-ajossa, pitäskö/uskaltasko kuinka paljon ylittää tuota max painetta, koska tandem ja painoo tuplat verrattuna yksikköön? Mitä rengas kestää? Onko rullaavuuden kannalta hyötyä?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin