Alta viidentoista mennään vielä koska kunto ei ole edes nollassa vaan miinuksella.
Kuhan saan triken opiston näyttelystä sunnuntaina pitää alkaa ajella ahkerasti iltalenkkejä. Aikaisemmat kokemukset pyöräilyn aloittamisesta tauon jälkeen (pystärillä tosin silloin) lupailee alkuun huikeaa kuntokäyrän nousua.
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
On ilmoitettava keskinopeuteni alemmaksi kuin sen viime vuonna laitoin, taisin laittaa 25-30 kmh. Nyt se on talvikauden ja suuremman kamamäärän jälkeen pienempi
Espoo- Kärkölä noin 100 km, 6 h ajoaikaa peruspystypyörällä (ehkä nk. mummo- tai vaaripyörä?), kun ei ollut kiirettä, ei suorituspaineita, ja tarkoitus nautiskella elämästä koko matkan, ja sykemittari ei saisi ylittää arvoa 120 /157 (=76 %). Lepotaukoja lisäksi yhteensä tunti. Keskinopeudeksi tulee siis 17 km/h, joten vastasin äänestykseen sen mukaisesti. Rapakunto, mutta ilahduttavan iso paraneminen tiedossa, ainakin prosenteissa. Ähäkutti, eipä monella olekaan
Huhtikuussa sain ensimmäisen nojakkini ja toukokuun alusta on tullut ajeltua sillä nyt 1000 km n. 25-35 km lenkkeinä tässä Nummelan ympäristössä. Maasto on mäkistä, jonka kyllä pani keväällä aloitellessa merkille, mutta ei se enää juuri missään tunnu. GPS-loggerini mukaan tämän kesän keskinopeus on ollut 24,04 km/h.
Olen nyt kuitenkin vieläkin ihan masentunut viime viikosta, koska viime torstaina ajellessani Lohjalle minut ohitti pystypyöräilijä! Koskaan ennen ei ole tapahtunut niin. Näytti kyllä varsin hyväkuntoiselta ja oli ilmeisimmin vielä minua nuorempikin...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Keskinopeus on monen muuttujan summa, mutta alla oleva kuvaaja kertoo niin nojapyörän kuin pystypyöränkin nopeusvaihteluista eri vuodenaikoina vakiotyömatkalla (vain menomatka). Valkeat pisteet esittävät lämpötilaa (asteikko oikealla), vihreät, siniset ja mustat (minä) ovat eri kuskien pystypyöriä, ja HP:n Spirit (minä) loistaa kirkkaan keltaisena. Keltaiset ja mustat näytteet on ajettu pääsääntöisesti aeroobisella teholla ja sillä vauhdilla mitä jäistä ilmaa hengittäen pystyy ajamaan. Keskinopeudet on laskettu ajomatka / ajoaika (ei sisällä pysähdyksiä). Lämpötilat on otettu ilmatieteen laitoksen nettisivuilta.
keskinopeuden trendi
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
Onkos sinulla pikametri tätä dataa lista-muodossa. Tuosta listasta (esim. excel tai Calc) voisi kätevästi laskea korrelaatiokertoimet nopeuden ja lämpötilan välille. Tämä kun yhdistetään vielä jviirretin mittauksiin, meillä on koossa pienimuotoista tiedettä tästä nopeuden ja lämpötilan riippuvuudesta.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kyllä tuo karkeasti tarkasteltuna aika liki omia mittauksiani vastaa. Taitaa erot tulla mittaus tavoista. Tieteellinen lähestymis tapahan on, että otetaan noin miljari mittausta kahdeksan desimaalin tarkkuudella kuudentoista vuoden aikana ja laaditaan näistä monimutkainen kolmannen asteen yhtälö korjauskertoimineen ja kulminaatiopisteineen. Itse otan pari pyöristettyä tulosta epämääräisissä olosuhteissa, lasken pyöristetyillä kokonaisluvuilla päässä ja pyöristän tuloksen mukavaksi tasaluvuksi. Näin saadun lukeman oikeellisuus tarkistetaan päässä laskien työmatkan päätteeksi ja pistetään faktana nettiin
Kyllä tuo karkeasti tarkasteltuna aika liki omia mittauksiani vastaa. Taitaa erot tulla mittaus tavoista. Tieteellinen lähestymis tapahan on, että otetaan noin miljari mittausta kahdeksan desimaalin tarkkuudella kuudentoista vuoden aikana ja laaditaan näistä monimutkainen kolmannen asteen yhtälö korjauskertoimineen ja kulminaatiopisteineen. Itse otan pari pyöristettyä tulosta epämääräisissä olosuhteissa, lasken pyöristetyillä kokonaisluvuilla päässä ja pyöristän tuloksen mukavaksi tasaluvuksi. Näin saadun lukeman oikeellisuus tarkistetaan päässä laskien työmatkan päätteeksi ja pistetään faktana nettiin
Jukka
Jukassa on aitoa tiedemiesainesta!
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Excelin CORREL funktiolla tulis 0,262 korrelaatio nopeuden ja lämpötilan välille (pystypyörällä pääasiassa syksyisin ja talvisin), eli ei mikään kummoinen käsittääkseni. Tuulensuunta ja voimakkuus, sohjoisuus, hiekkaisuus, mieliala ym. vaikuttavat myös paljon tuloksiin. Olen kirjannut näistä vain tuulensuunnan, voimakkuuden, tienpinnan luokituksen (kuiva, hiekkainen, märkä, luminen, jäinen ja näiden kombinaatioina) ja tietysti tuon lämpötilan, joka on sellainen helppo mittasuure.
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
Excelin CORREL funktiolla tulis 0,262 korrelaatio nopeuden ja lämpötilan välille (pystypyörällä pääasiassa syksyisin ja talvisin), eli ei mikään kummoinen käsittääkseni.
Eli 26km/h nopeudessa n.1%/aste ja 13km/h nopeudessa 0,5%/aste?
Itse tosiaan vertaillut kesäkelin(10-20astetta) työmatkakeskinopeuteen joka pyörii 21-23km/h ja siitä kun ilma kylmenee niin alkaa vauhdit hidastuun tolla 1%/aste suuruusluokalla.
Excelin CORREL funktiolla tulis 0,262 korrelaatio nopeuden ja lämpötilan välille
Aika hyvin kun vertaa sitä omaani: viime kesän nojapyöräilyistä (taino, kevään opettelukausi pois lukien) kesäkuun puolesta välistä joulukuun alkuun, tosin vain vaivaiset 1600 km: ulkolämpötilan ja keskinopeuden välinen korrelaatio on 0,014 ts. ei minkäänlaista korrelaatiota Mitenkähän tuohon oikein pystyin...
T. Ari
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)